Gå til innhold

Er det konstant rotete hos alle med småbarn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er veldig klar over at jeg ikke kan opprettholde ryddigheten jeg er vant til å ha når babyen blir eldre og begynner å rote.

Men - er det virkelig så håpløst å i det minste holde det litt ved like? Jeg mener absolutt ikke at barna ikke skal få leke og rote og kose seg! Og jeg kommer heller ikke til å gå etter barnet og rydde opp etterhvert. Men alle jeg har sett hjemmet til, som har smårollinger, har det helt kaotisk i stua.

For alt jeg veit er det en umulig oppgave å gjøre noe med det, og man må bare kapitulere i noen år mens det holder på. Men er dette da standarden hos de fleste?

Anonymkode: a2863...acb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har veldig lyst til at alle skal svare ja. 

Men kjenner flere, som med flere barn holder strøkent hus. 

Jeg er ikke en av dem. Gir ikke opp, men har måtte senke standarden vanvittig og vent med til at det stadig står en kurv rent tøy til bretting, oppvask og spor av dagens måltider synes på kjøkkenet, og 34 spor av barnas lek utover huset. Gleder meg til vår og sommer. Det var mye lettere å holde hus når de var ute minst et par timer hver dag, selv etter barnehagen. 

Anonymkode: 51e4d...8d0

• Liker 14
Skrevet

Jeg har bare ett barn, og klarte å "holde unna" da han var liten. Ryddet leker og vasket klær hver dag.

Har en venninne med tre barn, og de har alltid en enorm haug med klesvask (ren og tørr) som venter på å bli sortert, brettet og lagt på plass. Tror knapt jeg har vært på besøk hos henne uten å se den kleshaugen nederst på kjøkkenbordet. Men ellers har de hatt det overraskende ryddig og fint til å ha tre barn.

Det er nok veldig forskjellig, det der.

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, Million said:

Jeg har bare ett barn, og klarte å "holde unna" da han var liten. Ryddet leker og vasket klær hver dag.

Har en venninne med tre barn, og de har alltid en enorm haug med klesvask (ren og tørr) som venter på å bli sortert, brettet og lagt på plass. Tror knapt jeg har vært på besøk hos henne uten å se den kleshaugen nederst på kjøkkenbordet. Men ellers har de hatt det overraskende ryddig og fint til å ha tre barn.

Det er nok veldig forskjellig, det der.

Jeg har også bare ett barn, og hadde ikke noe problem med å holde det ryddig da han var smårolling. Jeg hadde nok hatt problemer med å rekke over hvis jeg hadde hatt flere. Og selvsagt var det leker utover mens han brukte dem, men det var bare å samle dem i kassen etterpå, null problem.

Verre nå når han er større og har pågående "prosjekter" hele tiden, som absolutt må få stå i fred og han skal jo fortsette på det i morgen/neste uke osv. Er ikke bare å samle alt i en kasse lenger. 😛

Men vi har det fortsatt forholdsvis ryddig da. 😛

Anonymkode: 78637...f99

• Liker 2
Skrevet

Vi har det som oftest ganske ryddig hjemme. Faste rutiner på klesvask etc hjelper på. Barna får til å rydde leker på stua selv om de er små. 

Etter barn nr 2 sluttet jeg å brette klær som ikke behøver å bli brettet. Har store trådkurver i garderobeskapet hvor alt har sin plass, så at det ikke er brettet er ikke farlig. 

Jeg hater å leve i rot. Får ikke fungert ordentlig når det ligger rot rundt meg, så for meg gir det glede i å holde huset i orden. Å ikke la det hope seg opp er nok det viktigste. 

I tillegg har vi det minimalistisk når det kommer til ting og tang. Ingen undøvendig pynt som samler støv. Robotstøvsuger går hver dag, og den er gull verdt :) 

Skrevet

Jepp!

Jævlig rotete... først på kvelden kll 21.00 eller 22.00 ser det noelunde ok ut :)

Da har vi fått ryddet unna. Vi stresser ikke med det... barna må få lov til å være barn og kose seg.

Anonymkode: f958d...204

• Liker 4
Skrevet

Nei, men det blir rotete enn de voksnes egen standard. Dermed blir hjemmet til rotete voksne en ekkel svinesti om de formerer seg. Og hjemmet til pertentlige voksne: hjemmekoselig.

Anonymkode: 045f5...40f

• Liker 4
Skrevet

Jeg har tre barn og det flyter godt med leker ja 😅 orker ikke rydde hele tiden for det blir rotete igjen fortere enn jeg kan si rydde. 

Da vi hadde et barn, var det meste veldig pent og ryddig, men nå er det litt mer enn vi kan rekke over med to fulle jobber og ønske om slappeav/ kosetid.

• Liker 2
Skrevet

Det er forskjell på om det er forrige ukes tallerkener, skittentøy i alle rom, store hybelkaniner i alle hjørner, eller om det er dagens (skylte) tallerkener, en kurv eller to med rent tøy og rene flater under lekene. 

Unger gir mer rot, mer klesvask, mer oppvask. Man må kanskje lage andre rutiner der man tolererer at enkelte ting kan vente for å prioritere tid med ungene. Kanskje er rutinen å sette på oppvaskmaskinen når man kommer hjem for å tømme den og sette inn nytt etter sengetid - da må dagens middagskopper vente til maskina er tom. Kanskje folder man tøy mens man ser tv etter ungene er i seng, og legger det på plass neste ettermiddag. 

Det viktigste er tross alt at det er noenlunde rent og at man har tid til hverandre. 

Anonymkode: 0dc8d...d64

• Liker 7
Skrevet

Mens ungene er våkne er det som regel ganske rotete, men de må rydde opp før de legger seg. De må lære seg å ta vare på tingene sine og dermed rydde de vekk etter bruk, jeg orker ikke bruke all min tid på kvelden etter de er lagt på å rydde opp i deres ting.

Skrevet

Nei, vi har stort sett klart å holde det ryddig med tre små barn. Men vi har alltid "prioritert" å ha det ok, og det er ikke værre enn å ta noen smårunder med rydding ila dagen. 

Anonymkode: 78bb2...39b

Skrevet

Jeg liker ikke å ha det rotete rundt meg, og vi har 3 barn. Det skal egentlig ikke så mye til for å holde det ryddig, men det krever at man har plass til skuffer og skap som er barnas eget, og at man bruker tid til å lære barna at når man er ferdig med en leke legger man den på plass i skuffen/skapet/kurven/rommet, før man finner en ny. Jeg tror mange gir opp på dette punktet? Hos oss er det slik at barna får rote så mye de vil på egne rom (men det skal ryddes også der når det er sengetøyskift/støvsuging osv), mens resten av huset skal fremstå som ryddig og pent. De har absolutt lov til å leke i hele huset, men lekene skal ryddes på plass når de er ferdige. Jeg elsker organisering, og alt har sin faste plass i huset, men, allikevel er det selvfølgelig dager hvor det er mindre ryddig (feks sånn som nå når hele huset ligger strekk ut med sykdom). 

Jeg tror fast plass til alle tingene, og gode rutiner gjør hverdagen enklere. Vask 1-2 maskiner med klær (og heng opp/brett i samme slengen) hver dag, så får du ikke et klesberg. Rydd unna etter hvert måltid (det tar noen minutt) så slipper du oppvask på kjøkkenbenken. Lær barna å ta ansvar for egne ting, så slipper du å bruke timesvis til opprydning av leker..ta ting med en gang de kommer, og ikke utsett. Det tar overraskende lite tid å holde orden i et hus, om man gjør det kontinuerlig istedenfor å ta skippertak. 

• Liker 5
Skrevet

Hos oss sklir det mest ut når barnet er fra 0-1 år, da går så mye tid med til babyen (særlig om man ikke har en sovebaby) og vi har hatt masse klesvask pga gulpebabyer. 

Det er rot i løpet av dagen, alltid fullt av klær som skal legges sammen på vaskerommet og ofte klær som ikke er lagt på plass oppe i gangen. Med unntak av dette er alt rydda innen kl 20 om begge er hjemme. 

Dersom jeg er alene med barna er alt er kaos, middagsoppvasken tas ikke før kveldsmat, matrester vaskes ikke av bordet før ungene legges og alt er kaos. Men når  i er to har vi gode rutiner, og nå som minsten er 2 år har vi innført ryddetid før barnetv og det hjelper på. Begge skal også sette på plass sko i gangen og rydder talerkene etter seg. 

Anonymkode: 7338a...5a0

• Liker 1
Skrevet

Jeg blir koko av å leve i rot, så jeg tar meg 15 min etter at barnet har lagt seg til å rydde over leiligheten. Da får jeg unna overflaterotet. Kjøkkenet krever 15 min til. Men ja, jeg har senket standarden. Jeg tåler litt mer støv og jeg tåler mer smuler under kjøkkenbordet. At jeg har barn betyr ikke at jeg tåler grisete bad, et tårn av oppvask eller store hauger med ubrettede klær. 

Men jeg er alene med barnet og har lært meg noen strategier for å få mest utav tida, og allikevel ha det relativt ryddig/rent: vaske badet når barnet bader, for da må jeg uansett være der. Brette klær sammen med barnet. Rydde opp lekene hver kveld uten å være aaaalt for nøye på hva som skal i hvilken eske. Jeg lar det gå sport i å lage middager hvor mest mulig av det jeg bruker går i oppvaskmaskina, for jeg liker ikke å vaske opp. Få barnet til å hjelpe til og gjøre det til en lek å vaske/rydde. Vi kan være sammen selv om jeg gjør husarbeid og barnet leker, og så deltar jeg innimellom og så skravler vi sammen selv om vi gjør ulike ting. Ikke minst kjenner jeg på at alle monner drar, og at jeg trenger ikke å gjøre alt hver kveld. Noen kvelder er det klesvask og bretting, andre kvelder vaske badet, en annen tørke støv, støvsuge og shine kjøkken. Det er sjeldent helt perfekt, men alt blir gjort jevnlig. 

• Liker 6
Skrevet

Ihvertfall hos oss er det stort sett rotete. Vi rydder f**n meg hver dag, men setter ikke inn støtet ordentlig før ungene har lagt seg. Uansett hvor hardt jeg jobber for at ungene skal være med å rydde så taper jeg. 

Har 3 barn under skolealder. 

Anonymkode: d708b...5c4

Gjest BearMama
Skrevet

Her er det alltid ryddig før og etter lek. Men stuen er ikke stilren lenger. Man ser at det bor barn her for å si det sånn. Halve stuen er lekestue med barneleker, men det er ryddet på sin plass.

Skrevet

Når det kun var ett barn var det relativt ryddig hos oss. Med to derimot er det bombet 🤪

Rydder, støvsuger og vasker gulvet hver kveld da så når de er lagt er det strøkent. 

Anonymkode: 06fe0...16b

• Liker 1
Skrevet

Småbarn? Dette endrer seg aldri :jolie:

Det eneste som endrer seg er hvor rotet faktisk befinner seg....når jeg tenker tilbake på småbarnsperioden savner jeg å rydde etter sengetid for så å sette seg ned å føle at det er kveld.

Nå når barna er blitt ungdom er det sko OVERALT i gangen, sminke på badet, qtips overalt, klærne jeg har bretta blir bare stappa inn i et skap og ligger ellers slengt rundt på gulvet, i senga på en stol osv på rommene deres, veien til oppvaskmaskinen er et maraton og "noen" tar alltid bryet med å sette inn melkekartongen med 10 dråper igjen i den.

Anonymkode: 3798a...243

• Liker 8
Skrevet

Barna våre har leker i alle oppholdsrom, de får leke med det de vil, men det betyr jo ikke at vi ikke stiller litt krav til dem. De må rydde de lekene de er ferdige med, før de finner noe nytt. Puslespill må legges ferdig, tegnesaker må i skuffen igjen, og ikke minst - alt må være ryddet før vi setter på Barne-TV. Barna er 2 og 4 år, dette er de vant med og sånn er det bare. Vi vil at de skal lære hva som ligger bak et ryddig og rent hjem, ikke at de skal rote utover alt hver dag og stå opp igjen til et strøkent hus. Jeg og pappaen har andre ting å drive med på kvelden enn å rydde leker.

Anonymkode: 5ac7d...bc0

• Liker 1
Skrevet

Jeg ryddet alltid stua etter barna hadde lagt seg, så det så ikke så galt ut. Jeg vasket også minst en vask hver dag for å klare å holde skittentøyshaugen minst mulig. Men man kunne fint se at vi hadde små barn, absolutt. Men synes ikke selv at det var så ille rotete. 

Anonymkode: f1cca...3e9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...