AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #1 Skrevet 24. februar 2019 jeg er en voksen mann som har blitt student, og pendler ca to ganger per mnd. på hjemstedet mitt bor jeg svært rimelig; 4000 kr husleie(inkl alt). jeg har leid en trasig kjellerleilighet til 7000 per mnd på studiestedet,og vurderer nå å finne noe annet som er bedre, siden jeg har to år igjen å studere. kommer ikke til å si opp den hjemme; jeg skal jobbe der i feriene, og trenger uansett å komme hjem til kjæreste, venner og familie. det jeg lurer på, er om jeg kan få skattefradrag på husleieutgifter? jeg får ikke reisefradrag, det har jeg sjekket på pendlerkalkulator. har ikke råd til nærmere 18000 i samlet husleie per mnd, men hvis jeg kan få redusert skatt er det lettere. mistrives skikkelig med boforholdene, men elsker studiet og vil fullføre det. noen gode råd? Anonymkode: 84b29...199
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #2 Skrevet 24. februar 2019 Flytt inn i kollektiv? Anonymkode: be07e...6a7
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #3 Skrevet 24. februar 2019 Ville gjerne hatt en som var lite hjemme. Anonymkode: be07e...6a7
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #4 Skrevet 25. februar 2019 Skjønner ikke hvorfor du ikke kan bo hos kjæreste, familie eller venner når du er på hjemstedet. Det er jo det som er vanlig som student. Så kan du heller bidra med en symbolsk husleie, innkjøp av mat og praktiske ting. Anonymkode: 0a5fa...264
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #5 Skrevet 25. februar 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Skjønner ikke hvorfor du ikke kan bo hos kjæreste, familie eller venner når du er på hjemstedet. Det er jo det som er vanlig som student. Så kan du heller bidra med en symbolsk husleie, innkjøp av mat og praktiske ting. Anonymkode: 0a5fa...264 fordi hun har familie boende hos seg. jeg har en del helseproblemer, og er avhengig av mye ro. jobber også med skolearbeid når jeg er hjemme. og fordi jeg har en flott leilighet som jeg vil fortsette å bo i når jeg flytter hjem. ingen planer om å kjøpe når jeg trives så godt med det jeg har. mistrives sterkt i leiligheten på studiestedet, der er mye støy, sølvkre innsekter, iskaldt(vært mye syk der) mm Anonymkode: 84b29...199
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #6 Skrevet 25. februar 2019 Ville leid et rom i kollektiv eller en liten hybel (1-roms) eller lignende på studiestedet. Du kan også regne på om det svarer seg å bo på hotell/motell/vandrehjem når du er på studiestedet, så det er så lite. Da jeg studerte i Bergen fant jeg ut at det lønnet seg å bo på Scandic Ørnen fremfor å leie, fordi jeg var der så sjelden. Anonymkode: 9d320...155
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #7 Skrevet 25. februar 2019 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ville leid et rom i kollektiv eller en liten hybel (1-roms) eller lignende på studiestedet. Du kan også regne på om det svarer seg å bo på hotell/motell/vandrehjem når du er på studiestedet, så det er så lite. Da jeg studerte i Bergen fant jeg ut at det lønnet seg å bo på Scandic Ørnen fremfor å leie, fordi jeg var der så sjelden. Anonymkode: 9d320...155 det er faktisk i bergen jeg studerer. har en 1-roms i dag(må ha mulighet til å oppbevare/lage mat). men er usikker på om jeg kan få fradrag på skatten, ift at jeg betaler to steder Anonymkode: 84b29...199
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #8 Skrevet 25. februar 2019 ps. det er mye oppmøte, så jeg bor mesteparten av tiden på studiestedet Anonymkode: 84b29...199
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå