Gå til innhold

Hjelp! Før vi kjøper hund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Vi vurderer å få oss hund for første gang, men er litt usikker på hva vi bør tenke på av rent praktiske ting.

Vi har samlet noen spørsmål i håp om å få hjelp fra erfarne hundeeiere, da det er litt vanskelig å navigere seg gjennom jungelen av informasjon på Internett:

1. Hva trenger vi å ha i orden før vi henter valpen?

2. Hva burde valpen ha med seg hjem fra selger?

3. Hvor stort biltur trenger en middels stor hund?

4. Dere som har hatt hund lenge, hvor stort budsjett vil dere anbefale til en middels stor hund PR måned? Dette for å dekke fôr, godis, leker, forsikring osv. Bare sånn ca, sånn at vi har en viss idè, alle er jo forskjellige. 

5. Hvilken oppfølging trenger en valp med tanke på vaksiner osv? Finnes det kanskje en enkel oversikt over dette? Hittil har vi lest at oppdretter/selger står for ormekur, og at eier må vaksinere hunden etter 3 mnd, 12 mnd og minst hvert tredje år resten av livet. Men også her varierer anbefalingene.

6. Hvor mye koster vaksinene? 

7. Hva burde vi spørre en eventuell oppdretter/selger om før vi kjøper valp? 

8. Burde valpen ha veterinærattest fra selger/oppdretter før vi kjøper?

9. Hvem registrerer hunden, selger eller kjøper? 

10. Hvem chipper hunden, selger eller kjøper?

Andre ting? Alle tips og råd tas imot med stor takk!

Jada, vi er ganske grønn, men vil gjerne sette oss inn i dette og forberede oss så godt som mulig før vi går til anskaffelse av en ny kompis.

Hilsen kontrollfrik 😂

Anonymkode: adfea...a20

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er så trøtt nå, men nr. 2: Noe med lukt fra mamma er viktig, en leke eller et teppe. Dette for at de blant annet skal føle trygghet. Min har et teppe fra mammen sin, som hun er «avhengig» av enda, hun er nå 5 år og teppet har vært vasket flere ganger.

Anonymkode: 873f2...fb8

• Liker 2
Skrevet

Jeg har en 10 uker gammel valp nå og den må passes på hele tiden, så sant den ikke sover. Den er ikke stueren ennå, så det er fort gjort p få våte sokker hvis jeg ikke rekker å få den ut så fort den har våknet, spist og lekt.

Det jeg synes er viktigst av alt er om dere har tid til hund i det lange løp? Har dere barn, skal dere ha barn? Barn krever mye tid, men det gjør hund også og den må få sin tid den også.

Har dere råd til forsikring hvis noe skullle skje med hunden? 

Mer dere oppriktig interessert i hund eller er det bare fordi valper er så søte når er små? Er det litt pga fasade dere skaffer dere valp? Det er IKKE noe luksus å ha hund, dete må være nærmest utsultet av lengsel etter hund før dete får til anskaffelse. Det er altfor mange som skaffer seg hund og det er stas i begynnelsen, så dabbet det av. Så kommer det barn til og hunden må avlives eller omplasseres.

Jeh mener ikke å være gledesdreper, men jeg bare ønsker at hunder skal få ett varig hjem fra start til slutt.

• Liker 4
Skrevet (endret)
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Vi vurderer å få oss hund for første gang, men er litt usikker på hva vi bør tenke på av rent praktiske ting.

Vi har samlet noen spørsmål i håp om å få hjelp fra erfarne hundeeiere, da det er litt vanskelig å navigere seg gjennom jungelen av informasjon på Internett:

4. Dere som har hatt hund lenge, hvor stort budsjett vil dere anbefale til en middels stor hund PR måned? Dette for å dekke fôr, godis, leker, forsikring osv. Bare sånn ca, sånn at vi har en viss idè, alle er jo forskjellige. 

5. Hvilken oppfølging trenger en valp med tanke på vaksiner osv? Finnes det kanskje en enkel oversikt over dette? Hittil har vi lest at oppdretter/selger står for ormekur, og at eier må vaksinere hunden etter 3 mnd, 12 mnd og minst hvert tredje år resten av livet. Men også her varierer anbefalingene.

Jada, vi er ganske grønn, men vil gjerne sette oss inn i dette og forberede oss så godt som mulig før vi går til anskaffelse av en ny kompis.

Hilsen kontrollfrik 😂

1: Mat-/vannskåler, hundebur, bånd, bæsjeposer, masse tørkerull, tyggebein, leker, pass på å flytte eventuelt giftige planter ut av valpens rekkevidde, tepper, fri fra jobben og en god dose tålmodighet. 

2: Ofte følger det med en valpepakke, om ikke så sørg for å vite hvilket fôr oppdretter bruker slik at du kan handle inn det. 

3: Det kommer helt an på hvor stor hunden blir. Hør med en dyrebutikk så hjelper de deg. 

4: Jeg har labrador. Bruker 700kr i mnd på fôr, 400kr i mnd på forsikring (fullforsikret), og ca 100 kr i mnd på godbiter. Vil anbefale at dere investerer i kurs, så legg av ca 6.000 kr til kurs slik at dere får gått valpekurs, grunnkurs og hverdagslydighet. Det er verdt det! 

5: Det stemmer bra det du skriver ang. vaksiner. Hunden bør likevel på årlig helsekontroll hos dyrlegen.

6: Priser varierer fra sted til sted, hvis du går på anicura.no ser du eksempel på priser. 

7: Spør om helse oppover i stamtavlen, om det er rasetypiske ting dere burde være klar over, sykdomer i rasen, osv. Gjør dere kjent med rasen før dere kontakter oppdretter, så blir dette mer kontrollspørsmål slik at det er enkelt å vite om oppdretter er seriøs. Hvis det er en kjent sykdom hos rasen og oppdretter unnlater å fortelle om dette når man spør så lyser varsellampene mine hvertfall. 

8: Det burde følge med helseattest fra oppdretter. 

9: Selger

10: Er det en seriøs oppdretter så chipper de valpene før levering. 

Les dere opp om hundens språk og hundetrening før dere anskaffer dere hund. Kan anbefale "På talefot med hunden" av Turid Rugaas, "Fra valp til voksen hund", og "valpen flytter hjemmefra". 

Endret av Bixity
  • Liker 5
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

• Matskåler, leker, halsbånd/sele og kobbel, en god hundeseng, grinder til å skjerme eller eventuelt begrense plass om natten eller når hunden ikke følges med på hele tiden. Jeg er ikke fan av burbruk inne, derfor anbefaler jeg ikke bur utenom i bil.

• Kanskje et teppe/fille med lukt fra mor og søsken?

• Spør butikken du kjøper i, "middels stor hund" varierer voldsomt. Jeg synes golden retriever er middels stor, andre synes cocker spaniel er middels stor. 

• Tja, 300-500 kr på fôr, tilsvarende på forsikring, leker varer gjerne en stund, godbiter og tyggeting havner jo på 100-200 kr i mnd om man er sparsommelig, så ville regnet med 1000 kr (+/- 200) i mnd. 

• Vaksine ved 12 uker (3 mnd), 12 mnd og så hvert tredje år ja. Kennelhoste anbefaler jeg hvert år. Det er naturlig å ta dette ved den årlige helsesjekken hos veterinær. Veterinærene har oversikt over hvilke vaksiner som skal tas når mtp. hundens alder.

• Det ligger vel på en 500-800 kr om jeg husker riktig. Ikke særlig mye.

• De fleste spør vel masse spørsmål til oppdretter før de en gang bestemmer seg for å kjøpe valp fra dem. Jeg ville spurt om tips i forhold til rasen, fôring, mosjon, helse, foreldredyr osv. 

• Nei, det står gjerne bare en kommentar fra veterinær om helheten på kullet og inntrykk når de var for å få vaksine og chip.

• Selger!

• Selger! En seriøs oppdretter chipper og registrerer alle hundene i NKK før de selges. Dersom dette ikke er/blir gjort ville jeg revurdert å kjøpe valp derifra. 

• Valp er kjempegøy, kjempekoselig og KJEMPESLITSOMT! De biter mer enn dere er forberedt på, er mindre kosete enn mange ser for seg og trenger oppsyn, underholdning og lek gjennom dagen. Det kan ta månedsvis før valpen er stueren, så ikke fortvil dersom valpen er 15 uker og fortsatt tisser inne. Blærekontroll tar lang tid å lære seg, så selv om en valp "vet at den ikke skal tisse inne" så kan det fortsatt skje uhell. Ikke kjeft, bare luft valpen hyppig.
  • Anbefaler dere valpekurs, samt kanskje grunnkurs når hunden er litt eldre for videre læring og moro. Valpeperioden er kanskje slitsom, men ungdomsperioden er mye mer frustrerende og lenger. Da gjelder det å hole tunga rett i munn.
  • Håper dere har funnet en god løsning de første månedene. En valp kan ikke være alene, så dere må ta dere god tid til å være hjemme, eventuelt ha med valpen på jobb, og trene den til å være hjemme alene gradvis!

Hilsen kontrollfrik 😂

Kontrollfriker liker vi, da vet man at det gjøres nøye og skikkelig! Skrevet tispene mine i kursiv i ditt innlegg. Lykke til.

Anonymkode: a6f3e...086

• Liker 2
Skrevet

1. Hva trenger vi å ha i orden før vi henter valpen? Bilbur, skåler, fôr, godbiter, tyggeben, leker, bånd, halsbånd, bæsjeposer, seng/bur til innendørsbruk, tørkepapir i mengder

2. Hva burde valpen ha med seg hjem fra selger? Man kan ikke kreve mer enn papirer og gjerne en veileder for den første valpetiden. Endel oppdrettere sender med en liten valpepakke. Litt fôr den er vant til er en selvfølge.

3. Hvor stort biltur trenger en middels stor hund? Str M, kommer litt an på merke.

4. Dere som har hatt hund lenge, hvor stort budsjett vil dere anbefale til en middels stor hund PR måned? Dette for å dekke fôr, godis, leker, forsikring osv. Bare sånn ca, sånn at vi har en viss idè, alle er jo forskjellige. Sånn ca rundt 1000 kr i mnd, litt ekstra ved veterinærbesøk. (Fôr koster gjerne en 500-600 kr for en stor sekk, forsikring noen hundrelapper, godbiter, bæsjeposer, ben osv)

5. Hvilken oppfølging trenger en valp med tanke på vaksiner osv? Finnes det kanskje en enkel oversikt over dette? Hittil har vi lest at oppdretter/selger står for ormekur, og at eier må vaksinere hunden etter 3 mnd, 12 mnd og minst hvert tredje år resten av livet. Men også her varierer anbefalingene. Vaksine årlig. Ormekur ved uke 2-4-6-8-10-12, deretter kun ved behov. Sjekk hva gjelder HD/øyelysing/patellasjekk osv på din rase.

6. Hvor mye koster vaksinene? 200-600 kr har jeg betalt hos ulike veterinærer.

- Er foreldrene registrert i Norsk kennel klubb?
- Hva er registrerings nummeret til foreldrene?
- Er foreldrene helsesjekket? Isåfall, hvordan - og hva ble resultatet?
- Er foreldrene utstilt? Hva ble resultatet?
- Kan jeg få hilse på mor og valper hjemme hos dere?
- Er det mulig å hilse på faren til valpene? Kanskje andre slektninger?

8. Burde valpen ha veterinærattest fra selger/oppdretter før vi kjøper? Absolutt. Aldri kjøp valp uten veterinærattest.

9. Hvem registrerer hunden, selger eller kjøper?  Kjøper kan aldri registrere hunden. Får du beskjed om dette er selger uvitende eller forsøker å lure deg.

10. Hvem chipper hunden, selger eller kjøper? For å få registrert valpene i NKK må selger chippe valpene. Er ikke dette gjort er ikke valpene registrert heller.

• Liker 2
Skrevet

Ser du har fått mange gode tips.

Vi har en medium rase, hun er 1 1/2 år og 12 kg, vi har bilbur fra Trixie str. M. 

Har dere trapper bør dere montere trappegrind, en liten valp skal ikke gå i trapper og kan lett falle ned trappen under lek osv.

Tissematter kan også være greit i starten. Vi hadde de litt overalt i huset, hunder foretrekker å stå på et litt stødig underlag når de tisser. Så da velger de fort å tisse på tissematten fremfor på gulvet. Når valpen har begynt å tisse på matten så flytter du en matte ut på trappen/verandaen og løfter valpen ut på matten når du ser den er i ferd med å tisse på matten i stuen. Det var i hvertfall slik vi løste det og hun ble fort renslig. Og så er det jo greit å ta med en matte hvis man skal ha med valpen på besøk, så den vet hvor den kan tisse. trixie-tissematter.jpg

Anonymkode: f40d5...865

• Liker 2
Skrevet

!!Velg en hund som idioter har dumpet! Gjerne en blanding :)

FB_IMG_1546242335766.jpg

Anonymkode: ff3fb...c7d

• Liker 2
Skrevet

Tusen takk til alle som har tatt seg tid til å svare seriøst på spørsmålene, det setter vi enormt stor pris på!😊

Det er «skummelt» å ta med valp hjem første gang, særlig når en er kontrollfrik som meg og liker at alt er planlagt og tilrettelagt FØR valpen kommer. Vi ønsker jo kun det beste for hunden, og jo flere slike praktiske ting som er på plass - jo mindre har vi å stresse med den første tiden. 

Også godt å se at folk bryr seg om hunders ve og vel og minner om at hunder er levende, vakre sjeler som krever sitt. Når det er sagt så handler ikke denne tråden om disse tingene, så tenker at vi lar det ligge 😊

Vi er fortsatt åpen for flere tips og råd, som feks tissematten som ble nevnt over her og hvordan det funket for dere.

Vi har noen bøker fra før av, men kom gjerne med flere gode alternativer 😊

-TS

Skrevet (endret)

Støtter tipset om å kjøpe tissematter til hunden/valpen. Det er noe med absorberende underlag som valper og hunder automatisk søker seg til når de skal gjøre fra seg. De går på mattene om man legger frem noen. Men de man kjøper i zooforretninger er dyre. Kjøp heller "sengekladder" på apoteket, mye billigere og større pakning (kan jo ta noe tid før valpen er renslig). Mener å huske du får disse sengekladdene i str 60x80, og de absorberer opp alt valpen gjør fra seg. Bare å brette sammen etter at den er brukt og kaste den i søpla.

Jeg har hatt to valper, og de brukte veldig ulik tid på å bli renslige. Tispevalpen ble nesten renslig etter et par måneder, men fortsatte å ha et uhell en gang i blant helt frem til hun var 7 måneder gammel. Først da stoppet det og vi kunne "stole på henne".

Hannvalpen ble renslig på bare fire uker, og det var om natten han ble renslig først. Vi la ut en sånn sengekladd på gulvet på soverommet (som var der hundene sov også, på gulvet), som han gikk på når han måtte noe om natten. Veldig praktisk å bare pakke den sammen og kaste, slippe å vaske og rengjøre etter uhell. Tror ikke hannvalpen hadde et eneste uhell utenfor en sånn sengekladd, han brukte dem alltid (uten opplæring, som sagt går de instinktivt til absorberende underlag for å gjøre fra seg).

PS! Har du noen form for tepper og matter hjemme? Fjern dem til valpen er renslig, ellers vil de bli fulle av tiss og bæsj, og du får det jo ikke rent igjen. Tepper absorberer tiss. Hjelper ikke å gni med en klut og noe såpe oppå, det har trukket ned i materialet alt. Så fjern alt sånt, gjerne dørmatten også hvis du har det inne i gangen.

Endret av Million
  • Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk til alle som har tatt seg tid til å svare seriøst på spørsmålene, det setter vi enormt stor pris på!😊

Det er «skummelt» å ta med valp hjem første gang, særlig når en er kontrollfrik som meg og liker at alt er planlagt og tilrettelagt FØR valpen kommer. Vi ønsker jo kun det beste for hunden, og jo flere slike praktiske ting som er på plass - jo mindre har vi å stresse med den første tiden. 

Også godt å se at folk bryr seg om hunders ve og vel og minner om at hunder er levende, vakre sjeler som krever sitt. Når det er sagt så handler ikke denne tråden om disse tingene, så tenker at vi lar det ligge 😊

Vi er fortsatt åpen for flere tips og råd, som feks tissematten som ble nevnt over her og hvordan det funket for dere.

Vi har noen bøker fra før av, men kom gjerne med flere gode alternativer 😊

-TS

Én ting til som er greit før man henter valpen hjem er å være helt enig om hvilke regler som skal gjelde. 

Får hunden være i sofa? Sengen? Er det greit at hunden er på kjøkkenet mens dere lager mat? Er det greit for dere at hunden tigger? Skal hunden gå pent i bånd? Er det greit om den bjeffer? Osv. 

Jeg begynner båndtrening fra den dagen jeg henter hunden omtrent, mye lettere å lære hunden å gå pent i bånd med én gang i stedet for å vente til hunden blir stor og sterk og har lagt på seg masse uvaner. 

Anbefaler dere å kjøpe et stort bur dere kan ha inne. Veldig mange hunder føler seg tryggere når de har mindre plass å passe på, og det er også greit med tanke på sikkerheten til hunden i den perioden den vil tygge på alt. Det er ikke noe galt i å ha et bur til hunden med mindre den skal ligge der hele natten og hele dagen når man er på jobb. 

Jeg bruker alltid bur på mine hunder frem til tannfelling er ferdig, da begynner jeg først å avvenne buret på natten, og deretter gradvis avvenne bur i alene hjemme trening. Men jeg lar alltid buret stå tilgjengelig med åpen dør slik at de kan velge å legge seg der - noe de veldig ofte gjør. Buret brukes heller aldri som straff, det skal bare være positivt og trygt i buret. 🙂 

• Liker 3
Skrevet

Jeg ser ingen grunn til å bruke bur. Ingen av mine hunder har hatt behov for å "passe på", og sikkerhetsmessig så kan man avgrense rom, rydde unna farlige gjenstander og benytte seg av grinder. Jeg anbefaler TS å prøve de første månedene uten bur. Synes det er en trist utvikling at bur har blitt noe man kjøper før valpen engang er i hus.

AnonymBruker
Skrevet
På 28.2.2019 den 10.49, AnonymBruker skrev:

Jeg ser ingen grunn til å bruke bur. Ingen av mine hunder har hatt behov for å "passe på", og sikkerhetsmessig så kan man avgrense rom, rydde unna farlige gjenstander og benytte seg av grinder. Jeg anbefaler TS å prøve de første månedene uten bur. Synes det er en trist utvikling at bur har blitt noe man kjøper før valpen engang er i hus.

Grunner til å bruke bur på en positiv måte for hunden: 

1) Hvis hunden skulle trenge oppstalling hos veterinær pga skade eller sykdom er det veldig greit at den har en hyggelig erfaring med å ligge i bur.

2) For å unngå skade på lister, møbler, osv. Samt hundens sikkerhet. Noen hunder gnager til og med hull i veggen, men slike hunder har du aldri vært borti skjønner jeg. 

3) Hunder pleier å trives med bur, de liker ofte å ha sin egen lille "hule" 

4) Det er ikke noe galt i å bruke bur, så lenge man har et sunt forhold til buret og ikke stuer bort hunden fordi man ikke orker å være hundeeier i hverdagen. 

Hvorfor er det så galt med bur egentlig? Hunder er hidyr, buret blir som et hi. Et trygt og godt sted hvor de får være i fred. Mine hunder velger nesten alltid å legge seg i buret fordi de foretrekker å ligge der, de har alltid fått en positiv tilnærming til bur. Så hva er galt med det? Har inntrykk at de fleste som er i mot bur er i mot det bare fordi. Eller fordi de synes synd på stakkaes hunden som må ligge i "fengsel". Igjen, hvis hundene trives med å ligge i bur, og velger å legge seg i buret selv, hva er det som er så jævla leit og fælt med bur da?? 

Anonymkode: 36cdf...709

AnonymBruker
Skrevet
På 28.2.2019 den 10.49, AnonymBruker skrev:

Og hva er egentlig forskjellen på å bruke grind eller et stort bur? 

AnonymBruker
Skrevet

Grunner til å bruke bur på en positiv måte for hunden: 

1) Hvis hunden skulle trenge oppstalling hos veterinær pga skade eller sykdom er det veldig greit at den har en hyggelig erfaring med å ligge i bur.

2) For å unngå skade på lister, møbler, osv. Samt hundens sikkerhet. Noen hunder gnager til og med hull i veggen, men slike hunder har du aldri vært borti skjønner jeg. 

3) Hunder pleier å trives med bur, de liker ofte å ha sin egen lille "hule" 

4) Det er ikke noe galt i å bruke bur, så lenge man har et sunt forhold til buret og ikke stuer bort hunden fordi man ikke orker å være hundeeier i hverdagen. 

Hvorfor er det så galt med bur egentlig? Hunder er hidyr, buret blir som et hi. Et trygt og godt sted hvor de får være i fred. Mine hunder velger nesten alltid å legge seg i buret fordi de foretrekker å ligge der, de har alltid fått en positiv tilnærming til bur. Så hva er galt med det? Har inntrykk at de fleste som er i mot bur er i mot det bare fordi. Eller fordi de synes synd på stakkaes hunden som må ligge i "fengsel". Igjen, hvis hundene trives med å ligge i bur, og velger å legge seg i buret selv, hva er det som er så jævla leit og fælt med bur da?? 

Nei, hunder er ikke hidyr. Dette er noe mennesker har funnet opp selv. Hunder sovner på myke plasser, i gress, på åpne plasser, under tak, under møbler, oppå kasser/platåer, ja egentlig alt det de er vant til eller har tilgang til. 

Jeg synes bur er jævlig leit fordi folk bruker det istedenfor å ta ansvar for valpen sin. Istedenfor å rydde unna ting som er utsatt å bite på, så putter de i bur. Istedenfor å stå opp om natten så putter de valpen i bur så den tvinges til å holde seg neste dag. Istedenfor å rotrene valpen så putter de den i bur når de blir slitne. Jo mer normalisert bur blir, jo flere er det som putter valpen i bur 8 timer natta og 8 timer dagen, og for å være helt ærlig blir jeg forbanna på de som lar hundene sine oppholde seg i bur 2/3 av døgnet. 

Ingen av mine nåværende eller tidligere hunder har ligget i bur, men vipps når den ene måtte oppstalles hos veterinær eller var på utstilling så syntes den bur var helt OK. Den lå rolig. Så hva man må "trene" så iherdig på skjønner jeg virkelig ikke.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og hva er egentlig forskjellen på å bruke grind eller et stort bur? 

Ser du virkelig ikke forskjellen? Jeg bruker grinder til å kanskje dele av stuen eller sperre vei til andre rom. Om du ikke ser forskjell på en halv stue og et "stort" bur (jeg har aldri sett et bur jeg synes er stort nok til en middels-stor hund) så må du undersøke mer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vil bare legge til at min oppdretter selger ikke til folk som bruker bur. Og jeg har aldri hørt valpekjøpere fra han klage på ødelagte vegger og utrygge hunder som ikke har noe "hi". 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...