Gå til innhold

Skjønner ikke alkoholpolitikken i Norge. Hvorfor er det så j*vla dyrt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

OK, så jeg skjønner at man har høye priser i Norge for å regulere alkoholforbruket til folk - men jeg kan ikke begripe hvorfor en utepils skal være 3-4 ganger dyrere enn én pils fra butikken?

folk drikker seg jo bare ekstra fulle på fest, og drar ut et par timer før stengetid - for å kjøpe et par pils / drinker / vinglass. 70%-80% av alkoholinntaket skjer på fest. I større byer betyr jo dette også et voldsomt trykk på byen, mellom kl. 00-01, når alle skal dra ut samtidig. 

Hadde pilsen (f.eks) vært billigere, så hadde jeg heller dratt ut tidligere på byen, samt lagt igjen langt mer penger.

(Jo, skjønner at det er dyrt å drive utested)

Anonymkode: be13e...1da

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du gir jo alle svarene selv her. Moderator kan altså stenge tråden.

Anonymkode: dbaeb...6f6

• Liker 6
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

OK, så jeg skjønner at man har høye priser i Norge for å regulere alkoholforbruket til folk - men jeg kan ikke begripe hvorfor en utepils skal være 3-4 ganger dyrere enn én pils fra butikken?

folk drikker seg jo bare ekstra fulle på fest, og drar ut et par timer før stengetid - for å kjøpe et par pils / drinker / vinglass. 70%-80% av alkoholinntaket skjer på fest. I større byer betyr jo dette også et voldsomt trykk på byen, mellom kl. 00-01, når alle skal dra ut samtidig. 

Hadde pilsen (f.eks) vært billigere, så hadde jeg heller dratt ut tidligere på byen, samt lagt igjen langt mer penger.

(Jo, skjønner at det er dyrt å drive utested)

At utepilsen koster 3-4 ganger mer enn i butikk ha ikke noe med alkoholpolitikk å gjøre.

• Liker 4
Skrevet

Alkoholavgiften utgjør en del, men det er ikke den som gjør at det er mye dyrere på byen. Fortjenesten på øl/vin/drinker på restauranter, puber og andre utesteder er på de fleste stedene ganske stor. Hvorfor? Fordi de kan. Nordmenn er relativt godt vant med et høyt prisnivå, og eierne av disse stedene setter selvfølgelig ikke ned prisene unødvendig. Enhver bedriftseier tar så mye profitt han/hun kan så lenge etterspørselen er høy nok, og det gjelder også serveringssteder. 

Anonymkode: 095ba...b96

• Liker 1
Skrevet

Var ute i en storby igår og betalte 98 kr for en flaske pils på 3,3 dl.  Helt utrolig.  Og ikke noe kos og gå ut når det er sånn.  En ting er å vorse også dra ut, da rekker man bare å bestille et par ganger men å f.eks skal ut å spise for så å gå på pub blir en dyr affære. Koster jo fort mye over 1000 kr!    Kjedelig for de som tjener så lite at de ALDRI kan unne seg en helaften ute.

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alkoholavgiften utgjør en del, men det er ikke den som gjør at det er mye dyrere på byen. Fortjenesten på øl/vin/drinker på restauranter, puber og andre utesteder er på de fleste stedene ganske stor. Hvorfor? Fordi de kan. Nordmenn er relativt godt vant med et høyt prisnivå, og eierne av disse stedene setter selvfølgelig ikke ned prisene unødvendig. Enhver bedriftseier tar så mye profitt han/hun kan så lenge etterspørselen er høy nok, og det gjelder også serveringssteder. 

Hvor mye skal en øl eller et glass vin ende opp med å koste ute da?  Nå koster det 100 +.  Hva koster et 2 cl vin om 5 år? 200 kr?

Skrevet

Grunnen til at alkohol på utesteder er dyrt er jo for at de som driver utestedet skal tjene seg steinrike og få kjøpe penthouse leilighet og drite penger

Anonymkode: 9a3f9...1ce

Skrevet
1 minutt siden, SupaWoman skrev:

Hvor mye skal en øl eller et glass vin ende opp med å koste ute da?  Nå koster det 100 +.  Hva koster et 2 cl vin om 5 år? 200 kr?

Etterspørselen bestemmer, og den kommer an på hvor utestedet ligger, hvilken profil det har markedsmessig, hvilket klientell det tiltrekker seg osv. Et sted på Oslos "beste vestkant" kan som regel ta en høyere pris enn et litt mer slitent sted på Grønland for eksempel.

Skrevet
5 minutter siden, SupaWoman skrev:

Var ute i en storby igår og betalte 98 kr for en flaske pils på 3,3 dl.  Helt utrolig.  Og ikke noe kos og gå ut når det er sånn.  En ting er å vorse også dra ut, da rekker man bare å bestille et par ganger men å f.eks skal ut å spise for så å gå på pub blir en dyr affære. Koster jo fort mye over 1000 kr!    Kjedelig for de som tjener så lite at de ALDRI kan unne seg en helaften ute. 

Flaskeøl er gjerne dyrere siden det kjøpes fra leverandør og er dyrere per enhet enn øltønner som kobles til tappetårn. I tillegg er en del av flaskeølet i tillegg importøl som også øker prisen. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Flaskeøl er gjerne dyrere siden det kjøpes fra leverandør og er dyrere per enhet enn øltønner som kobles til tappetårn. I tillegg er en del av flaskeølet i tillegg importøl som også øker prisen. 

Koster like mye for en Ringnes som for f,eks Sol. Skiller kanskje 2 kr.

Skrevet
4 minutter siden, SupaWoman skrev:

Koster like mye for en Ringnes som for f,eks Sol. Skiller kanskje 2 kr.

Ja, men som sagt: Flaskeøl er som regel dyrere per enhet enn det tappeøl er. Sol er forresten ikke det jeg regner som litt finere importøl ;). Så kommer det selvfølgelig også litt an på hvilke steder dere besøker også.

Og man kan fint få en kveld på et spisested til under 1000. Da vi spiste for en ukes tid siden ute, havnet det på rundt 700 - med drikke. Man kan ikke drikke veldig mange, men det holder for meg likevel. 

Skrevet

En 0.5 liter pils koster ca 30 kroner for en bedrift og selger de for 100 kroner så må de betale 20 kroner i MVA. Det betyr at bedriften tjener ca 50 kroner på en øl. Om de reduserer prisen til 65 kroner så faller deres inntekter med nesten 50%.

I Oslo sentrum så er leieprisene på over 100K i måneden og de må betale over 100k for ansatte. Om de bare skal selge øl. så trenger de å selge flere hundre øl per dag. Å doble antall solgte øl og fortsatt gi god service er ikke spesielt realistisk. 

For spisesteder så er det lettere. De trenger ikke å plassere seg like sentralt, og råvarene de trenger koster mindre. Noen restauranter velger derfor å ta lite i profitt fra pils, fordi de tjener nok på andre produkter.

Anonymkode: 9d4b0...4c0

• Liker 1
Skrevet

Fordi norske myndigheter forsøker å snylte dumme nordmenn for mest mulig penger...       

Anonymkode: 21794...ab6

Skrevet

Selv om den populære forklaringen er helserelatert, er det et faktum at nivået først og fremst skyldes at staten trenger inntekter. Altså er det først og fremst en ren skatt.

Bensinavgiften, flyplassavgfiten og poseavgiften er eksempler på det samme. Avgifter som "blir solgt" til publikum som miljøavgifter, men i realiteten er en måte for staten å skaffe inntekter på.

Og hvorfor kommer det stadig flere og døyere avgifter på alt mellom himmel og jord? Jo fordi staten trenger penger til:

Nye byggeprosjekter

https://www.nrk.no/norge/slik-har-stortinget-brukt-pengene-i-byggeskandalen-1.13938198

Til trygd til kriminelle på rømmen i utlandet

https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/pa-rommen-fra-politiet-far-penger-fra-nav/3423430031.html

Påfyll til kommuner som vil starte budkrig på boliger

https://www.dagbladet.no/nyheter/rapport-oslo-kommune-betalte-100-millioner-i-overpris-for-boliger/70170391

Sykehus som vil bruke mer penger på luftslott

https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/helse-sor-ost-skrinlegger-rontgenprosjekt---har-brukt-over-220-millioner-pa-prestisjeprosjekt/3423454513.html

Som du ser trenger staten mye penger.

Anonymkode: cd967...647

• Liker 2
Skrevet

Staten tar inn ca 21 milliarder på alkoholavgiften. Ikke småpenger, men lite i forhold til andre inntekter feks momsen. 

Skrevet

I 2009 så kostet 0.5l Tuborg (i butikk) 21 eller 22 kr. I dag koster den 24 kr.

0.4 utepils kostet rundt 60 kr, den gang da...i dag koster disse fort 85 kr - uansett om du er i Oslo, Bergen, Trondheim, Tromsø, eller Kirkenes. 

Husker forøvrig priskrigen på pils i 2004 - Da fikk man kjøpe 0.33l øl for så lite som 7 kr. Var riktig nok ganske kjipe merker, om jeg husker rett: Seidel, Grans, Faxe Fad, o.l...men for prisen, så var det ingen som brydde seg. Var Russ den våren, og fikk evig stygga på Seidel etter det. 

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Grunnen til at alkohol på utesteder er dyrt er jo for at de som driver utestedet skal tjene seg steinrike og få kjøpe penthouse leilighet og drite penger

Anonymkode: 9a3f9...1ce

Mannen min eier og driver bar, og jeg kan love deg at det ikke er noen gullgruve :ler: Han tar knapt ut lønn og jobber 12 timer 7 dager i uka.  Så om vi skal kjøpe penthouse er det jeg som må jobbe hardere!

Anonymkode: 3dbfd...a87

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...