Gå til innhold

På Ikea: «nei, de pølsene er vegetar»

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg var på Ikea på fredag, hørte jeg på vei ut at noen unger spurte om å få pølser som de så på en plakat.

Moren sa: «nei, det er vegetar». 

Jeg ble litt sånn.. Gir hun ikke ungene sine vegetar? Er det fordi ungene egentlig ikke liker det? Spiser de kun kjøtt? Holder de seg unna alt det står vegetarisk på?

Hva med dere? Spiser dere kjøtt hver dag? Jeg har selv vokst med at vi spiste mye kjøtt siden faren min jaktet, men aldri hver dag. Spiste grønnsakssuppe, pannekaker, tomatsuppe, ertesuppe, potetball osv. 

Anonymkode: 99301...24c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun visste vel hvordan det ville utarte seg. De får pølsene, tar en bit, lager en grimase også må resten i søpla.

• Liker 47
Skrevet

Kanskje hun klok av erfaring visste at de pølsene ikke var det de så for seg?

• Liker 17
Skrevet

Jeg tenker ungene sansynligvis har smakt vegetarpølser før og at hun ikke gidde å kjøpe noe hun vet de ikke liker. 

• Liker 19
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Ungene liker vel ikke vegetarpølser, da. Og det vet moren.

Skrevet

De koster 5 kr. Jeg hadde latt mine barn smake, hadde de ikke likt dem etter en bit hadde jeg spist dem selv. 

Jeg er langt i fra veggis, men disse er GODE!!! 

• Liker 13
Skrevet

Som de over tipper jeg at årsaken ikke er mangel på kjøtt, men at hun kjenner barna sine. 

Jeg har også nektet barna mine kaker, bakst, eller mat de peker på når vi er på kafé eller restaurant fordi jeg vet hva de liker, og når man betaler for maten/har litt dårlig tid, så er ikke det alltid rom for å eksperimentere med å smake for tredje eller n'te gang på noe de ikke tidligere har likt. 

Ene min synes eplekake høres godt ut, men tar aldri mer enn én bit før det er æsj. Kan fint smake av meg, eller få et lite stykke i familieselskap, men når vi skal bestille dessert ute så sier jeg fort "Neinei, ikke eplekake. Du vil sikkert like bedre sjokoladeis.".

• Liker 11
Skrevet

Kanskje det er hva som menes med "vegetar" som skaper forvirringen, om det er "plantekost" eller "etterligninger av kjøttmat". Jeg spiser rikelig av både kjøtt og fisk, men mesteparten av det jeg spiser er faktisk plantekost. Jeg har aldri smakt noe erstatningsprodukt som jeg har likt. 

Anonymkode: a8f68...8e8

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Kanskje det er hva som menes med "vegetar" som skaper forvirringen, om det er "plantekost" eller "etterligninger av kjøttmat". Jeg spiser rikelig av både kjøtt og fisk, men mesteparten av det jeg spiser er faktisk plantekost. Jeg har aldri smakt noe erstatningsprodukt som jeg har likt. 

Disse pølsene er ikke en etterligning. De er laget av det samme som grønnsaksbollene, og er altså ikke veldig pølse-aktige, annet enn i formen.

Anonymkode: 4ec29...c26

• Liker 4
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg var på Ikea på fredag, hørte jeg på vei ut at noen unger spurte om å få pølser som de så på en plakat.

Moren sa: «nei, det er vegetar». 

Jeg ble litt sånn.. Gir hun ikke ungene sine vegetar? Er det fordi ungene egentlig ikke liker det? Spiser de kun kjøtt? Holder de seg unna alt det står vegetarisk på?

Hva med dere? Spiser dere kjøtt hver dag? Jeg har selv vokst med at vi spiste mye kjøtt siden faren min jaktet, men aldri hver dag. Spiste grønnsakssuppe, pannekaker, tomatsuppe, ertesuppe, potetball osv. 

Anonymkode: 99301...24c

Vi spiser ikke pølser. Det er, på lik linje med annen fabrikk bearbeidet kjøttmat, søppelmat. 

Rent kjøtt og ren fisk er hva vi spiser. Skal vi ha fiskekaker så lages de fra grunnen av.

Anonymkode: 3ef74...ae0

• Liker 3
Skrevet

Jeg lar mine barn smake på alt, men hører ofte andre foreldre si «det liker ikke du», (men så liker barnet når det får smake). Så det handler ofte om tankegangen til de voksne. 

Anonymkode: fdce6...2de

• Liker 4
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Disse pølsene er ikke en etterligning. De er laget av det samme som grønnsaksbollene, og er altså ikke veldig pølse-aktige, annet enn i formen.

Anonymkode: 4ec29...c26

Men så er vel formen uansett det mest karakteristiske ved en pølse?

• Liker 1
Skrevet

Kjøpte noe veggiekjøttdeig for et par måneder siden og stekte og puttet i en gryterett.  Det ødela hele maten og det frister ikke å kjøpe mer "vegetarkjøtt".

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenker at dette etter all sannsynlighet handler om at mor vet at barna ikke vil like vegetarpølsen når de får den, og derfor sier nei. En slik pølse smaker jo ikke «pølse» slik gjerne barnet forbinder at pølse skal smake. 

Det et bare ikke alltid det «passer» at barnet skal smake på noe mor VET barnet  ikke liker for tredje gang. For all del, smaksløkene utvikler seg, og det er bra å prøve - men det må jo ikke skje i restauranten på IKEA. Har man hatt en stressende runde på IKEA med barna forstår jeg godt at tiden kanskje ikke er inne for  å prøve mat man vet med stor sikkerhet ikke vil være en hit. 

Det må jo være et forsvinnende mindretall av foreldre som nekter barna vegetar eller veganmat av prinsipp liksom. 

Anonymkode: 92e8b...5f7

• Liker 5
Skrevet
57 minutter siden, SupaWoman skrev:

Kjøpte noe veggiekjøttdeig for et par måneder siden og stekte og puttet i en gryterett.  Det ødela hele maten og det frister ikke å kjøpe mer "vegetarkjøtt".

Av de kjøttetterligningene, synes jeg bare de som etterligner kyllingfilet er gode. Det andre er sånn helt akseptabelt men kan ikke alltid erstatte kjøtt/kjøttdeig én-til-én. Det kommer veldig an på hva som lages. Personlig synes jeg ikke slike kjøtterstatninger passer i gryter og supper og slikt, men passer bedre i relativt "tørre" retter som wok, stekt ris, til pasta og annet.

Hvis jeg skal spise vegetarmat så foretrekker jeg uansett mat som er ment å være vegetar i utgangspunktet, og ikke noe som tar utgangspunkt i en kjøttrett hvor kjøttet bare blir erstattet med en etterligning. Jeg har av og til kjøpt kjøtterstatningsprodukter i datodisken for nysgjerrighetens del.

Anonymkode: ba8a1...eb9

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men så er vel formen uansett det mest karakteristiske ved en pølse?

Det er jo av praktiske årsaker. 

Anonymkode: ca2ac...9db

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo av praktiske årsaker. 

Hm?

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hm?

Pølsebrødet har den fasongen den har så hadde jo bare vært idioti å lage veganske pølser i en annen fasong

• Liker 5
Skrevet
2 timer siden, SupaWoman skrev:

Enig med deg, kjøtt-erstatninger smaker ikke godt! 

Anonymkode: c32a1...405

Skrevet

Jeg spiser kjøtt hver dag, til alle måltider. Ser ingen problemer med det.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...