Gå til innhold

Kun mamma får legge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Lurer på om dette er normalt eller flere som har det slik. Vi har en 4. Åring som liker at det er kun mamma som legger han. Vi kunne sikkert lært han å legge seg selv, men stresser ikke med dette da han sovner rimelig kjapt og vi synnes det er litt koselig... 

Meeen... det et alltid mamma som skal legge han. Aldri pappa. Det går fint også om pappa legger han, men da er det alltid litt protester. Han vil ha mamma... det utgjør da at det er mamma som legger han i 90 % av tilfellene. 

Det er bare legginga som er slik. Alt anna er vi like godkjent på for å si det slik. Riktigbok er pappa favoruten ved f.eks herjelek og lignende...

Anonymkode: ac765...43b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mannen min og jeg delte på det, og hadde hver vår kveld.  Ungene var så vant til det at det aldri var noe spørsmål. 

Barn er "vanedyr", og det er klart barnet protesterer når far skal legge når du gjør det i 90% av tilfellene.  Dere må forklare 4-åringen at det er "mammakvelder" og pappakvelder :)

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Zienna skrev:

Mannen min og jeg delte på det, og hadde hver vår kveld.  Ungene var så vant til det at det aldri var noe spørsmål. 

Barn er "vanedyr", og det er klart barnet protesterer når far skal legge når du gjør det i 90% av tilfellene.  Dere må forklare 4-åringen at det er "mammakvelder" og pappakvelder :)

Hmmm kanskje du sier noe der.. 😀 ifølge.barnet er alle kvelder mammakvelder. Vel 90 % var vel litt å overdrive. Pappa legger ca 2 ganger i uka da. Men også da vil han ha mamma...

Skrevet

Om alle synes det er greit, så er det vel ikke noe i veien for at mamma kan ta legginga hver kveld. Og om det går greit at pappa også gjør det, så har det i hvert fall ikke noe å si😊 Her har jeg( mamma) bestandig lagt ungene, fordi vi alle synes det er best. Om jeg er borte en kveld, legger pappa eller barnevakten, og det har heller aldri vært noe problem.

Anonymkode: 24361...53f

• Liker 2
Skrevet

Dere er forskjellige og gjør ting ulikt, men kanskje dere kan forsøke å gjøre ting mest mulig likt under legginga? Kanskje du gjør noe som pappaen ikke gjør. 

Anonymkode: ed5c3...3e2

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Lurer på om dette er normalt eller flere som har det slik. Vi har en 4. Åring som liker at det er kun mamma som legger han. Vi kunne sikkert lært han å legge seg selv, men stresser ikke med dette da han sovner rimelig kjapt og vi synnes det er litt koselig... 

Meeen... det et alltid mamma som skal legge han. Aldri pappa. Det går fint også om pappa legger han, men da er det alltid litt protester. Han vil ha mamma... det utgjør da at det er mamma som legger han i 90 % av tilfellene. 

Det er bare legginga som er slik. Alt anna er vi like godkjent på for å si det slik. Riktigbok er pappa favoruten ved f.eks herjelek og lignende...

De velger en favoritt periodevis. Helt normalt. Her har kidsa en favoritt hver. Men når den ene er borte så må selvsagt den andre forelderen legge. 

Anonymkode: 9f84b...e7c

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hmmm kanskje du sier noe der.. 😀 ifølge.barnet er alle kvelder mammakvelder. Vel 90 % var vel litt å overdrive. Pappa legger ca 2 ganger i uka da. Men også da vil han ha mamma...

Tror dere gjør barnet en bjørnetjeneste ved å ikke sørge for at dere deler på omsorgsoppgavene. 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Om alle synes det er greit, så er det vel ikke noe i veien for at mamma kan ta legginga hver kveld. Og om det går greit at pappa også gjør det, så har det i hvert fall ikke noe å si😊 Her har jeg( mamma) bestandig lagt ungene, fordi vi alle synes det er best. Om jeg er borte en kveld, legger pappa eller barnevakten, og det har heller aldri vært noe problem.

Anonymkode: 24361...53f

Jo alle synnes dette er greit... bortsett fra pappa 🤣. Han skulle ønske ungen var mer villig til å sove med han. Hvis jeg er borte en kveld, så går det fint. Ingen protester... men når jeg er hjemme, og det et jeg så å si alltid, så vil han ha mamma.... pappa savner litt kosetid ig dette med f.eks eventyrlesing. 

Men pappa er da favoritten på andre ting da. Det er f.eks herjelek, eller hvus.dr skal plage eller tulle med meg... han lærer barna då mye sprell og selvsagt på min bekostning... 🤣

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo alle synnes dette er greit... bortsett fra pappa 🤣. Han skulle ønske ungen var mer villig til å sove med han. Hvis jeg er borte en kveld, så går det fint. Ingen protester... men når jeg er hjemme, og det et jeg så å si alltid, så vil han ha mamma.... pappa savner litt kosetid ig dette med f.eks eventyrlesing. 

Men pappa er da favoritten på andre ting da. Det er f.eks herjelek, eller hvus.dr skal plage eller tulle med meg... han lærer barna då mye sprell og selvsagt på min bekostning... 🤣

Dette er helt vanlig, men det er da man bare må være den voksne og ta de upoplære avgjørelsene likevel. Her hjelper det hvis jeg (favoritten) sier at pappa skal gjøre ditten eller storebror kan hjelpe deg med datten. Jo mer de andre slipper til, jo mindre favoritt blir jeg. Vinn-vinn.

• Liker 2
Gjest BearMama
Skrevet

Helt normalt. Men her tvinger jeg igjennom at far skal legge når han er hjemme til å legge. Var litt drama i starten, men han innså raskt at jeg ikke blandet meg når pappa var der. Nå legger han seg uaavhengig av hvem av oss som legger han.

Skrevet

Gå deg en tur litt før det er snakk om leggetid. Si at du skal gå tur, besøke en venninne eller på butikken, whatever. I mellomtiden legger pappa.

Gjør dere dette ofte nok så blir det ikke denne drakampen mellom mamma/pappa.

Og det er HELT fint at dere gjør ting forskjellig! Selv om barn liker rutiner og finner trygghet i det, så må en ikke dra det så langt at en ikke kan avvike fra vanene. Barn trenger også å øve seg i at ting endrer seg, verden ikke alltid er lik, og at folk er forskjellige og gjør ting ulikt. 🙂

• Liker 1
Skrevet

Dette opplever vel de fleste, at barna har «favoritter» i perioder. Det, blandet med trass, kan nok føre til en del sånne «jeg vil ha maaaammaaa»-kvelder.

Vi bare trumfet gjennom vårt valg, lot de ikke bestemme. Var et par kvelder det endte med total meltdown, men da ga vi først en advarsel, og dersom barnet ikke roet seg, så ble det lagt umiddelbart av den personen med bare klem og suss, ikke sang eller bok. De lærte kjapt å godta at det var vi som bestemte, og da var det svært sjelden sutring om mamma eller pappa igjen.

Anonymkode: d5dbe...9e6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...