Gå til innhold

Får vi overta barna til broren min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min bror og kona er inn under barnevernet. De strever med å være gode foreldre og jeg blir bekymret for at barna skal bli plassert bort. I så tilfelle ville jeg ønsket at vi kunne ta barna. Men er det noe barnevernet er positiv til? Altså at barna kan bo hos familie? Vi ville helt sikkert kvalifisert som fosterfamilie til hvilke som helst andre barn. 

Anonymkode: 5a8e7...535

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det pleier de å strebe etter. Har selv mitt tantebarn da min søster ikke klarte å ta vare på h*n. BV plasserte barnet hos meg tvert i stedet for en fremmed familie

Anonymkode: 18360...2e8

• Liker 16
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det pleier de å strebe etter. Har selv mitt tantebarn da min søster ikke klarte å ta vare på h*n. BV plasserte barnet hos meg tvert i stedet for en fremmed familie

Anonymkode: 18360...2e8

Så godt å høre❤️

Jeg greier ikke tanken på at de skulle forsvinne for oss og kanskje bli skilt også...

Ts

• Liker 7
Skrevet

Det er kjempeflott at dere vil være fosterhjem for barna, og bvtj skal alltid sjekke ut barnets nettverk før plassering. Meld deres interesse til bvtj. så de er klar over at dere er interesserte. 

Dere må selvfølgelig bli godkjente men det er du nok klar over. Lykke til! 

• Liker 11
Skrevet

Noen ganger etterstreber de å plassere hos familie og det kan sees på som en stor fordel for alle parter, men andre ganger er den muligheten ikke på bordet i det hele tatt. I nesten alle tilfeller vil plassering hos familie innebære kontakt med foreldre, i større eller mindre grad, og det er ikke alltid ønskelig. Noen ganger vil det å måtte fortsette å ha kontakt med og å ikke føle seg trygg fra foreldrene være direkte skadelig eller hindre barna i å kunne gå videre fra den situasjonen de dessverre har vært utsatt for. Alt kommer an på hva barna er blitt utsatt for og hvordan foreldrene er. 

Vær også klar over at plassering hos nær familie kan være en stor belastninh for fosterfamilien og storfamilien, dersom foreldrene ikke aksepterer at de har mistet omsorgen for barna. Sinne, bitterhet, sorg og skam kan fort rettes mot dere som fosterforeldre og det er aldri godt å vite hvilken side øvrige familie velger å ta heller. Det er viktig å tenke på at fosterhjemsplassering hos nær familie kan (men må absolutt ikke) ha mange komplikasjoner før man tar på seg et så stort ansvar. 

Anonymkode: 79037...b06

• Liker 21
Gjest BearMama
Skrevet (endret)
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min bror og kona er inn under barnevernet. De strever med å være gode foreldre og jeg blir bekymret for at barna skal bli plassert bort. I så tilfelle ville jeg ønsket at vi kunne ta barna. Men er det noe barnevernet er positiv til? Altså at barna kan bo hos familie? Vi ville helt sikkert kvalifisert som fosterfamilie til hvilke som helst andre barn. 

Kommer helt an på grunnen til omsorgsovertakelse.

Om det er snakk om grov omsorgssvikt, vold, seksuelle overgrep etc så er dere for tilgjengelig for egen familie til å beskytte barna godt nok. Da er det bedre med en anonym fosterfamilie.

Er det snakk om at de er tilregnelig og gode mennesker som bare ikke klarer å ivareta barna, men ikke er utgjør noe fare eller trussel, så kan det være en mulighet.

Endret av BearMama
Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet
2 timer siden, BearMama skrev:

Kommer helt an på grunnen til omsorgsovertakelse.

Om det er snakk om grov omsorgssvikt, vold, seksuelle overgrep etc så er dere for tilgjengelig for egen familie til å beskytte barna godt nok. Da er det bedre med en anonym fosterfamilie.

Er det snakk om at de er tilregnelig og gode mennesker som bare ikke klarer å ivareta barna, men ikke er utgjør noe fare eller trussel, så kan det være en mulighet.

Enig i dette. Det kommer an på hva barnet har opplevd. 

Skrevet

Man skal alltid sjekke ut nettverket til barnet, men som noen har nevnt er det i tilfeller det ikke går. Av og til skal barnet ikke ha kontakt(eventuelt lite) kontakt med barna, og da kan det være vanskelig for dere å avvise at søsteren din får møte sine egne barn.  

• Liker 1
Skrevet
På 24.2.2019 den 21.05, AnonymBruker skrev:

ja, det ville de nok være svært positive til. De vil alltid lete i barnets nettverk først.

Anonymkode: 38139...b1d

Skrevet

Etter over 20 års ansettelse i bv kan jeg si at de blir takknemlig og glade på barna sine vegne for at familie vil  være fosterfamilie. 

Anonymkode: c5d10...cf7

• Liker 5
Skrevet

.

Anonymkode: 07279...c3a

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

ja, det ville de nok være svært positive til. De vil alltid lete i barnets nettverk først.

Anonymkode: 38139...b1d

Ofte, ikke alltid. 

Anonymkode: 79037...b06

Skrevet

Jeg anbefaler dere å stille utrolig mye opp for disse barna fremover. På den måten kam du argumentere for felles kjærlighet og sterke bånd når det skal velges fosterhjem. Plutselig er det noen på hennes sidesom også melder sin interesse/egner seg veldig.  

Dessuten, hvem vet.... Kanskje din innsats kan hjelpe disse barn å åpne seg, eller at foreldrene faktisk får så mye avlastning at de kan greie omsorgsoppgaven tilfredstillende. Det hadde jo vært det alle beste, ikke sant?

Anonymkode: 14e4c...096

• Liker 2
Skrevet

Det var visst uaktuelt i min venninnes tilfelle, der besteforeldrene tilbød seg. 

Anonymkode: 97e64...e0a

Skrevet

Jeg vet ikke hva som gjør at din bror og hans kone er inn under barnevernet, om det er rus, vold eller noe annet, så alt er relativt. Her er min erfaring. 

Mine foreldre har fire barn (jeg er yngste i søskenflokken), og i den verste tida så var det tre tenåringer som var helt umulige og drev med mye små-kriminalitet, eksperimentering med alkohol og bruk av tobakk og hasj, kombinert med lite til ingen oppmøte på skolen. Det endte med at barnevernet ble koblet inn. Eldste mann bodde ett år på institusjon, de to andre tenåringene bodde hos foreldrene til min far i perioder som avlastning. Jeg bodde hjemme. 

Fasiten endte med at eldste mann fikk seg tidlig jobb, og innså at han måtte ta ansvar selv for eget liv, og det har gått veldig bra med han siden. Det to andre kom seg på rett kjør, og har også gått bra med dem. Og meg selv har det gått fint med.

Så i min erfaring, så tror jeg nok at barnevernet vil prøve å bruke familiemedlemmer. Men dette er jo 20 år siden, så hvem vet om det er andre praksiser som gjelder i dag. Lykke til, still opp med alt du kan, så går det nok bra her og.

Anonymkode: ec7c2...900

Skrevet
På 24.2.2019 den 22.05, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke hvilke problemer de har, men kan bror og kona i større grad trekke inn dere som avlastning og ressurs? Til glede for alle, inkludert dere, barna og barnevernet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...