AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #1 Skrevet 24. februar 2019 Jeg hadde nylig barnebursdag for barnet mitt, og på mange svar om det inviterte barnet kom, fikk jeg også beskrivelser i forhold til mat. Det var alt fra laktoseallergi, glutenallergi, halal og ikke godteri med gelatin, ikke gelé osv. Jeg ordnet da alt alle kom med av kriterier. Når barnet mitt går i bursdag neste gang til en som kun spiser halal, kan jeg da «kreve» at mitt barn ikke skal ha halal, men noe annet? Jeg ville ALDRI spist halal selv, da jeg synes slaktemetoden er forferdelig, altså ikke noe religiøs begrunnelse. Jeg vil faktisk heller ikke at mitt barn skal spise det. Hva tenker dere rundt dette? Kan det gå «begge veier» med halal? Anonymkode: 75b56...da8 37
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 24. februar 2019 #2 Skrevet 24. februar 2019 Jeg mener det er helt innafor, å nekte barnet ditt halal.
Populært innlegg Million Skrevet 24. februar 2019 Populært innlegg #3 Skrevet 24. februar 2019 Tror de hadde blitt lange i maska om de fikk en kravliste tilbake når det var deres tur å holde bursdag. Det er de ikke vant til, gitt. 69
FrodeF Skrevet 24. februar 2019 #4 Skrevet 24. februar 2019 Ja. På samme måten som jeg forventer biff når en veganer inviterer til middag. 16
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #5 Skrevet 24. februar 2019 Akkurat nå, Million skrev: Tror de hadde blitt lange i maska om de fikk en kravliste tilbake når det var deres tur å holde bursdag. Det er de ikke vant til, gitt. Jeg tror også at de ikke er vant til det. Virderer sterkt å si i fra om det neste gang! Anonymkode: 75b56...da8 14
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #6 Skrevet 24. februar 2019 Jeg ville faktisk heller ikke spist kjøtt som noen har bedd for???? ÆSJ så ekkelt!!! https://www.nettavisen.no/na24/dette-er-forskjellen-mellom-halal---og-annet-kjott/3423149200.html "Noen sekunders bønn er alt som skiller halalkjøtt og annet kjøtt." Anonymkode: 3c386...9c9 46
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #7 Skrevet 24. februar 2019 5 minutter siden, Million skrev: Tror de hadde blitt lange i maska om de fikk en kravliste tilbake når det var deres tur å holde bursdag. Det er de ikke vant til, gitt. Ehm, kjenner du disse personene TS snakker om? Anonymkode: 88937...74e 16
Gjest loveli Skrevet 24. februar 2019 #8 Skrevet 24. februar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville faktisk heller ikke spist kjøtt som noen har bedd for???? ÆSJ så ekkelt!!! https://www.nettavisen.no/na24/dette-er-forskjellen-mellom-halal---og-annet-kjott/3423149200.html "Noen sekunders bønn er alt som skiller halalkjøtt og annet kjøtt." Anonymkode: 3c386...9c9 Tror vel også at slaktemetoden skiller Gilde og Halal? Halalslakt er heldigvis ulovlig i mange land, forferdelige greier! Og derfor mener jeg det er HELT innafor å kreve at barnet ikke skal spise halal!!!
Populært innlegg FantasDick Skrevet 24. februar 2019 Populært innlegg #9 Skrevet 24. februar 2019 Halalslakt i Norge foregår på samme måte som tradisjonelt, bare at kjøttet/dyret blir velsignet. Ser ikke at dette skal være verre enn tradisjonelt slaktede dyr? 105
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #10 Skrevet 24. februar 2019 1 minutt siden, loveli skrev: Tror vel også at slaktemetoden skiller Gilde og Halal? Halalslakt er heldigvis ulovlig i mange land, forferdelige greier! Og derfor mener jeg det er HELT innafor å kreve at barnet ikke skal spise halal!!! Ikke i Norge. Samme metode, mest trolig er alt fra prior halal og. Anonymkode: 73ce2...18d 17
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #11 Skrevet 24. februar 2019 Vet du egentlig hva som ellers skjer i norsk landbruk? Slaktemetoden er piss i havet mot all lidelsen i eggeindustrien og hos gris som står som sild i tønne og aldri får gå ut, for eksempel. Syns at da burde man være konsekvent og boikotte alle produkter som medfører lidelse. Dessuten, er det noen her i tråden som vet for sikkert hvordan Halal-slakting foregår? Ifølge Nortura er det praktisk talt ingen forskjell fra vanlig slakting: "I Norge er det strenge regler for hvordan dyrene skal bedøves før avliving, og for hvordan de skal avlives. Disse reglene gjelder også for dyr som man lager halalkjøtt av. - Det er ingen forskjell, bortsett fra at det sies en kort takknemlighetsbønn før dyret slaktes, sier Flø Skagen. Det som sies er: «bi-smi llah Allaho Akbar». Du kan lese mer om halalkjøtt her på islam.no Denne bønnen sies av vanlige ansatte som står på produksjonslinja til Nortura, og gjør den samme jobben som alle andre ansatte. Eneste forskjell er at disse er muslimer som sier en takknemlighetsbønn for hvert dyr rett før dyret slaktes. Muslimen er godkjent av Islamsk råd. Flø Skagen forteller at denne takknemlighetsbønnen sies etter at dyret er bedøvet, men før det avlives. Hverken metoden dyret bedøves på, eller avlives på, er forskjellig med halalkjøtt. Alle dyr avlives ved at de stikkes slik at blodet tømmes fra kroppen deres. - Det viktige for Islamsk råd, er at dyret har puls når det velsignes, men det behøver ikke å være ved bevissthet, sier hun."https://www.nettavisen.no/na24/dette-er-forskjellen-mellom-halal---og-annet-kjott/3423149200.html Anonymkode: 30853...abe 41
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #12 Skrevet 24. februar 2019 Det er faktisk en del annen mat jeg heller ikke ønsker spise, grunnet lidelse hos dyrene. Med det sagt, ønsker jeg heller ikke at maten jeg skal spise skal velsignes av muslimsk bønn. Enkelt å greit. Anonymkode: 75b56...da8 7
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #13 Skrevet 24. februar 2019 https://www.dyrevern.no/om/sporsmal_og_svar/andre_sporsmal/er_halal_og_kosher_slakt_uten_bedovelse_lov_i_norge Da tror jeg de kommer til å le av deg. Anonymkode: 76889...1ae 3
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 Populært innlegg #14 Skrevet 24. februar 2019 Men herregud, det er jo bare kjøtt som noen har prata til før slakt jo🙄 Anonymkode: d24a8...f3e 62
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #15 Skrevet 24. februar 2019 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde nylig barnebursdag for barnet mitt, og på mange svar om det inviterte barnet kom, fikk jeg også beskrivelser i forhold til mat. Det var alt fra laktoseallergi, glutenallergi, halal og ikke godteri med gelatin, ikke gelé osv. Jeg ordnet da alt alle kom med av kriterier. Når barnet mitt går i bursdag neste gang til en som kun spiser halal, kan jeg da «kreve» at mitt barn ikke skal ha halal, men noe annet? Jeg ville ALDRI spist halal selv, da jeg synes slaktemetoden er forferdelig, altså ikke noe religiøs begrunnelse. Jeg vil faktisk heller ikke at mitt barn skal spise det. Hva tenker dere rundt dette? Kan det gå «begge veier» med halal? Anonymkode: 75b56...da8 Hvor spesielle og hvor spesielt skal barn oppleve å være eller ha det i sosiale sammenhenger når annerledesheten ikke skylles sykdom? Ingen dør om de spiser halal i et selskap, mens en med cøliaki blir syk av glutenholdig mat. Vent til barnet blir stort nok til selv å ta stilling til halal. Anonymkode: 46005...60a 30
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #16 Skrevet 24. februar 2019 Halal slaktet dyr i Norge blir slaktet på akkurat samme måte som vanlig Norsk kjøtt. Anonymkode: 804ac...6df 21
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #17 Skrevet 24. februar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor spesielle og hvor spesielt skal barn oppleve å være eller ha det i sosiale sammenhenger når annerledesheten ikke skylles sykdom? Ingen dør om de spiser halal i et selskap, mens en med cøliaki blir syk av glutenholdig mat. Vent til barnet blir stort nok til selv å ta stilling til halal. Anonymkode: 46005...60a Ingen dør av å spise kjøtt som ikke er halal heller.. Matallergi er noe helt annet. Anonymkode: 75b56...da8 17
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #18 Skrevet 24. februar 2019 Om det er halal eller ikke gir jeg blanke f i når jeg kjøper kjøtt fra norske slakterier, for meg spiller det ingen rolle om bønnen er lest eller ikke. Smaker akkurat det samme. Anonymkode: 7063c...024 9
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #19 Skrevet 24. februar 2019 Bare sånn til informasjon: All halalslakting som foregår i Norge blir utøvd på bedøvde dyr, da norske myndigteter heldigvis krever at dyrene blir bedøvd etter godkjent metode. Ekstremt teit er det likevel, som de fleste ting man gjør kun pga overtro. http://www.matportalen.no/matvaregrupper/tema/fjorfe_og_kjott/halal-slakting_i_norge Anonymkode: b03fd...e4a 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #20 Skrevet 24. februar 2019 Du kan kreve det, men du vil sette de andre i en vanskelig situasjon. Siden muslimer ikke kan behandle mat som ikke er halal. I så fall må du selv ta med maten og servere den til barnet selv. Anonymkode: c724d...a9f 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå