Gå til innhold

Bytte navn og fylle ut erklæringer - hjelp til tidspunkt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håper noen kan hjelpe meg med når i prosessen det er riktig av meg å skifte navn.

På skatteetaten sine hjemmesider skal vi nå søke om tillatelse til å gifte oss. Vi gifter oss 29.06. Det er fire måneder dit til helgen, og da har jeg forstått det slik at vi søker den 1.mars, altså når det er ca. fire måneder igjen.

På skatteetaten sine hjemmesider står det imidlertid også en lenke man skal trykke på om man skal skifte navn, hvor man sender inn søknad om navnebytte samtidig med søknad og tillatelse.

Vi gifter oss 29.06, og reiser på fire ukers sommerferie rett etterpå. I den forbindelse skulle jeg gjerne ha ordnet pass med nytt navn på forhånd. Men jeg må vel ha skiftet til det nye navnet før jeg kan skaffe pass? Så hvis jeg følger skatteetatens steg, så vil jeg få nytt navn 29.06, og SÅ må jeg ordne alt det formelle?

Bør jeg da heller søke om navnebytte på skatteetaten helt separat? Hvordan har andre forholdt seg til dette?

Takker for all hjelp.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bestiller billett i gammelt navn og bruker passet med gammel navn. Problem løst. 

Anonymkode: 1b4de...d5d

• Liker 5
Skrevet

Enten byttet du navn før bryllupet, eller etter ferien. Har da ingenting å si? Det viktigste er at du har det samme navnet i pass, flybilletter og folkeregister. Å reise på gammelt navn med gammelt pass kan, i verste fall by på problemer da mange land også bruker folkeregisteret for å finne deg hvis du blir kontrollert. 

Jeg bytta navn noen uker etter bryllupet, av denne grunnen. 

Skrevet

Vi gifter oss i juni og jeg har byttet navn og ordnet nytt pass nå i februar av samme grunn. 

• Liker 1
Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Du bestiller billett i gammelt navn og bruker passet med gammel navn. Problem løst. 

Anonymkode: 1b4de...d5d

Dette. 

Anonymkode: e9413...d07

Skrevet

Jeg leser av svarene her at det er lurt enten å vente til etter ferie og bare reise med gammelt navn - eller å bytte i forkant av hele vielsen slik at alt er på plass. Og begge deler kan være ok.

Dere som gifter dere i juni - du har byttet navn nå? Sendte du inn papirene da sammen med vielsessøknaden, eller gjør du det helt utenom på skatteetaten? Da vil du i praksis ha ditt nye navn en stund før bryllupet, men i kirka leses du opp med det gamle?

Skrevet
3 timer siden, IsaLuna skrev:

Jeg leser av svarene her at det er lurt enten å vente til etter ferie og bare reise med gammelt navn - eller å bytte i forkant av hele vielsen slik at alt er på plass. Og begge deler kan være ok.

Dere som gifter dere i juni - du har byttet navn nå? Sendte du inn papirene da sammen med vielsessøknaden, eller gjør du det helt utenom på skatteetaten? Da vil du i praksis ha ditt nye navn en stund før bryllupet, men i kirka leses du opp med det gamle?

Jeg har sendt inn søknad om navneendring alene. Vi har ikke søkt om prøvingsattest enda. Det er ikke så viktig for meg hvilket navn det er de leser opp under vielsen, det viktigste er at jeg har gyldig pass når vi reiser på ferie i sommer. Her i Oslo er det omtrent umulig å få time for nytt pass fremover, så jeg er veldig glad jeg har gjort det allerede. 

• Liker 1
Skrevet
20 timer siden, IsaLuna skrev:

Håper noen kan hjelpe meg med når i prosessen det er riktig av meg å skifte navn.

På skatteetaten sine hjemmesider skal vi nå søke om tillatelse til å gifte oss. Vi gifter oss 29.06. Det er fire måneder dit til helgen, og da har jeg forstått det slik at vi søker den 1.mars, altså når det er ca. fire måneder igjen.

På skatteetaten sine hjemmesider står det imidlertid også en lenke man skal trykke på om man skal skifte navn, hvor man sender inn søknad om navnebytte samtidig med søknad og tillatelse.

Vi gifter oss 29.06, og reiser på fire ukers sommerferie rett etterpå. I den forbindelse skulle jeg gjerne ha ordnet pass med nytt navn på forhånd. Men jeg må vel ha skiftet til det nye navnet før jeg kan skaffe pass? Så hvis jeg følger skatteetatens steg, så vil jeg få nytt navn 29.06, og SÅ må jeg ordne alt det formelle?

Bør jeg da heller søke om navnebytte på skatteetaten helt separat? Hvordan har andre forholdt seg til dette?

Takker for all hjelp.

Du må ha erklæring fra folkeregisteret på navnebytte for å få nytt pass i nytt navn. 

Er etternavnet et vernet etternavn? Hvis ikke så søk om navnebytte uten å begrunne byttet med ekteskap. Så får du navnebyttet godkjent når søknaden er behandlet. 

I utgangspunktet skal du ha pass, billetter, bankkort m.m. i det navnet du er registrert med i folkeregisteret, ellers regnes det som dokumentfalsk etter lovens bokstav. Hvor du skal på bryllupsreise er avgjørende for hvor nøye dette er. 

Anonymkode: 80a87...460

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...