AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #1 Skrevet 24. februar 2019 Skriver du ned med penn og papir eller bruker du PC? Andre ting? Evt hvorfor? Anonymkode: f3421...fd1
Magalu Skrevet 24. februar 2019 #2 Skrevet 24. februar 2019 Jeg bruker penn og papir. Det synes jeg er enklest. F.eks.: Samfunn - Gruppe folk som lever sammen - Har regler Slik tar jeg notatene mine. Enkelt og greit. Hvorfor? Vet ikke helt. D er det som funker best for meg. Når jeg skriver på PC blir det oftere skrivefeil og stavekontrollen tar over noen ganger. Jeg liker å ha det strukturert. På PC ville jeg ha brukt tykkere skrift der jeg har brukt eksempelet Samfunn ovenfor. Men på ark ville jeg ha brukt en annen farge eller skrivet med stor skrift. D går fortere etter min erfaring. 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #3 Skrevet 24. februar 2019 Jeg tar ikke notater. Om noe tar jeg lydopptak til eget bruk, men nå tar fakultetet heldigvis videoopptak av mange forelesninger. Jeg fokuserer på å lytte og resonnere, så kan jeg heller høre på forelesningene igjen senere hvis det er behov for det. Jeg kan eventuelt skrive et notat hvis det er noe jeg ikke fikk med meg og ca klokkeslett som gjør at det er lettere å sjekke opp i etterkant. Jeg tar aldri frem igjen notater som jeg skriver på PC'en, så for meg er det ikke verdt å bruke tid på dette. Notater for hånd blir altfor kaotisk på grunn av omfanget av informasjonen. Tankekart er ikke helt min greie. Tastaturet går brennhett blant studentene rundt meg, så det er tydelig at det er mange som foretrekker å skrive ned nesten alt det foreleser sier (de bruker OneNote og kommenterer i forelesningsslidene). Man må imidlertid bare finne ut av det som fungerer for en selv. Min erfaring er i alle fall at de fleste forelesere ikke akkurat er gode til å bruke powerpoint, så å kopiere dette verktøyet gir ikke noe utbytte for meg. De er mye flinkere til å snakke om fagfeltet sitt, og da er det det muntlige bidraget også det jeg velger å vektlegge. Anonymkode: 8e673...9f3
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #4 Skrevet 24. februar 2019 Jeg har alltid tatt notater for hånd. Syns det er best, og jeg leser absolutt aldri gjennom ting jeg skriver på pc. Siden mange av fagene jeg har tatt innebærer matematikk syns jeg det er veldig klønete å skrive på pc. Anonymkode: 05159...cff 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #5 Skrevet 24. februar 2019 skriver raskere på pc, så gjør heller det enn på papir. hvis forelesningene er lagt ut som power point på forhånd skriver jeg notater direkte i power pointen (pdf-fil), på den måten slipper jeg å skrive det som står der fra før, men kan konsentrere meg mer om det foreleseren sier, og skriver notater ut fra dette. hvis forelesningen ikke er lagt ut på papir skriver jeg i tankekart-programmet som heter Xmind. Anonymkode: 1856b...6e4 1
Factum Factaria Skrevet 24. februar 2019 #6 Skrevet 24. februar 2019 Tar notater for hånd på iPad. Å bruke PC har aldri funket for meg.
Radon Skrevet 24. februar 2019 #7 Skrevet 24. februar 2019 Noterer på pc, er en av de som skriver alt professoren sier fordi jeg ikke helt har knekt koden om hva som er viktig og ikke.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #8 Skrevet 24. februar 2019 https://www.concorde.edu/blog/which-is-more-effective-taking-notes-by-hand-or-on-your-laptop Anonymkode: 85880...1a9 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #9 Skrevet 24. februar 2019 Jeg bruker pc, da jeg skriver mye raskere der. Bruker så enormt mye tid på å skrive for hånd. Dette er en av grunnene til at jeg har fått innvilget pc på eksamen. Anonymkode: 55cf1...a36
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #10 Skrevet 24. februar 2019 Forskning viser jo at å notere for hånd gjør at du: A) Lærer mer B) Større sannsynlighet for å gå gjennom notater C) Du blir kognitivt sterkere = rekker ikke skrive ned alt, må ta hovedpunkter og automatisk i løpet av sekunder kunne huske alt selv om du kun skriver et par ord. Anonymkode: 85880...1a9 3
ValarMorghulis Skrevet 24. februar 2019 #11 Skrevet 24. februar 2019 Tar ikke notater, har aldri fått det til. Alle foreleserne legger ut video av forelesningene uansett, så har mulighet til å gå tilbake og høre de på nytt igjen dersom det er noen oppgaver jeg ikke klarer å løse. Før eksamen ser jeg igjennom forelesningsnotatene som foreleserne har lagt ut, og ser deler av videoen på nytt dersom det er noe jeg ikke forstår ut ifra notatene deres.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #12 Skrevet 26. februar 2019 Noterer for hånd. Vi har mange forelesninger på engelsk, som gjør at jeg måtte lytte, sile ut relevante ting, oversette og notere. Alt dette gjør at jeg husker bedre, og at notatene ikke blir side på side, som det gjerne kan bli om man bruker PC. Ser mange noterer alt, uten å være selektive på hva som er viktig eller ikke. Anonymkode: cea09...b09
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #13 Skrevet 26. februar 2019 Fikk aldri til å skrive notater verken for hånd eller PC da jeg bruker for lang tid på å prosessere informasjon (har konsentrasjonsvansker). Men å notere sammen med andre i Google docs fungerte veldig bra (vi var en gruppe på 4-5 personer). Da fikk man med seg alt i notatene, fordi dersom f.eks ikke jeg fikk med meg hva som ble sagt på ett tidspunkt så fikk kanskje noen andre med seg det, og omvendt. Anbefales. Anonymkode: f5b6f...cd9
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #14 Skrevet 26. februar 2019 Bruker penn og papir. Anonymkode: 51ccb...8cb 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #15 Skrevet 26. februar 2019 On 2/24/2019 at 9:03 PM, AnonymBruker said: Jeg tar ikke notater. Om noe tar jeg lydopptak til eget bruk, men nå tar fakultetet heldigvis videoopptak av mange forelesninger. Jeg fokuserer på å lytte og resonnere, så kan jeg heller høre på forelesningene igjen senere hvis det er behov for det. Jeg kan eventuelt skrive et notat hvis det er noe jeg ikke fikk med meg og ca klokkeslett som gjør at det er lettere å sjekke opp i etterkant. Jeg tar aldri frem igjen notater som jeg skriver på PC'en, så for meg er det ikke verdt å bruke tid på dette. Notater for hånd blir altfor kaotisk på grunn av omfanget av informasjonen. Tankekart er ikke helt min greie. Tastaturet går brennhett blant studentene rundt meg, så det er tydelig at det er mange som foretrekker å skrive ned nesten alt det foreleser sier (de bruker OneNote og kommenterer i forelesningsslidene). Man må imidlertid bare finne ut av det som fungerer for en selv. Min erfaring er i alle fall at de fleste forelesere ikke akkurat er gode til å bruke powerpoint, så å kopiere dette verktøyet gir ikke noe utbytte for meg. De er mye flinkere til å snakke om fagfeltet sitt, og da er det det muntlige bidraget også det jeg velger å vektlegge. Anonymkode: 8e673...9f3 Det er ikke lovlig å ta opptak uten samtykke. Anonymkode: ba7d2...af0
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #16 Skrevet 26. februar 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke lovlig å ta opptak uten samtykke. Anonymkode: ba7d2...af0 Jo, så lenge man selv er delaktig så er det det dvs at hvis man deltar aktivt i forelesningen er ikke dette ulovlig Anonymkode: f5b6f...cd9 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #17 Skrevet 26. februar 2019 28 minutter siden, AnonymBruker said: Jo, så lenge man selv er delaktig så er det det dvs at hvis man deltar aktivt i forelesningen er ikke dette ulovlig Anonymkode: f5b6f...cd9 Fortsatt nei. Anonymkode: 85880...1a9
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #18 Skrevet 26. februar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fortsatt nei. Anonymkode: 85880...1a9 Jo, det er lov. Sett dere inn i lovparagrafene før dere uttaler dere på et forum. «Dette er ikke først og fremst et opphavsrettsspørsmål. Et opptak av en fremføring vil innebære at man fremstiller et eksemplar av det som fremføres, f.eks. en forelesning. Men dersom studenter gjør opptak til eget bruk, vil det være en eksemplarfremstilling til privat bruk, som er tillatt i medhold av åndsverksloven § 12. Det er de samme reglene som gjelder både for lydopptak og videoopptak.» https://blogg.torvund.net/2014/04/03/kan-vi-nekte-studenter-og-andre-a-gjore-opptak-av-forelesninger/ Anonymkode: 55cf1...a36 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #19 Skrevet 26. februar 2019 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke lovlig å ta opptak uten samtykke. Anonymkode: ba7d2...af0 Jo, forelesningene er offentlige og det er kun til eget bruk som jeg også poengterte i innlegget. Anonymkode: 8e673...9f3 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #20 Skrevet 26. februar 2019 Jeg lærer best ved å skrive for hånd. Mitt beste triks er ressurskrevende, men fungerer veldig godt for meg: jeg printer ut powerpointene før forelesning, da de alltid blir lagt ut på Canvas på forhånd der jeg studerer. Skriver som regel ut 3 eller 4 bilder per A4-side. Deretter noterer jeg direkte på powerpointene. Da får jeg kommentarene på rett sted, og det er lettere å huske sammenhengen notatet ble gjort i. Disse notatene er utrolig kjekke å bruke før eksamen, og har gitt meg svært gode resultater. Anonymkode: c2973...44a 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå