AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #1 Skrevet 24. februar 2019 Har forsøkt å bli gravid i noen måneder nå, men stroken lar vente på seg. 🐣 Det er snakk om barn nummer to. Første er tre år, og vi er i midten av 20-årene. Hvis det skulle gå et år uten av vi lykkes, hva er tilbudene da? Får vi hjelp fra det offentlige når vi har barn fra før? Eller kan man få hjelp av gynekologen før man henvises.. og bør man spørre gynekologen om dette før det har gått et år? Anonymkode: 97422...7e6
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #2 Skrevet 24. februar 2019 Sliter med det samme! I følge min lege er svaret at du ikke er infertil og derfor ikke trenger hjelp. Opp til ett år er helt vanlig, så du blir nok gravid snart. Men om hør med legen din du, så kan du få hjelp privat om ikke. Har du oversikt over syklusen din, og vet at du har eggløsning? Anonymkode: 37d5a...cec
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #3 Skrevet 24. februar 2019 Jeg var 32-35 og brukte 3 år på å få barn nummer 2, legene fant ikke noe galt så "dette klarer dere selv". Vi gjorde jo også det tilslutt... men de har visst ikke så magiske løsninger som mange innbiller seg. Anonymkode: 9ef15...02a
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #4 Skrevet 24. februar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sliter med det samme! I følge min lege er svaret at du ikke er infertil og derfor ikke trenger hjelp. Opp til ett år er helt vanlig, så du blir nok gravid snart. Men om hør med legen din du, så kan du få hjelp privat om ikke. Har du oversikt over syklusen din, og vet at du har eggløsning? Anonymkode: 37d5a...cec Nærmer seg et år nå. Hadde lyst på ca to år mellom barna, men nå har vi en på tre allerede. Har veldig oversikt, og har sjekket hos gynekolog at alt er ok. Anonymkode: 97422...7e6
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #5 Skrevet 24. februar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nærmer seg et år nå. Hadde lyst på ca to år mellom barna, men nå har vi en på tre allerede. Har veldig oversikt, og har sjekket hos gynekolog at alt er ok. Anonymkode: 97422...7e6 Ta her igjen. Skal sies at vi brukte bare to måneder på barn nummer 1 Anonymkode: 97422...7e6
prøverpåny Skrevet 24. februar 2019 #6 Skrevet 24. februar 2019 Vi får hjelp offentlig til barn nr 2. Det er ikke alle sykehus som tilbyr søskenforsøk med ivf om det skulle bli aktuelt for dere, men noen gjør det fortsatt. Eller vil en gynekolog kunne stimulere eggløsning om det trengs, sjekke om eggledere er åpne, henvise til lapraskopi om det er indikasjon på endometriose.. Møtte også den «dere har fått det til før»-holdningen i starten, men nå er det ikke slik lenger. 😏 Vår blir seks år i år og vi ønsket også to års mellomrom...
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #7 Skrevet 24. februar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Sliter med det samme! I følge min lege er svaret at du ikke er infertil og derfor ikke trenger hjelp. Opp til ett år er helt vanlig, så du blir nok gravid snart. Men om hør med legen din du, så kan du få hjelp privat om ikke. Har du oversikt over syklusen din, og vet at du har eggløsning? Anonymkode: 37d5a...cec Det er faktisk noe som heter noe som heter sekundær infertilitet, rart at ikke legen din var klar over det. Mitt inntrykk er at fastleger har liten kunnskap om hjelp ved ufrivillig barnløshet. Om å gjøre å få henvisning når det har gått et år, så man kan få hjelp av dem som har greie på det. Anonymkode: cbcf7...1e9 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #8 Skrevet 24. februar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er faktisk noe som heter noe som heter sekundær infertilitet, rart at ikke legen din var klar over det. Mitt inntrykk er at fastleger har liten kunnskap om hjelp ved ufrivillig barnløshet. Om å gjøre å få henvisning når det har gått et år, så man kan få hjelp av dem som har greie på det. Anonymkode: cbcf7...1e9 Nå skal det sies at jeg har blitt gravid 2 ganger etter barn nr 1, men begge har endt i MA. Gikk nesten et år mellom første og andre, det var da legen kom med kommentaren. Uansett, jeg gikk til privat gynekolog som hadde en helt annen innstilling! Dersom jeg ikke blir gravid i løpet av de 3 første syklusene etter min siste MA, så skulle jeg komme tilbake og få hjelp. Vil tro jeg skal få eggløsningssprøyte eller noe. Så dersom man har penger, kan man få hjelp privat. Men det er synd at det er sånn. Vår er også 3 år. Jeg fokuserer på alle fordelene med ikke-tette barn 😊 Anonymkode: 37d5a...cec
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #9 Skrevet 25. februar 2019 Vi klarte å få barn nr 1 etter 6 mnd. Har nå gått 18 mnd uten klaff i forsøket på nr 2. Legen min mente at det nok klaffer til slutt, men henviste meg likevel til gynekolog når det hadde gått 12 mnd. Var mange mnd ventetid for gynekologtimen, men hun var kjempegrei. Sa at jeg hadde PCO, satte meg på letrozol og fikk ark med info om IVF. Har første runde med letrozol nå, og går og venter på IKM nå i slutten av denne uka. Blodprøvene viste at jeg hadde hatt eggløsning, så er litt spent. Anonymkode: 743bc...31b
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #10 Skrevet 25. februar 2019 Spørs hvor i landet du bor. I Oslo hadde de ei stund stengt for søskenforsøk, så vi går privat. Fikk offentlig utredning, får dekket nødvendige operasjoner og inngrep offentlig. Selve IVF’ en betaler vi selv (ca 100.000 for 3 forsøk). Nå har de åpnet midlertidig for å søke om ett enkelt forsøk offentlig. I andre deler av landet er det åpent, men om listene er lange så havner man langt bak. Førstegangsprøvere prioriteres. Om man mangler eggløsning kan man teste Letrozol i det offentlige før eventuell prøverør. Ventetid tar mye tid, vi har prøvd i snart 3 år og jeg vil anslå at ca 1 år har gått til køer for ditt og datt (lapraskopi, gynekolog, 2 polyppfjerninger). I det private går det slag i slag med lite ventetid mellom forsøk så lenge ikke noe medisinsk er i veien for det. Anonymkode: b9623...682
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå