Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Til uka skal jeg si opp min første jobb som jeg fikk etter studiene. Alle neglene er spist opp pga nerver. Hvorfor? Føler jeg svikter og har holdt arbeidsgiver for narr vel. Sannheten er at jeg har mistrivdes i 3 år, og har vært dypt deprimert store deler av tiden.

Nå har jeg endelig klart å få meg ny jobb, men jeg aner ikke hva som er en "respektfull måte" å levere oppsigelse på? I praksis skal man jo bare levere det skriftlig, men vi er bare 12 ansatte, så det er veldig nært og flatt. 

Jeg ser for meg følgende alternativer 

1) Gå innom kontoret til leder og si: jeg har fått ny jobb, og leverer min oppsigelse i dag. Deretter forteller jeg de andre på jobben om det. 

2) Sende leder en mail sent på kvelden før den 1.mars om at jeg sier opp stillingen min. 

Hva ville du gjort? Finnes det flere alternativer?

(jeg har aldri sagt opp før, og dette er min første "karriere-jobb" så jeg føler det bør gjøres på en respektfull måte)

Anonymkode: 2cd53...b0d

Skrevet

Jeg vet ikke om en oppsigelse må ha skriftlig signatur for å være gyldig? Aner ikke om en epost er gyldig.

Da ville jeg i så fall tatt alternativ 1. Men hva om sjefen/leder ikke er tilstede den dagen du skal si opp? Da blir jo oppsigelsen for sen.

Anonymkode: 82f78...c2f

Skrevet (endret)

Jeg leverte en skriftelig oppsigelse og sa at det nå var på tide med nye utfordringer for min del, og at jeg satte pris på tiden jeg hadde hatt der. Nå skal det sies at de var på forhånd klar over at jeg var ute etter ny jobb, men alle ledere/sjefer forstår slikt...

masse lykke til i ny jobb, håper du vil trives bedre👍🏻😊

Endret av Thjelp
Skrevet

Alt 1. 

Så må du vurdere hva du skal svare når sjefen spør hvorfor du slutter. Du trenger ikke være ærlig på det, men du må ha et svar klart. 

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg har bare lagt oppsigelsen i hyllen - noen ganger har jeg til og med fått andre til å gjøre det.

Oppsigelsen er å anse som mottatt når den er levert. Men jeg har aldri levert den på dagen den skal gjelde fra heller.

Og ja, dette har jeg også gjort der vi var svært få ansatte. Jeg har til og med sendt den i post mens jeg selv var på ferie.

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg vet ikke om en oppsigelse må ha skriftlig signatur for å være gyldig? Aner ikke om en epost er gyldig.

Da ville jeg i så fall tatt alternativ 1. Men hva om sjefen/leder ikke er tilstede den dagen du skal si opp? Da blir jo oppsigelsen for sen.

Anonymkode: 82f78...c2f

Det var et godt tips å dobbeltsjekke at leder er tilstede, for det har jeg ikke tenkt på, men det er et krav i arbeidsmiljøloven om at det skal være skriftlig, så den er innafor. 

3 minutter siden, Thjelp said:

Jeg sa leverte en skriftelig oppsigelse og sa at det nå var på tide med nye utfordringer for min del, og at jeg satte pris på tiden jeg hadde hatt der. Nå skal det sies at de var på forhånd klar over at jeg var ute etter ny jobb, men alle ledere/sjefer forstår slikt...

masse lykke til i ny jobb, håper du vil trives bedre👍🏻😊

Takk, det er noe sånt jeg ser for meg å si også, men sannheten er jo at jeg ikke har "mangel på utfordringer", sannheten er at jeg overkvalifisert for jobben og at det er ekstremt lite med arbeidsoppgaver. Noe de fleste kollegaene mine vet om, men leder lever i en "rosa-boble" og ser ikke realiteten. 

Tusen takk! Det håper jeg også. Er veldig godt å kjenne på håpet om en bedre fremtid! :)

Skrevet

Det er helt vanlig å slutte for å begynne i ny jobb. "Nye utfordringer" er helt Ok begrunnelse. 

Ikke si noe negativt om nåværende jobb, du vet aldri om du trenger referanse fra dem senere, eller om du må samarbeide med dem senere i livet.

Oppsigelse må være skriftlig. E-post holder 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, Blondie65 said:

Jeg har bare lagt oppsigelsen i hyllen - noen ganger har jeg til og med fått andre til å gjøre det.

Oppsigelsen er å anse som mottatt når den er levert. Men jeg har aldri levert den på dagen den skal gjelde fra heller.

Og ja, dette har jeg også gjort der vi var svært få ansatte. Jeg har til og med sendt den i post mens jeg selv var på ferie.

Hmm, ja det går an, men jeg har 3 måneder oppsigelsestid, så det er litt kjedelig å gjøre det "feil". Jeg vet ikke hvor gode rutiner leder har for å sjekke hylla si, og det blir litt pinlig om vedkommende ikke går i hylla si før etter flere uker, og jeg bare "hehe, ja den leverte jeg for lenge siden".

4 minutter siden, petterm said:

Alt 1. 

Så må du vurdere hva du skal svare når sjefen spør hvorfor du slutter. Du trenger ikke være ærlig på det, men du må ha et svar klart. 

Ja. Jeg må nesten pønske på noe der. Er bare ikke så god på å lyve :P 

Skrevet

Sist jeg sa opp, så gikk jeg innom leder, spurte om å få noen minutter, sa at jeg har fått tilbud om en annen jobb som passet bedre i forhold til utdanningen min, og at jeg derfor sa opp, og så leverte jeg den skriftlige oppsigelsen til lederen. 
Leder sa det var trist og lurte på om dem eventuelt kunne gjøre endringer for å få meg til å bli, jeg sa at den nye jobben både tilbydde kurs og muligheter for videreutvikling, og nesten 20% høyere lønn, noe leder sa at det hadde dem ikke sjans til å matche, og ønsket meg lykke til videre. 
Det var min første jobb etter studiene, og jeg var der kun halvannet år. 

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor ikke bare være ærlig og si ifra så tidlig du har bestemt deg.  Folk bytter jobb ganske ofte i dag. Er sjeldent folk er 10 år på sammen arbeidsplass i dag.   Leverer du i morgen gir du arbeidsgiveren 3 ekstra dager pluss oppsigelsestiden på å erstatte deg. Og at du slipper å bekymre deg for at det skulle skje et eller annet som gjør at oppsigelsen skulle komme for seint.  Og du vet aldri hvordan arbeidsmarkedet er.  Plutselig skjer et eller annet som gjør at du plutselig ønsker den gamle jobben tilbake. 

Du trenger ikke å tenke på gode eller dårlige referanser til jobbsøknader senere fra arbeidsgiveren din.  Dersom jeg skulle ansette en som får så veldig gode anbefalinger fra sin tidligere arbeidsgiver ville jeg ha blitt misstenksom.    

Anonymkode: a4892...93d

• Liker 1
Skrevet

Med tre måneder oppsigelsestid, har det noe å si hvilken dag du leverer den? Om du leverer den i morgen eller torsdag skal du uansett være der til slutten av mai, så tre dager ekstra tid der leder vet at du skal slutte spiller vel ingen rolle fra eller til?

Jeg ville skrevet noen setninger i et brev om at jeg sier opp nå, og har satt pris på jobben men nå er det på tide med nye utfordringer, og takker for tiden som har vært. Så ville jeg levert det personlig i løpet av uken.

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger ikke å tenke på gode eller dårlige referanser til jobbsøknader senere fra arbeidsgiveren din.  Dersom jeg skulle ansette en som får så veldig gode anbefalinger fra sin tidligere arbeidsgiver ville jeg ha blitt misstenksom.    

Anonymkode: a4892...93d

Hvorfor mistenksom?

Skrevet

Jeg ville levert den personlig, eller i det minste gitt sjefen muntlig beskjed om at oppsigelsen var underveis. Å si opp jobben fordi man har fått en ny er i den store sammenhengen en helt dagligdags affære, det er ikke noe du trenger å forsvare eller forklare ytterligere. Med mindre du har en helt udugelig eller uprofesjonell sjef er det heller ingen grunn til å grue seg.

• Liker 1
Skrevet

Bare spør lederen din om h*n har et minutt, så forteller du at du har fått tilbud om en ny jobb og at du kommer til å levere oppsigelsen din i dag. 

Spør leder hvorfor sier du at den nye stillingen virker spennende og at du er klar for nye utfordringer. 

Anonymkode: 02f12...6b3

Skrevet

Ahh. Jes man. 

Ikke gjør ting så vanskelig, hold det profesjonelt.

Skriv en bra oppsigelse, der du takker for at du fikk være med i reisen erfaringen  og blabla. Du trenger ikke mene det. Om det er noe kritiskverdig forhold kan du vise litt til det også, men hold deg profesjonell, som et forbedringforslag til bedriften. Deretter oppgir du grunnen til oppsigelsen (trenger ikke om du ikke vil). Takker Mvh Blabla.

Går i arbeidstiden til din nærmeste overordne når vedkommende har tid leverer det og ferdig.   

Anonymkode: 3dcbe...db4

• Liker 2
Annonse
Skrevet

Takk for svar! Føler meg litt tryggere på hvordan jeg skal gjøre det nå.

Hilsen TS

Skrevet

Jeg pleier å skrive oppsigelsen på en murstein og kaster den gjennom vinduet til sjefen.

Anonymkode: 90f46...efe

• Liker 5
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var et godt tips å dobbeltsjekke at leder er tilstede, for det har jeg ikke tenkt på, men det er et krav i arbeidsmiljøloven om at det skal være skriftlig, så den er innafor. 

Takk, det er noe sånt jeg ser for meg å si også, men sannheten er jo at jeg ikke har "mangel på utfordringer", sannheten er at jeg overkvalifisert for jobben og at det er ekstremt lite med arbeidsoppgaver. Noe de fleste kollegaene mine vet om, men leder lever i en "rosa-boble" og ser ikke realiteten. 

Tusen takk! Det håper jeg også. Er veldig godt å kjenne på håpet om en bedre fremtid! :)

Du har ikke mangel på utfordringer, men du er overkvalifisert og mangler arbeidsoppgaver? Henger ikke sammen. 🧐

Anonymkode: 248fd...b57

• Liker 1
Skrevet
On 2/24/2019 at 10:32 PM, AnonymBruker said:

Du har ikke mangel på utfordringer, men du er overkvalifisert og mangler arbeidsoppgaver? Henger ikke sammen. 🧐

Anonymkode: 248fd...b57

Ser at  jeg formulerte meg litt feil da jeg skrev "mangel på utfordringer". For det er jo det jeg har. 

Det jeg prøvde å skrive er at jeg har høyere kompetanse enn det som trengs, og det er ekstremt få oppgaver til meg.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...