Gå til innhold

Like gjerne ha to katter?

Anbefalte innlegg

Gjest Embla s
Skrevet

Jeg funderer litt på å doble kattebesetningen min :) Har en og lurer på å ha en til, med andre ord. Jeg tenker at ansvaret og stellet er det samme med en eller to, og at de to vil få glede og selskap i hverandre.

Dere som har erfaring med å ha en katt for så å skaffe en til - hva mener dere?

(hjelp, dette blir nesten som trådene inne på Barn&familie der de har ett barn og funderer på å skaffe ett til ;):ler:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vi hadde hatt hannkatten i et år før vi skaffa ei lita hu... han var kastrert, og veldig sær! så de to gikk ikke bra isammen.. men arbeidet var noe av det samme. hannkatten var jo langhåra og hukatten var korthåra, så det var mest arbeid med hannen. men kattesanden er jo nødt til å skiftes oftere og hvis det er langdhåra du har fra før og tenker på entil med lang pels, så blir det jo mer pelsstell. men det går i det samme som du er vant til fra før. men du må også tenke på at hvis du skal på ferie, så er det vanskligere å få kattepss.

det er ikke sikkert at kattene går isammen..? vi fikk aldrig kattene våres til å leke sammen, men det var jo tross alt forskjellige kjønn.

hvis katten din er vant med andre dyr så går det sikkert fint, men er katten vant til å ha deg for seg selv... kan det bli litt sjalusi. min erfaring

Skrevet

Jeg har aldri hatt problemer med å anskaffe katt nummer 2, men de har fått møtes på sine premisser.

Mengden arbeid avhenger veldig av om det er ute- eller innekatter. Er det innekatter medfører det oftere dotømming og oftere støvsuging.

Dessuten går det dobbelt så mye mat med 2 som med 1...men du får dobbelt så mye kos! :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har to katter, men de er søstre fra samme kullet. Grunnen til at jeg har to er at de da har selskap i hverandre når jeg ikke er hjemme. De stortrives sammen og gjør som søsken flest; koser, sloss, leker og er veldig fornøyd med å være to.

Tror jeg ville "lånt" en eventuell ny katt noen ganger før jeg fikk tak i en til. Dette for at de skal kunne bli kjent og for å se om de liker hverandre. Helst hatt den nye katten på besøk noen ganger før du bestemmer deg.

Husk at det er "rang" ordning hos kattene; en som er sjefen og dette kan føre til en del bråk. Mine er konge på hver sine områder i heimen; den ene har lagt beslag på sengen, dene ene kattekurven og en lenestol. Den andre "eier" sofaen,k en kattekurv og en lenestol. Og så har de "friområder" som begge bruker. Og de går sjeldent inn i hverandres områder.

Kan bli en del bråk når du anskaffer en katt til, inntil de har fått øremerket sine domener, men det går kanskje lettere om den nye kattene er yngre enn den du har.

Vil ikke si det er dobbelt arbeid med to katter; mine har samme matskål og samme do, og dette må jo stelles like ofte om det er en eller to - bare mer mat og mer å rense ut av doen. Men det blir dobbelt så mye kos!

Gjest Embla s
Skrevet

Takk for svar!

Hva hvis de to kattene er "mor og sønn/datter"? Noen som har erfaringer med dette? Vil mor jage vekk avkommet? vil de kunne bli venner? Er det best å beholde en sønn eller datter i såfall? (regner med at mor steriliseres og at sønn kastereres).

Skrevet

Vi har to katter, mor og sønn. Det går forsåvidt greit, men moren viser hele tiden hvem som er sjef og freser til han, men gjør han ingenting da, bare jager han litt. Han har veldig respekt for henne og lar henne spise først osv, men noen ganger spiser de samtidig av samme matfat. Hun blir også sjalu hvis vi koser for mye med han.

Skrevet

Vi har mor, far og datter...og det går helt greit. De tar så godt vare på hverandre atte!!

Skrevet

Jeg tror ikke du trenger å bekymre deg. :)

To katter er ikke mer stell enn en, heller ikke tre. :wink:

Gjest gjest1
Skrevet

To katter er kjempefint :) Slipper å ha dårlig samvittighet hvis man er borte lenge noen dager.

Skrevet

Vi har tre katter. De er alle kastrerte hannkatter. Den største likte ikke det noe særlig når de to andre (som er brødre) kom,men etter et par uker gikk det kjempe fint. Vi måtte bare ta det på hans premisser. Ikke noe mere jobb med tre enn med en,bare mere mat. :wink:

Skrevet

heisann......var inn å leste spm ditt.....sitter her med mine to extremt søte katter , som er så glad i hverandre......fikk meg en katt i august, og den andre i oktober ....de er fra het forskjellige kull og stamme.....i begynnelsen fikk den lille gjennomgå litt...... Det er som noen andre har uttrkt mer do tømming dersom man har 2 katter,men hva gjør vel det..........kattene mine elsker hverandre....søsteren min har hatt mange katter....en fam litt svak for dyr vel og merke....bare positive opplevelser med å anskaffe flere........gi din lille krabat en venn......

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...