AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #1 Skrevet 24. februar 2019 Det begynner å bli vår, og gutta har tatt frem sykler og sparkesykkel igjen. I år kom for første gang diskusjonen om hjelmbruk, for det er «ingen» andre som blir tvunget til å bruke hjelm. Så hvor gammelt var ditt barn (ungdom) når du så gjennom fingrene på hjelmbruk om barnet ikke ville? Og gjorde du forskjell på sykkel og sparkesykkel? Anonymkode: aeb94...741
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #2 Skrevet 24. februar 2019 Eh.. aldri? Jeg bruker konsekvent hjelm selv, og jeg er 35. Ser over hodet ingen grunn til å slutte med det. Gjelder både sykkel og sparkesykkel, samt rulleskøyter og vanlige skøyter. Anonymkode: e7ac0...305 4
Million Skrevet 24. februar 2019 #3 Skrevet 24. februar 2019 Vanlig sykkel, alltid hjelm. Sparkesykkel, ikke hjelmkrav. Sånn gjorde jeg/vi det. Men nå har ikke tenåringen sykkel lenger. 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #4 Skrevet 24. februar 2019 Har aldri sett gjennom fingrene på hjelmbruk. Hjerneskade og død er like alvorlig om man er 4, 16 eller 30. Anonymkode: be576...25d 3
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #5 Skrevet 24. februar 2019 I den perfekte verden er jeg enig, men med antallet både ungdom og voksne jeg ser syklende uten hjelm tror jeg ikke det er helt representativt her... TS Anonymkode: aeb94...741 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #6 Skrevet 24. februar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker said: I den perfekte verden er jeg enig, men med antallet både ungdom og voksne jeg ser syklende uten hjelm tror jeg ikke det er helt representativt her... TS Anonymkode: aeb94...741 Så bli med og gjør det til en "perfekt verden" sammen med oss andre da. Det er ingen grunn til at du skal risikere hjerneskade for ditt barn bare fordi "alle andre" gjør det. Anonymkode: e7ac0...305 1
Sol79 Skrevet 24. februar 2019 #7 Skrevet 24. februar 2019 Skal du sykle/sparkesykle bruker du hjelm. Hvis ikke forsvinner sykkelen her i huset. Viktig å være konsekvent på hjelmbruk. Får helt fnatt av alle voksne som sykler til barnehage/skole uten hjelm. 3
Gjest mimoe Skrevet 24. februar 2019 #8 Skrevet 24. februar 2019 Her brukes hjelm, hvis ikke ingen sykkel. Så 13 åringen uten hjelm når jeg kjørte forbi, og når han kom hjem, ble sykkelen låst inn i garasjen en uke. Etter det er hjelmen på, var ikke så gøy å måtte gå til skole, venner og trening...
Gneis Skrevet 24. februar 2019 #9 Skrevet 24. februar 2019 2 timer siden, Million skrev: Vanlig sykkel, alltid hjelm. Sparkesykkel, ikke hjelmkrav. Sånn gjorde jeg/vi det. Men nå har ikke tenåringen sykkel lenger. Tror jeg ville revurdert den: sønnen min skadet seg stygt på sparkesykkel... faktisk med hjelm. Jeg tør ikke tenke på hvordan det skulle gått uten hjelm...
Million Skrevet 24. februar 2019 #10 Skrevet 24. februar 2019 4 minutter siden, Gneis skrev: Tror jeg ville revurdert den: sønnen min skadet seg stygt på sparkesykkel... faktisk med hjelm. Jeg tør ikke tenke på hvordan det skulle gått uten hjelm... Mitt barn er voksen nå, myndig, så jeg har ikke så mye jeg skulle ha sagt over hjelmbruk. Kan selvfølgelig gi mine råd, men det spiller ingen rolle. Han har verken sykkel eller sparkesykkel lenger.
Scoops Skrevet 24. februar 2019 #11 Skrevet 24. februar 2019 Hjelmen skal alltid være på uansett alder,visst ikke låses det vekk..Ser aldri gjennom fingrene på slike ting
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #12 Skrevet 24. februar 2019 Tar bort sykkelen om det ikke brukes hjelm. Anonymkode: b4455...9af
GammelKaktus Skrevet 24. februar 2019 #13 Skrevet 24. februar 2019 Man har bare et hode og det må beskyttes så her vil det være hjelmtvang når man bruker sykkel/sparkesykkel/rullebrett helt til han flytter ut. Sånn er det bare, er ikke noe å diskutere enn gang, da kan han bruke beina hvis det skulle bli et problem.
TrekStar Skrevet 24. februar 2019 #14 Skrevet 24. februar 2019 Jeg husker når jeg og min bror var små. Vi ble ertet fordi vi syklet med sykkelhjelm. Da sluttet vi å bruke det, og jeg bruker ikke sykkelhjelm den dag i dag. Vi var de første som fikk sykkelhjelm der vi bodde. Ingen andre hadde det. Den opplevelsen med sykkelhjelm da vi var små, er grunnen til at vi aldri bruker det mer. Men jeg kan være enig at, en skal være såpass tjukk i hodet for at en ikke "trenger" sykkelhjelm. Jeg ville slengt hjelm på mine unger, uansett om det var sykkel eller sparkesykkel. Har sett flere tryne med sparkesykkel, da det hender at hjulet låser seg ved at en liten stein sitter foran forhjulet og som resulterer i at sparkesykkelen sklir fremover med steinen foran seg. Da er det fort gjort at styret\forhjulet "vrir" seg, og en ramler over.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #15 Skrevet 24. februar 2019 Sykkel: alltid hjelm. Sparkesykkel: brukte alltid hjelm før, nå er det ikke så farlig, de bruker lite sparkesykkel og bare rett strekning på fortau til butikken, jeg er ikke engstelig. Skøyter og slalåm: alltid hjelm, aking aldri med mindre det er type korketrekkeren. Rullesko ikke hjelm, men de tar den på noen ganger uoppfordret pga venner som har påbud. Rulleskøyter: hjelm og annet sikkerhetsutstyr. Skateboard: hjelm og annet. Anonymkode: c5409...e0e
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #16 Skrevet 24. februar 2019 Ingen hjelm, ingen hjul. Ferdig snakka. Anonymkode: 54b1a...366 1
Ulrikke Skrevet 25. februar 2019 #17 Skrevet 25. februar 2019 Her er det en god del som sluttet å bruke hjelm da de begynte på ungdomsskolen i høst. Datteren vår har fått beskjed om å bruke, og gjør det foreløpig. Ser jeg henne uten forsvinner sykkelen en periode. Som jeg sa til henne, mulig hjelm ikke er kult, men hvor kult er det å være hjerneskadet eller død....
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #18 Skrevet 25. februar 2019 Alder har ikke noe å si på slikt. En voksen venninne av min mor var i 50-årene da hun tryna på sykkel og måtte til sykehus. Bruker man sparkesykkel, sykkel og skateboard så skal hjelmen på! Heldigvis er en av barnet mitt sine venner sin forelder lege, og mener akkurat det samme som meg! Og det er det jo en grunn til! Anonymkode: 6fdf2...904
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #19 Skrevet 25. februar 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: I den perfekte verden er jeg enig, men med antallet både ungdom og voksne jeg ser syklende uten hjelm tror jeg ikke det er helt representativt her... TS Anonymkode: aeb94...741 Seriøst? Jeg er ivrig syklist og stort sett de eneste jeg ser sykle uten hjelm er damer over 60, som av en eller annen grunn tror de ikke trenger sykkelhjelm. Anonymkode: af468...149
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #20 Skrevet 25. februar 2019 På sykkel brukes alltid hjelm, både av ungdommen og oss voksne. På sparkesykkel forlangte jeg at de brukte hjelm når de brukte den feks til skolen (i bratt nedoverbakke og med trafikk rundt), men ikke mellom husene her i boligfeltet (ikke biler og ingen bratte bakker). Sko med tett tå måtte de ha på sparkesykkel (nabojenta mistet lilletåa på sparkesykkel med åpen sandal). Anonymkode: 0977f...d3f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå