Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ønsker å sette noen av sparepengene mine i fond, og fortsette å spare der. Problemet er bare at jeg ikke aner hvilket fond jeg skal spare i! Kan dessverre ikke nok om det.

Hvordan lærer man det man trenger å vite? Går man i banken for å få konkrete råd, finnes det en nettside eller står det noe på hjemmesiden til banken som jeg ikke har funnet ennå? Eller kan kanskje noen hjelpe meg med en forklaring? :) 

Anonymkode: 050da...4c2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forhør deg i bankene. 

Anonymkode: 40f39...8b3

Skrevet

Søk også opp tråder om fond her på KG for informasjon og linker + google artikler om indeksfond

De  to siste er om sparing innenfor IPS, men man kan spare i de  samme fondene innenfor aksjesparekonto (ASK) også :) 

Anonymkode: 9f688...8de

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forhør deg i bankene. 

Anonymkode: 40f39...8b3

Bankene gir gjerne råd som bankene tjener mest på, og ikke etter hva som er best for kundene...

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Bankene gir gjerne råd som bankene tjener mest på, og ikke etter hva som er best for kundene...

nettopp. ville aldri hørt på råd av en bank.

hilsen bankmann

Anonymkode: a4dbf...e9f

Skrevet

Se tråd + linker i denne tråden

Skrevet

velg indeksfond uten gebyrer. F.eks. nordnet.

Selv kjøper jeg også f.eks. bankaksjer. Da kan man også få utbytte i tillegg til avkastning

Anonymkode: eb329...2c7

Skrevet

Les deg opp på fordelene med indeksfond i forhold til aktivt forvaltede fond, ts.

Skrevet

Jeg kikket bare på de fondene som ble listet opp i nettbanken min. Hadde hørt at indeksfond var veien å gå, så fant en liste med det. Deretter valgte jeg fire som hadde eksistert i minimum fem år, og som hadde en graf som gikk stødig oppover. På en risikoskala (1-7, hvor 7 er mest risikabel) lå alle på rundt 6, men de har alle sammen fortsatt oppover siden 2014 med noen dupper i ny og ne. Det var alt jeg gjorde.

• Liker 2
Skrevet

Merkelig hvordan folk faktisk kan foreslå IPS, som du ikke engang garantert lever lenge nok til å kunne ta ut av.

Anonymkode: 8fc84...ae7

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

velg indeksfond uten gebyrer. F.eks. nordnet.

Selv kjøper jeg også f.eks. bankaksjer. Da kan man også få utbytte i tillegg til avkastning

Anonymkode: eb329...2c7

Nordnet er bra, men Nordnet har egeninteresse av at kundene gjør det mer komplisert enn det som strengt tatt er nødvendig. Det er like sannsynlig at de som velger noe simpelt gjør det bra som at en som velger noe komplisert, gjør det bra. Hvis ett eller to fond holder, har det liten hensikt å ha mulighet til å velge 500 fond. Heller 1 million kroner i ett fond enn til sammen 900 000 i ti fond.

Hos DNB kan du velge

90% DNB Global indeks
10% DNB Global emerging markets

Hos KLP kan du velge

100% KLP Aksjeverden
eller
90% KLP Aksjeglobal indeks V
10% KLP AksjeFremvoksende markeder indeks
eller
100% KLP Framtid

Hos Storebrand kan du velge

100% Storebrand indeks alle markeder.

Anonymkode: 00aef...f84

Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Merkelig hvordan folk faktisk kan foreslå IPS, som du ikke engang garantert lever lenge nok til å kunne ta ut av.

Anonymkode: 8fc84...ae7

Jeg er veldig uenig i denne logikken. Den gir kun mening hvis du har som verdi at du på død og liv MÅ bruke opp alle pengene dine før du dør. Det skader ikke å etterlate seg en liten arv om man skulle dø tidlig.

Anonymkode: 00aef...f84

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...