AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #1 Skrevet 24. februar 2019 Jeg har hørt fra flere venner at «alle» betaler kun renter på huslånet. Hva tenker dere? Er dette så vanlig som de skal ha det til? Anonymkode: 8a7e8...628
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #2 Skrevet 24. februar 2019 Jeg betaler kun renter, og har gjort det siden jeg tok opp lånet i 2016. Eller, jeg tok en større innbetaling da, for å minske lånet litt da dette snakket om renteoppgang begynte. Betalte inn en engangssum på 200 000 kr. Men jeg betaler altså ikke avdrag hver mnd, og har ikke gjort det siden lånet ble tatt opp. Har avdragsfritt til september. Skal vurdere da om jeg skal begynne og betale avdrag eller fortsette med avdragsfrihet. Har belåningsgrad opp litt over 50%. Anonymkode: da51e...c74
Leo Skrevet 24. februar 2019 #3 Skrevet 24. februar 2019 Jeg håper ikke det! Avdragsfrihet er nok ganske vanlig, men vanligvis tilbyr bankene dette kun over en begrenset periode og når den perioden er over må man begynne å betale avdrag. Noe jeg har forstått kommer som en økonomisk overraskelse på mange. Normalt sett bør man ikke ta opp mer lån enn at man kan betjene det ved å betale både renter og avdrag og over tid nedbetale gjelden. Avdragsfrihet kan være hensiktsmessig hvis man uforutsett får redusert inntekt i en periode for eksempel på grunn av sykdom eller arbeidsledighet og da er det dumt å ha "brukt opp" den muligheten. 5
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #4 Skrevet 24. februar 2019 Betalt kun rente når eg studert, nå betaler eg så klart avdrag. Det gir jo mer frihet på sikt og greit å ha muligheten til kun betale rente på et sener tidspunkt. Mange banker har begrenset antall år med avdragsfrihet Anonymkode: 6e03a...239
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #5 Skrevet 24. februar 2019 Jeg kjenner et par tre stykker. Det er jo veldig dumt å kun betale renter nå som renta er så lav, da blir jo lånet desto dyrere når man først begynner å betale og renta stiger. Det mest lønnsomme e rå få unna så mye av lånet så fort som mulig, og det går fortere når renta er rekordlav som nå! Anonymkode: 94aef...b46 3
Gjest NotYou Skrevet 24. februar 2019 #6 Skrevet 24. februar 2019 Avdragsfrihet betyr jo egentlig bare at en utsetter nedbetalinga, så det kan jo tenkes en gjør seg selv en bjørnetjeneste. Vi har dog hatt avdragsfrihet i perioder på 6 mnd pluss/minus i i forhold til ulønnet permisjon og hussalg/kjøp. Skal ut i mammapermisjon straks nå igjen, og blir etter endt permisjon hjemme, ulønnet i 8 mnd. Banken har infridd avdragsfrihet for oss til denne perioden er over.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #7 Skrevet 24. februar 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har hørt fra flere venner at «alle» betaler kun renter på huslånet. Hva tenker dere? Er dette så vanlig som de skal ha det til? Anonymkode: 8a7e8...628 Dette innlegget vurderte jeg selv å skrive her om dagen, fordi jeg sitter med samme erfaring som deg. Jeg fikk nylig vite at flere i min omgangskrets har høye boliglån kombinert med avdragsfrihet. Ble veldig overrasket. Jeg er liksom «raringen» som har betalt avdrag i alle år. Nå skjønner jeg hvordan «alle» har råd til alt de har lyst på. Dyre klær, flere eksotiske ferieturer i året, osv. Anonymkode: c8b8c...bb2 4
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #8 Skrevet 24. februar 2019 Vi har valgt å betale kun rente fordi vi vet at vi har arv i vente. Ville aldri valgt det ellers. Anonymkode: cdeb7...e12
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #9 Skrevet 24. februar 2019 Jeg tror de fleste i min omgangskrets er så oppegående at de betaler ned på gjelda si! Jeg er liksom litt der at jeg krymper meg innvendig hver gang mannen "skryter" av at vi har satt nedbetaling til 30 år, og det er nå vi lever blabla. Jeg hater gjeld, og føler ikke huset er mitt før jeg eier mer av det enn banken gjør... Anonymkode: 8d24e...47d 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #10 Skrevet 24. februar 2019 Alle i min omgangskrets, inkludert meg selv, betaler både renter og avdrag. For meg er det uaktuelt å søke om avdragsfrihet, for jeg vil jo tross alt betale ned på lånet mitt. Jeg ser ingen grunn til å utsette avdragene med mindre man har dårlig råd en periode på grunn av f.eks studier Anonymkode: c0898...ec1 2
Gjest Anonym Bruker Skrevet 24. februar 2019 #11 Skrevet 24. februar 2019 (endret) Avdragsfrihet på boliglånet kan truleg vera lønnsomt sålenge renten holder seg lav å prisveksten på boligene ser uttil å fortsette oppover. Noen velger å ta opp avdragsfrie lån og plassere penger på aksjer, fond , banksparing, og noen velger å innvistere i bolig. Endret 24. februar 2019 av Anonym Bruker
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #12 Skrevet 25. februar 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har hørt fra flere venner at «alle» betaler kun renter på huslånet. Hva tenker dere? Er dette så vanlig som de skal ha det til? Anonymkode: 8a7e8...628 Har du veldig god sikkerhet, eller trenger en ordning for å komme deg ut at mye annen gjeld kan du få avdragsfrihet for en periode. Men hva er vitsen med å ikke betale ned på boliglånet? Anonymkode: e35dc...38f 2
tdm900 Skrevet 25. februar 2019 #13 Skrevet 25. februar 2019 Var det ikke avdragsutsettelse som ikke skulle forkomme lengre, etter de nye reglene fra finansdepartementet? Er jo som det sies over, man gjør seg selv en bjørnetjeneste. 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #14 Skrevet 25. februar 2019 Dummeste jeg hører. Hvorfor bare betale renter? Nå som rentene er lave man skal dra på. Betaler 18000 i mnd bare i avdrag. Selvsagt. Anonymkode: c6eb3...81d
ekkoet Skrevet 25. februar 2019 #15 Skrevet 25. februar 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har valgt å betale kun rente fordi vi vet at vi har arv i vente. Ville aldri valgt det ellers. Anonymkode: cdeb7...e12 You're a poet and you don't even know it. Tror dette avhenger veldig av både alder og omgangskretsen til den man spør. For min del har vi aldri gjort det og såvidt jeg vet har ikke vennene våre gjort det heller, det er heller typen som betaler ekstra avdrag. (ikke noe vi snakker mye om) Men så er det også slik at vi er en ganske homogen gruppe folk, liknende utdannelser, økonomi, jobber, hus osv. Det er god mulig at i en annen vennegruppe så ville man ha en annen sammensetning med andre behov, gjerne i et område med større press på boligmarkedet, annet forhold til forbruk osv. I tillegg er alder og livssituasjon viktig. Tror det er vanligere for nyetablerte enn de som har kjøpt sitt 3dje hus. 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #16 Skrevet 25. februar 2019 Noen (godt voksne) har jo flexilån på boligen sin, er det dette ts tenker på? Anonymkode: e35dc...38f
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #17 Skrevet 25. februar 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Dummeste jeg hører. Hvorfor bare betale renter? Nå som rentene er lave man skal dra på. Betaler 18000 i mnd bare i avdrag. Selvsagt. Anonymkode: c6eb3...81d Hvis du kan få bedre avkastning ved å plassere "avdragspengene" andre steder vil man tjene på det. Dersom "avdragspengene" brukes til forbruk vil det selvsagt ikke lønne seg å utsette betaling av avdragene. Det hele avgjøres av hva man gjør med pengene. Anonymkode: e1634...7db
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #18 Skrevet 25. februar 2019 Avdragsfrihet er fint, så lenge man planlegger økonomisk. Ofte har man jo såvidt kommet seg inn arbeidslivet når man også entrer boligmarkedet, så en periode med lavere utgifter til man får spart opp litt ekstra og/eller får en bedre betalt jobb kan være en fin ting. Vi har f. eks. hatt avdragsfrihet i snart 8 år nå, men nå begynner også avdragene å løpe, så da har vi betalt ned en del ekstra på boliglånet for å komme mer ajour. Anonymkode: 0083d...1b4
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #19 Skrevet 25. februar 2019 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du kan få bedre avkastning ved å plassere "avdragspengene" andre steder vil man tjene på det. Dersom "avdragspengene" brukes til forbruk vil det selvsagt ikke lønne seg å utsette betaling av avdragene. Det hele avgjøres av hva man gjør med pengene. Anonymkode: e1634...7db Absolutt! Men da må du ha forvaltning som hobby og ta dette seriøst. En annen sak (om man ser veldig isolert på det) så skaper man verdier for seg selv, selv om man bare betaler renter fordi prisstigningen på eiendom er såpass høy som den er. Å spekulere og kalkulere med arv er en farlig lek. Dette er verdier man ikke bør basere seg på. Min generasjon (50-ish) betaler avdrag med krum nakke og har en intensjon om å være gjeldfri og ha enebolig, ny bil og betalt hytte til man er pensjonist...Det kjøret er ihvertfall jeg på og er godt i rute. Anonymkode: 6fcb5...abb
King in the North Skrevet 25. februar 2019 #20 Skrevet 25. februar 2019 Avdragsfrihet ville jeg kun anbefalt i overgangsperioder der man trenger bedre råd, eller for de som investerer avdragsbeløpet man sparer inn. Ellers blir det bortkastede penger på lang sikt. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå