AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #1 Skrevet 24. februar 2019 Jeg har bestemt meg for å begynne med å stoppe sokker og å slutte med å kjøpe unødvendige klær. Klesplagg som ikke lar seg reparere, skal jeg klippe opp og bruke som kluter og ødelagte tynnstrømpebukser klippes opp og brukes til å pusse sko med I tillegg har det meste som jeg har kjøpt de siste årene, vært i lin, bomull eller ull Og ikke plast/akryl/fleece o.l. Hva gjør du/ skal du begynne med for å spare miljøet og for å spare penger)? Anonymkode: 5467f...404 4
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #2 Skrevet 24. februar 2019 Jeg har hatt shoppe-stopp for klær i år. Har ikke kjøpt noe i 2019 hittil, og har tenkt å ha en pause en stund til. Må imidlertid kjøpe en ny bukse til sønnen min, da han falt og rev opp kneet på ene favorittbuksen sin. Han har gått opp en del i vekt og det er få bukser som passer nå, derfor må den erstattes med en ny. Og nei, den er ikke mulig å reparere uten at det ser helt fjernt ut. For å spare miljøet, lar jeg altså være å kjøpe klær i størst mulig grad, da jeg tidligere har vært storforbruker, men det har altså snudd nå. Sorterer avfall, plast, papir, matavfall, batterier, lysrør osv. Kjører nesten aldri bil, da jeg ikke har bil. Går til butikken, og tar t-bane eller buss om jeg skal lengre unna. Reiser ikke med fly, har ikke flydd siden 2011. Anonymkode: 9c34a...48b 1
Ariana807 Skrevet 24. februar 2019 #3 Skrevet 24. februar 2019 Har ikke kjøpt et eneste klesplagg i år. Jeg fatter ikke de i luksusfellen som alltid setter av penger til klær hver mnd! Kjøper virkelig folk klær hver mnd? 😧 Jeg kjøper når jeg trenger, som er sjeldent. Går for det meste i sokker og truser. Har lappet sammen slikt og, men du kommer til et punkt hvor det er game over og man MÅ ha nytt 😅😂 3
Gjest Solsmil Skrevet 24. februar 2019 #4 Skrevet 24. februar 2019 4 minutter siden, Ariana807 skrev: Har ikke kjøpt et eneste klesplagg i år. Jeg fatter ikke de i luksusfellen som alltid setter av penger til klær hver mnd! Kjøper virkelig folk klær hver mnd? 😧 Jeg kjøper når jeg trenger, som er sjeldent. Går for det meste i sokker og truser. Har lappet sammen slikt og, men du kommer til et punkt hvor det er game over og man MÅ ha nytt 😅😂 Jeg setter av penger til klær hver måned, men jeg kjøper jo ikke klær hver måned. Men når jeg kjøper, prøver jeg å investere i kvalitetsplagg som jeg liker og som varer i årevis. I vinter måtte jeg feks kjøpe en ny vinterjakke, da den gamle var åtte år gammel og utslitt, og da ønsker jeg å kjøpe en kvalitetsjakke som varer, og i tillegg holder varmen godt siden jeg bor en plass der det er mange måneder med temperaturer kaldere enn -10 grader på vinteren. Det blir fort noen tusenlapper. I forrige uke kjøpe jeg nye løpesko, da jeg løper ganske mye og de gamle var utslitte. De kostet nesten 2000kr, og det er mye mer enn jeg setter av hver måned på klær og sko. De pengene jeg setter av hver måned til klær er på en måte en slags sparing til de gangene jeg trenger noe nytt.
altflyter Skrevet 24. februar 2019 #5 Skrevet 24. februar 2019 8 minutter siden, Ariana807 skrev: Har ikke kjøpt et eneste klesplagg i år. Jeg fatter ikke de i luksusfellen som alltid setter av penger til klær hver mnd! Kjøper virkelig folk klær hver mnd? 😧 Jeg kjøper når jeg trenger, som er sjeldent. Går for det meste i sokker og truser. Har lappet sammen slikt og, men du kommer til et punkt hvor det er game over og man MÅ ha nytt 😅😂 Tanken er ikke å kjøpe klær hver måned, men et forbruk må deles opp månedsvis for enkelhets skyld. Trenger du ny jakke, bruker du gjerne mer enn 500 kr. Da kan du ikke kjøpe mer klær på en stund. Kanskje du syntes det er lettere å tenke 6000 I året 😊 Mitt bidrag er forøvrig å kjøpe klær sjelden og å aldri kjøpe fleece og andre plaststoffer. Holder meg til ull og av og til bomull. Helst bambus siden bommul krever så mye vann å produsere. 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #6 Skrevet 24. februar 2019 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har bestemt meg for å begynne med å stoppe sokker og å slutte med å kjøpe unødvendige klær. Klesplagg som ikke lar seg reparere, skal jeg klippe opp og bruke som kluter og ødelagte tynnstrømpebukser klippes opp og brukes til å pusse sko med I tillegg har det meste som jeg har kjøpt de siste årene, vært i lin, bomull eller ull Og ikke plast/akryl/fleece o.l. Hva gjør du/ skal du begynne med for å spare miljøet og for å spare penger)? Anonymkode: 5467f...404 Skal ikke gjøre noen ting. Handle som før. Ville aldri brukt tiden på å stoppe sokker. Heller ikke brukt avlagte klær eller sengetøy til kluter eller annet. Vi er en familie på tre, handler tøy både til meg og tenråingsbarn hver måned, og med god samvittighet. Eneste vi gjør med det vi ikke skal ha er å gi bort , enten til familie/venner eller Fretex. Vi tenker og begrenser på bruk av plast, bruker mye kort reist mat etc. Men Pengene skal sirkulere Anonymkode: ecf5d...14f 2
Leo Skrevet 24. februar 2019 #7 Skrevet 24. februar 2019 5 minutter siden, Ariana807 skrev: Har ikke kjøpt et eneste klesplagg i år. Jeg fatter ikke de i luksusfellen som alltid setter av penger til klær hver mnd! Kjøper virkelig folk klær hver mnd? 😧 Jeg kjøper når jeg trenger, som er sjeldent. Går for det meste i sokker og truser. Har lappet sammen slikt og, men du kommer til et punkt hvor det er game over og man MÅ ha nytt 😅😂 Det betyr ikke at man MÅ bruke for eksempel 500 kr. på klær hver måned, men at man i gjennomsnitt gjør det. Kjøper man for eksempel en skikkelig vinterjakke et år, som kanskje varer i fem år, så er kanskje halve klesbudsjettet det året brukt opp. Undertøy og sokker er for eksempel også forbruksvarer for de fleste. Så 500 kr. pr. måned over tid er nok et ganske riktig anslag (Som jeg vil tro de har regnet på ) for en gjennomsnittlig person. Selv prøver jeg å kjøpe klær og sko som varer en stund i stedet for å kjøpe dårlig kvalitet som blir ødelagt eller ganske enkelt bare stygge etter noen få vask. Jeg holder meg også til naturmaterialer så langt det er mulig og er nøye med å behandle klærne mine pent og vaske dem forsiktig slik at de ikke slites for mye for eksempel i vask. Hull i ullsokker, ødelagte glidelåser, rifter i sømmer etc. blir også reparert så sant det lar seg gjøre og resten av plagget fremdeles ser greit ut. 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #8 Skrevet 24. februar 2019 Ingenting. Bryr meg ikke Anonymkode: 8eafe...332 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #9 Skrevet 24. februar 2019 Jeg har byttekveld med venninner. Da tar vi med klær vi ikke bruker, legger frem alt og så er det bare å forsyne seg ☺ Det som blir til overs går til Fretex. Kjøper ellers mye av det jeg trenger på Finn, eller i brukt-butikker. Kan sikkert skjerpe meg enda mer, men de siste årene har jeg blitt mye flinkere til å kjøpe bare det jeg trenger ☺ Anonymkode: d2dae...7f7 3
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #10 Skrevet 24. februar 2019 Kjøper kun bomull, ull, lin og silke (og har noen fleecejakker i tillegg) Kjøper kun klær dersom jeg faktisk behøver noe/ting er utslitt. Gjør ikke dette av miljømessige hensyn men fordi jeg faktisk ikke har råd til hauger med tøy til meg selv når jeg har to små barn som vokser og behøver noe nytt hele tiden. Anonymkode: 8e8dc...85d 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #11 Skrevet 24. februar 2019 Spørsmål, dere som kun bruker bomull/lin/ull. Jeg gjør det samme til hverdagsklær. Men hva gjør dere med treningsklær? Trener dere ikke? Anonymkode: 21121...12b
Gjest Tigress Skrevet 25. februar 2019 #12 Skrevet 25. februar 2019 Eg har hatt generell shoppestopp i fem år, no, har framleis masse klede, for av og til sprekk eg i bruktbutikkar. Kjøper så og seie alt brukt, med eit par undantak, og det har vore joggesko og eit par kasjmirplagg. Eg reparerer og fiksar klede, arvar masse og syr inn og ut der eg kan. Eg har i praksis vore same storleik sidan tenåra, og er ganske lita, så eg arvar ofte det andre har vokst ut av... Er dessutan i ferd med å fase ut fleece og anna plast. Men treningstøy, der er det mykje syntetisk. Eg har likevel knapt kjøpt nye treningsklede dei siste ti åra, det held seg jo veldig godt, og det trass i at eg knapt vaskar det, eg berre skyller det.
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #13 Skrevet 25. februar 2019 Jeg gjør ikke kjempemye, men jeg prøver å være veldig bevisst på det jeg handler. Altså ingen impulsshopping! Prøver bare å handle ting jeg virkelig trenger (altså har et hull til i garderoben). Jeg vet feks at joggeskoene mine er i ferd med å skille lag med sålen, så der må det en nyinvesteringer til snart. Det har blitt mye mindre shopping etter at jeg begynte kun å gå på handletur for å se etter noe jeg virkelig ønsker meg eller har bruk for, sammenliknet med når jeg gikk på handletur bare for å se om jeg fant noe fint. Har en forholdsvis liten garderobe... Gir ting som jeg ikke bruker (feks pga størrelse, har gått opp litt siste par åra) til Fretex. Ikke så flink til å reparere desverre, så det burde jeg bli flinkere til. Anonymkode: 780d0...b92 1
kanelsnurr Skrevet 25. februar 2019 #14 Skrevet 25. februar 2019 Jeg skulle ønske jeg kunne svare at jeg har handlet lite i det siste...men jeg har endelig bitt i det sure eplet og oppgradert garderoben etter 2 år med veldig lite klær som passer. Til og med skostørrelsen ble et halvt nr. større etter graviditet. Men jeg benytter denne sjansen til å være en mer bevisst shopper. Ønsker å kjøpe færre, men mer skikkelige ting som kan vare lenge. Har også prøvd å tenke gjennom garderobe-planlegging i større grad enn før, både stil og farger, og ønsker å finne plagg som kan kombineres på mange måter, sånn at jeg kan klare meg med færre klær totalt. Jeg ønsker å shoppe lite, men samtidig vil man jo være velkledd 😂 Skal gi bort det som ligger på loftet og er for smått. Er ikke noe vits å lagre det "i tilfelle". Da ender det bare opp ukurant før det blir brukt igjen. Tenkte å arrangere byttekveld med venninner, og gi resten til loppemarked. Føler det er bedre å gi det til loppa enn til Fretex, da jeg føler at det er der ting selges billig til de som faktisk trenger billige klær. Noen lite brukte kjoler har jeg lyst til å prøve å leie ut på fjong. Leide kjole der selv sist jeg var i bryllup. Reparerer det jeg klarer å reparere selv, men er elendig til å sy. Har imidlertid ganske høy betalingsvilje for skredder/skomaker o.l. Betaler heller for å reparere noe enn å kjøpe nytt. Selv om det ofte blir like dyrt. Barneklær har jeg vært heldig å arve mye, og sender også det aller meste rett videre når det er for smått. Ønsker ikke spare det heller "i tilfelle" flere barn, for det kan jo fort bli at det blir feil størrelse i forhold til årstid e.l. Da er det bedre at deg går til noen jeg vet det passer. Så satser jeg på at deg kommer i retur eller er noen andre å arve fra hvis jeg får en nummer 2. 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #15 Skrevet 25. februar 2019 20 timer siden, altflyter skrev: Tanken er ikke å kjøpe klær hver måned, men et forbruk må deles opp månedsvis for enkelhets skyld. Trenger du ny jakke, bruker du gjerne mer enn 500 kr. Da kan du ikke kjøpe mer klær på en stund. Kanskje du syntes det er lettere å tenke 6000 I året 😊 Mitt bidrag er forøvrig å kjøpe klær sjelden og å aldri kjøpe fleece og andre plaststoffer. Holder meg til ull og av og til bomull. Helst bambus siden bommul krever så mye vann å produsere. Nå vet jeg ikke hvor bevisst du er til det, men det som er merket "bambus" er som regel viskose lagd av bambus (kjennes mykt ut). Viskose har et høyt miljøavtrykk i form av klimagassutslipp og utslipp av kjemikalier i forbindelse med produksjon. Om det er bedre eller verre enn bomull vet jeg ikke, men forskjellene er visstnok ikke store. Men til TS: Selv tar jeg vare på klærne jeg har og kjøper kun det jeg behøver, og prøver å kjøpe kvalitet. Handler det meste brukt, med unntak av tur- og treningstøy. Anonymkode: dc20f...aa2 5
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #16 Skrevet 25. februar 2019 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har bestemt meg for å begynne med å stoppe sokker og å slutte med å kjøpe unødvendige klær. Klesplagg som ikke lar seg reparere, skal jeg klippe opp og bruke som kluter og ødelagte tynnstrømpebukser klippes opp og brukes til å pusse sko med I tillegg har det meste som jeg har kjøpt de siste årene, vært i lin, bomull eller ull Og ikke plast/akryl/fleece o.l. Hva gjør du/ skal du begynne med for å spare miljøet og for å spare penger)? Anonymkode: 5467f...404 Jeg kjøper lite tøy, ser gleden av det jeg har. Enkle plagg som lett kan kombineres, kaster aldri noe søppla. Om det skal kastes blir det levert eller gitt bort. Lapper/syr ting også. Siste glede jeg hadde: 2 jeans som var gått opp i skrittet. Fikk disse lappet for 300kr! Føltes så bra, disse holder lenge etterpå. Ellers måtte jeg brukt ca 1000kr pr bukse nytt. Anonymkode: ee02f...25e 2
SPOCA Skrevet 25. februar 2019 #17 Skrevet 25. februar 2019 Klær og sko etc er nok noen av mine største miljøsynder, jeg må nok være så ærlig. MEN, jeg har handler en del brukt, det skal sies, og jeg er flink til å gi bort til Fretex (jeg har også vært flink å ikke handle like mye som jeg har gitt vekk). Men dette er et område jeg helt klart kan bli flinkere. 1
Skogkatten Skrevet 25. februar 2019 #18 Skrevet 25. februar 2019 Min innsats ligger først og fremst i at jeg kjøper det meste brukt. Siden jeg kler meg i vintage og retro er plaggene jeg kjøper gjerne fra 40- og 50-tallet, disse er i god kvalitet og holder lenge samt at jeg ikke behøver å bekymre meg for at de skal bli umoderne; de ble jo i utgangspunktet umoderne flere tiår før jeg ble født. Det jeg kjøper av nye plagg er gjerne veldig klassisk og i god kvalitet, jeg prøver også så godt det går å legge vekt på etisk produksjon, dermed holder også disse plaggene lenge og ikke blir umoderne heller. Om noe går i stykker har jeg selv grunnleggende kunnskap i lapping og stopping, er det ting jeg ikke kan så leverer jeg det til reparasjon eller spør noen jeg kjenner om hjelp. Alt i min garderobe behandles pent, mye vaskes for hånd, mye sendes kun til rens, det henger i et mørkt rom uten sollys, ytterplagg vaskes eller renses etter endt sesong og alt av sko og vesker smøres og pusses jevnlig. På grunn av dette har jeg en stor garderobe, jeg behøver jo sjelden å kvitte meg med noe. Og når jeg rydder i garderoben går det jeg ikke lenger vil ha til Fretex, klesbyttedager eller lignende, er det fine vintage-plagg kan jeg selge det på nett. 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #19 Skrevet 25. februar 2019 Jeg kjøper aldri klær jeg ikke trenger, og jeg bruker dem til de ikke kan brukes mer. Først blir klærne brukt til hverdags, så blir de hjemmetøy, før de blir arbeidstøy (vasking, hagearbeid, maling, og annet arbeid som ødelegger klær), og filler. Anonymkode: 88c13...136 4
labine Skrevet 25. februar 2019 #20 Skrevet 25. februar 2019 - sengetøy kan fint brukes til andre ting som for eksempel å sy prøveplagg av og bærenett - strechtlaken og trøyer blir supre kluter - reparerer hull i bukser, spesielt til unga. Jeg bruker mye kjoler så for min del går det mye i tights og strømpebukser. Bruker så og si aldri tynne strømpebukser siden det går hull på de med en gang - unngår plagg som er syntetiske, som for eksempel fleece. Både på grunn av miljøet og med tanke på brann. Har en sønn som elsket bål da han var liten og da føltes det bedre med ullgenser i forhold til fleecejakke siden fleece smelter. - ungene arver klær av hverandre og barn av venner (våre venners barn som da er eldre enn våre og som våre ser opp til) - bruker klær til de omtrent ikke henger sammen og da spesielt sko - når jeg kjøper klær går jeg for kvalitet. Blir litt dyrere men det gjør ikke noe siden jeg sjelden kjøper. Spesielt viktig i forhold til uteklær til barna siden det arves. Og så er det veldig lettvint at de arver når de plutselig har vokst mye - da har man utetøy som venter i skapet i tillegg til å ha reserve når noe er møkkete eller vått selv om det er litt stort - fremover nå kommer jeg nok også til å handle en del klær på bruktbutikk til meg selv. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå