Gullfisk123 Skrevet 24. februar 2019 #1 Skrevet 24. februar 2019 Hei, jeg har et dilemma. Jeg lurer på om det er mulig å gifte seg uten å ha vært forlovet først. Altså at man bare blir enig om å gifte seg uten at en av partene har fridd.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #2 Skrevet 24. februar 2019 Selvsagt går det an. Forlovelse er i grunn bare tull. Anonymkode: eca6a...fca 10
applestories Skrevet 24. februar 2019 #3 Skrevet 24. februar 2019 Forlovelse er jo bare at man har blitt enige om å gifte seg. Dersom man gifter seg er man jo sannsynligvis enige om det, så da er man jo i praksis forlovet. 4
Gullfisk123 Skrevet 24. februar 2019 Forfatter #4 Skrevet 24. februar 2019 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selvsagt går det an. Forlovelse er i grunn bare tull. Anonymkode: eca6a...fca Var det jeg også tenkte, var bare noen venner som var uenig!
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #5 Skrevet 24. februar 2019 I det øyeblikket man blir enige om å gifte seg, er man forlovet. I «gamle dager» het det ringforlovet, for de som valgte å ta på seg ring i denne forbindelse. Det er vel ikke et ord man bruker mer, men du er likevel like herlig forlovet om dere har bestemt dere for ekteskap:) Anonymkode: 15eee...9b9 4
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #6 Skrevet 24. februar 2019 Selvsagt. Som andre sier er dere jo forlovet i det øyeblikket dere blir enige om å gifte dere. Et frieri og en dyr ring er absolutt ingen nødvendighet for å gifte seg. Ekteskapet er tross alt poenget Anonymkode: 38336...49e
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2019 #7 Skrevet 6. mars 2019 Jeg tror ikke det er særlig sannsynlig å gifte seg uten å være forlovet, for hvordan skal to stykker som har lyst på hverandre dukke opp i vielsen samtidig om man ikke vet om at noe kommer til å skje? Eller tenker du å bruke vielsen som et frieri? At mannen lures opp til alteret og at det er presten som spør om han vil tenke seg å gifte seg med deg? Det kunne sikkert vært artig, men jeg hadde følt det hadde blitt litt for risikabelt, og jeg tror ikke det er mange prester som hadde gått med på å vie noen uten en samtale først. Ringforlovelse og forlovelsesfest er ikke nødvendig for et godt ekteskap. Anonymkode: 52348...edf 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2019 #8 Skrevet 7. mars 2019 Hvis man "bare blir enige" om å gifte seg, så indikerer det at en av partene på en eller annen måte har spurt den andre hva den tenker om å gifte seg med en. Da blir man egentlig også fridd til, selv om det ikke har vært en person som har gått ned på kne, eller hatt ringer klare. Mannen min og jeg forlovet oss på en måte a la dette. Vi plukket ut -rimelige- ringer sammen i etterkant. Det er over ti år siden nå. Selve måten forlovelsen skjer på har ikke en stor påvirkning på hvordan ekteskapet blir, men den som tar initiativ til praten bør forsikre seg på forhånd hvordan partneren mener en forlovelse bør være. Noen foretrekker at forlovelsen skjer med mange folk rundt en, og stor ståhei. Mange andre gjør ikke det. Anonymkode: f0de4...b0f
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2019 #9 Skrevet 7. mars 2019 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror ikke det er særlig sannsynlig å gifte seg uten å være forlovet, for hvordan skal to stykker som har lyst på hverandre dukke opp i vielsen samtidig om man ikke vet om at noe kommer til å skje? Eller tenker du å bruke vielsen som et frieri? At mannen lures opp til alteret og at det er presten som spør om han vil tenke seg å gifte seg med deg? Det kunne sikkert vært artig, men jeg hadde følt det hadde blitt litt for risikabelt, og jeg tror ikke det er mange prester som hadde gått med på å vie noen uten en samtale først. Ringforlovelse og forlovelsesfest er ikke nødvendig for et godt ekteskap. Anonymkode: 52348...edf Det går ikke an i Norge pga prøvingsattest. Anonymkode: 54694...d3b
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2019 #10 Skrevet 7. mars 2019 Jeg tenker du mener å spørre om det er nødvendig å være ringforlovet? Det er det ikke. Det er ikke engang nødvendig med giftering. Disse tingene er bare tradisjoner, og har ingenting med det juridiske rundt ekteskapet å gjøre. Anonymkode: 17c80...5e7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå