Gå til innhold

Drikke med maten eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hørt at man ikke skal drikke med maten da det forstyrrer fordøyelsen, og at magesyrene blir fortynnet.

Men har også hørt at man skal drikke med maten for å mate fibrene med vann for å ikke få forstoppelse.

Hva har egentlig best effekt?

Anonymkode: 998ca...503

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aller best effekt har det å være kritisk og reflektere når man hører ting som skurrer eller får stikk motsatte råd for det samme.

Drikk når du er tørst og når du spiser mat som ikke stimulerer spyttsekresjonen tilstrekkelig.

Anonymkode: dd0a7...eb4

• Liker 9
Skrevet

Hæ? Jeg har hørt mye rart altså, men dette? Har aldri noensinne hørt at man ikke skal drikke til maten! Det er tull.

Drikk når du er tørst, og drikk for å skylle ned mat etter å ha svelget en munnfull.

Folk i alle land og verdensdeler har drikke til når de spiser.

• Liker 6
Skrevet

Du drikker når du er tørst.

Anonymkode: cce62...34d

Skrevet

man bør ikke drikke for mye til måltidet da det tynner ut magesyra som skal bryte ned maten, som fører til dårlig fordøyelse. Drikk 30min før eller 1 time etter

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Million skrev:

Hæ? Jeg har hørt mye rart altså, men dette? Har aldri noensinne hørt at man ikke skal drikke til maten! Det er tull.

Drikk når du er tørst, og drikk for å skylle ned mat etter å ha svelget en munnfull.

Folk i alle land og verdensdeler har drikke til når de spiser.

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du drikker når du er tørst.

Anonymkode: cce62...34d

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aller best effekt har det å være kritisk og reflektere når man hører ting som skurrer eller får stikk motsatte råd for det samme.

Drikk når du er tørst og når du spiser mat som ikke stimulerer spyttsekresjonen tilstrekkelig.

Jeg drikker alltid med maten, men sliter med magesmerter etter måltider og forstoppelse. Det er derfor jeg lurer.

Skrevet

Vel, hvis du sliter med forstoppelse, så skal du i hvert fall ikke kutte ned på væskeinntaket med maten! Da blir det jo enda verre. 

Drikke rikelig med væske er viktig for å mykgjøre avføringen.

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg drikker alltid med maten, men sliter med magesmerter etter måltider og forstoppelse. Det er derfor jeg lurer.

Høres ut som du spiser for lite fiber

Anonymkode: e6e0f...f2b

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Magesmerter og forstoppelse må du ta opp med legen din. "Kjerringråd" kan i verste fall gjøre plagene dine verre.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Høres ut som du spiser for lite fiber

Anonymkode: e6e0f...f2b

Jeg spiser mye grovbrød, frukt, havregryn, nøtter og grønnsaker.

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, pusejente skrev:

man bør ikke drikke for mye til måltidet da det tynner ut magesyra som skal bryte ned maten, som fører til dårlig fordøyelse. Drikk 30min før eller 1 time etter

Skal ikke si deg imot, bare kaste fram denne ene ville tanken: Hvordan kan da konseptet "suppe" fungere?

• Liker 10
Skrevet

du får heller lese litt på helene ragnhild sin side, her blei det mye feil.. om du får vondt i magensekken (under ribbeina) etter måltid skal du ikke drikke sammen med måltid, kan virke beroliggende å legge seg på venstre side mtp sure oppstøt etc. vondt i tarmene lengre ned i magen etter måltid kan komme av en forstoppelse.

Skrevet
3 minutter siden, pusejente skrev:

du får heller lese litt på helene ragnhild sin side, her blei det mye feil.. om du får vondt i magensekken (under ribbeina) etter måltid skal du ikke drikke sammen med måltid, kan virke beroliggende å legge seg på venstre side mtp sure oppstøt etc. vondt i tarmene lengre ned i magen etter måltid kan komme av en forstoppelse.

Nå sitter du her og sprer gamle myter og tull.

https://sunnskepsis.wordpress.com/2012/01/12/unnga-vann-til-maltidene/

Anonymkode: dd614...463

• Liker 4
Skrevet
3 timer siden, pusejente skrev:

ikke siter meg med noe som ble skrevet i 2012 ;)

Hvorfor ikke, når du sprer myter som ble tilbakevist allerede i 1912? 

Anonymkode: 3d64d...779

• Liker 7
Skrevet
4 timer siden, pusejente skrev:

ikke siter meg med noe som ble skrevet i 2012 ;)

Vel, her er et svar fra 2018. Det er bare tull, selvfølgelig kan man drikke mens man spiser.

https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/nutrition-and-healthy-eating/expert-answers/digestion/faq-20058348

Sitat

There's no concern that water will dilute the digestive juices or interfere with digestion. In fact, drinking water during or after a meal actually aids digestion.

Seriøst. Hvor finner man slike tåpelige myter hen?

• Liker 4
Skrevet

Det eneste forskning har vist ja, er at å drikke TIL maten er skadelig. Om det er mest effektivt å drikke før (og/eller) etter er en annen diskusjon, ja.

Anonymkode: fab55...1de

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det eneste forskning har vist ja, er at å drikke TIL maten er skadelig. Om det er mest effektivt å drikke før (og/eller) etter er en annen diskusjon, ja.

Du må nesten vise kilder. 

Anonymkode: a5ecc...13c

• Liker 1
Skrevet

Jeg har faktisk hørt flere fortelle at de kommer fra familier hvor de ikke fikk lov til å drikke sammen med maten.

Og det var som oftest heller ikke den eneste småskrullete regelen de måtte følge....

Anonymkode: 7dddb...3bc

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Evt får du vise til tilstrekkelig forskning. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...