Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen som kjenner til hvilken litteratur som brukes ved dagens Klasse2 - teori? Vet det er blitt nye førekort regler fra 1/1-05, men usikker på om det og er endring mht litteratur. Er den lik ved alle trafikkskolene eller kan den variere?

Videoannonse
Annonse
Gjest Ms Chanandler Bong
Skrevet

Vegen til førerkortet er fortsatt i bruk som lærebok. Er ikke sikker på om det finnes flere utgaver i handelen (Finnes iallefall i de lavere klassene), men det står stort sett de samme i disse bøkene. Det er jo litt lettere å følge undervisningen om du har samme bok som læreren, så ta en telefon til den skolen du tenker på å kjøre hos slik at du får svar.

Ellers så ligger læreplanen+info om de nye obligatoriske tungbilkursene på www.vegvesen.no

Skrevet

Har jeg lov å øvelseskjøre før jeg begynner på trafikkskolen da? Har kikket på linken, men finner ikke noe svar...

Gjest Anonymous
Skrevet

*sakset fra vegtrafikkloven*

Øvingskjøring med motorvogn må ikke finne sted tidligere enn 2 år før det tidspunkt da eleven etter sin alder kan få førerett for vedkommende motorvogngruppe. Departementet kan fastsette strengere alderskrav for øvingskjøring for visse motorvogngrupper. Er øvingskjøringen ledd i føreropplæring mot vederlag, kan den bare finne sted når det brukes godkjent lærevogn og eleven ledsages i vognen av godkjent lærer. I andre tilfelle må eleven ledsages i motorvognen av person som har fylt 25 år og har gyldig førerett for vedkommende motorvogngruppe og har hatt slik førerett uavbrutt i minst 5 år. Departementet kan ved forskrift fravike kravet om godkjent lærer og godkjent lærevogn, jf. tredje punktum, og fastsette tilleggskrav for øvingskjøring med visse motorvogner.

Obligatorisk opplæring i glattkjøring kan bare gjennomføres på øvingsbaner som er særskilt godkjent av Vegdirektoratet.

Før var det iallefall slik at ledsager skulle ha ekstra speil, samt mulighetene til å stoppe kjøretøyet(tilgang til brems)

Skrevet

Jeg ble egentlig ikke noe klokere av det "avsnittet". Det er det samme som jeg satt og kikket på... Jeg kan ikke annet enn å tolke dette dithenn at det er da er samme regler for personbil og vogntog. Det er jo dessuten nye førerkortregler fra 1/1-05, og da har en heller ikke lov å øvelseskjøre med personbil før en har trafikkalt grunnkurs.

Mener jeg har hørt at har en førekort klasse b har en rett til øvelseskjøring med vogntog, dersom vogntoget ikke transporterer varer. Ledsageren må ha fylt 25 år og hatt gyldig førerett uavbrutt i minst 5 år.

Skrevet

du kan øvelseskjøre f.o.m du er fylt 16 år, sammen med ledsager over 25, som har hatt lappen i 5 år uavbrutt som du selv skriver. men det nye er at du må ha det 16-timers holdningskurset, men du må ikke ha tatt verken kjøretimer eller teorikurs på kjøreskolen.

Skrevet

Gitte det er for førerkort klasse B - vanlig personbil. Klasse2 er buss/vogntog.

Har vært i kontakt med kjøreskolen og fikk dette til svar. Legger det inn dersom det skulle være andre enn meg som lurer.

For øvelseskjøring ledsager førerkort i 5 år, fylt 25 år.

Parkbrems på høgre side av rattet.

Kan øvelsekjøre alle plasser.

Sjekk opp om forsikring dekker øvelseskjøring.

Pris intensivkurs CEDE er ca 44000

• 2 år senere...
Gjest Christina-Marie
Skrevet
<span style='color:brown'>Gitte det er for førerkort klasse B - vanlig personbil. Klasse2 er buss/vogntog.

Har vært i kontakt med kjøreskolen og fikk dette til svar. Legger det inn dersom det skulle være andre enn meg som lurer.

For øvelseskjøring ledsager førerkort i 5 år, fylt 25 år.

Parkbrems på høgre side av rattet.

Kan øvelsekjøre alle plasser.

Sjekk opp om forsikring dekker øvelseskjøring.

Pris intensivkurs CEDE er ca 44000</span>

Det heter ikke klasse 2 lenger. Nå skilles alle førerkortklasser med bokstaver, altså A, B, BE, C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D, DE.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...