KalloRilla Skrevet 12. april 2005 #1 Skrevet 12. april 2005 Noen som kjenner til hvilken litteratur som brukes ved dagens Klasse2 - teori? Vet det er blitt nye førekort regler fra 1/1-05, men usikker på om det og er endring mht litteratur. Er den lik ved alle trafikkskolene eller kan den variere?
Gjest Ms Chanandler Bong Skrevet 12. april 2005 #2 Skrevet 12. april 2005 Vegen til førerkortet er fortsatt i bruk som lærebok. Er ikke sikker på om det finnes flere utgaver i handelen (Finnes iallefall i de lavere klassene), men det står stort sett de samme i disse bøkene. Det er jo litt lettere å følge undervisningen om du har samme bok som læreren, så ta en telefon til den skolen du tenker på å kjøre hos slik at du får svar. Ellers så ligger læreplanen+info om de nye obligatoriske tungbilkursene på www.vegvesen.no
KalloRilla Skrevet 12. april 2005 Forfatter #3 Skrevet 12. april 2005 Har jeg lov å øvelseskjøre før jeg begynner på trafikkskolen da? Har kikket på linken, men finner ikke noe svar...
Gjest Anonymous Skrevet 13. april 2005 #4 Skrevet 13. april 2005 *sakset fra vegtrafikkloven* Øvingskjøring med motorvogn må ikke finne sted tidligere enn 2 år før det tidspunkt da eleven etter sin alder kan få førerett for vedkommende motorvogngruppe. Departementet kan fastsette strengere alderskrav for øvingskjøring for visse motorvogngrupper. Er øvingskjøringen ledd i føreropplæring mot vederlag, kan den bare finne sted når det brukes godkjent lærevogn og eleven ledsages i vognen av godkjent lærer. I andre tilfelle må eleven ledsages i motorvognen av person som har fylt 25 år og har gyldig førerett for vedkommende motorvogngruppe og har hatt slik førerett uavbrutt i minst 5 år. Departementet kan ved forskrift fravike kravet om godkjent lærer og godkjent lærevogn, jf. tredje punktum, og fastsette tilleggskrav for øvingskjøring med visse motorvogner. Obligatorisk opplæring i glattkjøring kan bare gjennomføres på øvingsbaner som er særskilt godkjent av Vegdirektoratet. Før var det iallefall slik at ledsager skulle ha ekstra speil, samt mulighetene til å stoppe kjøretøyet(tilgang til brems)
KalloRilla Skrevet 13. april 2005 Forfatter #5 Skrevet 13. april 2005 Jeg ble egentlig ikke noe klokere av det "avsnittet". Det er det samme som jeg satt og kikket på... Jeg kan ikke annet enn å tolke dette dithenn at det er da er samme regler for personbil og vogntog. Det er jo dessuten nye førerkortregler fra 1/1-05, og da har en heller ikke lov å øvelseskjøre med personbil før en har trafikkalt grunnkurs. Mener jeg har hørt at har en førekort klasse b har en rett til øvelseskjøring med vogntog, dersom vogntoget ikke transporterer varer. Ledsageren må ha fylt 25 år og hatt gyldig førerett uavbrutt i minst 5 år.
Gjest Gitte Skrevet 13. april 2005 #6 Skrevet 13. april 2005 du kan øvelseskjøre f.o.m du er fylt 16 år, sammen med ledsager over 25, som har hatt lappen i 5 år uavbrutt som du selv skriver. men det nye er at du må ha det 16-timers holdningskurset, men du må ikke ha tatt verken kjøretimer eller teorikurs på kjøreskolen.
KalloRilla Skrevet 19. april 2005 Forfatter #7 Skrevet 19. april 2005 Gitte det er for førerkort klasse B - vanlig personbil. Klasse2 er buss/vogntog. Har vært i kontakt med kjøreskolen og fikk dette til svar. Legger det inn dersom det skulle være andre enn meg som lurer. For øvelseskjøring ledsager førerkort i 5 år, fylt 25 år. Parkbrems på høgre side av rattet. Kan øvelsekjøre alle plasser. Sjekk opp om forsikring dekker øvelseskjøring. Pris intensivkurs CEDE er ca 44000
Gjest Christina-Marie Skrevet 17. november 2007 #8 Skrevet 17. november 2007 <span style='color:brown'>Gitte det er for førerkort klasse B - vanlig personbil. Klasse2 er buss/vogntog. Har vært i kontakt med kjøreskolen og fikk dette til svar. Legger det inn dersom det skulle være andre enn meg som lurer. For øvelseskjøring ledsager førerkort i 5 år, fylt 25 år. Parkbrems på høgre side av rattet. Kan øvelsekjøre alle plasser. Sjekk opp om forsikring dekker øvelseskjøring. Pris intensivkurs CEDE er ca 44000</span> Det heter ikke klasse 2 lenger. Nå skilles alle førerkortklasser med bokstaver, altså A, B, BE, C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D, DE.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå