Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter salg av bolig + arv, har jeg en del penger som jeg tenker å delvis overføre til mine barn. Det ene barnet er 17 år, og jeg kan derfor gjøre følgende valg : Sette 1, 5 mill inn på konto i hans navn, men da får han kun maks 1,25% rente. Ha pengene på en konto i mitt navn, og oppnå en rente på 2,15%. Ettersom jeg har samme beløp selv på egen konto, betaler jeg formueskatt. Fordeler jeg pengene på konto i mitt navn og konto i hans navn, blir skatten mindre. Kontoen må selvsagt opprettes med en klausul om at overformynderiet ikke skal ta kontroll over pengene. Litt usikker på om de i det hele tatt vil bry seg, ettersom det kun er ett år til han blir 18. 

Men hva tjener vi mest på ? At jeg skatter for alt, eller at jeg overfører pengene til hans "høyrentekonto", og dermed reduserer skatten ?

Anonymkode: aecd0...29d

Skrevet

Dersom du setter pengene i hans navn, kan han når som helst og uten din viten og tillatelse ta ut penger fra kontoen. Er det ønsket fra din side? Eller ønsker du at pengene skal stå låst og urørt til han skal kjøpe bolig? Da hadde jeg spart pengene i mitt eget navn, så han ikke begynner og tulle med de før tiden er inne. 

Mange som har brent bort arv og alt mulig av penger når de var unge, og bittert angrer på det senere når de skal ha bolig.

Anonymkode: 2b94d...889

Skrevet

Tillegg til innlegget ovenfor; han kan ta ut når han blir 18, mente jeg altså, om pengene står på en konto i hans eget navn.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tillegg til innlegget ovenfor; han kan ta ut når han blir 18, mente jeg altså, om pengene står på en konto i hans eget navn.

Det tror jeg faktisk ikke han vil gjøre. Og det er helt uten å være naiv. Vi har snakket om dette, og han er veldig glad for at han kommer til å ha god økonomi den dagen han skal kjøpe seg en bolig. Til tross for godt med penger, er vi ganske så øknomiske og han er vant til å forholde seg til begrepene "sparing" og fornuftig pengebruk. Fra han er 18 år, vil pengene settes inn på en langsiktig fastrentekonto, slik at de er bundet. For å si det slik - jeg har ganske god kontroll på økonomien i denne familien.

Skrevet

Husk at barnets formue har betydning for eventuell støtte fra Lånekassen. 

Anonymkode: f67c1...6f2

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husk at barnets formue har betydning for eventuell støtte fra Lånekassen. 

Anonymkode: f67c1...6f2

Har tenkt på det. Men ikke sannsynlig at han tar opp lån. Planen er en yrkesfaglig utdannelse, og da har han lærlingelønn. Tror ikke lærlinger får så mye fra lånekassen. Knapt nok utstyrsstipend etter min erfaring.

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dersom du setter pengene i hans navn, kan han når som helst og uten din viten og tillatelse ta ut penger fra kontoen. Er det ønsket fra din side?

Hvis man har en grei relasjon til barna sine, så kan man si noe sånn som at "du kan lovlig gjøre hva du vil med pengene, men hvis du bruker opp det jeg overfører til deg nå, så blir det ingen flere pengeoverføringer til deg. Pengene overføres til deg, så vi sammen sparer skatt. I tillegg skal du få en lettere start på voksenlivet når du bruker disse pengene på egenkapital til bolig om 5-10 år."

Anonymkode: b52d7...963

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Etter salg av bolig + arv, har jeg en del penger som jeg tenker å delvis overføre til mine barn. Det ene barnet er 17 år, og jeg kan derfor gjøre følgende valg : Sette 1, 5 mill inn på konto i hans navn, men da får han kun maks 1,25% rente. Ha pengene på en konto i mitt navn, og oppnå en rente på 2,15%. Ettersom jeg har samme beløp selv på egen konto, betaler jeg formueskatt. Fordeler jeg pengene på konto i mitt navn og konto i hans navn, blir skatten mindre. Kontoen må selvsagt opprettes med en klausul om at overformynderiet ikke skal ta kontroll over pengene. Litt usikker på om de i det hele tatt vil bry seg, ettersom det kun er ett år til han blir 18. 

Men hva tjener vi mest på ? At jeg skatter for alt, eller at jeg overfører pengene til hans "høyrentekonto", og dermed reduserer skatten ?

Det er umulig å sette opp en klausul som hindrer "overformynderiet" (nå fylkesmannen) i å ta hånd om pengene til barnet er myndig om det står i hans navn.

Penger som står i barnas navn er det uansett foreldrene som må skatte av.

Anonymkode: e937c...9f5

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er umulig å sette opp en klausul som hindrer "overformynderiet" (nå fylkesmannen) i å ta hånd om pengene til barnet er myndig om det står i hans navn.

Penger som står i barnas navn er det uansett foreldrene som må skatte av.

Anonymkode: e937c...9f5

Fra det året barnet fyller 17 så har barnet egen skattemelding. Formue kan fra da av føres på barnet.

Anonymkode: b52d7...963

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...