Gå til innhold

Gardiner eller ikke??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en to-romsleilighet på 60kmv, vestvendt stue. Den eneste veggen med vinduer (dekker store deler av veggen, ned til knehøyde) er heldigvis der sola dukker opp i 14tida. Dilemmaet mitt nå er om jeg skal ha gardiner eller ikke? Pr nå har jeg ikke gardiner fordi jeg innbiller meg at stuen vil vil føles mindre og mer lukket. Stuen er hvit og lys, men vil det ikke likevel føles tungt med gardiner?  Jeg er delt mellom å ha det luftig og åpent eller å få en mer hjemmekoselig lun atmosfære. Noen innspill? 😊

Anonymkode: 5959e...b37

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Her er smaken som baken. Jeg synes gardiner er en del av innredningen jeg da. Men jeg har heller ikke hvite vegger.

Jeg kan garantere deg at du er nødt til å ha en eller annen form for solskjerming - så det må du nok tenke på uansett.

Skrevet

Lamellgardiner kan være verd å vudere. 

Lameller får du i forskjellige farger, og med store vinduer kan du kombinere litt med farver. 

Bilderesultat for lamellgardiner farger og mønster  

Det finnes også lameller med farge og mønster.

lamell_2.jpg

Anonymkode: 1f88b...60e

Skrevet

takk for svar begge to, skal faktisk vurdere lamellgardiner. Trodde de kun fantes i en str som rakk helt ned, men har tydeligvis ikke sjekket godt nok. 

Anonymkode: 5959e...b37

Skrevet

Jeg har stue med store vinduer, pluss et noe smalere i kjøkkendelen. Alle går nesten fra taket og helt ned til gulvet. På kjøkkenet har jeg plissegardiner og vanlige gardiner. På stuevinduene lameller. Jeg merker at hverken plissegardiner eller lameller holder varmen fra solen ute. Så når den står inn i flere timer,slik som nå, trekker jeg for gardinene. Plissegardinene blir mer for å hindre innsyn om kvelden. Jeg har som sagt ikke gardiner på de største vinduene,og har forsåvidt ikke planer om det heller. Men da må jeg leve med varmen til tross for at lamellene er lukket. I valget mellom lameller og plisse, ville jeg valgt lameller. Det er lettere å regulere hva de brukes til enn plisse. Hvis det kun er for å skjerme mot solen, er kanskje gardiner best. 

Anonymkode: 01331...27e

• Liker 1
Skrevet

Persienner som du kan dra helt opp, så de ikke blir synlige :opplyser:

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke gardiner i stua, og savner det absolutt ikke. Men det kommer jo an på rommet. Noen rom kler gardiner, andre gjør seg best uten. Og så kommer det jo an på hva man liker. Men om du hår for gardiner, vær obs på gadinstanga. Farge, type og plassering av den betyr mer enn man kanskje tenker over. 

Anonymkode: fbe0a...9b8

Skrevet
På 24.2.2019 den 13.46, AnonymBruker skrev:

Den eneste veggen med vinduer (dekker store deler av veggen, ned til knehøyde) er heldigvis der sola dukker opp i 14tida.

Jeg har som nevnt både gardiner, lameller og plisse. Jeg har kun valgt gardiner på de smaleste vinduene (95 cm bredde), og da helt fra taket og ned til gulvet for å gi et "bredere" inntrykk. På mine største vinduer tror jeg ikke gardiner ville være fine. Det ville bli som to slips på hver side av vinduene ( ca 2,5 meter brede). Der syns jeg lameller eller plisse i noenlunde samme farge som veggene gir et diskre inntrykk, samtidig som de oppfyller noe av gardinenes funksjon : skaper litt lunhet, hindrer innsyn, skjermer for solen (men ikke varmen..). Du kan ta deg en tur på f eks IKEA og kjøpe et par gardiner, og få noen til å holde opp for deg og se hvordan det blir. Evnt henge de på en gardinspiral og se om du trives med det https://www.clasohlson.com/no/Gardinspiral/31-53. Den lager ikke større merker i veggene enn at du kan gni over med en finger.

Anonymkode: 01331...27e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...