AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #1 Skrevet 24. februar 2019 https://www.nrk.no/ytring/karriereberter-pa-villspor-1.14440488 Sitat Det er sterkt press fra politisk aktive kvinner om, polemisk formulert, «å slippe å være hjemme».(...) Er du hotellværelsepike eller vaskehjelp, er du kanskje ikke fullt så hissig på å komme fortest mulig tilbake i arbeidslivet som det den fremadstormende direktørspiren er. Dette perspektivet har hittil kommet betenkelig lite fram i debatten. Det er karrierebertene som fører ordet og setter agendaen, og det er fare for at de herskende klasser her trer sitt verdensbilde nedover hodene på resten av befolkningen. Det klages over at babylivet er så hardt, men for hvem egentlig? Det må da være karrierekvinnene? Jeg elsker livet med baby, og livet med større barn. Kunne jeg valgt hadde jeg valgt vekk jobb i det store og det hele og bare vært hjemmeværende. Anonymkode: 1fc36...8da 4
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #2 Skrevet 24. februar 2019 Jeg leste starten av ytringen før jeg mistet interessen... Viktig tema, fikk meg til å reflektere bittelitt, men ytringen traff dårlig, den var for polariserende og den var heller ikke særlig velskrevet. «Synes jeg» Anonymkode: 10c77...d0b 8
MollyJones Skrevet 24. februar 2019 #3 Skrevet 24. februar 2019 Hehe, jeg ser for meg at du hadde gitt disse åttebarnmødrene en bloggplattform, så hadde det kommet litt sutring der og. Ble oppgitt av hele debattinnlegget, veldig dårlig skrevet. Lite nyanser og bare oppgulp egentlig. Ser hun er ute etter å provosere, men blir så dumt at det ikke engang klarer det. 6
Barkrakk Skrevet 24. februar 2019 #4 Skrevet 24. februar 2019 Noe av det dummeste jeg har lest på lenge. 3
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #5 Skrevet 24. februar 2019 Har du ikke skjønt det enda? Alle skal jo raskest mulig tilbake i jobb nå. Å velge å yte nødvendig omsorg for egne barn gjør deg til en taper på alle fronter. At det er barnet som blir taperen med de nye reglene ser ingen til å bry seg om. Vi skal vedta oss bort fra biologien, nå er det likestilling som gjelder! Anonymkode: fce2c...f03 6
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #6 Skrevet 24. februar 2019 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du ikke skjønt det enda? Alle skal jo raskest mulig tilbake i jobb nå. Å velge å yte nødvendig omsorg for egne barn gjør deg til en taper på alle fronter. At det er barnet som blir taperen med de nye reglene ser ingen til å bry seg om. Vi skal vedta oss bort fra biologien, nå er det likestilling som gjelder! Anonymkode: fce2c...f03 Ja, jeg har jo skjønt det. Som sagt så vil jeg helst være hjemmeværende med barna. Det er jo de politisk aktive karrierekvinnene som skriker høyest om at de ikke vil være hjemme og da er det vel slik at de som blir hørt er de som sitter på sannheten for alle. Anonymkode: 1fc36...8da 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #7 Skrevet 24. februar 2019 Vel, dama skrev ikke noe om menns innsats, at det er for å faktisk klare å ha et likestilt samfunn at vi må tilbake på jobb! Anonymkode: 207ec...98b 9
Horten Market Skrevet 24. februar 2019 #8 Skrevet 24. februar 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vel, dama skrev ikke noe om menns innsats, at det er for å faktisk klare å ha et likestilt samfunn at vi må tilbake på jobb! Anonymkode: 207ec...98b Så for å ha et "likestilt samfunn", er mange kvinner nødt til å tvinges til valg de egentlig ikke ønsker? Og for å få det til å gå opp, må også menn tvinges til valg de ikke ønsker? Klarere kan det vel ikke sies. Individuell frihet for kvinner og menn, må ofres for å oppnå et "likestilt samfunn". Hva om folk heller ønsker friheten sin? Nei, de skal tvinges uansett. Håper flere kvinner ser hva de blir utsatt for. 4
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #9 Skrevet 24. februar 2019 Barn er veldig hardt , med full jobb og kanskje ikke optimal helse, eller kanskje også med optimal helse. Syns ikke du skal rakke ned på kvinner som er opptatt av karrieren, så gjerrige som menn i dag er så får kan man ikke akuratt satse på et liv som rik hjemmefrue med uendelig tid og energi fordi man slipper å jobbe og har råd til nanny i tillegg! Anonymkode: 37ae8...04c 5
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #10 Skrevet 24. februar 2019 Altså, hvis de synes det er fælt å få barn, får de la være å få barn da. Så enkelt er det faktisk. Anonymkode: c81ee...fef 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #11 Skrevet 24. februar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Barn er veldig hardt , med full jobb og kanskje ikke optimal helse, eller kanskje også med optimal helse. Syns ikke du skal rakke ned på kvinner som er opptatt av karrieren, så gjerrige som menn i dag er så får kan man ikke akuratt satse på et liv som rik hjemmefrue med uendelig tid og energi fordi man slipper å jobbe og har råd til nanny i tillegg! Anonymkode: 37ae8...04c Hvem er det som prater om å være hjemmeværende MED barnepike på fulltid i tillegg? Ikke jeg i hvertfall. Man får ha litt tålmodighet i partnerprosessen da. Jeg har funnet meg en tradisjonell mann som mener at kvinnen skal være hjemmeværende når vi får barn. Han hadde også det i bakhodet ved valg av utdanning slik at vi faktisk har råd til dette. Dessuten, som samfunn trenger vi ikke kvinner i lange, tunge, krevende karrierer. Det kan menn ta seg av, så kan kvinner som vil ha barn ta andre jobber, dersom de vil jobbe. Og kvinner som ikke vil ha barn kan velge karriere dersom de vil det. Det er litt bakvendt at man bruker sine beste barnelagingsår på utdanning og karriere, også når man har høy lønn og hus osv. så må man bruke masse penger på fertilitetsbehandling for å få de barna man med stor sannsynlighet hadde fått naturlig tidligere. Anonymkode: 1fc36...8da 3
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #12 Skrevet 24. februar 2019 Det er jo litt spesielt at det er greit å være borte i 8 timer for å passe andres barn, mens å passe egne er så 50 talls. Forskjellen er at man tjener og skatter til landet enn å være med sine egne. Er da barnehager på hvert hjørne nå som mest kvinner jobber i. 3 årig høyskole for å være med andres barn. Er det staten vil. De vil forme alle i sin a4 form. Det er ikke plass til mangfold eller å leve mer nøkternt. Ingen trenger å handle til kl 23 på kvelden. Samfunnet er laget opp på forbruk. Enda vi vet forurensingen. Jordkloden kveles og det er mennesket sin feil. Anonymkode: 839c7...fed 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #13 Skrevet 24. februar 2019 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvem er det som prater om å være hjemmeværende MED barnepike på fulltid i tillegg? Ikke jeg i hvertfall. Man får ha litt tålmodighet i partnerprosessen da. Jeg har funnet meg en tradisjonell mann som mener at kvinnen skal være hjemmeværende når vi får barn. Han hadde også det i bakhodet ved valg av utdanning slik at vi faktisk har råd til dette. Dessuten, som samfunn trenger vi ikke kvinner i lange, tunge, krevende karrierer. Det kan menn ta seg av, så kan kvinner som vil ha barn ta andre jobber, dersom de vil jobbe. Og kvinner som ikke vil ha barn kan velge karriere dersom de vil det. Det er litt bakvendt at man bruker sine beste barnelagingsår på utdanning og karriere, også når man har høy lønn og hus osv. så må man bruke masse penger på fertilitetsbehandling for å få de barna man med stor sannsynlighet hadde fått naturlig tidligere. Anonymkode: 1fc36...8da Helt, helt enig i mye, MEN, hva er løsningen når skillsmissen inntreffer? Finne ny mann? Anonymkode: cdb67...a68 4
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #14 Skrevet 24. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Helt, helt enig i mye, MEN, hva er løsningen når skillsmissen inntreffer? Finne ny mann? Anonymkode: cdb67...a68 Nei, man har en god kontrakt i bunn som sikrer ektefellebidrag frem til man evt. er selvforsørget med egen jobb. Samme gjelder for pensjon. Pensjonssparing må på plass om man ikke skal jobbe. Anonymkode: 1fc36...8da
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #15 Skrevet 24. februar 2019 31 minutter siden, AnonymBruker said: Dessuten, som samfunn trenger vi ikke kvinner i lange, tunge, krevende karrierer. Det kan menn ta seg av, så kan kvinner som vil ha barn ta andre jobber, dersom de vil jobbe. Og kvinner som ikke vil ha barn kan velge karriere dersom de vil det. Anonymkode: 1fc36...8da Det blir for enkelt å si. Det er ikke bare å velge karriere når du bor i et samfunn der trenden er at mor er hjemme og far er på jobb. Som barnløs eller ambisiøs med barn så rammes du fortsatt av forventningene, at du kommer til å være mer hjemme enn menn. Det påvirker ansettelser og forfremmelser. Hva velger en arbeidsgiver til sin lille bedrift med høy risiko, en mann eller en kvinne? Dette er ikke lett. Jeg synes ikke det høres fint ut at kvinner tvinges tilbake i jobb. Men jeg synes heller ikke lønnsgapet mellom kvinner og menn er noe særlig hyggelig, og jeg vet det er frustrerende som kvinne å være i et miljø der du føler at du blir diskriminert ut i fra kjønn og forventningene til det kjønnet. Anonymkode: 88c82...c59 4
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #16 Skrevet 24. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det blir for enkelt å si. Det er ikke bare å velge karriere når du bor i et samfunn der trenden er at mor er hjemme og far er på jobb. Som barnløs eller ambisiøs med barn så rammes du fortsatt av forventningene, at du kommer til å være mer hjemme enn menn. Det påvirker ansettelser og forfremmelser. Hva velger en arbeidsgiver til sin lille bedrift med høy risiko, en mann eller en kvinne? Dette er ikke lett. Jeg synes ikke det høres fint ut at kvinner tvinges tilbake i jobb. Men jeg synes heller ikke lønnsgapet mellom kvinner og menn er noe særlig hyggelig, og jeg vet det er frustrerende som kvinne å være i et miljø der du føler at du blir diskriminert ut i fra kjønn og forventningene til det kjønnet. Anonymkode: 88c82...c59 Så det er helle bedre å fryse ut og se ned på de kvinnene som velger å være hjemme, slik som det er i dag? Fordi i likestillingens navn så skal alle tvinges tilbake i jobb? Det vil aldri bli helt likestilling, fordi kvinner er kvinner og menn er menn. Menn føder ikke barn, det er det kvinner som gjør. Det er kvinnen barnet er mest avhengig av, og det er flest kvinner som vil være hjemme. Majoriteten av kvinner vil heller være hjemme med barn, de vil ha mest av permisjonen, de vil være så mye med barnet som mulig i stedet for å jobbe. Det er minoriteten som ønsker å være adm. dir. og dra på jobb etter noen uker mens far er hjemme med barnet. Likevel er det minoriteten som blir hørt! Det er minoriteten som dikterer hva majoriteten må forholde seg til. Det, som i tillegg er naturstridig. Og sånn som en sidenotis, det er likestilling i lønnen i Norge mellom kvinner og menn. En mann og en kvinne med lik stillingstittel, ansiennitet, kvalifikasjoner og stillingsprosent vil tjene akkurat det samme. Det som ikke er likt er lik betaling for like lang utdanning, men det er jo bare for kvinner å bli rørleggere i stedet for sykepleiere, om det er det som plager dem. Da vil vi få mangel på sykepleiere og etterspørselen går opp. For å dekke etterspørselen så er lønnen nødt til å gå opp. Basic økonomi. Anonymkode: 1fc36...8da 3
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #17 Skrevet 24. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Menn føder ikke barn, det er det kvinner som gjør. Anonymkode: 1fc36...8da Akkurat dét er ikke et argument for hvem som skal være hjemme! Har du sterke plager etter fødsel når permisjonen er slutt, så søker du sykemelding, i verste fall uføretrygd. 3 minutter siden, AnonymBruker said: Det er kvinnen barnet er mest avhengig av, og det er flest kvinner som vil være hjemme. Anonymkode: 1fc36...8da I starten, ja. Staten anbefaler amming til 6 mnd, og gjerne lenger dersom mor og barn er fornøyd med det. Slik jeg ser det er det en klar distinksjon mellom de to, og en pappa klarer fint å ta seg av barnet fra 7-8 mnd alder og fremover. Selvsagt finnes det unntak, men da mener jeg at sykemelding igjen kan vurderes. Vet ikke om det er mulig i dag, hvis ikke så burde det bli det (f.eks. dersom man ikke har kommet i gang med fast føde tross forsøk) 5 minutter siden, AnonymBruker said: Og sånn som en sidenotis, det er likestilling i lønnen i Norge mellom kvinner og menn. En mann og en kvinne med lik stillingstittel, ansiennitet, kvalifikasjoner og stillingsprosent vil tjene akkurat det samme. Anonymkode: 1fc36...8da Uten å finne den konkrete statistikken så mener jeg at det fortsatt ikke er det. Kvinner uten barn tjener mye bedre enn kvinner med barn, men fortsatt mindre. Jeg tror det var noe sånt sånt som 95 kr av 100 kr menn. Skal prøve å finne tallene og poste senere. 7 minutter siden, AnonymBruker said: Kvinner er kvinner og menn er menn. Anonymkode: 1fc36...8da Uenig. Jeg tror fint vi kan få et samfunn i fremtiden, som fungerer, der kvinner og menn tar likt ansvar på hjemmebane. Bare fordi at det er slik i dag betyr ikke at det er fasit og at det må være sånn for all fremtid. Anonymkode: 88c82...c59 8
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #18 Skrevet 24. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: 1.Akkurat dét er ikke et argument for hvem som skal være hjemme! Har du sterke plager etter fødsel når permisjonen er slutt, så søker du sykemelding, i verste fall uføretrygd. 2.I starten, ja. Staten anbefaler amming til 6 mnd, og gjerne lenger dersom mor og barn er fornøyd med det. Slik jeg ser det er det en klar distinksjon mellom de to, og en pappa klarer fint å ta seg av barnet fra 7-8 mnd alder og fremover. Selvsagt finnes det unntak, men da mener jeg at sykemelding igjen kan vurderes. Vet ikke om det er mulig i dag, hvis ikke så burde det bli det (f.eks. dersom man ikke har kommet i gang med fast føde tross forsøk) Uten å finne den konkrete statistikken så mener jeg at det fortsatt ikke er det. Kvinner uten barn tjener mye bedre enn kvinner med barn, men fortsatt mindre. Jeg tror det var noe sånt sånt som 95 kr av 100 kr menn. Skal prøve å finne tallene og poste senere. 3.Uenig. Jeg tror fint vi kan få et samfunn i fremtiden, som fungerer, der kvinner og menn tar likt ansvar på hjemmebane. Bare fordi at det er slik i dag betyr ikke at det er fasit og at det må være sånn for all fremtid. Anonymkode: 88c82...c59 1.Selvfølgelig er det argumentet. Det er kvinnen som føder, det er hun som har pupper, det er hun barnet kjenner. Barnet kan kjenner igjen sin fars stemme, men det lukter og kjenner sin mor veldig, veldig, veldig mye bedre. 2. Det er vel heller ingen som har sagt at far ikke kan ta seg av barn. Det er heller kvinner som vil. Og igjen, menn som ikke vil. Amming er for øvrig anbefalt til 12 mnd. 3. At du er uenig i at menn er menn og kvinner er kvinner kan jeg ikke få gjort så mye med. Det er biologiske forskjeller mellom kjønnene. Feministene vil at kvinner skal ut i jobb, den gjengse dame vil heller være hjemme med barn! https://www.smaalenene.no/nyheter/forskning/likestilling/svenske-forskere-jo-mer-likestilling-det-er-i-landet-jo-storre-forskjeller-er-det-mellom-kvinner-og-menn/s/5-38-565584 https://www.dagbladet.no/tema/kvinner-vil-forsorges/64575377 Anonymkode: 1fc36...8da 3
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #19 Skrevet 24. februar 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: https://www.nrk.no/ytring/karriereberter-pa-villspor-1.14440488 Det klages over at babylivet er så hardt, men for hvem egentlig? Det må da være karrierekvinnene? Jeg elsker livet med baby, og livet med større barn. Kunne jeg valgt hadde jeg valgt vekk jobb i det store og det hele og bare vært hjemmeværende. Anonymkode: 1fc36...8da News flash: alle liv og opplevelser er ulike. Flott at du har det slik. Så inntar du ANDRE PERSPEKTIVER og ser at ikke alle har det som deg, selv om de ikke er karrieremennesker. Det er da ikke noe enten eller. For mange er det totalsituasjonen som kan være utfordrende. Det stilles høyere og høyere krav i en helt ordinær jobb i dag, og til hverdagen generelt. Uten at man nødvendigvis ville vært fouten verken barna eller jobben. Anonymkode: 0c76b...aa9 5
Gjest MizBiz Skrevet 24. februar 2019 #20 Skrevet 24. februar 2019 5 timer siden, Horten Market skrev: Så for å ha et "likestilt samfunn", er mange kvinner nødt til å tvinges til valg de egentlig ikke ønsker? Og for å få det til å gå opp, må også menn tvinges til valg de ikke ønsker? Klarere kan det vel ikke sies. Individuell frihet for kvinner og menn, må ofres for å oppnå et "likestilt samfunn". Hva om folk heller ønsker friheten sin? Nei, de skal tvinges uansett. Håper flere kvinner ser hva de blir utsatt for. Du tvinges ikke til valg du ikke ønsker, så lenge du har råd til å være hjemme så vær hjemme!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå