AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #1 Skrevet 24. februar 2019 Jeg hadde odel på en landbrukseiendom og planen var at jeg skulle overta småbruket en gang i fremtiden. Med det som muntlig overenskomst ga jeg mitt samtykke til at min lillebror skulle overta sommerhuset i havgapet for en latterlig lav sum. Jeg ble oppfordret til å skrive under på dette og gjorde det. Jeg hadde jo odel på bruket da måtte jo han få sommerhuset til en grei penge. Dette er nå noen år siden og nye arealregler for å kunne odle en eiendom er fastsatt av regjeringen- slik at "mitt bruk" ikke lenger omfattes av odelsreglene. Nå står min lillebror der og vil ha bruket- evt ha mest mulig profitt utav dette. Hvilke rettgheter har jeg. Kan min underskrift kjennes ugyldig og kan jeg kreve at sommerhuset takseres og innbefattes i samlede oppgjør. Anonymkode: f6652...1e8
Testosteron Skrevet 24. februar 2019 #2 Skrevet 24. februar 2019 Kanskje. Det beror på om vilkårene for å endre avtalen i medhold av læren om "bristende forutsetninger" er oppfylt. Det er fire vilkår: "For det første må avtalen ha vært inngått under en bestemt forutsetning, og denne forutsetningen må ha slått feil Videre angis det i dommen at det stilles krav til at forutsetningen må ha virket motiverende for løftegiver. Dette betyr at parten med den oppståtte situasjon ikke ville inngått avtalen I tillegg må forutsetningen og motivasjonen ha vært synbar for kontraktsmotparten Endelig gis det i dommen uttrykk for at den bristende forutsetningen må ha vært «rettslig relevant». Dette beror på en helhetsvurdering, hvor det er sentralt hvem som bør bære risikoen for utviklingen." https://osloadvokatene.no/kontrakt/avtaler/kontraktsrevisjon-laeren-om-bristende-forutsetninger/ 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #3 Skrevet 24. februar 2019 Er foreldrene dine døde? Hvis ikke kan de fortsatt gi hele bruket til deg. Anonymkode: 17014...00d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå