Gå til innhold

Hvem har ansvar her? 50 prosent deling og SB

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sykt barn. Har ungen mandags ettermiddag til mandag og leverer ungen i fra meg mandagsmorgen. Nå har barnet vært hjemme 3 dager denne uka syk, og er enda litt småpjusk. Far skal hente ungen etter jobb hver mandag, men når han har VALGT å reise vekk/utenlands en helg og ikke kommer hjem før på ettermiddagen, er det da mitt ansvar å ta enda en sykedag når han skal overta barnet mandagen? Selv folk i parforhold deler opp sykedager mer rettferdig enn dette. Jeg spurte han hva han hadde tenkt å gjøre om flyet for eksempel blir kansellert eller forsinket, men fikk da ingen svar... 

Anonymkode: 1ebc6...144

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så ingen har ansvar for barnet fra mandag morgen til mandag ettermiddag? Da er det barnehagen som har ansvar? 

Om ungen slår seg og trenger å dra til legevakta, hvem skal barnehagen ringe mandag? Mor som leverte og dermed har avsluttet sitt ansvar, eller far som skal hente, men ikke enda har startet sitt ansvar?

Det høres ut som dere kommuniserer veldig dårlig, og at dere ikke er rause med hverandre eller prøver å gjøre det beste for barnet deres. Det kan være veldig mange grunner til at det er blitt sånn, men det er mange mange år igjen der dere skal dele barnet deres i to, så dere burde prøve litt hardere. 

• Liker 6
Skrevet

I denne situasjonen er det jo du som må bli hjemme fra jobb. Også må dere faktisk også "fordele" ansvaret på mandag også, enten har den som leverer i barnehagen ansvar helt til ettermiddagen, eller så har den som skal hente ansvaret fra morgenen, også må man legge opp livene sine deretter. 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, MollyJones skrev:

Så ingen har ansvar for barnet fra mandag morgen til mandag ettermiddag? Da er det barnehagen som har ansvar? 

Om ungen slår seg og trenger å dra til legevakta, hvem skal barnehagen ringe mandag? Mor som leverte og dermed har avsluttet sitt ansvar, eller far som skal hente, men ikke enda har startet sitt ansvar?

Det høres ut som dere kommuniserer veldig dårlig, og at dere ikke er rause med hverandre eller prøver å gjøre det beste for barnet deres. Det kan være veldig mange grunner til at det er blitt sånn, men det er mange mange år igjen der dere skal dele barnet deres i to, så dere burde prøve litt hardere. 

Barnehagen ringer far, om barnet for eksempel blir sykt mandags morgen i "far sin uke". Og motsatt i mine uker. Men nå reiser ikke jeg vekk en dag jeg VET jeg skal hjem til barnet mitt for å være sammen med det. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Barnehagen ringer far, om barnet for eksempel blir sykt mandags morgen i "far sin uke". Og motsatt i mine uker. Men nå reiser ikke jeg vekk en dag jeg VET jeg skal hjem til barnet mitt for å være sammen med det. 

Men det gjorde han. Dermed er det du som er tilgjengelig for det syke barnet - og dermed er ansvaret ditt. Sånn ble det.

Anonymkode: c44c9...79b

• Liker 6
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da synes jeg far burde ha spurt deg før han bestilte reise, men når han først er vekk så er det jo lite å gjøre med det, med mindre du ønsker å sette hardt mot hardt og kreve at han finner en barnevakt, siden barnet er hans ansvar.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå byttet vi på fredager men da var det den som leverte barnet som hadde ansvaret inntil den andre forelderen hentet. Synes det er idiotisk å lage dårlig stemning fordi far tar en langhelg med hjemreise mandag som ofte er billigere. Kan jo være han har tenkt ut av besteforeldre eller noen kan hente hvis flyet er forsinket. 

Anonymkode: b1a39...5b1

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, MollyJones skrev:

Da synes jeg far burde ha spurt deg før han bestilte reise, men når han først er vekk så er det jo lite å gjøre med det, med mindre du ønsker å sette hardt mot hardt og kreve at han finner en barnevakt, siden barnet er hans ansvar.

Nei. Skal stille opp for ungen såklart. Men synes han er uansvarlig. Han har spurt meg om jeg kan ha barnet en av dagene i neste uke han skal på en fest, men nå vurderer jeg å si nei. 

Gjest theTitanic
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sykt barn. Har ungen mandags ettermiddag til mandag og leverer ungen i fra meg mandagsmorgen. Nå har barnet vært hjemme 3 dager denne uka syk, og er enda litt småpjusk. Far skal hente ungen etter jobb hver mandag, men når han har VALGT å reise vekk/utenlands en helg og ikke kommer hjem før på ettermiddagen, er det da mitt ansvar å ta enda en sykedag når han skal overta barnet mandagen? Selv folk i parforhold deler opp sykedager mer rettferdig enn dette. Jeg spurte han hva han hadde tenkt å gjøre om flyet for eksempel blir kansellert eller forsinket, men fikk da ingen svar... 

Dere bør ha i klartekst hvem som har ansvaret den aktuelle dagen. 

Er barnet hans fra mandag morgen eller mandag ettermiddag? Hva om mandag er en feriedag. Hva gjør dere da? 

Og det er jo ikke særlig raust at han skal la være å reise utenlands TILFELLE flyet kan bli forsinket..  da stiller du opp da. 

Om du må på legevakten og det er ventetid der, hvilket pleier å være timesvis, så ønsker vel du at far henter barnet? 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Skal stille opp for ungen såklart. Men synes han er uansvarlig. Han har spurt meg om jeg kan ha barnet en av dagene i neste uke han skal på en fest, men nå vurderer jeg å si nei. 

Mange mange mange år, hvor dere skal samarbeide. Det er barnet som taper på dårlig samarbeid. 

Kanskje må du svelge kamler, kanskje må du gi mer enn han, men sett god tone og godt samarbeid fra din side først - selv om du ikke får det tilbake. ❤️

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, theTitanic skrev:

Dere bør ha i klartekst hvem som har ansvaret den aktuelle dagen. 

Er barnet hans fra mandag morgen eller mandag ettermiddag? Hva om mandag er en feriedag. Hva gjør dere da? 

Og det er jo ikke særlig raust at han skal la være å reise utenlands TILFELLE flyet kan bli forsinket..  da stiller du opp da. 

Om du må på legevakten og det er ventetid der, hvilket pleier å være timesvis, så ønsker vel du at far henter barnet? 

Feriedager er avklart, og de ordner vi opp i.

Om jeg må på legevakt kan jeg fint be f.eks kjæresten min hente barnet mitt. Dessverre ble eksen vanskelig å samarbeide med etter ny kjæreste kom inn i bildet - ting var lettere da jeg var singel. Han er nok sjalu selv om han ikke innrømmer det. 

Skrevet (endret)

Akkurat dette tenker jeg er lite problematisk. Barnet er hos deg. Du skulle ha levert i barnehagen på mandag, men barnet er fortsatt sykt og det er derfor naturlig at du er hjemme da barnet er hos deg. Jeg syns du gjør deg vanskelig.

Endret av Sylveon
  • Liker 4
Skrevet

Har du selv lyst til å legge opp livet ditt hver eneste dag i 12 år med tanke på at barnet ditt KAN bli sykt? Tviler..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...