Gå til innhold

Svigers skal alltid bestemme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Svigers er veldig gavmilde og elsker å overraske, men det blir alltid feil. Jeg føler meg som en dust hver gang jeg bytter gaver, og vi sitter også med en del ting vi ikke trenger som vi ikke får byttet. 

De spør aldri om hva vi ønsker oss, men kjøper det de synes vi trenger. Vi liker for eksempel ikke gardiner, så det har vi ikke. Var da ikke noe sjokk at vi fikk gardiner til jul. Kjempedyre, selvsagt, og spesialsydde slik at de er umulige å bytte. Og så blir de selvsagt kjempelei seg når vi sier at vi ikke ønsker oss gardiner, og tar med seg gardinene hjem og gir oss penger isteden.

Sånn går bursdager og jul hvert år. Kjempedyr "spesiell" gave uten byttemulighet, og masse skuffelse når vi ikke bruker gaven. Men vi orker ikke ha huset fullt av dominerende gjenstander vi ikke liker. 

Hvordan kan vi stoppe dette? De elsker jo å være "litt originale", og det går tydeligvis ikke inn at vi ikke har samme smak eller tenker at de samme tingene er nødvendige. De synes pengegaver er kjedelige, men vi har to barn og penger er virkelig mye mer kjærkomment enn dyr kunst, persiske tepper og kjøkkenapparater vi ikke trenger. Vi er lykkelige med ikea-møbler og greier å koke ris i kjele. :)

Vi prøver å komme med konkrete ønsker, men blir avspist med at de "har en plan allerede". 

Er det noen som har tips til hvordan vi kan få de til å forstå? Vi har prøvd hinting, årevis med bytting av gaver, konkrete ønsker osv. Vi samler også på både servise og sølvtøy, og forteller dem hva vi trenger til det. Noe annet vi kan prøve, annet enn kalde, harde fakta som garantert sårer dem?

Anonymkode: 6d630...02f

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sorry, dere må nesten ta  dere sammen og si klart i fra. Makan til tafatthet

Anonymkode: c47dc...768

• Liker 6
Gjest BearMama
Skrevet

Si det som det er.

Vi setter utrolig stor pris på at dere brukt mye energi, tid og penger på å overraske oss med gaver, men tingene dere kjøper er ikke ting vi har bruk for og dermed så blir det litt som kaste penger ut av vinduet for dere. 

Om dere ønsker å gi oss gaver så er det fint om dete kjøper noe vi ønsker oss eller setter pengene inn på et fond til barna eller noe. Vi setter stor pris på omtanken, men det er for dumt at dere skal bruke masse penger på ting vi ikke bruker i hjemmet vårt.

Skrevet

Mannen din må bare si klart i fra, og flere ganger, og i god tid før jul og minne dem på det jevnlig: Dere ønsker heller at de slutter å gi til dere, og de kan heller gi til barna: dyner, akebrett, telefoner, nyttige ting de trenger eller ønsker seg. Bare å vise til tidligere presanger (som gardinene). Ønsk dere konkrete ting, og sier de «de har planlagt noe», får han bli streng og si takk, men nei takk på forhånd. Dette blir for dumt, HAN ønsker ingen overraskelser. 

Anonymkode: 301c9...551

• Liker 4
Skrevet

har samme "problem". Jeg og sambo har vært sammen i 15 år, og problemet vedvarer, ingenting hjalp.

Jeg har i grunn bare gitt opp. Jeg har forsonet meg med at svigermor er en slags impuls-storshopper, når hun ser noe hun synes er lurt, så klarer hun ikke å kontrollere seg og bare kjøper det. Jeg selger på finn, gir bort på loppemarked, kaster, gir bort til venninner. Vi bor i et lite hus, har ikke plass, så bruker unødvendig mye tid på å holde det ryddig for alt crap hun kjøper. Men jeg har ihvertfall sluttet å ha dårlig samvittighet for å ikke være glad i gavene vi får, og bare kvitte meg med dem med engang de forlater døra omtrent. Før lagret jeg i de i skuffer i årevis før jeg turte å kvitte meg med de. Det eskalerte også etter at vi har fått barn, så nå er det også tusenvis av barneleker, og barneklær. Barneklær er alltid av den upraktiske typen, sånn type fin dress eller kjole du kan bare bruke en gang i året, og i feil størrelse.. 

Anonymkode: 32c19...871

• Liker 2
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Så si i fra da vel, ikke være enn det.

Skrevet

Hvorfor fikk dere penger i stedet for gardinene? Hadde det ikke vært nok at dere ikke brukte de?

Til problemet, bare ignorer det 

Anonymkode: 79c31...6e2

Skrevet

For meg blir gleden av å gi gaver borte når man har en liste å gå etter om hva man får lov å gi.

Anonymkode: 10133...98d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor fikk dere penger i stedet for gardinene? Hadde det ikke vært nok at dere ikke brukte de?

Til problemet, bare ignorer det 

Anonymkode: 79c31...6e2

Fordi svigermor blir så lei seg når vi ikke kan bruke gavene at de "kjøper de tilbake" og bruker de selv. Så får vi tilsvarende pengebeløp. Det er jo fint for lommeboka, men det hadde vært mye greiere om de hadde lagt ved byttelapp. De er jo så snille og velmenende at de nekter å la oss sitte uten gave. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

For meg blir gleden av å gi gaver borte når man har en liste å gå etter om hva man får lov å gi.

Så det er viktigere at du har det gøy på shopping enn at gaven gleder mottaker? At verden oversvømmes av søppel er ikke så nøye?

• Liker 6
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Folk må lære seg at vi lever ikke på 60-tallet lengre. Da var ethvert nygift par overlykkelig for alt de fikk. Et servise var et servise, og de brukte det gjerne til alt var knust etter 40 år. Slik er det ikke lengre. Folk har råd til å kjøpe det de vil. Jeg gir ikke ræl og dritt i gave til andre. Fordi jeg hater å få det selv. Enten kjøper man noe man vet faller i smak. Ellers ordner man byttelapp, gir penger/gavekort eller ingen gave.

Anonymkode: 316a4...63e

• Liker 5
Skrevet

Haha, kjenner meg litt igjen her. Vi har fått ett stort håndlaget skap med flotte treskjærte mønster. Inne skapet er det kun plass til en ting og det er ett utfoldbart strykebrett😂 Ett annet år fikk vi alt en fagtømmermann trenger, fordi vi hadde snakket om å lage ett lite gjerne på ene siden av huset. Godt ment, men...

Her har det heldigvis gått seg til med tiden, og de har forstått at vi heller ønsker oss gaver med mye mindre verdi, men heller mer praktiske-for oss.

• Liker 2
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så det er viktigere at du har det gøy på shopping enn at gaven gleder mottaker? At verden oversvømmes av søppel er ikke så nøye?

Synes du høres fryktelig utakknemlig ut.

"Gi oss penger. PENGER!!!!"

Anonymkode: 2ef7e...573

• Liker 2
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes du høres fryktelig utakknemlig ut.

"Gi oss penger. PENGER!!!!"

Anonymkode: 2ef7e...573

Nei, vi har alltid ønsket oss nøkterne ting. Det er de som skal være så ekstraordinære hele tiden. Men når de først har bestemt seg for å bruke sykt mye penger på en gave vil jeg selvsagt heller at de spør hva vi ønsker oss enn at de kjøper ting vi ikke trenger. Vi har ikke økonomi til å bruke 20.000 på tull, og synes det er ille å ha svindyre tulleting i huset når vi ikke har råd til å pusse opp. Har ønsket oss gavekort på Maxbo i alle år, men det er visst ikke morsomt nok å kjøpe.  Hvorfor ikke heller hjelpe oss med ting vi trenger?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, vi har alltid ønsket oss nøkterne ting. Det er de som skal være så ekstraordinære hele tiden. Men når de først har bestemt seg for å bruke sykt mye penger på en gave vil jeg selvsagt heller at de spør hva vi ønsker oss enn at de kjøper ting vi ikke trenger. Vi har ikke økonomi til å bruke 20.000 på tull, og synes det er ille å ha svindyre tulleting i huset når vi ikke har råd til å pusse opp. Har ønsket oss gavekort på Maxbo i alle år, men det er visst ikke morsomt nok å kjøpe.  Hvorfor ikke heller hjelpe oss med ting vi trenger?

jeg forstår deg veldig godt, om det hjelper noe, TS. Har jo som sagt samme problem. Dattera mi fikk en svindyr kjole til jul, kostet nesten 2000 kr. Den var fin, men brukes jo bare en gang, så hun er vokst ut av den før neste år. Men disse to tusen, kunne heller brukes på nye vintersko eller vinterdress, like dyre ting men som har mye mer nyte verdi i mine øyne. Og vi er midlertidig i trangere økonomisk situasjon, pga huskjøp og oppussing, så ville definitivt foretrekke nyteting fremfor unyttige dyre ting.

men i min erfaring, er ingenting som hjelper. Dette er rett og slett en annen generasjon, men helt annet forhold til penger og ting. 

Anonymkode: 32c19...871

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har samme problem. Til oss så kjøper svigermor så mye rart som jeg aldri ville ha tenkt på engang. Vi har også fått grusom "kunst". Vi har sagt i fra hva vi ønsker oss, men det blir totalt ignorert. Så nå har vi gitt opp. Men til barna så gir hun kun klær og det er jo egentlig flott. Men hun kjøper alltid feil størrelse, feil farge (rosa til en gutt på 8 år fungerer ikke) og generelt klær barna ikke vil bruke. Jeg har sagt i fra sikkert fem ganger at gutten ikke tåler ull, men han får alltid minst ett ullplagg hver jul. Jeg har prøvd å fortelle henne størrelser og hva barna trenger, men det blir også ignorert. 

Det er kjedelig, for alle egentlig. Barna blir skuffa, vi blir oppgitt og svigermor synes sikkert det er sårt at gaver ikke blir brukt. Men hva skal man gjøre, når man har sagt i fra mange, mange ganger?

Anonymkode: 449a0...9f0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde vært supertakknemlig dersom jeg fikk slike gaver. Det er så mye vi ikke har råd til selv! Men si ifra til dem da, om det er så forferdelig for dere å motta fine ting. 

Anonymkode: 6a5c0...840

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

KJeg hadde vært supertakknemlig dersom jeg fikk slike gaver. Det er så mye vi ikke har råd til selv! Men si ifra til dem da, om det er så forferdelig for dere å motta fine ting. 

Anonymkode: 6a5c0...840

Nå er det ikke sikkert dette er «fine ting» for mottaker selv om det er kostbart. Man må faktisk respektere at folk har ulik smak og preferanser, og man må selv kunne få bestemme for eksempel innredning i eget hus (ref gardineksemplene). 

Anonymkode: 0cf09...447

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi får ikke gaver vi. Og vi må kjøpe for besteforeldrene til ungene våre for de mener at det de kjøper alltid blir feil. Selv om jeg sier at det ikke stemmer.

Klager gjør jeg ikke men det er litt sårt. 

Anonymkode: f9cda...c8d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...