Gå til innhold

Sønnen min blir plaget en i gata.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutta er 11 år, går i samme kldde og er "venner". Denne andre gutten stenger tidvis min sønn ute, blokkerer han på fortnite osv. Han snakker stygt om min sønn om han ikke er tilstede på feks bussen. Kaller min sønn for sladrehank og sier han er dårlglig i alt. Min sønn ønsker ikke at jeg skal si noe for da kommer han til å få bank. Så hva gjør jeg? Dette barnet sliter med dårlig oppførselen på skolel også. Men foreldrene her er ikke helt som andre foreldre, denne gutten har vært alene hjemme fra han var 3 år og alltid vært overlatt mye til seg selv. Foreldrene er på fester hver helg. Jeg antar at barnet er overlatt mye til seg selv henger sammen med foreldrenes neglisjering og at dette er et rop om oppmerksomhet.  Denne gutten er ofte i slosskamp med andre barn også. Hva gjør man i slike situasjoner? Mitt barn sitter å gråter nå og ønsker at denne gutten skal flytte vekk herifra.

Anonymkode: 4474c...f9c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du ringer barnevernet

Anonymkode: 14e0a...db9

• Liker 17
Skrevet

Her er det åpenbare grunner til at gutten er som han er.  Det han trenger er stabile voksne som viser omsorg og hjelper han. Du ser så klart forbi at han plager ditt barn og burde heller syns synd på han. Han veit jo ikke hvordan han skal gjere når foreldrene har sviktet så fælt. Stakkars barn. Du ringer så klart barnevernet. Ellers er du faktisk delaktig i omsorgssvikt her.

Anonymkode: a5ca4...3e3

• Liker 2
Gjest BearMama
Skrevet

Barnevernet nå!

Hvorfor i alle dager har du ikke meldt fra tidligere når du VET at ungen opplever grov omsorgssvikt?

Skrevet

Og hva annet gjør han, syns ikke dette høres så alvorlig ut. Stenger han ute, blokkerer han på fortnite og snakker stygt om han på bussen? Og hvis han sladrer om det skal han få bank? Sladrer om hva?

Og er det vanlig for foreldre å vite at barna deres blir blokkert på fortnite? Bare spør, har ikke barn selv.

Anonymkode: 7dee5...b99

Skrevet

Har en lignende unge i gata her også. Moren skyldte på at sønnen hadde adhd, og at vi måtte bare ignorere oppførselen. 
Ser at noen her anbefaler barnevernet. Bør jeg kontakte bv i dette tilfellet også?

Anonymkode: bafe1...368

Gjest BearMama
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har en lignende unge i gata her også. Moren skyldte på at sønnen hadde adhd, og at vi måtte bare ignorere oppførselen. 
Ser at noen her anbefaler barnevernet. Bør jeg kontakte bv i dette tilfellet også?

Er det grunn til å mistenke omsorgssvikt?

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det vel stor forskjell på en som utsettes for omsorgssvikt som det snakkes om i hi, og en med adhd. Du må først undersøke om barnet utsettes for omsorgssvikt.

Anonymkode: cb3f7...691

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, hun begår omsorgssvikt når hun ikke griper tak i det. Det finnes ingen unnskyldning for dårlig oppførsel.

Anonymkode: 324e2...d89

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, hun begår omsorgssvikt når hun ikke griper tak i det. Det finnes ingen unnskyldning for dårlig oppførsel.

Anonymkode: 324e2...d89

Her vet jo ikke vi hva som skjer bak kulissene da, at mor 'skylder' på ADHD, betyr ikke at hun ikke gjør tiltak eller utreder dette. Men det er ikke sikkert hun forteller det til alle og en hver. 

Jeg mener man skal være rimelig sikker før man ringer barnevernet, og ikke bare fordi en unge har adhd, og 'mor sa det til meg ser du!'... barnevernet er overarbeidet nok som det er. 

Derimot med grov omsorgssvikt, som ts snakker om i hi, det kan meldes i fra. 

Anonymkode: 386c3...24c

• Liker 3
Skrevet

Herregud...stakkars unge! Kontakt barnevernet 

Anonymkode: f4d74...460

Skrevet
5 timer siden, BearMama skrev:

Er det grunn til å mistenke omsorgssvikt?

Jeg mener jo det når jeg får en enkel unnskyldning, og ingenting om at «dette skal jeg ta tak i» eller «beklager». Guttungen oppfører seg som om han eier gata, og blir i stor grad mislikt av både flere barn og foreldre (ja, det snakkes..). 

Gjest BearMama
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener jo det når jeg får en enkel unnskyldning, og ingenting om at «dette skal jeg ta tak i» eller «beklager». Guttungen oppfører seg som om han eier gata, og blir i stor grad mislikt av både flere barn og foreldre (ja, det snakkes..). 

At mor ikke utdyper mer for deg hva konsekvenser ungen vil få betyr ikke at barnet utsettes for omsorgssvikt. For alt du vet så jobbes det iherdig med barnet med ppt/bup, skole etc. En ting er hvordan ståa er på skolen og hjemme, men barnet kan også være annerledes på gaten enn han er hjemme og på skolen. 

Går barnet på samme skole som ditt barn? Da ville jeg i såfall tatt det opp med skolen at barnet plager andre barn. 

Om det er mer alvorlig grad at han slår andre barn og barnet ikke går på samme skole som mitt barn hadde jeg som mor i første omgang krevd et møte med foreldrene. Gjerne slått meg sammen med flere i gaten slik at mor forstår omfanget av situasjonen. Med det mener jeg ikke at alle skal troppe opp på døren hennes, men at f.eks du i første omgang kan representere nabolaget og lufte bekymringene deres. Se om mor er åpen for dialog. Går hun i shut down og ungen fortsetter å være voldelig eller føles som en trussel for de andre barna hadde jeg nok meldt til bv. 

Om ikke for omsorgssvikt, men for at barnevernet kan komme inn og veilede evt tilby COS krus e.l

Skrevet
On 2/24/2019 at 12:11 PM, AnonymBruker said:

Mitt barn sitter å gråter nå og ønsker at denne gutten skal flytte vekk herifra.

Anonymkode: 4474c...f9c

Gutten trenger selvtillit, og han får ikke det ved at moren ordner opp. Få han til å trene kampsport slik at han blir tryggere på seg selv. 

Anonymkode: a3c22...1e4

• Liker 1
Skrevet (endret)

Tråden er ryddet for nedsettende innlegg og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Edit: Tråden er også ryddet for oppfordring til brudd på norsk lov.

Endret av Elaine Marley
Skrevet

Men herlighet, hvorfor har du ikke ringt barnevernet og forsøkt å være tilstede for den stakkars gutten - det virker som du bryr deg først når han er til plage for barnet ditt?

Jeg fatter ikke hvordan det er mulig. 

Anonymkode: 21ea2...b26

Skrevet
På 24.2.2019 den 16.03, AnonymBruker skrev:

Nå er det vel stor forskjell på en som utsettes for omsorgssvikt som det snakkes om i hi, og en med adhd. Du må først undersøke om barnet utsettes for omsorgssvikt.

Anonymkode: cb3f7...691

Nei. Det er IKKE privatpersoner som skal undersøke noe. 

Anonymkode: 3c50a...6bd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...