Gå til innhold

Sende bilder med mail

Fremhevede innlegg

Gjest Violetta
Skrevet

Når jeg skal sende bilder jeg har tatt med mitt digitale fotoapparat, hvordan er det smartest å gjøre det? Bør jeg konvertere filene til et annet format? Vet ikke helt hvilket det er nå.

Hvor mange bilder kan jeg sende i en mail?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor mange bilder du kan sende i en e-post kommer an på hvilken oppløsning det er på dem. Høy oppløsning gir store filer. Og mange har en begrensning på hvor store e-poster de kan motta.

Jpeg-format fungerer veldig bra og tar ikke så stor plass. Det er ikke umulig at bildene dine er i dette formatet. Hvis bildet heter XXXXXX.jpg, så er bildene i dette formatet.

Gjest Violetta
Skrevet

Ja da er det jpeg-bilder jeg har. Kan jeg sende ti bilder av gangen tror du? Eller regnes det som mye?

Skrevet

Det fleste mail-servere jeg kjenner til har en begrensning på 10MB pr. mail. Dvs. at hvis dine bilder er ca. 1MB stykket, skal det gå akkurat.

Det er godt mulig bildene dine er mindre slik at 10 bilder pr. mail skal gå fint.

Gjest Anonymous
Skrevet

Kor mykje som er for mykje eller ikkje kjem an på mottakaren. Eg skulle greidd å ta i mot 10 MB uten større problem, men for opphavet hadde det vore heilt uaktuelt, med kun modem...

Skrevet

Heisann,

Dette gar ann om du du har Photoshop eller lignende bildeprogram pa maskina de.

Dette forminsker bildet til 10*15 cm - vanlig bildestorrelse(tror de er 3 ganger storre originalt ca).

Apne photoshop og hent fram bildet/bildene du vil forminske. Ga pa View-> image size. Der ser du de originale malene. Gjor om formatet til 10*15, og deretter lagre som .jpg-bilde.

Litt usikker pa hva filstorrelsen blir, men iallefall mye mindre.

-CecilieUK

Skrevet
Ja da er det jpeg-bilder jeg har. Kan jeg sende ti bilder av gangen tror du? Eller regnes det som mye?

Snakk med den som skal motta bildene først du. Hvis de ikke vet så prøver du med å sende ett eller to først for å se hvordan det går for dem å ta i mot.

Skrevet

Mitt digitale kamera er satt opp til å ta bilder i formatet 2048x1536, og gir bilder i størrelsesorden 1,2-1,5 Mb pr. stk.

Dersom jeg skal sende noen av bildene mine som vedlegg i en mail, reduserer jeg bestandig størrelsen til de er nede på under 300Kb.

Skal du sende bildene til mer enn en mottaker, kan det kanskje være en ide å legge bildene opp på et internett-album, og la mottaker'ne hente dem derfra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...