AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #1 Skrevet 24. februar 2019 Jeg har to barn med 2 forskjellige fedre (sjakktrekk, I know..). Den yngste er her annenhver uke, men er "på" søsteren hele tiden. Spytter, tørker snørr på henne, slår, sparker. I bhg er hun ikke sånn, men derimot omtenksom mot andre. Har tenkt tanken å la henne bo fast hos faren og være her annenhver helg og en ukedag, er det fælt? Innimlm leker de fint sammen men varer max 2 minutter.. Anonymkode: 45a39...627
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #2 Skrevet 24. februar 2019 Ta heller tak i problemet og gjør noe med det nå enn å "overleve" det annenhver helg 😊 Anonymkode: 0b257...bcb 14
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #3 Skrevet 24. februar 2019 Så istedet for å jobbe med problemet og finne årsaken så gir du opp ungen? Anonymkode: 027e4...035 10
Sylveon Skrevet 24. februar 2019 #4 Skrevet 24. februar 2019 (endret) Alder på begge...? Jeg tenker at dette er noe som kan oppleves av barnehagebarn og det er noe du må jobbe med - istedenfor å fryse henne ut. De er søsken og det skjer ting hjemme som ikke skjer i barnehagen. Søskenkjærlighet, you know. Hun er liten ennå og kan ikke helt uttrykke følelsene sine. Endret 24. februar 2019 av Sylveon
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #5 Skrevet 24. februar 2019 Så da tenkte du straffe henne fordi hun har vanskeligheter med situasjonen? Altså...... Dette må du jo jobbe med over tid sammen med støtte fra eksempelvis helsestasjonen. Anonymkode: c8705...6cb 4
Daria Skrevet 24. februar 2019 #6 Skrevet 24. februar 2019 Du tuller nå? Du vil ha mindre tid og samvær med ditt eget barnehagebarn og heller dumpe henne hos faren, fordi du ikke takler det som høres ut som ganske normal søskenkrangling? Hva tro du det vil gjøre med forholdet ditt til ungen, og ikke minst søsknenes forhold til hverandre. Du har valgt å få barn, med alt det innebærer av utfordringer - du kan ikke løpe fra det ansvaret når det passer deg. 8
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #7 Skrevet 24. februar 2019 18 minutter siden, Sylveon skrev: Alder på begge...? Jeg tenker at dette er noe som kan oppleves av barnehagebarn og det er noe du må jobbe med - istedenfor å fryse henne ut. De er søsken og det skjer ting hjemme som ikke skjer i barnehagen. Søskenkjærlighet, you know. Hun er liten ennå og kan ikke helt uttrykke følelsene sine. 5 og 10 år. Vet ikke helt hvordan jeg skal finne ut av problemet. Tror det er en form for å søke oppmerksomhet. Om jeg har de separat er det veldig rolige forhold hjemme. Det er stor aldersforskjell her. Ikke snakk om å "fryse" ungen ut - de går ikke overens her hjemme. Kranglingen er omtrent konstant. Anonymkode: 45a39...627
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #8 Skrevet 24. februar 2019 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ta heller tak i problemet og gjør noe med det nå enn å "overleve" det annenhver helg 😊 Anonymkode: 0b257...bcb Javisst, du mener mødre som har barna på samvær gir barna opp du da? Så langt har likestilling kommet. Anonymkode: 45a39...627 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #9 Skrevet 24. februar 2019 En søster krangler med sin yngre bror... og hun er i barnehagen sp hun et liten ja. Du løser priblemet med å sebde hennr bort? Hvor kan jeg stemme på.deg for årets mor? Anonymkode: f9333...e1a
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #10 Skrevet 24. februar 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: En søster krangler med sin yngre bror... og hun er i barnehagen sp hun et liten ja. Du løser priblemet med å sebde hennr bort? Hvor kan jeg stemme på.deg for årets mor? Anonymkode: f9333...e1a Skjønte lite av det du skrev, så jeg forstår deg ikke dessverre. Kanskje du bør gå på rettskrivingskurs før du svarer på innlegg her inne. Hvor har du bror fra? Snakker du om deg selv? Anonymkode: 45a39...627
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #11 Skrevet 24. februar 2019 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Javisst, du mener mødre som har barna på samvær gir barna opp du da? Så langt har likestilling kommet. Anonymkode: 45a39...627 Du skjønner vel selv at det ikke er det det handler om. Du vil redusere samvær fordi søsknene krangler og du ikke klarer løse det. Du vil altså redusere samvær med barnet fremfor å få endret atferden. De som har barna 100 prosent kan ikke akkurat sende de vekk, men nå håndtere og løse det. Anonymkode: 68b45...37d 4
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #12 Skrevet 24. februar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du skjønner vel selv at det ikke er det det handler om. Du vil redusere samvær fordi søsknene krangler og du ikke klarer løse det. Du vil altså redusere samvær med barnet fremfor å få endret atferden. De som har barna 100 prosent kan ikke akkurat sende de vekk, men nå håndtere og løse det. Anonymkode: 68b45...37d Og hva skal jeg gjøre mener du, kontakte barnevernet? Dette er ikke en oppførsel barnet har andre steder, for eksempel i barnehage, eller hjemme hos faren (MASSE voksenkontakt og ingen søsken å dele oppmerksomhet med) de skjemmer henne vekk med leker og klær, og hun får stort sett det hun vil ha. Men ikke hos meg. Far har tidligere uttalt at han synes det er vanskelig være streng med barnet, og at han ikke liker ubehagelige kamper. Hvem blir da den strenge foreldern? Meg. Hun utagerer kun mot søsteren sin, og vil på en måte vise at hun bestemmer. Jeg synes synd på mitt eldste barn. Må ofte dele de opp. Hun greier heller ikke sette ord på hvorfor hun blir så sint, eller oppfører seg slikt. Har prøvd å forklare barnets far status quo her hjemme, og at vi ikke kan ha forskjellig oppdragelse. Anonymkode: 45a39...627
Sylveon Skrevet 24. februar 2019 #13 Skrevet 24. februar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: 5 og 10 år. Vet ikke helt hvordan jeg skal finne ut av problemet. Tror det er en form for å søke oppmerksomhet. Om jeg har de separat er det veldig rolige forhold hjemme. Det er stor aldersforskjell her. Ikke snakk om å "fryse" ungen ut - de går ikke overens her hjemme. Kranglingen er omtrent konstant. Anonymkode: 45a39...627 Du må begynne å jobbe med problemet. Hvorfor gjør 5-åringen dette? Du sier at hun krever oppmerksomhet - hvorfor vil hun ha oppmerksomhet? Hun ser at dette er måten hun får oppmerksomhet - om det så er bare bittelitt og den er veldig negativ. Det må snus til at hun får positiv oppmerksomhet. Jeg syns du er feig og ja, jeg tenker at du fryser henne ut. Barnet som har foreldre som er gift blir ikke kastet ut fordi at de er litt «plagsomme». 1
Gjest Yng Plyng Skrevet 24. februar 2019 #14 Skrevet 24. februar 2019 Hun ønsker oppmerksomhet og du svarer med å sende henne bort? Jeg tror det er det rareste jeg har hørt.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #15 Skrevet 24. februar 2019 - fokuser mer på positiv oppmerksomhet.. Betyr ikke at du skal la henne få holde på med å plage storesøster, men du må endre på måten det slås ned på. Videre bør du jobbe med relasjonsbygging mellom de to så de ikke føler de må kjempe om deg. Finn gode aktiviteter som passer begge, 5 år er ikke en veldig stor aldersforskjell. Anonymkode: 7b4ff...634 3
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #16 Skrevet 24. februar 2019 Synes det er stusselig at du vurderer å sende bort den yngste til faren, pga krangling. Stakkars barn sier jeg. Du må være litt løsningsorientert og løse problemet, istedenfor å ta de enkleste avgjørelsene. Når man er forelder må man ta disse kampene. Dessverre så virker det som at du ikke klarer foreldrerollen 100%, når du ikke vet hva du skal gjøre. Du må veilede barna dine. Gi hun ros når hun gjør noe bra. Ikke straff henne når hun gjør noe hun ikke skal, men prøv å prat med henne. 1. Les om behaviorisme (stimulus -> respons). 2. Ta en prat med helsesøster om problemet 3. Ta COS-kurs Du kommer GARANTERT til å komme borti noe verre enn dette når de blir eldre. Hva skal du gjøre da? Anonymkode: e4dc7...569 2
Gjest Blondie65 Skrevet 24. februar 2019 #17 Skrevet 24. februar 2019 TS: Jeg og mine søsken vokste opp under samme tak. I - unnskyld språkbruken - helvete for et spetakkel vi kunne lage i bilen, på rommet, osv. Du vet sånn ordentlig negging: "Mamma, mamma Blondie sitter på min plass" (da hadde den andre bestemt at h*n "eide" halvparten av baksetet selv om vi var tre der. Og omvendt - at jeg var like urimelig. Det er naturlig at den yngste prøver å hevde seg. Jeg synes du skal ta dette opp med far nok en gang, prøve å innføre like regler. Hvis far fortsatt ikke greier det synes jeg ikke du skal straffe barnet for dette, men heller søke hjelp til barnet fra andre kilder. Barnet er gammelt nok til å forstå forskjellen på rett og galt og forskjellige regler i forskjellige hus.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #18 Skrevet 24. februar 2019 Barnet blir da ikke "sendt bort" om hun bor mer hos far? Mange skilsmissebarn bor hos mor og besøker far. Hva er problemet dersom TS og eksen velger motsatt løsning? Anonymkode: 33454...165 1
Gjest BearMama Skrevet 24. februar 2019 #19 Skrevet 24. februar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Barnet blir da ikke "sendt bort" om hun bor mer hos far? Mange skilsmissebarn bor hos mor og besøker far. Hva er problemet dersom TS og eksen velger motsatt løsning? Anonymkode: 33454...165 Er uansett bedre å finne roten til problemet fremfor å sende problemet bort.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #20 Skrevet 24. februar 2019 Jeg og søsteren min drev også på og plaget hverandre og kranglet hele tiden, og det var ofte jeg ønsket at jeg var enebarn. Men vi er bestevenner i dag. Tviler på vi hadde hatt så nært forhold hvis vi ikke hadde vokst opp sammen. Hva med en mellomting? Ha dem noe sammen og noe hver for seg? Anonymkode: 26d07...1bb 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå