AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #1 Skrevet 24. februar 2019 Tenker på om de har like mye næringsstoffer som vanlig frukt? Eller mister de noen ved å bli tørket? Synes det er vanskelig å få i meg frukt og tenker derfor at tørket frukt kunne vært et godt alternativ. Men er det like sunt? Her ser jeg bort i fra at det er tilsatt sukker! Ikke tenk på det. Anonymkode: ce834...f66
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #2 Skrevet 24. februar 2019 Frukten mister noe vitamininnhold når den blir tørket, så det er ikke like sunt som frisk frukt. Det teller feks ikke i "fem om dagen". All tørket frukt er ikke tilsatt sukker. Smaken og det naturlige sukkeret blir konsentert når frukten tørkes. Sukker er ikke farlig. For mye sukker er skadelig. Men for mye av hva som helst er skadelig, og ofte bare fordi det går på bekostning av noe annet man trenger. Hvorfor synes du det er vanskelig å spise frukt? Hvis du synes det er for vanskelig, ikke bekymre deg, dropp det om du ønsker. Et variert kosthold, inkluderer grønnsaker, er viktig, frukt er ikke viktig. De fleste spiser frukt fordi det smaker godt. Anonymkode: bcafa...38e 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #3 Skrevet 24. februar 2019 Dropp frukten da vel, hvis du ikke liker den, og spis grønnsaker istedenfor. Mye sunnere. Anonymkode: fcdfb...6a7 3
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #4 Skrevet 24. februar 2019 tørket frukt er som å spise smågodt med tanke på sukker og kaloriinnhold, så det kan på ingen måte omtales som sunt. tørket frukt er ikke en erstatning for fersk frukt, om du ikke klarer å få i deg vandlig frukt prøv andre metoder enn tørket frukt for å få i deg næringstoffer du savner. Anonymkode: cf077...19e
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #5 Skrevet 24. februar 2019 (Tilsatt sukker i tørket frukt hæ?) Du får i deg mye bra selv om den er tørket, men man spiser fort mye mer tørket frukt siden den er så komprimert, enn samme frukten fersk. Blir raskt alt for mye sukker og kalorier. Jeg er heller ikke så glad i frukt. Syns det blir litt kjedelig og ensformig å spise en hel appelsin😂 Jeg pleier å lage fruktsalater, der jeg ofte blander både ulik fersk frukt og tørket, med youghurt på og av og til litt nøtter. Bruker ting som rosiner, dadler, tørket fersken som søtning. Så har jeg ulik fersk frukt i. Det er kjempegodt! Anonymkode: 9f534...121
Brunhilde Skrevet 24. februar 2019 #6 Skrevet 24. februar 2019 7 minutter siden, AnonymBruker said: (Tilsatt sukker i tørket frukt hæ?) Du får i deg mye bra selv om den er tørket, men man spiser fort mye mer tørket frukt siden den er så komprimert, enn samme frukten fersk. Blir raskt alt for mye sukker og kalorier. Jeg er heller ikke så glad i frukt. Syns det blir litt kjedelig og ensformig å spise en hel appelsin😂 Jeg pleier å lage fruktsalater, der jeg ofte blander både ulik fersk frukt og tørket, med youghurt på og av og til litt nøtter. Bruker ting som rosiner, dadler, tørket fersken som søtning. Så har jeg ulik fersk frukt i. Det er kjempegodt! Anonymkode: 9f534...121 Ja, utrolig nok. Du kan lese om det her. 2
Inwe Skrevet 24. februar 2019 #7 Skrevet 24. februar 2019 39 minutter siden, Brunhilde skrev: Ja, utrolig nok. Du kan lese om det her. Kan tørke det selv da.?
Brunhilde Skrevet 24. februar 2019 #8 Skrevet 24. februar 2019 8 minutter siden, Inwe said: Kan tørke det selv da.? Det kan man, men av en eller annen grunn tviler jeg på at noen som syns det er vanskelig å få i seg fersk frukt gidder å ta seg bryet med å tørke selv. Det krevet tross alt litt planlegging og plass.
Inwe Skrevet 24. februar 2019 #10 Skrevet 24. februar 2019 3 minutter siden, Brunhilde skrev: Det kan man, men av en eller annen grunn tviler jeg på at noen som syns det er vanskelig å få i seg fersk frukt gidder å ta seg bryet med å tørke selv. Det krevet tross alt litt planlegging og plass. Det finnes ganske små tørkere som hverken krever mye plass eller planlegging. Kjenner flere som har en sånn, men da for å lage sunt godteri, ikke fordi de ikke spiser frukt fra før. Selv liker jeg ikke tørket frukt, men vurderer å kjøpe en for å tørke sopp (samt frukt til samboeren). 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #11 Skrevet 24. februar 2019 Det er mye sukker i frukt, selv om den tørkede frukten ikke er tilsatt sukker. En drue og én rosin er like sunt, men man spiser gjerne flere rosiner enn man ville spist druer og får derfor i seg mer sukker enn om man hadde spist frisk frukt. Anonymkode: ed953...c32 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #12 Skrevet 24. februar 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: (Tilsatt sukker i tørket frukt hæ?) Anonymkode: 9f534...121 Det er bare noen få merker som tilsetter sukker i noen (ikke alle) av produktene sine. Sjekk innholdsfortegnelsen og unngå de med tilsatt sukker og for mye tilsetningsstoffer så vil det være ren frukt du spiser selv om den er tørket. Anonymkode: fcdfb...6a7
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #13 Skrevet 25. februar 2019 En av tingene som gjør frukt sunt er at energien ikke ligger så kompakt. Man må spise ganske store menger, og får derfor passe mengder i seg. Når man tørker frukten, blir frukten fysisk mindre, og energien like kompakt som smågodt (enten man tilsetter sukker eller ikke), og man får da i seg større mengder energi/sukker enn det som var tenkt fra naturens side. Det er da ikke sunt, men kan sammenlignes med gummigodteri. Om du ikke klarer å få i deg nok frukt som det er, så bør du heller ikke tvinge det i deg. Anonymkode: 506a1...48d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå