AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #1 Skrevet 24. februar 2019 jeg er gift, og vi har to barn, han har ett barn fra før, visst vi kjøper ett hus, og om han skulle dødd, måtte jeg solgt for at hans barn skulle hatt sin arv da? Hva om han har eget testamente? Må jeg fortsatt selge/flytte? og hva om vi ikke hadde betalt så mye ned på huset? Har det noe å si? er det virkelig sånn at barn arver masse penger mens de gjenlevende får gjeld? Eller er det best å kjøpe alene når noen har barn fra før? Anonymkode: 12736...b9d
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #2 Skrevet 24. februar 2019 Må nesten få expartneren til å skrive under på uskiftet bo eller hva det heter, på barnas vegne. Anonymkode: 05ad9...bb5
..... Skrevet 24. februar 2019 #3 Skrevet 24. februar 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: jeg er gift, og vi har to barn, han har ett barn fra før, visst vi kjøper ett hus, og om han skulle dødd, måtte jeg solgt for at hans barn skulle hatt sin arv da? Hva om han har eget testamente? Må jeg fortsatt selge/flytte? og hva om vi ikke hadde betalt så mye ned på huset? Har det noe å si? er det virkelig sånn at barn arver masse penger mens de gjenlevende får gjeld? Eller er det best å kjøpe alene når noen har barn fra før? Anonymkode: 12736...b9d Jeg ville skaffet forsikring på hverandre, slik at den gjenlevende mottar en erstatning som kan brukes for å evt betale ut særkullsbarn sin arv. 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #4 Skrevet 24. februar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: jeg er gift, og vi har to barn, han har ett barn fra før, visst vi kjøper ett hus, og om han skulle dødd, måtte jeg solgt for at hans barn skulle hatt sin arv da? Hva om han har eget testamente? Må jeg fortsatt selge/flytte? og hva om vi ikke hadde betalt så mye ned på huset? Har det noe å si? er det virkelig sånn at barn arver masse penger mens de gjenlevende får gjeld? Eller er det best å kjøpe alene når noen har barn fra før? Anonymkode: 12736...b9d Om barnet er umyndig, er det barnets verge som bestemmer. Barnet skal ha sin del, som du må betale ut. - gjeld Anonymkode: a1410...271
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #5 Skrevet 24. februar 2019 Han kan øke din arv ved å skrive et testament. Uten testament arver du 1/4-del og barna 3/4-deler. I et testament kan han øke din arv til 1/3-del eller alt minus en million til hvert barn hvis en million er mindre enn dette barnets 1/3-del av 2/3-deler. Hvis dere velger å ha et høyt forbruk heller enn å betale ned på huset, så har det noe å si, ja, for det er netto formuen som skal deles ved arveoppgjøret. Med høyere gjeld blir det lavere arv på særkullsbarnet. Å kjøpe et hus alene kan være en løsning, men det forutsetter at du og ektefellen din avtaler at huset skal være ditt særeie, for hvis dere har felleseie, så blir nettoformuen som hovedregel slått sammen og delt likt mellom deg og ham/hans dødsbo. Anonymkode: b9902...845 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #6 Skrevet 24. februar 2019 Han kan øke din arv ved å skrive et testament. Uten testament arver du 1/4-del og barna 3/4-deler. I et testament kan han øke din arv til 1/3-del eller alt minus en million til hvert barn hvis en million er mindre enn dette barnets 1/3-del av 2/3-deler. Hvis dere velger å ha et høyt forbruk heller enn å betale ned på huset, så har det noe å si, ja, for det er netto formuen som skal deles ved arveoppgjøret. Med høyere gjeld blir det lavere arv på særkullsbarnet. Å kjøpe et hus alene kan være en løsning, men det forutsetter at du og ektefellen din avtaler at huset skal være ditt særeie, for hvis dere har felleseie, så blir nettoformuen som hovedregel slått sammen og delt likt mellom deg og ham/hans dødsbo. (Jeg kom bort i anonymknappen.) Anonymkode: b9902...845
Testosteron Skrevet 24. februar 2019 #7 Skrevet 24. februar 2019 Han kan øke din arv ved å skrive et testament. Uten testament arver du 1/4-del og barna 3/4-deler. I et testament kan han øke din arv til 1/3-del eller alt minus en million til hvert barn hvis en million er mindre enn dette barnets 1/3-del av 2/3-deler. Hvis dere velger å ha et høyt forbruk heller enn å betale ned på huset, så har det noe å si, ja, for det er netto formuen som skal deles ved arveoppgjøret. Med høyere gjeld blir det lavere arv på særkullsbarnet. Å kjøpe et hus alene kan være en løsning, men det forutsetter at du og ektefellen din avtaler at huset skal være ditt særeie, for hvis dere har felleseie, så blir nettoformuen som hovedregel slått sammen og delt likt mellom deg og ham/hans dødsbo. (Jeg kom borti anonymknappen enda en gang.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå