EvaLena Skrevet 24. februar 2019 #1 Skrevet 24. februar 2019 Ei på jobben min har blå druer i hagen og de er utrolig søte og gode. De er litt små, jeg trudde nesten det var store blåbær med en gang jeg så de. Hun kjøpte dette huset og da var allerede druene plantet av tidligere eier, så hun vet ikke hva slags druer det er eller hva de heter. Er det noen her som vet hva slags druer som kan leve her i landet?
skrue Skrevet 24. februar 2019 #2 Skrevet 24. februar 2019 Søk litt etter “druesorter i norge”. Noen har det permanent I drivhus og da kan andre sorter brukes også. https://hageland.no/inspirasjon/kjoekkenhagen/druesorter-som-kan-dyrkes-ute-i-norge
EvaLena Skrevet 24. februar 2019 Forfatter #3 Skrevet 24. februar 2019 1 time siden, skrue skrev: Søk litt etter “druesorter i norge”. Noen har det permanent I drivhus og da kan andre sorter brukes også. https://hageland.no/inspirasjon/kjoekkenhagen/druesorter-som-kan-dyrkes-ute-i-norge Takk for hjelpen 😊 Tror jeg fant de druene kollegaen min har, så da skal jeg prøve meg på druer i år 😊
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #4 Skrevet 24. februar 2019 10 timer siden, EvaLena skrev: Ei på jobben min har blå druer i hagen og de er utrolig søte og gode. De er litt små, jeg trudde nesten det var store blåbær med en gang jeg så de. Hun kjøpte dette huset og da var allerede druene plantet av tidligere eier, så hun vet ikke hva slags druer det er eller hva de heter. Er det noen her som vet hva slags druer som kan leve her i landet? Kjenner flere som har druer i hagen i Norge. Men druene krever at du finner en lun plass og tar ekstra godt vare på treet om vinteren enten ved å grave det opp og ta treet inn, eller dekke ranken, heter set vel?, godt til. Naboene våre i spania har hagedruer de deler raust av, nydelig gode. Anonymkode: af3fc...7c4 1
EvaLena Skrevet 24. februar 2019 Forfatter #5 Skrevet 24. februar 2019 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjenner flere som har druer i hagen i Norge. Men druene krever at du finner en lun plass og tar ekstra godt vare på treet om vinteren enten ved å grave det opp og ta treet inn, eller dekke ranken, heter set vel?, godt til. Naboene våre i spania har hagedruer de deler raust av, nydelig gode. Anonymkode: af3fc...7c4 Jeg har fin plass i solveggen til flere ranker. Skal undersøke til uka når sånt må plantes. Det blir sikkert ikke druer første året uansett. Kan fint pakke tankene inn i noe som beskytter det for kulde, hører på plantasjen hva de anbefaler. De druene til kollegaen min er skikkelig gode, mye bedre enn mange av de jeg kjøper.
Kontormus Skrevet 24. februar 2019 #6 Skrevet 24. februar 2019 Jeg har fått bittesmå blå druer fra en hage i Oslo. Veldig søte. Hvilken art det er vet jeg ikke. Druer i Spania er noe helt annet. Der holdt hagen på og overmannes av Muskatel-druer.
Biloba Skrevet 24. februar 2019 #7 Skrevet 24. februar 2019 I serien "Hagen min" som gikk i fjor var det om hagedruer i et av programmene. Ligger i Nrks programarkiv.
Frøkensina Skrevet 24. februar 2019 #8 Skrevet 24. februar 2019 Det kan ha vært sorten Rondo, den er veldig hardfør og kraftigvoksende. Tror den var i salg her til lands ganske tidlig i forhold til andre hardføre sorter.
EvaLena Skrevet 24. februar 2019 Forfatter #9 Skrevet 24. februar 2019 8 minutter siden, Biloba skrev: I serien "Hagen min" som gikk i fjor var det om hagedruer i et av programmene. Ligger i Nrks programarkiv. Den skal jeg finne og se på. Takk for tipset 😊
EvaLena Skrevet 24. februar 2019 Forfatter #10 Skrevet 24. februar 2019 8 minutter siden, Frøkensina skrev: Det kan ha vært sorten Rondo, den er veldig hardfør og kraftigvoksende. Tror den var i salg her til lands ganske tidlig i forhold til andre hardføre sorter. Det ble lagt ut en link lenger opp og der var det noen typer som kan dyrkes her i Norge. Jeg får bare prøve meg frem, skal se jeg blir vinprodusent etterhvert 😂
Frøkensina Skrevet 24. februar 2019 #11 Skrevet 24. februar 2019 52 minutter siden, EvaLena skrev: Det ble lagt ut en link lenger opp og der var det noen typer som kan dyrkes her i Norge. Jeg får bare prøve meg frem, skal se jeg blir vinprodusent etterhvert 😂 Ja jeg så den, men den inneholdt kun tre sorter som Hageland fører (eller førte?). Jeg kjøpte forsåvidt min Rondo på et Hagelandsenter for noen år siden. Her er en litt større oversikt http://druer.org/Sorter.html 1
EvaLena Skrevet 24. februar 2019 Forfatter #12 Skrevet 24. februar 2019 29 minutter siden, Frøkensina skrev: Ja jeg så den, men den inneholdt kun tre sorter som Hageland fører (eller førte?). Jeg kjøpte forsåvidt min Rondo på et Hagelandsenter for noen år siden. Her er en litt større oversikt http://druer.org/Sorter.html Takk for link, jeg skal oppsøke ett hagesenter kommende uke, så får jeg se hva det ender opp med. Jeg er litt iver middels glad i blå druer 😍 1
Rumle Skrevet 25. februar 2019 #13 Skrevet 25. februar 2019 14 timer siden, Frøkensina skrev: Ja jeg så den, men den inneholdt kun tre sorter som Hageland fører (eller førte?). Jeg kjøpte forsåvidt min Rondo på et Hagelandsenter for noen år siden. Her er en litt større oversikt http://druer.org/Sorter.html Er Rondo blå? 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #14 Skrevet 25. februar 2019 Naboen har druer i hagen. De verken graver den opp eller dekker den til, men druer kommer det lell. Anonymkode: a0570...ed8
Frøkensina Skrevet 25. februar 2019 #15 Skrevet 25. februar 2019 1 time siden, Rumle skrev: Er Rondo blå? Det var den som var i den grunne kassen min og overlevde en vinter på balkongen. Trenger nok mer plass til røttene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå