AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #41 Skrevet 24. februar 2019 Tåpelig av TS og bruke mobilen som kontakt her. Din venn burde spart på strømmen i tilfelle det ville tatt lenger tid. Det er kun redningsmannskaper som burde få muligheten til å holde løpende kontakt siden de er avhengig av å vite at han er ved live eller bevissthet. Anonymkode: d9d11...996 2
Samsung Skrevet 24. februar 2019 #42 Skrevet 24. februar 2019 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Veldig bra han ble funnet i god behold. Men jeg skjønner ikke hvordan man klarer å sette seg i en sånn situasjon. Man tar jo med seg ekstra klær, mat, hodelykt og powerbank når man drar på fjelltur?? Anonymkode: 1db09...180 Ja, det burde han hatt med seg, men han tenkte bare å ta seg en kjapp tur også ble han overrasket av været. Han hadde også gått mye lengre enn han hadde tenkt og havnet utenfor stien. Det var rett og slett ikke forsvarlig å fortsette.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #43 Skrevet 24. februar 2019 Det er laget en tråd på et annet forum om samme saken. Der ble det spurt hva folk ville ha gjort om de satt fast et sted med våt snø, uten mulighet til å grave seg ned, uten vegetasjon (granbar, kvister) Vel, har man ingenting å hjelpe seg med så har man ingenting. Jeg har lenge undret meg over slike spørsmål, hva ventes egentlig som svar? At man eventuelt skulle tryllet fram noe? Funnet en magisk løsning som ingen hadde tenkt på? Det er viktig å huske på å ta med en sekk med nødutstyr, selv på korte turer vinters tid. Bør inneholde: Vindsekk - den har berget en del liv i fjellet. Tørre sokker, lue, votter, skjerf, ekstra ullgenser. Noe varmt å drikke - evnt. litt mat. Ekstra batterier til hodelykt og gps - powerbank Anonymkode: 1dbfc...a9d 2
Samsung Skrevet 24. februar 2019 #44 Skrevet 24. februar 2019 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er laget en tråd på et annet forum om samme saken. Der ble det spurt hva folk ville ha gjort om de satt fast et sted med våt snø, uten mulighet til å grave seg ned, uten vegetasjon (granbar, kvister) Vel, har man ingenting å hjelpe seg med så har man ingenting. Jeg har lenge undret meg over slike spørsmål, hva ventes egentlig som svar? At man eventuelt skulle tryllet fram noe? Funnet en magisk løsning som ingen hadde tenkt på? Det er viktig å huske på å ta med en sekk med nødutstyr, selv på korte turer vinters tid. Bør inneholde: Vindsekk - den har berget en del liv i fjellet. Tørre sokker, lue, votter, skjerf, ekstra ullgenser. Noe varmt å drikke - evnt. litt mat. Ekstra batterier til hodelykt og gps - powerbank Anonymkode: 1dbfc...a9d Helt klart veldig lurt. 1
Sol-gull Skrevet 24. februar 2019 #45 Skrevet 24. februar 2019 Det er fort å gå seg fast i fjellet på vestlandet, jeg har selv nesten gjort det. Hadde heldigvis med meg hunden så hun kunne lete opp en sti ned. Jeg hadde ikke gått så langt, og det var lyst og sommer, så jeg hadde funnet et sted å gå ned igjen alene også selv om det hadde tatt litt lenger tid. Men når mørket og kulda kommer så sliter man selvsagt mye mere. Jeg fikk mye mer forståelse for hvordan man kan feilvurdere etter den opplevelsen. 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #46 Skrevet 24. februar 2019 Feilvurderinger kan alle gjøre. Det som er viktig er om man er forberedt på alle eventualiteter. Har selv gått feil, en 3-timers tur ble til 9 timer i regn og ufyselig vær. Forskjellen var bare at vi hadde med nødutstyr: ekstra tørre klær, varm drikke og litt mat og nødly. Tross alle historiene i aviser og diverse fora så kommer det alltid nye. Tror folk flest tenker at "det-hender-ikke-meg", det hender kun de andre tullingene uten vett og forstand. Det tar ikke mange minuttene å pakke en liten sekk, ekstra trening får man også når man bærer litt ekstra vekt på ryggen . God trygg tur i skog og fjell! Anonymkode: 1dbfc...a9d 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå