AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #1 Skrevet 24. februar 2019 En kompis av meg ringte fortvilet og sier at han har gått seg bort på fjellet. Han har ikke gode klær og lite strøm på mobilen. Ikke telt eller sovepose. Ikke vindsekk eller fyr. Jeg har hjulpet han å finne ut hvor han er via en app på mobilen, og vi har fått varslet hjelp. Prøvde også å dra opp dit selv, men veien er stengt i 3 timer pga. veiarbeid. Noen som har tips til hvordan han kan holde varmen. Det blåser kuling, er et par grader pluss og det sludder og regner. Anonymkode: 21a93...aee
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #2 Skrevet 24. februar 2019 Er det snø der? I så fall kan han grave seg en hule og få isolasjon fra snøen Anonymkode: 3ea10...7e8
Samsung Skrevet 24. februar 2019 #3 Skrevet 24. februar 2019 Ikke så mye snø nei. Det er bare sørpe og slaps.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #4 Skrevet 24. februar 2019 Finner han ly for vær og vind? Under et stein-utspring eller i en slags grop? Har han noe med seg til å tulle seg inn i? Sitt sammenkrøpet for å samle på varmen. Anonymkode: 3ea10...7e8 1
Samsung Skrevet 24. februar 2019 #5 Skrevet 24. februar 2019 Han har ikke med seg noe. Han har bare det han står og går i.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #6 Skrevet 24. februar 2019 Putt hendene inni jakka om det er plass, for å samle på varmen. Har han hette på jakka, ta den på. Anonymkode: 3ea10...7e8 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #7 Skrevet 24. februar 2019 Lurt å tisse, slik at kroppen slipper å bruke unødvendig energi på å holde tisset i urinblæra varmt. Har han lue og eller hette på jakka? Ta den på. Anonymkode: 3ea10...7e8 3
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #8 Skrevet 24. februar 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: En kompis av meg ringte fortvilet og sier at han har gått seg bort på fjellet. Han har ikke gode klær og lite strøm på mobilen. Ikke telt eller sovepose. Ikke vindsekk eller fyr. Jeg har hjulpet han å finne ut hvor han er via en app på mobilen, og vi har fått varslet hjelp. Prøvde også å dra opp dit selv, men veien er stengt i 3 timer pga. veiarbeid. Noen som har tips til hvordan han kan holde varmen. Det blåser kuling, er et par grader pluss og det sludder og regner. Anonymkode: 21a93...aee Om denne trådstarteren er seriøs så ringer man politiet og får dem til å hjelpe fremfor å be om hjelp i blinde via nettet. Jeg rapporterer tråden, nå. Da vi ikke kan vite om den angivelige bortkomne får seriøs hjelp. Anonymkode: 2de93...ec7 16
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #9 Skrevet 24. februar 2019 Han kan lage varme med å bevege seg! Anonymkode: 3ea10...7e8 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #10 Skrevet 24. februar 2019 https://artikkel.ut.no/26/fjellvettreglene/ Fjellvettreglene1 – Planlegg turen og meld fra hvor du går.2 – Tilpass turen etter evne og forhold.3 – Ta hensyn til vær- og skredvarsel.4 – Vær forberedt på uvær og kulde, selv på korte turer.5 – Ta med nødvendig utstyr for å kunne hjelpe deg selv og andre.6 – Ta trygge veivalg. Gjenkjenn skredfarlig terreng og usikker is.7 – Bruk kart og kompass. Vit alltid hvor du er.8 – Vend i tide, det er ingen skam å snu.9 – Spar på kreftene og søk ly om nødvendig. Anonymkode: 3ea10...7e8 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #11 Skrevet 24. februar 2019 11 minutter siden, Samsung skrev: Han har ikke med seg noe. Han har bare det han står og går i. Spør om han kan finne ly for vind og regn og kanskje et tørt sted der han kanskje kan finne noe tørr mose el.l. å isolere seg med. Anonymkode: 3ea10...7e8
Samsung Skrevet 24. februar 2019 #12 Skrevet 24. februar 2019 Det er helt seriøs tråd. Jeg får ikke sove fordi jeg ikke kan komme meg opp dit å hjelpe til. Han har selv ringt til politiet og rødekors er på vei, men det tar langt tid. Han har sittet fast i noen timer nå og det er kaldt.
Samsung Skrevet 24. februar 2019 #13 Skrevet 24. februar 2019 Jeg og en annen kompis kastet oss i bilen med turutstyr og hjelpemiddel tidligere i natt, men veien var stengt til 3 så vi kunne ikke sitte to timer å vente. Vi fikk ikke slippe gjennom heller når vi forklarte situasjonen. Å kjøre rundt har hele natten og det er et par timers marsj til dit han er. Vi er heller ikke kjent der, selv om vi har mer utstyr.
Samsung Skrevet 24. februar 2019 #14 Skrevet 24. februar 2019 Fikk tak i han nå. Han er kaldt, trøtt og våt. Funnet seg ly og venter på hjelp. Har sett blålys nede i dalen men ikke sett noen hodelykter ennå. Han virket veldig sliten så jeg ba han om å prøve å holde seg våken.
Samsung Skrevet 24. februar 2019 #16 Skrevet 24. februar 2019 Litt støtte, og tips jeg kan gi til han mens han venter. Det et Ikke så mange jeg kan dele min bekymring med klokken 04 på natten. Hypertermi er faktisk en problemstilling når han er på en fjelltopp, er våt, kald og det blåser kuling. Regner og sludder også.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #17 Skrevet 24. februar 2019 Just now, Samsung said: Litt støtte, og tips jeg kan gi til han mens han venter. Det et Ikke så mange jeg kan dele min bekymring med klokken 04 på natten. Hypertermi er faktisk en problemstilling når han er på en fjelltopp, er våt, kald og det blåser kuling. Regner og sludder også. Hvis han ser dalen, kan han ikke gå nedover mot dalen? Hvis han kan se en dal fra der han er, hvorfor snudde han ikke mye tidligere, han har jo ikke gått seg bort. Det er jo ikke slik at han er midt oppe på fjellet og ikke vet hvilken retning han skal gå i, så han kan vel bevege seg mot hjelpa? Anonymkode: 8c210...10d 2
Samsung Skrevet 24. februar 2019 #18 Skrevet 24. februar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvis han ser dalen, kan han ikke gå nedover mot dalen? Hvis han kan se en dal fra der han er, hvorfor snudde han ikke mye tidligere, han har jo ikke gått seg bort. Det er jo ikke slik at han er midt oppe på fjellet og ikke vet hvilken retning han skal gå i, så han kan vel bevege seg mot hjelpa? Anonymkode: 8c210...10d Det er veldig bratt, mørkt og dårlig sikt. Han har nesten klatret opp dit han er og har ikke fulgt noe sti. Jeg ser ikke noe merket sti på kartet der han er ut i fra koordinater som vi har sendt til politiet. I følge kartet er meget farlig å gå der uten å være kjent i mørket. Han kommer seg ikke ned fordi han er kaldt, sliten og han vet ikke hvor det er trygg vei å gå.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #19 Skrevet 24. februar 2019 Hvorfor kan ikke Politiet snakke med han, hvis du kan snakke med han? Anonymkode: 7ddfa...a6f 3
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #20 Skrevet 24. februar 2019 9 minutter siden, Samsung skrev: Litt støtte, og tips jeg kan gi til han mens han venter. Det et Ikke så mange jeg kan dele min bekymring med klokken 04 på natten. Hypertermi er faktisk en problemstilling når han er på en fjelltopp, er våt, kald og det blåser kuling. Regner og sludder også. Hypotermi, ikke hypertermi i denne settingen. Anonymkode: db113...329 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå