Gå til innhold

Foreldre som er selvstendige næringsdrivende - permisjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser så mye om hvordan det er mange fedre som ikke kan ta ut sin permisjon på grunn av at de driver egne bedrifter. Spørsmålet mitt (vi tenker på å få barn om et par års tid) er da hvordan damene løser dette? Hvorfor er det mulig for damer å være borte i mange måneder, mens mange fedre ikke har muligheten til å ta 3-4 mnd fri? 
Interessert i å høre hvordan andre har løst dette, da jeg både jobber fast og driver eget men håper jo selvfølgelig på å kun jobbe for meg selv etterhvert 😄

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner mange damer som ikke tar full permisjon som selvstendig næringsdrivende. Det kommer jo helt an på hva man driver med også :) jeg har selv et enk. Ved første fødsel tok jeg full perm og mye ulønnet pga vi måtte vente på barnehageplass. Hadde da så og si null jobb å komme tilbake til og måtte bruke lang tid på å opparbeide meg en inntekt igjen. En jeg delte kontor med på den tiden tok kun de 6 ukene hun måtte ta og så jobbet hun igjen. 

Denne gangen graderer jeg permisjonen, slik at jeg ihvertfall kan beholde noe av jobben. Det er tøft økonomisk å stå på bar bakke etter permisjonen, så det ønsker jeg ikke gjøre igjen. 

Anonymkode: afab0...fef

Skrevet

Mannen driver eget firma her. Vi hadde ikke mulighet til at han tok 100% permisjon pga at han da etter permisjonen ikke ville hatt noen inntekt. Selv om han ville fått betalt av NAV i permisjonsperioden, ville han da i lenger tid etter permisjonen ikke hatt noen inntekt, siden han ikke hadde fått tatt noen jobber i permisjonsperioden. Vi kunne selvfølgelig løst dette ved å spare opp penger eller brukt av en buffer, men siden vi måtte bruke bufferen vår på en periode ulønnet permisjon frem til vi fikk barnehage, så løste vi det litt annerledes. 

Mor tok ut morskvoten og deler av felleskvoten i 100% permisjon, også tok far farskvoten og mor deler av felleskvoten 50/50. Dette vil si at jeg var hjemme 100% med babyen til den var ca 6 mnd, og så delte vi resten av permisjonen 50/50. På den måten fikk far opprettholdt kunderelasjoner og fikk jobbet litt så han fikk tjent inn litt så vi hadde litt inntekt etter permisjonstiden var slutt. Det fungerte helt ok, men ikke optimalt ved tanke på amming osv.

For oss hadde det beste vært å kunne velge helt selv hvordan vi delte permisjonen. Det gikk ut over både mor, barn og familieøkonomien å gjøre det på denne måten, men det var det beste vi fikk til av løsning når situasjonen var som den var.

Anonymkode: 87dc5...4aa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...