AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #1 Skrevet 23. februar 2019 Jeg har ett ti år gammelt stereoanlegg jeg er veldig glad i. Men, jeg skulle så gjerne kunne spille musikk via mobilen på det. Finnes det en kabel av en sort jeg kan kjøpe for å koble til? Hva spør jeg etter i butikken? Anonymkode: aa628...25b
Cata Skrevet 23. februar 2019 #2 Skrevet 23. februar 2019 Vil tro en sånn kan fikse saken: https://www.komplett.no/product/831588/tv-lyd-bilde/hi-fi-hjemmekino/tilbehoer/logitech-bluetooth-audio-adapter#productinfo Hadde en liknende fra Philips som jeg koplet til stereoen med aux kabel og så streamet jeg via bluetooth til Phiilips adapteret. Det der ser ut til å være samme konsept. 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #3 Skrevet 24. februar 2019 1 time siden, Cata skrev: Vil tro en sånn kan fikse saken: https://www.komplett.no/product/831588/tv-lyd-bilde/hi-fi-hjemmekino/tilbehoer/logitech-bluetooth-audio-adapter#productinfo Hadde en liknende fra Philips som jeg koplet til stereoen med aux kabel og så streamet jeg via bluetooth til Phiilips adapteret. Det der ser ut til å være samme konsept. Yes! Den kan jeg bruke. Tusen takk, endelig 😊 Anonymkode: aa628...25b 1
Mons Skrevet 24. februar 2019 #4 Skrevet 24. februar 2019 Du kan gjerne bruke penger på å sende lyden trådløst eller å bruke nesten ingenting på en kabel og få bedre lyd. Opp til deg. https://www.biltema.no/kontor-teknikk/lyd/lydkabler/35-mm-kabler/35-mm---2-x-rca-2000033279 3
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #5 Skrevet 24. februar 2019 En chromecast er nok det beste her. Anonymkode: 8833b...912
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #6 Skrevet 24. februar 2019 22 minutter siden, Mons skrev: Du kan gjerne bruke penger på å sende lyden trådløst eller å bruke nesten ingenting på en kabel og få bedre lyd. Opp til deg. https://www.biltema.no/kontor-teknikk/lyd/lydkabler/35-mm-kabler/35-mm---2-x-rca-2000033279 Den var jo billig også 😀 Anonymkode: aa628...25b
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #7 Skrevet 24. februar 2019 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: En chromecast er nok det beste her. Anonymkode: 8833b...912 Og du tror det er USB på et ti år gammelt anlegg? Phonoplugg til minijack er det man trenger. Anonymkode: 7cc82...95b
skrue Skrevet 24. februar 2019 #8 Skrevet 24. februar 2019 6 hours ago, AnonymBruker said: Og du tror det er USB på et ti år gammelt anlegg? Phonoplugg til minijack er det man trenger. Anonymkode: 7cc82...95b Chromecast audio kan kobles til med en 3.5 mm kontakt. Nå skal denne sluttes å produseres så antagelig ikke det beste valget.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #9 Skrevet 24. februar 2019 1 time siden, skrue skrev: Chromecast audio kan kobles til med en 3.5 mm kontakt. Nå skal denne sluttes å produseres så antagelig ikke det beste valget. Joda, om en får tak i en er det det beste valget. Det har ingenting med å gjøre at de skal slutte å produsere den. Anonymkode: 8833b...912 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #10 Skrevet 24. februar 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Og du tror det er USB på et ti år gammelt anlegg? Phonoplugg til minijack er det man trenger. Anonymkode: 7cc82...95b Nei, det tror jeg ikke. Man trenger det heller ikke. Anonymkode: 8833b...912
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #11 Skrevet 24. februar 2019 8 hours ago, Mons said: Du kan gjerne bruke penger på å sende lyden trådløst eller å bruke nesten ingenting på en kabel og få bedre lyd. Opp til deg. https://www.biltema.no/kontor-teknikk/lyd/lydkabler/35-mm-kabler/35-mm---2-x-rca-2000033279 tja. en god bluetoothoverføring er stort sett langt bedre enn lyd via 3,5mm hotetelefonutgangen. Se etter AptX som gir vesentlig bedre lyd over BT, støttes av de fleste nyere telefoner (Unntatt Apple, de har en egen(!) løsning AAC - som iflg noen gir (nesten) like bra lyd) Anonymkode: 2bcb3...524
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #12 Skrevet 24. februar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: tja. en god bluetoothoverføring er stort sett langt bedre enn lyd via 3,5mm hotetelefonutgangen. Se etter AptX som gir vesentlig bedre lyd over BT, støttes av de fleste nyere telefoner (Unntatt Apple, de har en egen(!) løsning AAC - som iflg noen gir (nesten) like bra lyd) Anonymkode: 2bcb3...524 Jaha? Anonymkode: 8833b...912
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #13 Skrevet 24. februar 2019 8 timer siden, Mons skrev: Du kan gjerne bruke penger på å sende lyden trådløst eller å bruke nesten ingenting på en kabel og få bedre lyd. Opp til deg. https://www.biltema.no/kontor-teknikk/lyd/lydkabler/35-mm-kabler/35-mm---2-x-rca-2000033279 Jeg brukte kabel av denne typen i flere år, men ulempen er jo at telefonen "sitter fast" i anlegget. Det er jo ikke spesielt praktisk, når man i våre dager bruker telefonen til alt mellom himmel og jord. Dessuten har flere nye telefoner begynt å komme uten denne utgangen, mens bluetooth ikke viser tegn til å bli faset ut med det første. Så å koble en bluetooth-dings på anlegget er en løsning som både er praktisk, fleksibel og kan fungere i lang tid fremover. Jeg synes heller ikke prisen var avskrekkende, selv om den selvsagt er fryktelig mye dyrere enn en ledningsstump til 17,90. 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Og du tror det er USB på et ti år gammelt anlegg? Phonoplugg til minijack er det man trenger. Anonymkode: 7cc82...95b Jeg har to stk. Chromecast av to forskjellige generasjoner. Ingen av dem kobles til anlegg/TV med USB, de bruker HDMI. Og HDMI var ganske vanlig allerede for 10 år siden. (Andre har snakket om Chromecast Audio, så det dropper jeg.) Anonymkode: c63f7...986
Cata Skrevet 24. februar 2019 #14 Skrevet 24. februar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: eg brukte kabel av denne typen i flere år, men ulempen er jo at telefonen "sitter fast" i anlegget. Det er jo ikke spesielt praktisk, når man i våre dager bruker telefonen til alt mellom himmel og jord. Nemlig. Det var grunnen til at jeg anskaffet min bluetoothdings. Det var litt irriterende hvis telefonen ringte eller jeg skulle bruke den på annet vis mens jeg spilte musikk så lenge jeg bare hadde kabel. 1
Mons Skrevet 24. februar 2019 #15 Skrevet 24. februar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: tja. en god bluetoothoverføring er stort sett langt bedre enn lyd via 3,5mm hotetelefonutgangen. Se etter AptX som gir vesentlig bedre lyd over BT, støttes av de fleste nyere telefoner (Unntatt Apple, de har en egen(!) løsning AAC - som iflg noen gir (nesten) like bra lyd) Anonymkode: 2bcb3...524 Delvis enig. Jeg har hørt både dårlig og god lyd via Bluetooth. På samme måte opplever jeg lyden fra telefoner. På noen modeller er lydkretsen prioritert noe som gir god lyd. Så det kan vel variere hva som funker best. AptX gir grei nok lyd. Både mobilen min og Sony hodetelefoner støtter denne protokollen. Jeg har ikke giddet å sjekke med ledning for å sammenligne lydkvalitet. Så mulig du har rett når det gjelder AptX. Nå vi først er inne på lydkvalitet, så kan man på en del nyere telefoner hente ut lyden digitalt via USB kontakten. Man går da utenom de dårlige lydkretsene. Dingsen heter DAC. De koster vanligvis fra en tusing og oppover, men her er en billig som for meg fungerer utmerket på stereoanlegget i bilen. Mye bedre enn noe jeg har hørt av trådløs teknologi. https://www.kjell.com/no/produkter/data-og-nettverk/hodetelefoner-hodesett/tilbehor-for-hodetelefoner-og-hodesett/roxcore-d11-mini-dac-med-hodetelefonforsterker-p69378
skrue Skrevet 24. februar 2019 #16 Skrevet 24. februar 2019 4 hours ago, AnonymBruker said: Joda, om en får tak i en er det det beste valget. Det har ingenting med å gjøre at de skal slutte å produsere den. Anonymkode: 8833b...912 Jeg har flere selv. Problemet slik jeg ser det er at det fort ikke blir flere produsenter som velger å legge til støtte for maskinvare som ikke lenger er i produksjon.
Lutetium 71 Skrevet 25. februar 2019 #17 Skrevet 25. februar 2019 På 24.2.2019 den 12.37, Mons skrev: Delvis enig. Jeg har hørt både dårlig og god lyd via Bluetooth. På samme måte opplever jeg lyden fra telefoner. På noen modeller er lydkretsen prioritert noe som gir god lyd. Så det kan vel variere hva som funker best. AptX gir grei nok lyd. Både mobilen min og Sony hodetelefoner støtter denne protokollen. Jeg har ikke giddet å sjekke med ledning for å sammenligne lydkvalitet. Så mulig du har rett når det gjelder AptX. Nå vi først er inne på lydkvalitet, så kan man på en del nyere telefoner hente ut lyden digitalt via USB kontakten. Man går da utenom de dårlige lydkretsene. Dingsen heter DAC. De koster vanligvis fra en tusing og oppover, men her er en billig som for meg fungerer utmerket på stereoanlegget i bilen. Mye bedre enn noe jeg har hørt av trådløs teknologi. https://www.kjell.com/no/produkter/data-og-nettverk/hodetelefoner-hodesett/tilbehor-for-hodetelefoner-og-hodesett/roxcore-d11-mini-dac-med-hodetelefonforsterker-p69378 Bluetooth ER digital (men lossy, til og med AptX er lossy). Problemet er at man vel ofte henter ut signalet i analog form i "stereoanlegg enden". Kjører man digitalt hele veien er det bare komprimeringen som innvirker. Ta f.eks denne blåtut dingsen som har S/PDIF ut.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #18 Skrevet 26. februar 2019 Nå har jeg sjekket nermere. Jeg trenger en han/hun inngang til stereoen og hun til mobilen. Da passer ikke cromecast audio men er det andre Bluetooth ordninger som kan passe? Anonymkode: aa628...25b
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #19 Skrevet 26. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nå har jeg sjekket nermere. Jeg trenger en han/hun inngang til stereoen og hun til mobilen. Da passer ikke cromecast audio men er det andre Bluetooth ordninger som kan passe? Anonymkode: aa628...25b Du trenger ingen inngang på mobilen ved bruk av chromecast. Til stereoen får du overganger for en slikk og ingenting. Anonymkode: 8833b...912
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #20 Skrevet 26. februar 2019 På 24.2.2019 den 2.28, Mons skrev: Du kan gjerne bruke penger på å sende lyden trådløst eller å bruke nesten ingenting på en kabel og få bedre lyd. Opp til deg. https://www.biltema.no/kontor-teknikk/lyd/lydkabler/35-mm-kabler/35-mm---2-x-rca-2000033279 Må ha denne typen inngang til stereoen. Rød /hvit. Heter det han/hun? 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå har jeg sjekket nermere. Jeg trenger en han/hun inngang til stereoen og hun til mobilen. Da passer ikke cromecast audio men er det andre Bluetooth ordninger som kan passe? Anonymkode: aa628...25b Anonymkode: aa628...25b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå