AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #41 Skrevet 26. februar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg bor på Holmenkollen i en nedbetalt bolig. Flere av våre naboer tviler jeg på ser på seg selv som tilhører overklassen😂 De som har kjøpt huset vårt er en rørlegger og kona er sykepleier. Anonymkode: e90b5...55f Jo, men generelt sett. Anonymkode: 6633b...967
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #42 Skrevet 26. februar 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg bor på Holmenkollen i en nedbetalt bolig. Flere av våre naboer tviler jeg på ser på seg selv som tilhører overklassen😂 De som har kjøpt huset vårt er en rørlegger og kona er sykepleier. Anonymkode: e90b5...55f rørleggere tjener ofte utrolig bra. Er kona videreutdannet innen sykepleie kan hun også tjene ganske bra, med nattjobbing, helgejobbing som tipper lønnen godt over 500 000. Anonymkode: 37864...787
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #43 Skrevet 26. februar 2019 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: rørleggere tjener ofte utrolig bra. Er kona videreutdannet innen sykepleie kan hun også tjene ganske bra, med nattjobbing, helgejobbing som tipper lønnen godt over 500 000. Anonymkode: 37864...787 Helt sikkert, men de ville nok ikke sett på seg selv som overklassen. Akkurat som jeg ikke ser på meg selv som tilhører overklassen. Det kan hende fordi vi ikke bryr oss. Anonymkode: e90b5...55f 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #44 Skrevet 26. februar 2019 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helt sikkert, men de ville nok ikke sett på seg selv som overklassen. Akkurat som jeg ikke ser på meg selv som tilhører overklassen. Det kan hende fordi vi ikke bryr oss. Anonymkode: e90b5...55f enig. Jeg ser på meg selv som- et menneske😂 Kunne ikke brydd meg mindre om hvilken klasse mine venner tilhører, det er derfor jeg er nysgjerrig på hvorfor dette er så viktig for TS. Anonymkode: 37864...787 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #45 Skrevet 26. februar 2019 På 24.2.2019 den 15.58, AnonymBruker skrev: Vi har ett vennepar som har nærmere 2MNOK i samlet inntekt, fordelt ganske 50/50. Begge har høyere utdannelse. Eier bolig med 2x lønn i lån. Ferier gjevnt over 1x i kvartalet. Begge stemmer høyre og er gjevnt over oppegående kulturelle med stort nettverk i næringslivet (Jeg vet iom jeg hjelper de med selvangivelsen hvert år!:) ) Disse mener jeg er i øvre middelklasse. Mannen er uenig og mener disse er i overklassen. Så har vi oss: Eier bolig, kun jeg har høyere utdannelse. Jobber fast som regnskapsfører. Mannen kjører taxi, eier egen bil. Jeg har ca 390k i året. Mannen har rett over 700.000. Vi har ca 4x lønn i lån. unner oss ferier til utlandet ca 3x i året. Alt fra Frankrike til USA. Vil også si vi har ett stort nettverk, alt fra finansmeglere til leger til lærere. Men vi er arbeiderklassen mener jeg. Hva mener dere? Anonymkode: 56e43...cef Sett utenfra er det lett å tenke at dere ikke har noe spes mye kulturell kapital, og derfor er lavere middelklasse. Anonymkode: 7f8c7...915
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #46 Skrevet 26. februar 2019 På 24.2.2019 den 16.16, AnonymBruker skrev: Og så er det meg da. Mastergrad, høy kulturell kapital men er ung ufør. 280 000 i året. Hvor plasseres jeg? Anonymkode: 5f7de...9f9 Ha, det her er meg også. Men jeg definerer meg selv som underklasse. Har alltid gjort det. Født i en lutfattig delvis sosial-penger, delvis vaskejobb-familie med null bøker eller utdannelse i hus. Fikk i tenårene venner fra øvre middelklasse, dvs både økonomisk øvre middelklasse (barn av politikere, advokater, leger, diplomater. Folk som aldri ville vurdert høyskole fremfor universitetsutdannelse) og med høy kulturell kapital. Tilegnet meg vel noen middelklasse verdier/væremåter, men ikke nok til å bryte den sosiale arven totalt, så her sitter jeg uføretrygdet, med grei utdannelse, svær bok- og musikksamling men likevel underklasse. Til de som sier de ikke tenker på klassetilhørighet; det er vel vi i bunnen av klassehierarkiet som merker klasseforskjellene best i forhold til hva det gir av livsmuligheter som tenker mest på det. De som ikke føler seg begrenset av sin klassebakgrunn har vel ingen grunn til å tenke på det. Anonymkode: 7f8c7...915
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #47 Skrevet 26. februar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ha, det her er meg også. Men jeg definerer meg selv som underklasse. Har alltid gjort det. Født i en lutfattig delvis sosial-penger, delvis vaskejobb-familie med null bøker eller utdannelse i hus. Fikk i tenårene venner fra øvre middelklasse, dvs både økonomisk øvre middelklasse (barn av politikere, advokater, leger, diplomater. Folk som aldri ville vurdert høyskole fremfor universitetsutdannelse) og med høy kulturell kapital. Tilegnet meg vel noen middelklasse verdier/væremåter, men ikke nok til å bryte den sosiale arven totalt, så her sitter jeg uføretrygdet, med grei utdannelse, svær bok- og musikksamling men likevel underklasse. Til de som sier de ikke tenker på klassetilhørighet; det er vel vi i bunnen av klassehierarkiet som merker klasseforskjellene best i forhold til hva det gir av livsmuligheter som tenker mest på det. De som ikke føler seg begrenset av sin klassebakgrunn har vel ingen grunn til å tenke på det. Anonymkode: 7f8c7...915 Jeg vet helt ærlig ikke hvor jeg tilhører eller hva jeg identifiserer meg med. Vet ikke om det er en egen klasse, men kanskje bohem? Kanskje det er der du også hører til? Mine foreldre har høy utdannelse, og den ene siden av familien har høy kulturell kapital. Så KG, hvilken klasse tilhører jeg? Anonymkode: 5f7de...9f9
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #48 Skrevet 26. februar 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet helt ærlig ikke hvor jeg tilhører eller hva jeg identifiserer meg med. Vet ikke om det er en egen klasse, men kanskje bohem? Kanskje det er der du også hører til? Mine foreldre har høy utdannelse, og den ene siden av familien har høy kulturell kapital. Så KG, hvilken klasse tilhører jeg? Anonymkode: 5f7de...9f9 Jeg er definitivt underklasse, men med noen middelklasseverdier. Men, har mange kunstnervenner, så ja, kanskje en form for bohem? Forbinder bohemer med folk som har råd til å drive dank mens de venter på inspirasjon til å skape neste kunstverk, og det er ikke meg. Anonymkode: 7f8c7...915 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #49 Skrevet 26. februar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er definitivt underklasse, men med noen middelklasseverdier. Men, har mange kunstnervenner, så ja, kanskje en form for bohem? Forbinder bohemer med folk som har råd til å drive dank mens de venter på inspirasjon til å skape neste kunstverk, og det er ikke meg. Anonymkode: 7f8c7...915 Får håpe noen her kan svare Hadde jeg hverken hatt økonomiske bekymringer eller sykdom hadde jeg nok vært en av dem som du forbinder med bohem😅 Anonymkode: 5f7de...9f9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå