AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #1 Skrevet 23. februar 2019 Diskusjon med mannen og vi klarer ikke bli enig. Hvor setter man grensene mellom arbeiderklassen, nedre middelklasse, middelklassen og øvre middelklasse. Selvom vi ikke har klasser i Norge idag har folk fortsatt ulike meninger om dette. Anonymkode: 56e43...cef
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #2 Skrevet 23. februar 2019 Arbeiderklassen er dem som tjener penger på å arbeide, og dem som er avhengige av almisser. Kapitalistklassen/borgerskapet er dem som tjener penger på å eie. Det er hovedmotsetningen. Så kan man dele disse klassene inn i mange mindre klasser, om man vil. Anonymkode: edb48...6b6 9
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #3 Skrevet 23. februar 2019 Og selvfølgelig har vi klasser i Norge i dag. Anonymkode: edb48...6b6 9
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #4 Skrevet 23. februar 2019 *tjener penger ved å selge arbeidet sitt, er mer presist. Anonymkode: edb48...6b6 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #5 Skrevet 23. februar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Arbeiderklassen er dem som tjener penger på å arbeide, og dem som er avhengige av almisser. Kapitalistklassen/borgerskapet er dem som tjener penger på å eie. Det er hovedmotsetningen. Så kan man dele disse klassene inn i mange mindre klasser, om man vil. Anonymkode: edb48...6b6 Tenker da på hvor setter man de usynlige grensene? Tenker da inntekt, utdanning, nettverk, sosioøkonomisk o.l Anonymkode: 56e43...cef
TrollHunter Skrevet 23. februar 2019 #6 Skrevet 23. februar 2019 De som jobber for å tjene penger til å leve er underklassen. De som tjener penger, mer enn de trenger til å leve, er overklassen. 2
King in the North Skrevet 23. februar 2019 #7 Skrevet 23. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tenker da på hvor setter man de usynlige grensene? Tenker da inntekt, utdanning, nettverk, sosioøkonomisk o.l Anonymkode: 56e43...cef Dette blir jo bare et definisjonsspørsmål som er subjektivt. Ikke rart atdere ikke blir enige 4
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #8 Skrevet 23. februar 2019 Hva med kulturell kapital? Jeg vil sa at alle som har VG.no som primærnyhetskilde tilhører arbeiderklassen. Anonymkode: 5dd71...935 8
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #9 Skrevet 23. februar 2019 1 minutt siden, TrollHunter skrev: De som jobber for å tjene penger til å leve er underklassen. De som tjener penger, mer enn de trenger til å leve, er overklassen. Tenker primært på differansene i middelklassen. Feks: høyere utdanning, jobb på Executive nivå, eier hus og bil, årslønn over 1MNOK er fortsatt middelklassen. Hvor anser man skillet mellom disse til øvre og nedre middelklasse ? Jeg er selv arbeiderklassen men nyskjerrig. Anonymkode: 56e43...cef
Katten.2.0 Skrevet 23. februar 2019 #10 Skrevet 23. februar 2019 Jeg definerer den etter økonomi og muligheter (kulturell kapital). 3
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #11 Skrevet 23. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hva med kulturell kapital? Jeg vil sa at alle som har VG.no som primærnyhetskilde tilhører arbeiderklassen. Anonymkode: 5dd71...935 Anser ikke megselv som noe annet enn arbeiderklassen men leser uansett både DN, FA og Kapital da jeg finner det intr. Anonymkode: 56e43...cef 3
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #12 Skrevet 23. februar 2019 Lavere middelklasse kjennetegnes av er opptatt av å fortelle folk at de som leser vg er dumme, Øvre middelklasse kjennetegnes av at de gjerne leser vg på hytta i helga, og tenker ikke videre over det. Anonymkode: d481c...e05 14
TrollHunter Skrevet 23. februar 2019 #13 Skrevet 23. februar 2019 Middelklassen er jo da i så fall ganske bred, og nå trekker du jo inn kultur i tillegg. Jeg mener fremdeles at klasseskiller først og fremst handler om økonomi, det er først når dette ikke lenger er et tema at man kan bry seg om kultur, karriere og krig og fred og sånt. Og hvilken klasse man tilhører. 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #14 Skrevet 23. februar 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lavere middelklasse kjennetegnes av er opptatt av å fortelle folk at de som leser vg er dumme, Øvre middelklasse kjennetegnes av at de gjerne leser vg på hytta i helga, og tenker ikke videre over det. Anonymkode: d481c...e05 Hehe Jeg synes det er stor forskjell på å lese VG.no i helgen og å ha VG.no som sin primærnyhetskilde. Anonymkode: 5dd71...935 5
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #15 Skrevet 24. februar 2019 Jeg syns at det nesten umulig å se hvem som har mye penger og hvem som har mye gjeld i dag. Siden det er så lett å låne. Tror at mange som virker som de har mye, kommer til å slite den dagen bobla sprekker og renta fyker i været. To kamerater av meg jobber på samme arbeidsplass og det morsomme er at konene dere jobber i samme barnehage. Ingen av de er leder for barnehagen. Så her regner jeg med at de to familiene har ca samme inntekt. De er faktisk naboer til hverandre og tipper at det ikke skiller mye på husene i verdi. Vi andre i vennegjengen stusser litt over at det er så forskjell på leve standen til disse familiene. Den ene familien har nye biler, hytte, reiser mye på hytta og syden eller andre plasser. Og virker som de har mye penger. Den andre familien har eldre biler, reiser lite og virker som de lever mer vanlig. Anonymkode: 9d3c9...704 3
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #16 Skrevet 24. februar 2019 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tenker primært på differansene i middelklassen. Feks: høyere utdanning, jobb på Executive nivå, eier hus og bil, årslønn over 1MNOK er fortsatt middelklassen. Hvor anser man skillet mellom disse til øvre og nedre middelklasse ? Jeg er selv arbeiderklassen men nyskjerrig. Anonymkode: 56e43...cef Etter min mening avhenger det ikke bare av inntekt men situasjonen rundt. Man kan tjene rått men det hjelper ikke om man samtidig ikke har styring på pengene. Shoppingavhengighet og har forbrukslån og boliglån oppetter ørene. Og ingen penger i buffer. Jeg synes penger på bok, pluss boligens verdi er mye viktigere for å se hele bildet. Bil eller hus er heller ikke viktig i diskusjonen synes jeg, jeg kjenner et par som samlet tjener over 2mill, de bor i oslo og prioriterer derfor ikke bil. Reiser istedetfor på svindyre ferier rundomkring. Samme med hus. Min mor har god utdanning, tjener nesten 1 mill i året og har nedbetalt rekkehus. Rekkehus fordi hun aldri har hatt behov for å ha hus. Du kan ikke bare se etter standard A4-syn på hva man "skal" ha for å utad virke perfekt. Du ser ikke alle pengene hun har på bok. Det er det som definerer hvor høyt du ligger. mener jeg. Anonymkode: 37864...787 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #17 Skrevet 24. februar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg syns at det nesten umulig å se hvem som har mye penger og hvem som har mye gjeld i dag. Siden det er så lett å låne. Tror at mange som virker som de har mye, kommer til å slite den dagen bobla sprekker og renta fyker i været. To kamerater av meg jobber på samme arbeidsplass og det morsomme er at konene dere jobber i samme barnehage. Ingen av de er leder for barnehagen. Så her regner jeg med at de to familiene har ca samme inntekt. De er faktisk naboer til hverandre og tipper at det ikke skiller mye på husene i verdi. Vi andre i vennegjengen stusser litt over at det er så forskjell på leve standen til disse familiene. Den ene familien har nye biler, hytte, reiser mye på hytta og syden eller andre plasser. Og virker som de har mye penger. Den andre familien har eldre biler, reiser lite og virker som de lever mer vanlig. Anonymkode: 9d3c9...704 Vi bor flott på ett dyrt strøk i byen. Reiser lite, toppen 2ggr i året grunnet flyskrekk. Er ikke glad i hyttelivet selv om vi har hytte. Vi har en gammel bil, fordi vi bryr oss ikke om biler. Og vi har nesten ingen lån, jobber kun deltid fordi vi setter pris på familielivet. Naboene bytter bil hvert år og reiser ofte. Vet også at de har mye lån og jobber døgnet rundt, selv om de har barn. Her hos oss, har status veldig mye å si. Anonymkode: e90b5...55f 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #18 Skrevet 24. februar 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg syns at det nesten umulig å se hvem som har mye penger og hvem som har mye gjeld i dag. Siden det er så lett å låne. Tror at mange som virker som de har mye, kommer til å slite den dagen bobla sprekker og renta fyker i været. Den ene familien har nye biler, hytte, reiser mye på hytta og syden eller andre plasser. Og virker som de har mye penger. Den andre familien har eldre biler, reiser lite og virker som de lever mer vanlig. Anonymkode: 9d3c9...704 Dette. Der den ene familien har brukt på hytte, nye biler (som synker i verdi) osv har den andre familien antagelig spart. Eller så har første familie enten fått arv eller lever over evne. Hjelper ikke å tjene fett om man har hundretusenere i forbruks og kredittlån. Jeg synes klassedefinisjonene handler mer om verdier og kunnskap, interesser, økonomiske prioriteringer og evnen til å tenke langsiktig. Anonymkode: 37864...787 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #19 Skrevet 24. februar 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette. Der den ene familien har brukt på hytte, nye biler (som synker i verdi) osv har den andre familien antagelig spart. Eller så har første familie enten fått arv eller lever over evne. Hjelper ikke å tjene fett om man har hundretusenere i forbruks og kredittlån. Jeg synes klassedefinisjonene handler mer om verdier og kunnskap, interesser, økonomiske prioriteringer og evnen til å tenke langsiktig. Anonymkode: 37864...787 Vi har ett vennepar som har nærmere 2MNOK i samlet inntekt, fordelt ganske 50/50. Begge har høyere utdannelse. Eier bolig med 2x lønn i lån. Ferier gjevnt over 1x i kvartalet. Begge stemmer høyre og er gjevnt over oppegående kulturelle med stort nettverk i næringslivet (Jeg vet iom jeg hjelper de med selvangivelsen hvert år!:) ) Disse mener jeg er i øvre middelklasse. Mannen er uenig og mener disse er i overklassen. Så har vi oss: Eier bolig, kun jeg har høyere utdannelse. Jobber fast som regnskapsfører. Mannen kjører taxi, eier egen bil. Jeg har ca 390k i året. Mannen har rett over 700.000. Vi har ca 4x lønn i lån. unner oss ferier til utlandet ca 3x i året. Alt fra Frankrike til USA. Vil også si vi har ett stort nettverk, alt fra finansmeglere til leger til lærere. Men vi er arbeiderklassen mener jeg. Hva mener dere? Anonymkode: 56e43...cef
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #20 Skrevet 24. februar 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har ett vennepar som har nærmere 2MNOK i samlet inntekt, fordelt ganske 50/50. Begge har høyere utdannelse. Eier bolig med 2x lønn i lån. Ferier gjevnt over 1x i kvartalet. Begge stemmer høyre og er gjevnt over oppegående kulturelle med stort nettverk i næringslivet (Jeg vet iom jeg hjelper de med selvangivelsen hvert år!:) ) Disse mener jeg er i øvre middelklasse. Mannen er uenig og mener disse er i overklassen. Så har vi oss: Eier bolig, kun jeg har høyere utdannelse. Jobber fast som regnskapsfører. Mannen kjører taxi, eier egen bil. Jeg har ca 390k i året. Mannen har rett over 700.000. Vi har ca 4x lønn i lån. unner oss ferier til utlandet ca 3x i året. Alt fra Frankrike til USA. Vil også si vi har ett stort nettverk, alt fra finansmeglere til leger til lærere. Men vi er arbeiderklassen mener jeg. Hva mener dere? Anonymkode: 56e43...cef Dere har høyere inntekt enn medianinntekten for norske husholdninger. Vil derfor definitivt karakterisere dere som middelklasse. Anonymkode: 85902...7b8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå