AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #1 Skrevet 23. februar 2019 Vi driver å skal leie ut en 5-roms leilighet, og nå er det en gruppe mennesker på 5 personer som er interesserte og vil flytte inn. Jeg har i utgangspunktet sagt ja, dersom alt skal vise seg å være i orden rundt kredittsjekk (som de tar av seg selv og sender til meg), referanser, og depositum, men så kom jeg til å tenke på §7.1 i husleieloven. § 7-1. Opptak i husstand Leieren har rett til å ta opp i sin husstand sin ektefelle eller samboer, sine egne eller ektefellens eller samboerens slektninger i rett opp- eller nedstigende linje og fosterbarn. Opptak av andre personer i husstanden krever godkjenning fra utleieren. Godkjenning kan bare nektes dersom vedkommende persons forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17/ Det betyr altså at dersom vi leier ut til 5 stk voksne mennesker, kan vi risikere å plutselig ha (eks) 10 mennesker boende der dersom noen skulle få seg samboer, eller ha unger eller foreldre som trenger et sted å bo. Det er boligen absolutt ikke dimensjonert for, men vi har vel ingen ting vi skulle ha sagt dersom vi lar de flytte inn. Vi kan jo heller ikke avtale oss bort i fra det, da det ikke er lovlig å avtale dårligere vilkår enn loven, skulle de foreslå det risikerer vi jo at den delen av kontrakten ville blitt ugyldig.... Så nå lurer jeg på om jeg bare må ta en tøff telefonsamtale å si beklager, vi vil ikke leie ut til dere allikevel... Ville du tatt den risken? Er det en grei unnskyldning å bruke? Jeg ser fort for meg at jeg kommer til å få stempel som rasist... Men samtidig tenker jeg jo det at ved å leie ut til en kjernefamilie (foreldre og små barn) er det mindre sjans for å plutselig få mange flere leieboere enn om vi leier ut til 5 stk unge voksne og voksne mennesker. Anonymkode: 45dcb...1f8 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #2 Skrevet 23. februar 2019 Det står at godkjenning kan nektes om husstanden blir overbefolket da. Anonymkode: 7173a...3a7 6
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #3 Skrevet 23. februar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det står at godkjenning kan nektes om husstanden blir overbefolket da. Anonymkode: 7173a...3a7 Ja, men ektefeller, foreldre og barn trenger ikke godkjenning står det også. Anonymkode: 45dcb...1f8 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #4 Skrevet 23. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, men ektefeller, foreldre og barn trenger ikke godkjenning står det også. Anonymkode: 45dcb...1f8 Les en gang til Anonymkode: 1ed3f...8a9 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #5 Skrevet 23. februar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, men ektefeller, foreldre og barn trenger ikke godkjenning står det også. Anonymkode: 45dcb...1f8 Nei, det står det ikke, ikke hvis det blir overbefolket. Anonymkode: 186fb...2b9 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #6 Skrevet 23. februar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Les en gang til Anonymkode: 1ed3f...8a9 Det står at leietaker fritt kan ta opp ektefelle, foreldre eller barn. Andre krever godkjenning, og denne godkjenningen kan bare nektes dersom gode grunner taler for det eller huset blir overbefolket.... Tolker jeg det som hvertfall. Jeg ser for meg at det kan bli vanskelig å nekte samboere, foreldre og barn å flytte inn når det står i loven at de "fritt kan" flytte inn. Men jeg er ingen jurist. Jeg bare har litt det inntrykket at loven ofte er i leietakers favør fremfor utleiers... Anonymkode: 45dcb...1f8 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #7 Skrevet 23. februar 2019 Snakk med en jurist hos Huseiernes Landsforbund Anonymkode: e4bf8...2cb 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #8 Skrevet 23. februar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Snakk med en jurist hos Huseiernes Landsforbund Anonymkode: e4bf8...2cb Hadde tenkt det ja, men de åpner vel ikke før på mandag og jeg burde jo si i fra til disse så fort som mulig dersom de ikke skal få boligen allikevel… Anonymkode: 45dcb...1f8 2
solmåneogstjerner Skrevet 23. februar 2019 #9 Skrevet 23. februar 2019 Så du leier ut til fem personer. Hva er sannsynligheten for at alle (eller noen) kommer til å ta med seg samboere (og barn!?) inn i dette kollektivet? Meget liten. Kaaanskje en av dem. Sannsynligvis ingen. 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #10 Skrevet 23. februar 2019 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det står at leietaker fritt kan ta opp ektefelle, foreldre eller barn. Andre krever godkjenning, og denne godkjenningen kan bare nektes dersom gode grunner taler for det eller huset blir overbefolket.... Tolker jeg det som hvertfall. Jeg ser for meg at det kan bli vanskelig å nekte samboere, foreldre og barn å flytte inn når det står i loven at de "fritt kan" flytte inn. Men jeg er ingen jurist. Jeg bare har litt det inntrykket at loven ofte er i leietakers favør fremfor utleiers... Anonymkode: 45dcb...1f8 Nei, nei, nei. Det er jo rimelig klart det som står der. - Hvis det er noen andre enn foreldre, ektefelle/samboer eller barn kan du nekte uten å gi noen grunn - Hvis det er foreldre ektefelle/samboer eller barn, så kan du nekte hvis det fører til at boligen blir overbefolket Anonymkode: 186fb...2b9 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #11 Skrevet 23. februar 2019 2 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Så du leier ut til fem personer. Hva er sannsynligheten for at alle (eller noen) kommer til å ta med seg samboere (og barn!?) inn i dette kollektivet? Meget liten. Kaaanskje en av dem. Sannsynligvis ingen. Sannsynligheten er kanskje ikke så stor for at de plutselig blir 10, men jeg har absolutt inntrykk av at andre kulturer har lavere terskel for å bo tettere og flere sammen, og at vi dermed kan få flere leieboere enn det vi hadde tenkt. Anonymkode: 45dcb...1f8 1
solmåneogstjerner Skrevet 23. februar 2019 #12 Skrevet 23. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Sannsynligheten er kanskje ikke så stor for at de plutselig blir 10, men jeg har absolutt inntrykk av at andre kulturer har lavere terskel for å bo tettere og flere sammen, og at vi dermed kan få flere leieboere enn det vi hadde tenkt. Anonymkode: 45dcb...1f8 Hva slags kultur er dette? Er alle fra samme bakgrunn? Jeg kjenner ihvertfall ingen som ville tatt med samboer og evt barn inn i et kollektiv, men det kan kanskje være annerledes for noen.
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #13 Skrevet 23. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei, nei, nei. Det er jo rimelig klart det som står der. - Hvis det er noen andre enn foreldre, ektefelle/samboer eller barn kan du nekte uten å gi noen grunn - Hvis det er foreldre ektefelle/samboer eller barn, så kan du nekte hvis det fører til at boligen blir overbefolket Anonymkode: 186fb...2b9 Dette er feil. Man kan ikke nekte andre uten grunn. Det er to mulige grunner, enten at det blir overbefolket (og det skal mye til) eller at man kjenner til personen fra før og f.eks vet at vedkommende er en "bråkemaker". Ellers kan man ikke nekte. https://www.leieboerforeningen.no/Rettigheter/tabid/304/ID/707/Husstandsutvidelse.aspx https://hybel.no/artikler/kan-leier-ta-opp-andre-i-husstanden-eller-framleie/ Anonymkode: 45dcb...1f8
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #14 Skrevet 23. februar 2019 1 minutt siden, solmåneogstjerner skrev: Hva slags kultur er dette? Er alle fra samme bakgrunn? Jeg kjenner ihvertfall ingen som ville tatt med samboer og evt barn inn i et kollektiv, men det kan kanskje være annerledes for noen. Det er 5 voksne mennesker (20 år og oppover) i relasjon til hverandre, altså søsken, far, onkel etc. To av dem er et par. Indisk/pakistansk bakgrunn. Anonymkode: 45dcb...1f8
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #15 Skrevet 23. februar 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er feil. Man kan ikke nekte andre uten grunn. Det er to mulige grunner, enten at det blir overbefolket (og det skal mye til) eller at man kjenner til personen fra før og f.eks vet at vedkommende er en "bråkemaker". Ellers kan man ikke nekte. https://www.leieboerforeningen.no/Rettigheter/tabid/304/ID/707/Husstandsutvidelse.aspx https://hybel.no/artikler/kan-leier-ta-opp-andre-i-husstanden-eller-framleie/ Anonymkode: 45dcb...1f8 Takk for rettelse, jeg var litt kjapp. "Uten å gi noen grunn" kan strykes fra mitt forrige innlegg. Anonymkode: 186fb...2b9
solmåneogstjerner Skrevet 23. februar 2019 #16 Skrevet 23. februar 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er 5 voksne mennesker (20 år og oppover) i relasjon til hverandre, altså søsken, far, onkel etc. To av dem er et par. Indisk/pakistansk bakgrunn. Anonymkode: 45dcb...1f8 Da har de jo allerede fått med en del av dem som kunne flyttet inn senere. Så lenge alt virker greit ellers så ville jeg leid ut til dem. Du kan jo også si at det ikke er plass til særlig mange flere, og at det ikke er kapasitet til det. En ekstra person gjør jo ikke så mye. Regner med at de betaler for strøm selv? Og at du får depositum? Så lenge de kan betale så ville jeg leid ut.
AndreasBR Skrevet 8. mars 2019 #17 Skrevet 8. mars 2019 Jeg ville tatt alt av forbruk utenfor leiesummen.. Vann, varme og strøm..
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2019 #18 Skrevet 8. mars 2019 Det viste seg å ikke være i orden med kredittsjekker og referanser, så da fikk de nei til å flytte inn. TS Anonymkode: f1f84...c8a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå