AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #1 Skrevet 23. februar 2019 Tricky spørsmål og kanskje ingen kan svare på, men verdt å spørre uansett. Jeg er statsborger i et annet land, altså, har passet fra landet jeg er født i, men har bodd i Norge fra da jeg var ungdom (er 26 år nå). Aner ikke hvorfor jeg ikke har søkt statsborgerskap før, og nå er det bare så mye stress og koster så mye at jeg ikke orker å søke. Landet jeg kom fra er ikke en del av vwp, så om jeg skal reise til USA må jeg søke om vanlig turistvisum. Greia er at i mine tenåringstider skrev jeg noe på Twitter og folk som ville ødelegge alt for meg fordi de ikke likte meg, anmeldte meg for det jeg skrev, jeg har ikke blitt dømt eller straffet eller fått bot, men i en utvidet politiattest står det hvilken straffelov jeg har bryttet (det var noe om trusler). spørsmålet mitt er: vet noen om det kan påvirke søknaden min?? dette skjedde for så mange år siden at jeg husket ikke det engang, men idk om de tar trusler fra 100 år tilbake som noe alvorlig slik at jeg får nektet reiseautorisasjon? Anonymkode: 3cd2e...59f
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #2 Skrevet 23. februar 2019 Hvor gammel var du da det skjedde? Er det ikke sånn at ting bare står i to år når man er under 18? Jeg ble tatt da jeg stjal en bok fra en butikk, ble anmeldt og måtte være med på en bekymringssamtale hos politiet, var bare fjorten år den gangen og fikk beskjed om at det stod kun på rullebladet mitt i to år. Anonymkode: 52eb0...c24
minister-mio Skrevet 23. februar 2019 #3 Skrevet 23. februar 2019 Du er ikke dømt, men det står på vandelsattesten?
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #4 Skrevet 23. februar 2019 Når jeg har reist til USA, har jeg bare søkt om ESTA, og det får man gjerne godkjent innen veldig kort tid. Om det gjelder for deg, det vet jeg ikke. Jeg har også en tidligere anmeldelse på meg, men siden saken ble henlagt, kom det ikke opp på rullebladet. Det fikk ingen konsekvenser for innreise til USA, hvertfall:) Selvom det vil kunne vises på en utvidet politiattest. Det skjedde i 2016, og jeg har vært i USA 2 ganger etter det. Anonymkode: 05bb2...d85
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #5 Skrevet 23. februar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når jeg har reist til USA, har jeg bare søkt om ESTA, og det får man gjerne godkjent innen veldig kort tid. Om det gjelder for deg, det vet jeg ikke. Jeg har også en tidligere anmeldelse på meg, men siden saken ble henlagt, kom det ikke opp på rullebladet. Det fikk ingen konsekvenser for innreise til USA, hvertfall:) Selvom det vil kunne vises på en utvidet politiattest. Det skjedde i 2016, og jeg har vært i USA 2 ganger etter det. Anonymkode: 05bb2...d85 Ts kan ikke reise på esta. Står i HI. Landet han/hun er statsborger i er ikke medlem av visa waiver program (esta). Anonymkode: 778cc...994 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #6 Skrevet 23. februar 2019 11 minutter siden, minister-mio said: Du er ikke dømt, men det står på vandelsattesten? Det skal vist stå alt på en utvidet attest. Jeg har jobbet i barnehage mange ganger før og vandelsattesten kom alt uten noe merket men da jeg søkte om vandelattest for å søke om reiseautorisasjon så fikk jeg det; ringte til de som er ansvarlig og de sa at alt skal stå i en utvidet attest uansett om man har blitt dømt eller ikke Anonymkode: 3cd2e...59f
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #7 Skrevet 23. februar 2019 15 minutter siden, AnonymBruker said: Hvor gammel var du da det skjedde? Er det ikke sånn at ting bare står i to år når man er under 18? Jeg ble tatt da jeg stjal en bok fra en butikk, ble anmeldt og måtte være med på en bekymringssamtale hos politiet, var bare fjorten år den gangen og fikk beskjed om at det stod kun på rullebladet mitt i to år. Anonymkode: 52eb0...c24 Jeg var allerede 18 faktisk, så vet ikke... Anonymkode: 3cd2e...59f
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #8 Skrevet 23. februar 2019 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts kan ikke reise på esta. Står i HI. Landet han/hun er statsborger i er ikke medlem av visa waiver program (esta). Anonymkode: 778cc...994 Ah, ok:) Må innrømme at jeg ikke visste hva vwp sto for, men da vet jeg det nå 😊 Anonymkode: 05bb2...d85
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #9 Skrevet 23. februar 2019 Nei, det påvirker ikke en vandelsattest. Det er kun grov kriminalitet som gjør Anonymkode: e2285...ce5
minister-mio Skrevet 23. februar 2019 #10 Skrevet 23. februar 2019 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det skal vist stå alt på en utvidet attest. Jeg har jobbet i barnehage mange ganger før og vandelsattesten kom alt uten noe merket men da jeg søkte om vandelattest for å søke om reiseautorisasjon så fikk jeg det; ringte til de som er ansvarlig og de sa at alt skal stå i en utvidet attest uansett om man har blitt dømt eller ikke Anonymkode: 3cd2e...59f drøyt at det kan lagres når du ikke er dømt. Er du ikke dømt kan du vel ikke straffes ved å nektes innreise? Vandelsattest for å jobbe i barnehage viser kun sedelighetsforbrytelser. 1
Gjest Linaria Skrevet 23. februar 2019 #11 Skrevet 23. februar 2019 Hvis du kun har blitt anmeldt, men ikke dømt, så burde ikke det ha noe å si. Alle kan anmelde noen for noe. Litt surt om noen kan anmelde meg selv om jeg ikke har gjort noe galt, og det hadde forhindret meg å besøke USA.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #12 Skrevet 24. februar 2019 1 hour ago, Linaria said: Hvis du kun har blitt anmeldt, men ikke dømt, så burde ikke det ha noe å si. Alle kan anmelde noen for noe. Litt surt om noen kan anmelde meg selv om jeg ikke har gjort noe galt, og det hadde forhindret meg å besøke USA. Liksom, jeg ble tatt inn for questioning pga anmeldelser; men saken ble henlagt fordi de må ha forstått at tweeten var en tull. Ikke hørt noe mer fra politiet etter at jeg var på avhør og plutselig så sto det i politiattest etter 8 år-ish Anonymkode: 3cd2e...59f
Gjest Linaria Skrevet 24. februar 2019 #13 Skrevet 24. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Liksom, jeg ble tatt inn for questioning pga anmeldelser; men saken ble henlagt fordi de må ha forstått at tweeten var en tull. Ikke hørt noe mer fra politiet etter at jeg var på avhør og plutselig så sto det i politiattest etter 8 år-ish Anonymkode: 3cd2e...59f Er vel best å ringe politiet og høre nøyaktig hva som har skjedd? Gjorde du det da du fant ut at det sto på rullebladet?
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #14 Skrevet 24. februar 2019 38 minutter siden, Linaria said: Er vel best å ringe politiet og høre nøyaktig hva som har skjedd? Gjorde du det da du fant ut at det sto på rullebladet? Ja det gjorde jeg, og da sa de at alt skal stå på en uttømmende attest uansett om man er straffet eller ikke, så idk... Anonymkode: 3cd2e...59f
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #15 Skrevet 24. februar 2019 Reis tilbake til ditt eget land, da kan du søke via ambassade eller konsulat der. Hvis du ikke er Norsk statsborger med Norsk pass så er det lite du kan gjøre fra Norsk jord. Anonymkode: fab2e...b33 1
Gjest Linaria Skrevet 24. februar 2019 #16 Skrevet 24. februar 2019 10 minutter siden, AnonymBruker said: Ja det gjorde jeg, og da sa de at alt skal stå på en uttømmende attest uansett om man er straffet eller ikke, så idk... Anonymkode: 3cd2e...59f Tja, siden du aldri ble dømt, regner jeg ikke med at det burde være noe problem å få visum, men nå VET jeg ikke.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #17 Skrevet 24. februar 2019 9 minutter siden, AnonymBruker said: Reis tilbake til ditt eget land, da kan du søke via ambassade eller konsulat der. Hvis du ikke er Norsk statsborger med Norsk pass så er det lite du kan gjøre fra Norsk jord. Anonymkode: fab2e...b33 Man kan uansett søke i amerikansk ambassade i Norge, jeg har bodd her halvparten av livet mitt, ikke noe vits å bruke så mye penger på å reise til hjemmelandet (kjempe dyrt å reise til sør-amerika btw) kun for å søke om visum som man kan søke her. men det var ikke det som var spørsmålet.. Anonymkode: 3cd2e...59f
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #18 Skrevet 24. februar 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det skal vist stå alt på en utvidet attest. Jeg har jobbet i barnehage mange ganger før og vandelsattesten kom alt uten noe merket men da jeg søkte om vandelattest for å søke om reiseautorisasjon så fikk jeg det; ringte til de som er ansvarlig og de sa at alt skal stå i en utvidet attest uansett om man har blitt dømt eller ikke Anonymkode: 3cd2e...59f Jeg er ganske sikker på at det er kun det man har vært tiltalt for (tiltalt er neste steg etter en anmeldelse, der politiet mener du er skyldig og trekker ut en tiltale som gjør at du må i retten, og det man har vært dømt for) som havner på vandelsattesten, også på utvidet vandelsattest. Men politiet selv har tilgang til informasjon om alle noteringer på deg. Anonymkode: e2285...ce5
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #19 Skrevet 24. februar 2019 7 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er ganske sikker på at det er kun det man har vært tiltalt for (tiltalt er neste steg etter en anmeldelse, der politiet mener du er skyldig og trekker ut en tiltale som gjør at du må i retten, og det man har vært dømt for) som havner på vandelsattesten, også på utvidet vandelsattest. Men politiet selv har tilgang til informasjon om alle noteringer på deg. Anonymkode: e2285...ce5 Det skjedde sånn: jeg skrev noe tull på Twitter. Ei jente som mislikte meg anmeldte meg fordi hun var «redd» for at jeg skulle angripe skolen. (Det er bare bullshit av henne fordi hun kjente meg og visste hvordan jeg var som person). Så tok politiet kontakt og tok meg inn til avhør; de forsto at alt dette var tull og jeg var harmløs men de måtte uansett gå hjem til meg og sjekke om jeg hadde tilgang til våpen eller noe lignende. Etter det så hørte jeg ikke noe mer fra saken, bare at den var henlagt. Så dukket det opp i vandelattest 8 år senere og da jeg ringte de ansvarlige så sa de at alt skal stå på en utvidet attest uansett om man er dømt eller ikke.... Anonymkode: 3cd2e...59f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå