Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har aldri mobbet og har aldri blitt mobbet.

Ser i en annen tråd her at folk flytter fra hjemmet sitt på grunn av mobbing. Det er jo ikke noe nytt. Men jeg slutter aldri å forbause meg over at folk mobber. Hvorfor gå inn for å gjøre andre mennesker vondt?

Dere som mobbet andre under oppveksten, driver dere på med dette fortsatt som voksne? Og hvem gjør dere dette mot nå? Er det kollegaer, naboer, familiemedlemmer? Hva får dere ut av det? Tar de som blir mobbet noen gang igjen? Tenker dere å slutte med dette?

Anonymkode: 01ff2...937

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mobbet noen ganger på barne og ungdomsskole. Forstod ikke dengang da hva jeg gjorde. Det var en gruppepsykologi i spill som har fascinert meg i voksen alder, for det henger ikke på greip at jeg kunne gjøre det! Det minner nesten om ting jeg har lest om grusomheter gjort av vanlige folk under krigen, uforståelig, for dem selv og andre. Men det unnskylder ingenting. Jeg har selv tatt kontakt med mobbeoffer i voksen alder og stilt meg åpen for hudfletting, men møtt tilgivelse. Det var uansett nødvendig for egen del mtp hvem jeg egentlig er. Mobber ikke nå. Er voksen og reflektert. Prøver forstå fremfor å være blankt fordømmende. Fordømmelse kan også være en slags mobbing. Derfor bør du se litt på innlegget ditt selv. Tipper du nemlig ikke mente å påstå at noen bevisst gjør andre vondt. For som sagt tror jeg ikke det at andre får vondt er en forbindelse til mobberens handlinger som eksisterer i mobbernes sinn alltid. (Les: konsekvens)

Forøvrig ble jeg mye mobbet selv, men det var som adskilte situasjoner de episodene når jeg ble mobbet og når jeg mobbet. Det var ingen forbindelse mellom dem der og da. Og det er kanskje mye å forvente av en 12-åring også, å skulle dra paralleller mellom slike situasjoner, så det unnskylder ikke, men jeg synes ikke det forklarer heller.

Anonymkode: 76167...cac

Skrevet

Tror det er viktig å definere hva du legger i mobbing blant voksne. Mange voksne av i dag tåler jo ikke kritikk i det hele tatt og mener ALL negativ tilbakemelding er mobbing. 

Anonymkode: c72fd...3e4

Skrevet

Tja, jeg vil heller si at folk er altfor forsiktige og hensynsfulle, rett ut feige. På min arbeidsplass har vi noen "vanskelige" personer, selvsentrerte, dominerende, gjør alt for å selv komme i fokus, tåler ikke at andre får oppmerksomhet, osv osv. Min erfaring er at andre kollegaer er alt for hensynsfulle, lar disse ture fram og finner seg i allt for mye fra disse. Jeg er ikke i tvil om at all kritikk vil bli oppfattet som mobbing. Så da heller holde kjeft enn å bli stemplet som mobber...

Anonymkode: 3f564...fad

Skrevet

For å føle seg bedre med seg selv.

Anonymkode: 32250...55d

Skrevet

Det er egentlig ikke så veldig vanskelig og å forstå. Det finnes mange forklaringer, men noen har alvorlige personlighetsforstyrrelser som gjør at de ikke har emne til empati/nyter og å påføre folk smerte. Ellers har det ofte mye med gruppe-psykologi og å gjøre, har jeg lest. Alt i alt finnes det sikkert ufattelig mange forklaringer, men noen unnskyldning er det ikke. Vi vet jo i dag hvilken skade det gjør på mennesker psykisk. Derfor er det viktig at skolen og evt andre jobber tett og effektivt for og å forebygge. Også arbeidsplasser bør gripe inn dersom mobbing oppdages. Jeg tror mobbing kan oppstå fordi mobberen tror at hans/hennes opptreden er akseptert dersom utenforstående ikke sier noe. Derfor er det viktig at utenforstående sier ifra, enten til den det gjelder eller til andre. 

Skrevet

Jeg tror de som mobber gjør det av tilhørighet og ikke nødvendigvis fordi de mener å være onde og slemme. Har du ikke merket hvor raskt man får en connection med folk når man finner noe felles å mislike, for eksempel politikk, et utested, en type folk, eller i mobberes ståsted så er det en person.  De gjør det for å føle seg selv litt bedre, opphøye seg selv ved å tråkke andre ned. 

Anonymkode: c781a...588

Skrevet

Vil tro det er de samme mekanismene som gjelder ved mobbing som man ser i FLUST av tråder her på KG. Nærmere bestemt at man på forskjellig vis forsøker å få andre til å føle seg dårlig, ikke god nok, underlegen osv, og vil tro fellesnevneren for de som holder på slik er at de personlig føler på de samme negative følelsene. 

Anonymkode: be200...a7b

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mobbet noen ganger på barne og ungdomsskole. Forstod ikke dengang da hva jeg gjorde. Det var en gruppepsykologi i spill som har fascinert meg i voksen alder, for det henger ikke på greip at jeg kunne gjøre det! Det minner nesten om ting jeg har lest om grusomheter gjort av vanlige folk under krigen, uforståelig, for dem selv og andre. Men det unnskylder ingenting. Jeg har selv tatt kontakt med mobbeoffer i voksen alder og stilt meg åpen for hudfletting, men møtt tilgivelse. Det var uansett nødvendig for egen del mtp hvem jeg egentlig er. Mobber ikke nå. Er voksen og reflektert. Prøver forstå fremfor å være blankt fordømmende. Fordømmelse kan også være en slags mobbing. Derfor bør du se litt på innlegget ditt selv. Tipper du nemlig ikke mente å påstå at noen bevisst gjør andre vondt. For som sagt tror jeg ikke det at andre får vondt er en forbindelse til mobberens handlinger som eksisterer i mobbernes sinn alltid. (Les: konsekvens)

Forøvrig ble jeg mye mobbet selv, men det var som adskilte situasjoner de episodene når jeg ble mobbet og når jeg mobbet. Det var ingen forbindelse mellom dem der og da. Og det er kanskje mye å forvente av en 12-åring også, å skulle dra paralleller mellom slike situasjoner, så det unnskylder ikke, men jeg synes ikke det forklarer heller.

Anonymkode: 76167...cac

Tror de fortsetter ja. Jeg opplevde utfrysning gjennom hele skoletiden. Når jeg var ferdig med grunnskole, flyttet vi. Uten å kjenne noen av de. Være sammen med, bursdager osv. Spes ei som bodde i enden av rekkehuset vi bodde. Så var det ei annen i nabolaget. De andre bodde heller ikke langt vekke fra meg

Så i voksen alder flyttet vi tilbake. Prøvde å hilse osv... Sa jeg bodde her osv. Ingen intr i å prate. Jeg må ta buss hver dag til jobb. Der kommer hun ene 3 g i uken. Ser rett forbi meg. Det har skjedd med 2 andre også, som jeg møter. 

Etter et år her, så får jeg brev. Stor gjenforeningsfest på min gamle skole. De var nødt til å sende til alle. Jeg orket ikke svare på det, og ingen stilte spørsmål heller. I dag er det som før,total utfrysning. Så på Facebook til en av de. Bilde av gamle venner som møtes. 

Jeg har angst pga disse årene. To jobber i butikk, og jeg går aldri inn i de butikkene. Den ene er matbutikk. Jeg kjører heller bil, for å bruke en annen. 

Anonymkode: 9c9e7...ca8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...