AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #1 Skrevet 23. februar 2019 Yes, veide meg nå, har lagt på meg nær 8 kilo i vinter. Har ifølge BMIskalaen blitt offisielt feit... Jeg var i nedre normal BMI i fjor sommer... Det gikk fort!! For tre år siden begynte jeg å trene kondisjon. Jeg ble ikke veldig god, men jeg klarte å løpe en mil sammenhengende med 175 i gjennomsnittspuls. Så fikk jeg en skade (i jobbsammenheng) for to år siden som gjorde meg mer eller mindre sengeliggende. Det tok et år å trene seg opp igjen. Halvåret etter hadde jeg ingen unnskyldning for å ikke trene, men jeg var i det minste relativt flink til å spise mindre enn jeg ønsket og bevegde meg mye. Jeg holdt den lave vekta. Men det siste halvåret har vært katastrofalt. Jeg har spist vekk alle følelser og gått på en smell. Både mentalt og fysisk. Jeg ser i speilet og det er bare "blæh!" jævla gris!! Det tyter flesk over bukselinningen som bare for noen måneder siden var for stor. Genserne sitter stramt rundt armene. Puppene eser over cupene i BH-en. Ansiktet som er rundt fra naturens side er nå blubbete. Haka har doblet seg. Lårene presses hardt mot hverandre når jeg samler knærne. Rumpa har fått cellulitter og en ekstra banana-roll under hver rumpeball. Leggene rundere og anklene... ja, de har forsvunnet. Håndleddene jeg syntes var så vakre med markerte bein og overganger har bare blitt kjedelige. På tide å ta seg sammen! Men, jeg sliter med maten. Jeg sliter med å tenke at jeg noen sinne kan komme meg ned på trivselsvekta som er 8kilo mindre. Følte meg så bra da, lett, energisk, sexy. Fikk også høre det av andre, både kjente og ukjente. Jeg vil så gjerne ned før sommeren da jeg kjøpte lekre sommerkjoler i fjor da jeg så bra ut. Men for å klare det på 3 mnd må jeg ligge 500kcal i minus hver dag i 3 mnd! Det er jo helt sykt! Ingen kos, ingen trøst. Føler jeg mister en venn! Like sykt som at jeg har klart å ligge så langt over kcal-behovet mitt så lenge også, og ikke klart å stoppe i tide. Hvordan er det mulig!? Jeg sliter med å få hodet på plass for tiden, men vet at om jeg ikke gjør noe nå, stopper nå, så vil 8 kilo fort bli til 16 og DA snakker vi piont of no return. Da kan jeg bare kaste inn håndkleet og være feit resten av livet liksom. Når folk beskriver meg kan de bare venne seg til å si "venninnen til Kari vet du, hun store...". Æsj... hvor begynner man? Er matlei i tillegg... Vil ikke ha noe, blir kvalm av sunn mat. Vil bare ha sjokolade, chips, dip, saus... Det mentale er det eneste som stopper meg, jeg er ung. Jeg vet jo at kroppen vil ha sunnere mat,men hjernen skriker etter det motsatte. Og akkurat nå får den det. Hjelp til selvhjelp mottas med stor takknemlighet! Anonymkode: 3f3d7...5e9 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #2 Skrevet 23. februar 2019 Hvis du er villig til å utfordre antagelsene dine, så skulle dette være ganske lett. 8 kilo er "ingenting". Er du i kategorien "fedme" nå, så vil du fremdeles være "overvektig" 8 kilo lettere, men det er du som setter målene. 500 kalorier i underskudd burde du ikke grue deg for. Du kan fremdeles spise deilig mat, og nok mat. Mat er godt, mat er kos, men ikke din beste venn. Vær forsiktig med å bruke mat som trøst. Hvis det ikke bare er et retorisk spørsmål: Mat er godt, og kaloririk mat er ekstra godt, og lett å spise for mye av. Det er ikke vanskelig i det hele tatt å legge på seg. Hvis du blir kvalm av sunn mat, så finn ut om det er fordi du tror sunn mat = vond mat, eller fordi du ønsker at sunn mat = vond mat. Hvis det første, kan du lære å lage sunn mat som smaker godt. Hvis det andre, blir det litt mer krevende jobbing. Anonymkode: 4e5b4...310 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #3 Skrevet 24. februar 2019 500 kcal i minus per dag er fint overkommelig. Du har bare lagt til deg noen dårlige vaner, men de klarer du å endre. Det er jo ikke sånn at du aldri får spise usunt igjen, du skal bare spise mindre av det, og sjeldnere. De første 1-2 ukene blir sikkert tøffe, men når du begynner å se resultater på vekta vil du få en boost i motivasjonen. Det tar også litt tid å venne smaksløkene til å like sunn og næringsrik mat, men igjen, det er snakk om vaner. Gjør det til en ukentlig vane å trene igjen, begynn med en gang i uka, så kan du trappe opp gradvis. Det er viktig for helsa å bevege seg, men når det gjelder vektreduksjon er det kostholdet som er det aller viktigste. Hvis du synes at det er vanskelig å holde styr på kalorier ville jeg meldt meg inn i Vektklubb. Jeg fikk en skikkelig aha-opplevelse første gangen jeg registrerte kalorier der. Jeg ser at Vektklubb til tider er ganske utskjelt her inne, men jeg hadde mye hjelp av verktøyene og artiklene deres. Andre foretrekker Lifesum. Det har jeg ikke prøvd selv, men sikkert en grunn til at den er så populær. 8 kg er fullt overkommelig å gå ned, 16 også for den saks skyld. Det er bare å begynne! Heia deg!:) Anonymkode: 0b3b1...841
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #4 Skrevet 24. februar 2019 For en lang selvhatende anektode. Du høres veldig slitsom ut, slapp av! Anonymkode: 54613...0c2 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #5 Skrevet 25. februar 2019 Hei! Dette er AKKURAT som å lese om meg selv. Hvis du har lyst til å oppdatere og motivere hverandre kan vi godt gjøre det fordi jeg begynner med forandringer IDAG og det kan du også!!😊 Anonymkode: c2db4...2e3
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #6 Skrevet 25. februar 2019 Jeg synes du skal slappe av. Gjøre ting slik de skal. -500kcal om dagen etc, så går det sakte men sikkert rett vei. MEN, jeg må si at 8kg ila en vinter er ganske mye, og kan vel ikke helt kalles «vinterkiloene» som om det var det helt vanlige.. Jeg har også gått opp i vinter, men det er snakk om en kilo/halvannen. Anonymkode: 8fdc6...7c2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #7 Skrevet 25. februar 2019 PS. Det er veldig vanlig å være matlei når man kar seg selv spise alt mulig junk og godterier. Helt normalt. Bare ikke tenk så mye på maten. Spis det du skal for å holde deg mett og innenfor budsjett. Du spiser for å bli mett, ikke fordi det er digg. Plutselig begynner du å sette pris på «diettmaten» din 🙂 Anonymkode: 8fdc6...7c2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #8 Skrevet 25. februar 2019 Skjønner ikke helt at du kan gå fra nesten undervektig til fedme i løpet av et år....Men du mener kanskje overvektig når du sier "feit" og ikke fedme. Uansett; du høres helt panisk ut og dette er ikke akkurat en god begynnelse: På 23.2.2019 den 22.45, AnonymBruker skrev: Æsj... hvor begynner man? Er matlei i tillegg... Vil ikke ha noe, blir kvalm av sunn mat. Vil bare ha sjokolade, chips, dip, saus... Det mentale er det eneste som stopper meg, jeg er ung. Jeg vet jo at kroppen vil ha sunnere mat,men hjernen skriker etter det motsatte. Og akkurat nå får den det. Anonymkode: 3f3d7...5e9 Du kan ikke leve av sjokolade og chips, uavhengig av hvilken vekt du er på. Det at du ikke "liker sunn mat" er et større problem enn litt ekstra kilo. Du er nødt til å innføre bedre vaner for helsen din. Det er vel noe du liker som ikke er rent sukker og bearbeidet fett? Anonymkode: 7a262...724
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #9 Skrevet 25. februar 2019 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: PS. Det er veldig vanlig å være matlei når man kar seg selv spise alt mulig junk og godterier. Helt normalt. Bare ikke tenk så mye på maten. Spis det du skal for å holde deg mett og innenfor budsjett. Du spiser for å bli mett, ikke fordi det er digg. Plutselig begynner du å sette pris på «diettmaten» din 🙂 Anonymkode: 8fdc6...7c2 Tvertimot. Du kan være så begreistret for "diettmat" som bare det, en stund, men du blir matlei når du spiser "diettmat" lenge nok. Og du skal ikke bare spise for å bli mett, mat er digg og skal være digg. Det som skjer når du lar deg selv spise det du har lyst på, er at alt vil alt smake bedre, og du tar generelt bedre valg. (Du, eller man. YMMV, men det er det som skjer i 99% av tilfellene, og det er ikke 99% sannsynlig at du hører til de resterende 1%.) Anonymkode: 4e5b4...310
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #10 Skrevet 26. februar 2019 På 25.2.2019 den 0.27, AnonymBruker skrev: For en lang selvhatende anektode. Du høres veldig slitsom ut, slapp av! Anonymkode: 54613...0c2 Helt enig! Derfor jeg trykket på anonym-knappen;) Anonymkode: 3f3d7...5e9
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #11 Skrevet 26. februar 2019 På 25.2.2019 den 4.37, AnonymBruker skrev: Hei! Dette er AKKURAT som å lese om meg selv. Hvis du har lyst til å oppdatere og motivere hverandre kan vi godt gjøre det fordi jeg begynner med forandringer IDAG og det kan du også!!😊 Anonymkode: c2db4...2e3 I dag trente jeg kondisjon til pulsklokka viste 700kcal brent. Spiste proteinrik frokost, uten noe tilsatt sukker. Til middag spiste jeg vel 400kcal (200g fiskegrateng og salat uten dressing). Men så har jeg spist godteri på kveldstid, ca 100g. Anonymkode: 3f3d7...5e9
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2019 #12 Skrevet 27. februar 2019 Veide du godteriet? Av egen erfaring er ca 100g godteri fort 200g og så er du i null i dag på kalorier og holder vekten uten å gå ned. Ikke godteri midt i uken uten å veie og telle nøyaktig kalorier. Anonymkode: 2a264...15b
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2019 #13 Skrevet 27. februar 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: I dag trente jeg kondisjon til pulsklokka viste 700kcal brent. Spiste proteinrik frokost, uten noe tilsatt sukker. Til middag spiste jeg vel 400kcal (200g fiskegrateng og salat uten dressing). Men så har jeg spist godteri på kveldstid, ca 100g. Anonymkode: 3f3d7...5e9 Var de eneste måltidene dine "proteinrik frokost" (hva nå det er) og middag på 400 kcal? Da kan jeg skjønne at du røk på en godterismell på kvelden. Anonymkode: 0b3b1...841 2
My_Lady Skrevet 27. februar 2019 #14 Skrevet 27. februar 2019 Kjenner meg litt igjen her, har gått opp 5 kg siden i fjor sommer. De 3 siste kom etter nyttår etter en lang sykdomsperiode samtidig som jeg «spiste ut jula» = mye sjokolade og potetgull jeg hamstret før jul. Fikk meg ett lite sjokk når jeg gikk på vekta for noen uker siden og såg 3 kg mer enn jeg forventet. Er fortsatt innenfor normal BMI, men merker det godt på klærne og sliter nå med å kle på meg siden alle buksene strammer ubehagelig mye. Fikk ett lite kick av motivasjon i helgen når jeg brukte ett skjørt som jeg sist brukte i begynnelsen av desember, det var da litt for stort og satt løst, i helgen satt det litt for godt fast rundt magen. Har begynt å trene på treningssenter og skjerpet meg når det kommer til hverdagsmosjonen. I tillegg til alt det usunne jeg har spist har også porsjonene mine med vanlig mat blitt alt for store. Jobber nå med å begrense mengdene til måltidene i tillegg til å unngå for mye snacks. Håper på raske resultater for vet ikke hvor lenge jeg klarer å holde motivasjonen oppe om det ikke vises raskt på enten vekta eller klærne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå