Gå til innhold

Amerikanerne kjøper i snitt 66 klesplagg og kaster 40 kg tøy - hvert eneste år!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Denne her er drøy...er vi nordmenn like ille?

Anonymkode: 70744...262

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

66 klesplagg? Er da truser og sokker medregnet?

Anonymkode: 1cf52...512

Skrevet

Ja vi er faktisk på forbruks toppen i hele Europa.... 

Anonymkode: 150ee...5ca

Skrevet

Jeg har bestemt meg for å begynne med å stoppe sokker og å slutte med å kjøpe unødvendige klær. Klesplagg som ikke lar seg reparere, skal jeg klippe opp og bruke som kluter og ødelagte tynnstrømpebukser klippes opp og brukes til å pusse sko med :) 

Anonymkode: 1cf52...512

• Liker 2
Skrevet

66 klesplagg i året? Herregud, det var mye. Så mye har jeg aldri kjøpt.

Kan det virkelig være tilfelle? Amerikanere må virkelig være storforbrukere.

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, Million said:

66 klesplagg i året? Herregud, det var mye. Så mye har jeg aldri kjøpt.

Kan det virkelig være tilfelle? Amerikanere må virkelig være storforbrukere.

Her er det mest sannsynligvis noen som trekker snittet veldig mye opp. 

Anonymkode: f5473...253

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Her er det mest sannsynligvis noen som trekker snittet veldig mye opp. 

Anonymkode: f5473...253

Ja, det var det jeg tenkte også. Noen rikinger som har shopping som heltidssyssel, kanskje. 66 plagg i året, er ca 5,5 plagg i måneden. Det er jo ikke mye for noen som er velstående og rike.

• Liker 1
Gjest Tigress
Skrevet
17 timer siden, Million skrev:

Ja, det var det jeg tenkte også. Noen rikinger som har shopping som heltidssyssel, kanskje. 66 plagg i året, er ca 5,5 plagg i måneden. Det er jo ikke mye for noen som er velstående og rike.

Det er ikkje så mykje for ein vanleg middelklassefamilie heller, det er berre å gå inn på ein kjedebutikk i nærleiken, ein kan lett kjøpe 5-6 plagg for under ein tusenlapp, billigbutikkane legg jo opp til at ein skal handle fordi det er så rasande billig. Det er kvalmt, det heile. 

Skrevet
4 minutter siden, Tigress skrev:

Det er ikkje så mykje for ein vanleg middelklassefamilie heller, det er berre å gå inn på ein kjedebutikk i nærleiken, ein kan lett kjøpe 5-6 plagg for under ein tusenlapp, billigbutikkane legg jo opp til at ein skal handle fordi det er så rasande billig. Det er kvalmt, det heile. 

Sant, men de mener vel at disse 66 plaggene er PR PERSON, ikke pr familie? For en hel familie er det jo ikke mye, om man har flere barn i vekst og slikt.

Gjest Tigress
Skrevet
2 minutter siden, Million skrev:

Sant, men de mener vel at disse 66 plaggene er PR PERSON, ikke pr familie? For en hel familie er det jo ikke mye, om man har flere barn i vekst og slikt.

Eg synest det er sjukt mykje for ein familie også, men ja, det er per person. Og med dei låge prisane vi har på klede, så er dette berre eit par tusenlappar i månaden, så eg vil tru det er like ille her. Når ein skriv om gjennomsnitt så er det alltid nokre ville tal som trekk opp, men også nokre ville tal som trekk ned, medianen er alltid meir interessant, men likevel er det sikkert minst like ille her, vi har trass alt generelt sett betre råd enn dei fleste...

Skrevet
4 minutter siden, Tigress skrev:

Eg synest det er sjukt mykje for ein familie også, men ja, det er per person. Og med dei låge prisane vi har på klede, så er dette berre eit par tusenlappar i månaden, så eg vil tru det er like ille her. Når ein skriv om gjennomsnitt så er det alltid nokre ville tal som trekk opp, men også nokre ville tal som trekk ned, medianen er alltid meir interessant, men likevel er det sikkert minst like ille her, vi har trass alt generelt sett betre råd enn dei fleste...

Jeg har bare ett barn selv, men når jeg tenker etter, så var det rimelig mye barneklær som ble handlet inn hver mnd i en periode av barnets liv. For eksempel da han begynte å krabbe, før han kunne gå, og han krabbet overalt.... ute også. Asfalten rev jo opp bukseknærne hans på et par dager! Det gikk veldig mye bukser på den tiden, ja...! Så da drev vi nok opp gjennomsnittsantallet ganske mye 😛

• Liker 1
Skrevet

Nå har jeg googlet litt og SSB samler inn tall basert på kroneutgifter på klær, ikke antall klesplagg. Da kommer Oslo verst ut med 11000kr per innbygger per år, landsgjennomsnitt rett under 8000. Men dette er flere år siden og med stadig bedre økonomi går også utgiftene til denne posten opp fra år til år, med det også forbruket. Det sies bl.a. at vi kjøper dobbelt så mye klær nå som i 1989, ca 2500 plagg i livet, basert på 1200kg vekt. Hvis du deler det på 80 år kommer du frem til 31 plagg/år. Det er lite forskning på det i Norge, men et estimat er at gjennomsnittsnordmannen har til en hver tid ca 350 plagg.

Det skal mye til å være like ille som amerikanerne, men vi er ikke spesielt tilbakeholdne på forbruk vi heller.

Anonymkode: 70744...262

• Liker 2
Skrevet

Ser brukeren over her skriver at gjennomsnittet i Norge er på 350 plagg. Utenom truser og sokker har jeg ca 200 plagg etter en kjapp gjennomgang, og jeg legger i alle fall en pose eller to med klær i sånn grønn klescontainer i året. Jeg regner med at jeg kjøper i snitt 1 klesplagg hver måned-annenhver måned. Synes ikke det er så ille jeg. Jeg kjøper ikke nytt uten at det er noe jeg trenger og har tenkt på en stund heller. Jeg liker å leve litt etter tanken om at man ikke skal ha mer ting enn man har oversikt over. 

Anonymkode: 49b29...c1f

Gjest Tigress
Skrevet

Eg hadde, ved siste telling, over 70 skjerf. Eg har berre ein hals! Eg har nok nærmare 1000 enn 350 plagg, altså, alt rekna med. Det hopar seg opp, det gjer det. 

Skrevet

Hørte på nyhetene for en stund siden hvor ille vi nordmenn er, vi er IKKE bedre iallefall! Jeg tror det finnes flere rike nordmenn i % av befolkningen i Norge enn i USA, og jo mer penger man har jo mer forbruker man.

En annen ting er at nordmenn ligger på verdenstoppen i forbruk knyttet til oppussing og fornyelse av hjemmet. Dét er forurensende det!! 

Men amerikanere bruker mye mer bil...

Tror vi er ganske like belastende for miljøet altså.

Skrevet
6 minutter siden, Tigress skrev:

Eg hadde, ved siste telling, over 70 skjerf. Eg har berre ein hals! Eg har nok nærmare 1000 enn 350 plagg, altså, alt rekna med. Det hopar seg opp, det gjer det. 

Herlighet. Jeg har 3 skjerf. Hva skal du med 70? Hvorfor lar du det hope seg opp? Kan du ikke gi bort/selge de tingene du ikke bruker og ha en regel om at du må kvitte deg med ett plagg for hvert nytt du kjøper? 

• Liker 1
Skrevet

Jeg tok en kjapp telling nå, og jeg har ca 90 klesplagg, inkludert penkjoler, yttertøy, undertøy, treningstøy, sokker, bikini, badedrakt, luer, skjerf, og votter.

I tillegg har jeg 9 par sko.

Det er langt unna gjennomsnittet, noe som betyr at noen også må ha betydelig mye over gjennomsnittet med klær.

Anonymkode: 9c0b9...47b

Skrevet

Nå er vi en familie på 3, en voksen og 2 barn, og vi kjøper nok 66 klesplagg i året. Men jeg som er ferdig med å vokse, kjøper ikke 66 plagg. Men som kvinne, så blir det jo nye truser, sokker, bh og strømpebukser hvert år. Har jo tenkt på å ha shoppestopp, men noe klær er jo forbruksvare. 

Anonymkode: 352c7...b85

Skrevet (endret)

Jeg kaster lite klær nå for tiden, men hadde en periode hvor mye ble gitt bort til Fretex. Har nok gitt vekk 50 svarte søplesekker med klær. 

Det er dog en forklaring; har gått ned 80 kg, og gått ned fra størrelse 54/56 til nå 44/46 (også litt 42 og 48), som gjør at jeg har eller har hatt klær i alle størrelser.

Når jeg plutselig kom inn i størrelse 44-46 åpnet en ny verden seg for meg; jeg kan nå stort sett handle både fra disse såkalt "plus size"-avdelingene og de "normale" avdelingene. Og ja, det hjelper ikke at jeg elsker kjoler. Har nok 1000 kjoler alene.

Men, den følelsen av å føle seg "normal" gjorde nok at euforien tok overhånd en periode. Det kan den inninellom gjøre nå også, men merker at det har roet seg ned nå. Og jeg har overhodet ikke kjøpt tilbake det jeg har gitt bort.

Men jo, har mye klær. Pleier å ha dem i åresvis (de plaggene som er gitt vekk er klær som er for store). Har massevis av plagg som er over 10 år gamle. Men vel. Nå skal jeg ikke shoppe noe mer før til sommeren, og nå merker jeg at jeg har blitt "mett".

Endret av SPOCA
Gjest Tigress
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Herlighet. Jeg har 3 skjerf. Hva skal du med 70? Hvorfor lar du det hope seg opp? Kan du ikke gi bort/selge de tingene du ikke bruker og ha en regel om at du må kvitte deg med ett plagg for hvert nytt du kjøper? 

Ja, no såg du sikkert at det sto at eg hadde 70 skjerf ved førre opptelling. Sidan då har eg luka ut ganske mange av dei. Men nett då eg telte førre gongen hadde eg nett reinska ut av ei kiste som hadde stått i barndomsheimen min då det brann, og oppi den kista låg det sikkert tjuge skjerf etter farmora mi. Eg veit ikkje om du har opplevd noko slikt ein gong, men då foreldra mine mista alt dei eigde, så er det noko med å prøve å berge minnene ein kan berge. Eg visste ikkje at det fanst ting etter farmor lenger, for den kista hadde gått i lås og hadde ikkje vore opna på over tjuge år. Det tok ei god stund etter den brannen før eg orka å gi slipp på det vi trass alt hadde klart å berge, og i ein periode der passa eg på i overkant mykje. Når det er sagt, så brukar eg masse skjerf, det er skjerfa mine som sett farge på ein elles ganske nøytral garderobe, og det er ei prioritering eg har gjort. Eg brukar sikkert lett tre skjerf om dagen, men til gjengjeld har eg ein ganske så nøktern garderobe. Det er tur- og treningstøy som utgjer den største delen av garderoben min, og den er det vanskeleg å kutte i utan å kutte ut aktivitetar, og det siste er ikkje aktuelt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...