Gå til innhold

Hvor ofte vasker dere vegger og tak?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser nå at jeg burde vaske spesielt kjøkkenet og soverommet, da jeg har hvite vegger men de ser meget skitne ut. Har ikke vasket de på de 3 årene jeg har bodd der, men hvor ofte er vanlig å vaske vegger/tak?

Det er også merker på veggen etter varmeovnene, ser ikke pent ut. Er eneste løsningen å male over de, eller kan det hjelpe med en grundig vask over ovnene? 

Anonymkode: b2a34...1f9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøkken og bad ca 1 gang i måneden, resten av huset 1 gang i året.

Anonymkode: fb86c...037

Skrevet

Vasker ikke vegger å tak her med mindre det trengs. Vasker kunn områder barna har lent seg på med skittne hender. 

Om det bare hjelper med grundig vask over ovnene kan du fort finne ut ved å faktisk vaske området. Ville heller gjort det enn å male i første omgang. 

Regelen her er ihvertfall at det vaskes om det ser skittent ut :)

Anonymkode: 29275...b71

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så ofte? Er det ikke slitsomt? Jeg vurderer å leie inn et vaskefirma. Er konstant støl og har vondt i ryggen pga jeg trener mye, så får undersøke litt. 

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hysteri.

Anonymkode: 74b71...397

• Liker 13
Skrevet

Vaske tak? Har jeg aldri gjort med mindre jeg skal male. 

Vegger etter behov, men så langt er det kun ved merker etter møbler og barn

• Liker 5
Skrevet

Vegger og tak vasker jeg en gang i året, eller ved behov.  (Maling, flekker, sot eller lignende)

Veggen rundt toalett i ca 150 cm høyde vaskes en gang i uken.  Det er helt utrolig hvor høyt og langt sprut fra menns stående toalettbesøk vises!

Anonymkode: d7518...56e

• Liker 3
Skrevet
På 23.2.2019 den 21.19, AnonymBruker skrev:

Det er også merker på veggen etter varmeovnene, ser ikke pent ut. Er eneste løsningen å male over de, eller kan det hjelpe med en grundig vask over ovnene? 

Du slipper ikke unna vask uansett løsning.

Hvis merkene forsvinner ved vask trenger du ikke å male, hvis ikke må det males over.  

Anonymkode: d7518...56e

Skrevet

Veggene vasker jeg 1 gang i uka. Små barnehender lager mye kliss på karmer og dører. Jeg finner all verdens søl på veggene inn i mellom :fnise: Vasker dog ikke hele veggen da. Kun opp til den høyden barnehendene når. 

Taket har vi vasker en gang på ett år. Kun med mopp. Unødvendig, men vi fikk det for oss før jul.. Har takhøyde på 4 meter, og ingen vedfyring. Taket holder seg ganske urørt. 

Skrevet

Ca. aldri. Det er svært vanskelig å vaske tak så det blir pent. Faktisk mer jobb enn å male.

Skrevet

Aldri. Kun når det er synlige merker etter noe (skitne hender etc) eller jeg skal flytte. 

Anonymkode: 531a8...9c6

• Liker 1
Gjest Lily_88
Skrevet

Vasker veggene og taket på stua på våren. Dette pga peis og stearinlys. Ellers vaskes vegger og tak i resten av huset når det må, 4 år siden sist.

Skrevet

Aldri. Vegger kan muligens vaskes et sted det er kommet en flekk eller et avtrykk av noe. Ellers ikke. Tak vasker jeg aldri.

Da vi skulle flytte sist, sto det at vi ikke skulle vaske taket, fordi det lett kunne gi skjolder og striper og ende opp med å bli stygt. Man vasker vel taket dersom man skal male det bare. Eller om man har sot i taket etter peis e.l.

• Liker 1
Skrevet
På 23.2.2019 den 21.23, AnonymBruker skrev:

Så ofte? Er det ikke slitsomt? Jeg vurderer å leie inn et vaskefirma. Er konstant støl og har vondt i ryggen pga jeg trener mye, så får undersøke litt. 

Det er ikke slitsomt siden jeg gjør det så ofte at det ikke rekker å bli veldig skittent. Jo lenger tid det går mellom hver gang det blir vasket, jo tyngre er det.

Skrevet

Tror det er vanlig 1 gang i året. Ellers når det synes at det trengs

Skrevet

Vasker aldri malte overflater, det resulterer kun i skjolder. Området rundt peisen males gjerne på nytt annethvert år. Tak (slette hvite) hvert 5-6 år i dagligstuen (der det fyres) og på kjøkkenet, aldri i resten av huset der tak og vegger er like fine hele tiden. 

Badene (fliser) vaskes ned en gang i året. 

Men tar selvfølgelig over med spray og klut jevnlig, kanskje ukentlig, for å fjerne der det er en flekk eller litt søl. 

Anonymkode: a1fe3...7c9

• Liker 2
Skrevet

Taket vårt har ikke vært malt eller vasket på ca 5 år. Da ble det malt. Taket er nesten like fint enda. Ser ikke behov for å vaske taket. Er ikke en eneste flekk eller antydning til et fargeskille. Vi har også vedovn og bruker litt stearinlys. Veggene har vi malt tre ganger på 5 år, men det var pga ny farge. 

Anonymkode: a0463...62f

• Liker 1
Skrevet

Tull at det blir skjolder. Får du det, så var det på tide å vaske uansett. Nå har jeg akkurat vasket taket etter en vinter med mye brukt varme, stearinlys, og litt fyring. Med dagens moppeløsning, så er det enkelt å vaske. Jeg har bodd i blokk med murtak, da var det litt mere jobb. Jg har plater i tak nå. Så jo at det trengtes når jeg begynte. Jeg vasket det to ganger. En liten kork med salmiakk i vannet. Jeg gjør det også for å bevare platene. De blir fort grå/gul om du ikke vedlikeholder. 

Jeg ledet et vaskebyrå før, og vet hva som skjer om det ikke blir gjort. Jeg har malt tapet i huset. Tror dere ikke at det blir støv der? For bedre inneklima, så drar jeg over veggene innimellom med Micromopp. Jeg tar uansett tak og vegger og vasker på våren.det er utrolig hvor grått vannet blir bare pga støv. 

Badet blir fort støvete. Ikke bare vask og toalett. Det drar jeg over med mopp iallefall 4 g i året. Det er ikke hysteri. Fliser ser matte ut, når de er støvete. Har lett takkost også, så mye jobb er det ikke. 

I går tømte jeg klesskapet. Ikke gjort på 2 år. Mye støv der også. 

Når det gjelder kjøkken, så blir det mere renhold der. Fett setter seg. Flekker osv. 

Anonymkode: 5a6b5...fbb

• Liker 1
Skrevet

Not. 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tull at det blir skjolder. Får du det, så var det på tide å vaske uansett. Nå har jeg akkurat vasket taket etter en vinter med mye brukt varme, stearinlys, og litt fyring. Med dagens moppeløsning, så er det enkelt å vaske. Jeg har bodd i blokk med murtak, da var det litt mere jobb. Jg har plater i tak nå. Så jo at det trengtes når jeg begynte. Jeg vasket det to ganger. En liten kork med salmiakk i vannet. Jeg gjør det også for å bevare platene. De blir fort grå/gul om du ikke vedlikeholder. 

Jeg ledet et vaskebyrå før, og vet hva som skjer om det ikke blir gjort. Jeg har malt tapet i huset. Tror dere ikke at det blir støv der? For bedre inneklima, så drar jeg over veggene innimellom med Micromopp. Jeg tar uansett tak og vegger og vasker på våren.det er utrolig hvor grått vannet blir bare pga støv. 

Badet blir fort støvete. Ikke bare vask og toalett. Det drar jeg over med mopp iallefall 4 g i året. Det er ikke hysteri. Fliser ser matte ut, når de er støvete. Har lett takkost også, så mye jobb er det ikke. 

I går tømte jeg klesskapet. Ikke gjort på 2 år. Mye støv der også. 

Når det gjelder kjøkken, så blir det mere renhold der. Fett setter seg. Flekker osv. 

Anonymkode: 5a6b5...fbb

Nå må jeg spørre; Hva skjer hvis det ikke blir gjort? 

Vårt tak er ikke blitt misfarget på 5 år. Hvis vi hadde malt taket nå ville vi sikkert sett en mindre farge forskjell, men det er helt vanlig at fargen falmer littegranne. Noen malingstyper har en tendens til å gulne litt og. Denne malingen som er brukt i taket her har holdt seg bra! 

Det er viktig å tørke støv og vaske huset, men litt må vi tåle. 

Anonymkode: a0463...62f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...