Gå til innhold

Få mer boliglån for å pusse opp?

Wera1

Anbefalte innlegg

Jeg og samboeren er interessert i å kjøpe en bolig, men i den aktuelle boligen ønsker vi å pusse opp bad + kjøkken. Vi har finansieringsbevis på 3 millioner. Den aktuelle boligen har 2,5 millioner i prisantydning. Er det mulig å låne feks 2,8 hos banken og bruke de resterende 300000,- på oppussingen? Hvordan fungerer egentlig dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere må fremdeles ha 15% i egenkapital når boliglånet er gitt. Nå vil vel en oppussing av bad heve verdien på boligen, så banken tar kanskje hensyn til det? Dette bør dere spørre banken om. Men når dere låner mer, må det altså fremdeles beregnes slik at det er minst 15% fri egenkapital i boligen.

Dersom boligen har en verdi på 2,5 vil ikke banken låne dere "over pipa" og gi dere 2,8. Da har dere lånt mer enn boligen er verdt p.t. Hvor mye vil boligen imidlertid bli verdt når badet og kjøkkenet er tatt? Har dere fått noen vurdering på det?

Anonymkode: 5a3ce...027

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mja. Jo, men.

Man bygger nå dobbelt så mange boliger som det egentlig trengs, og det menes at man går mot boligkrakk. Jeg hadde selv aldri kjøpt bolig i Norge i denne situasjonen, men så har jeg heller ingen forpliktelser.

Det som ihvertfall er en greie, er at det er få som liker andre sine bad - som du jo demonstrerer. Så utgifter til oppussing av bad vil jeg tro er tapte penger, og du må ta høyde for at renta vil stige. Så jeg hadde rådet deg til IKKE å pusse opp badet, men heller låne så lite som du kan og spare litt for å ta unna toppene som kommer både innen lånerente, strømpris, bompenger o.a.

Men. Hva vet vel jeg. Virker som om folk her inne har litt vansker med å bli fortalt ting som de ikke liker å høre.

Så bare lån i vei du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt mulig. Du må fremdeles ha minst 15% i egenkapital. Husk også at man, fra og med 01.01.17, som hovedregel ikke får låne mer enn fem ganger brutto årsinntekt.

Endret: Jeg vil tilråde dere å tenke igjennom at oppussing som regel blir dyrere enn hva man har antatt på forhånd. I utganspunktet burde 300 000 være tilstrekkelig til et nytt bad, men husk at et nytt kjøkken også vil bli nesten like dyrt(med mindre dere aksepterer IKEA - standard).

Endret av Monica1968
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betaler dere 2,5 mill får dere maks låne 2 125 000, resten er de 15% egenkapital som kreves. I tillegg må dere ha penger til dokumentavgift, 60-70 000. Dere får ikke låne 2,8mill på et hus kjøpt for 2,5. 

Anonymkode: 24f3a...ea2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, OhGawdNo skrev:

Mja. Jo, men.

Man bygger nå dobbelt så mange boliger som det egentlig trengs, og det menes at man går mot boligkrakk. Jeg hadde selv aldri kjøpt bolig i Norge i denne situasjonen, men så har jeg heller ingen forpliktelser.

Det som ihvertfall er en greie, er at det er få som liker andre sine bad - som du jo demonstrerer. Så utgifter til oppussing av bad vil jeg tro er tapte penger, og du må ta høyde for at renta vil stige. Så jeg hadde rådet deg til IKKE å pusse opp badet, men heller låne så lite som du kan og spare litt for å ta unna toppene som kommer både innen lånerente, strømpris, bompenger o.a.

Men. Hva vet vel jeg. Virker som om folk her inne har litt vansker med å bli fortalt ting som de ikke liker å høre.

Så bare lån i vei du.

Hva når det man leser er tøv? Hele innlegget. Er det greit å ikke høre etter da? 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til alle som skriver at vi må ha 15% egenkapital osv. VI ER FULT KLARE OVER DET 🙂 jeg skriver i innlegget at vi allerede HAR finansieringsbevis. Er ikke det jeg spør om 👌🏼

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Betaler dere 2,5 mill får dere maks låne 2 125 000, resten er de 15% egenkapital som kreves. I tillegg må dere ha penger til dokumentavgift, 60-70 000. Dere får ikke låne 2,8mill på et hus kjøpt for 2,5. 

Takk for svar! :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

avhengig av situasjonen deres hadde jeg heller spart opp de 300 000. Dere bør greie å spare 150 000 hver iløpet av et år, så om dere er villig til å holde ut med bad og kjøkken som ikke er helt i deres stil i et år, slipper dere å låne. Synes sparing er litt undervurdert. Jeg tror neppe banken vil gå med på å låne ut mer, men det avhenger jo av inntekten deres. 

Anonymkode: 1a663...b58

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, FrodeF said:

Hva når det man leser er tøv? Hele innlegget. Er det greit å ikke høre etter da?

Det greieste er vel å la være å kommentere.

Alternativt, når man velger å kommentere, begrunne det med argumenter over barneskole-elev nivå.

Du vet, sånn 'opptre som voksen debattant'.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi pusset opp kjøkkenet, (ble ca. 70 000,- totalt) fikk vi gratis utsettelse 6 måneder etter at kjøkkenet var montert. Betalte ingen renter og gebyrer og vi sparte opp de 70 000,- på de 6 månedene. Endret ikke på elektriske og rør. Fikk fastpris montering=15 000. Var hos Elkjøp vi kjøpte, dvs. Epoq kjøkken. Kjempefornøyd. Det er slike kampanjer med jevne mellomrom så det er bare å vente og planlegge. Fikk i tillegg 30 % rabatt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på. Vi tok oppussing i flere omganger når vi kjøpte ett oppussingsprosjelt for noen år siden. Vi fikk ikke låne utover 85% av verdivurderingen av bolig, så vi lånte akkurat 85%, brukte av gjenværende egenkapital til å pusse opp "billige" rom som stue, soverom og gang. Fikk ny verdivurdering, kunne låne 150k mer, som vi tok kjøkkenet med, pluss at vi har spart en del og brukt mye av lønningene våre på oppussingen. Og sånn holdt vi nå på:) kostet en del i behandlingsgebyrer hver gang vi refinansierte lånet, men absolutt verdt det ned tanke på sikkerheten.

Men snakk med en megler og banken din. Hvis du får en vurdering fra megler på at prisen vil stige med x antall tusen så vil nok banken gi dere mulighet til å låne mer enn nåværende verdi ved at dere garanterer at verdien vil stige ila kort tid. Det kan være risikabelt å gjøre det på den måten mtp markedet, for hvis boligprisene går ned i mellomtiden så går jo verdien på huset deres ned og. Hvis dere da sitter med over 90% belåning av huset så får dere ihvertfall ikke mulighet til å flytte lånet eller reforhandle lånet.  

Anonymkode: bf079...bf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg prøve å søke om høyere lån enn jeg kjøpte bolig for, men jeg fikk ikke innvilget det. Aner ikke hvorfor. Hadde finansiering til det og alt var i orden, men de ville ikke gi mer i lån enn det som var kjøpesummen minus egenkapital. 

Anonymkode: bcb1d...4b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg prøve å søke om høyere lån enn jeg kjøpte bolig for, men jeg fikk ikke innvilget det. Aner ikke hvorfor. Hadde finansiering til det og alt var i orden, men de ville ikke gi mer i lån enn det som var kjøpesummen minus egenkapital. 

Anonymkode: bcb1d...4b1

Fordi banken vil ha sikkerhet for pengene de har lånt dere. Trenger man lån utover dette blir det uten sikkerhet, til høyere rente, dvs forbrukslån.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...