Gå til innhold

Hvilke faste rutiner/holdepunkt har dere i deres familie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke hverdagrutiner/hverdagstradisjoner har dere i deres familie som dere gjør sammen hele familien? Med dette mener jeg ting som skjer hver dag eller uke, mer eller mindre uten unntak.

Får inntrykk av at i mange familier er det få som gjør mye sammen. Ofte en forelder som tar noe, og en annen noe annet og barna er spredd også.

I vår familie er det taco på fredag og film, og vi spiser alltid middag og frokost sammen. Hver kveld leser vi bok før det er natta. Av ting jeg kommer på nå.

Så hva gjør dere felles i deres familie?

Anonymkode: ee7aa...31d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

I vår familie er det meg, barnet og Fantorangen- bamsen 😄 Våre rutiner går på at barnet våkner først, så hun vekker meg på morgenen med å hive Fantorangen i hodet på meg. Deretter spiser vi frokost sammen og går i barnehagen og på jobb. Nesten hver ettermiddag skyper vi med besteforeldrene mens jeg lager middagen. Noen ganger inviterer vi venner til middagen. Vi spiser også middag hos andre. Har også vurdert en fast matrett på feks. fredag eller lørdag, men enn så lenge så handler jeg ikke så planmessig, men etter hva jeg har lyst på der og da.

En dag i uka drar vi på svømming, en dag i uka på biblioteket. Hver helg pleier vi å ha besøk eller dra på besøk til venner med barn, eller vi drar på en aktivitet som åpen gård. Når barnet blir større blir det nok mer helgeturer i fjell, skog og mark.

Anonymkode: 86f7a...d76

• Liker 1
Skrevet

middag sammen hver dag, taco fredager og pizza lørdager. 

Anonymkode: d6473...2b9

• Liker 1
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke hverdagrutiner/hverdagstradisjoner har dere i deres familie som dere gjør sammen hele familien? Med dette mener jeg ting som skjer hver dag eller uke, mer eller mindre uten unntak.

Får inntrykk av at i mange familier er det få som gjør mye sammen. Ofte en forelder som tar noe, og en annen noe annet og barna er spredd også.

I vår familie er det taco på fredag og film, og vi spiser alltid middag og frokost sammen. Hver kveld leser vi bok før det er natta. Av ting jeg kommer på nå.

Så hva gjør dere felles i deres familie?

Anonymkode: ee7aa...31d

Vi har to barn under skolealder og gjør veldig mye sammen. Spiser middag sammen, tilbringer ettermiddagen sammen og steller ungene sammen. Gjør ofte ærender sammen også, butikker for eksempel. Vi trives best sånn. Kunne ikke tenkt meg noen "barnevaktturnus" med kjæresten for å tilbringe mindre tid sammen, liksom. Men kanskje annerledes når barna er store og skal hit og dit?

Anonymkode: 96baf...14e

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

middag sammen hver dag, taco fredager og pizza lørdager. 

Skal sies at barna ikke er tett i alder så noen ganger kan det være vanskelig å finne på ting sammen som familie hele tiden. Nå er også barna ganske store, men satt ofte og så på barnetv med unga da de var små. I tillegg så har hele familien vært med på å "vaske til helga" sammen. Det vil si - deler av det har vi gjort sammen med unga på deres premisser mens resten har vi voksne gjort. Etter hvert som de har blitt store har de stort sett tatt ansvaret for fredagstacoen. Lekser har de også ofte gjort samtidig med meg tilgjengelig (på barneskolen). Nå er de to eldste på vei ut av huset så det er ikke så mye vi gjør som familie lenger. Men middagen er det viktigste samlingspunktet vi som familie har og har hatt. Alle som er hjemme rundt middagstid SKAL sitte ved middagsbordet selv om en ikke skal ha mat. Eneste unntaket er om man er sengeliggende. Rett og slett fordi jeg syns det er viktig at vi som familie samles en gang om dagen og da er middag det beste tidspunktet siden i en familie med 5 med en del aldersforskjell på barna så sier det seg selv at man drar til forskjellig tid på morgenen så da blir frokost vanskelig å spise sammen. Det samme gjelder kveldsmat.

Skrevet

Middag sammen hver dag. Lørdagsmat på kvelden hver lørdag. Hver søndag drar vi til besteforeldre og spiser.

Anonymkode: 397ce...6a0

Skrevet

Vi er en familie med mor og barn, sånn for the record 😛

Hver morgen starter med at det er da skjermtiden til barnet "brukes". Da er jeg mest trøtt, så det passer best. Så barnet våkner, ser film mens jeg slumrer bittelitt ved siden av, og så lager jeg meg te og frokost og ordner oss for dagen. 

Det er aldri skjermtid etter bhgtid med mindre barnet er sykt, så det er jo fast. 

Er alltid vi to som lager middag sammen og rydder huset og vasker klær sammen/annet husarbeid.

Kveldsstell er også ganske fast: vi tenner telys og demper lyset ellers, vi spiller rolig musikk og bader. Så er det kvelds, tannpuss og bok og lydbok. Vi snakker om alt mulig, om dagen og livet på sengekanten, og så sovner barnet i armene mine etter en times tid med lesing, lydbok og skravling. Dette er vår kvalitetstid, og har alltid vært det. 

En fast dag i uka er barnet hos besteforeldrene, der får barnet alltid dessert, og en annen fast dag henter bestemor og bestefar i barnehagen. 

Barnet har alderspassende plikter som er faste. 

Barnet får ukepenger hver lørdag. 

Hver lørdag morgen (alltid morgen) er det lørdagsgodt. 

En gang i måneden har vi filmkveld, da lager vi ekstra digg mat og har "kino" hjemme med en familiefilm.

Ellers er det en fast ukedag som vi drar på en aktivitet. 

Alt dette er jo med på å skape en viss rytme. Vil påstå at vi er ganske mye sammen og koser oss :)

Anonymkode: 98987...30a

• Liker 3
Skrevet

Vi har små barn, så foreløpig gjør vi det meste sammen. Frokost, middag, titter litt på tv, kveldsrutiner med boklesing. 

Anonymkode: 00c72...aeb

Skrevet

Vi har delt tiden ganske mye fordi vi har to barn med ulike behov. Dvs at begge har sovet på dagen, men til ulike tider, og nå sover bare yngstemann. Når yngste sover har en av oss vært hjemme med han mens en av oss har vært ute på noe med eldste. 

I helgene pleier også en av oss å stå opp med barna mens en av oss sover til 9-9.30. Annenhver dag. Det hender den som står tidlig opp lager til god frokost som vi spiser sammen når den andre står opp, men ikke noe fast. 

Jeg jobber turnus med kveld og helgejobbing, så helt fast er det ingenting som blir, men så sant jeg er hjemme spiser vi middag sammen hver dag kl 17.15, alle fire. 

Lørdager og søndager prøver vi nå å bli litt flinkere å la yngste sove i vogn sånn at vi kan dra på aktiviteter alle sammen. Tenker dette blir lettere nå når det blir vår. 

Lørdag spiser vi alltid god middag rundt spisebordet før vi flytter oss over i sofaen med lørdagsgodt og barne tv. Eneste gangen i uken alle ser barneTV sammen. Ellers blir den halvtimen foran TV gjerne brukt til husarbeid på mor og/eller far. 

Våre er snart 2 og snart 3, så jeg håper det blir litt lettere å gjøre koselige ting sammen når de blir litt større. 

Anonymkode: 2e2e2...001

• Liker 1
Skrevet

Det begynner med at man gjør stort sett alt sammen når barna er små, så blir det gradvis mindre helt til de flytter hjemmefra. Det er sånn livet er.

Anonymkode: 9c8d6...061

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...