AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #1 Skrevet 23. februar 2019 Sannheten om studenter på idrett og enkelte sosialfag. Norge har ikke råd til å la ungdommen gå rundt og late seg på stipend. Jeg er sjokkert når jeg ser dette og samtidig ser tilbake på mitt sivilingeniør studie på (dengang) NTH https://www.dagbladet.no/nyheter/sa-lite-leser-norske-studenter---varsellampene-bor-blinke/70792944 Anonymkode: f0adb...553
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #2 Skrevet 23. februar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sannheten om studenter på idrett og enkelte sosialfag. Norge har ikke råd til å la ungdommen gå rundt og late seg på stipend. Jeg er sjokkert når jeg ser dette og samtidig ser tilbake på mitt sivilingeniør studie på (dengang) NTH https://www.dagbladet.no/nyheter/sa-lite-leser-norske-studenter---varsellampene-bor-blinke/70792944 Anonymkode: f0adb...553 Dette var jo topp trolling fra din side. Bare å bøye seg i støvet. "Late studenter" som "later seg på stipend", sier du? Er du klar over at stipendet er lavere enn sosialhjelp? Og sosialhjelp er definitivt ikke noe å skryte av. Det er det absolutt laveste nivået det går å være på - og stipend er enda lavere enn sosialhjelp. En student som fullfører på normert tid får ikke mer enn ca 45 000 kroner i stipend per år. Resten er lån som skal tilbakebetales. Anonymkode: bbaaf...4ee 8
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #3 Skrevet 23. februar 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette var jo topp trolling fra din side. Bare å bøye seg i støvet. "Late studenter" som "later seg på stipend", sier du? Er du klar over at stipendet er lavere enn sosialhjelp? Og sosialhjelp er definitivt ikke noe å skryte av. Det er det absolutt laveste nivået det går å være på - og stipend er enda lavere enn sosialhjelp. En student som fullfører på normert tid får ikke mer enn ca 45 000 kroner i stipend per år. Resten er lån som skal tilbakebetales. Anonymkode: bbaaf...4ee Slutt å tåkelegge sakens kjerne om at det finnes studenter som ikke studerer der ute. Det er sikkert fint å gå rundt å late seg, men det er ekstremt dårlig samfunnsøkonomi. Utrolig umodent å dra trollekortet her, så jeg antar at fakta traff godt. Anonymkode: f0adb...553
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #4 Skrevet 23. februar 2019 Det står jo spesifisert i artikkelen at det lave timetallet ikke er ensbetydende med at studentene er late. Det som kjennetegner studiene som er høyest på listen er at de både har en god del organiserte læringsaktiviteter i tillegg til at det kreves at man jobber mye selvstendig med studiene. Mange av sosialfagene som havner nederst på listen har usle 7-9 timer i uken med organiserte læringsaktiviteter. Her bør det heller stilles høyere krav til fakultetene som har ansvar for disse studieprogrammene. Anonymkode: d0938...986 2
pessimistisk Skrevet 23. februar 2019 #5 Skrevet 23. februar 2019 Jeg orker rett og slett ikke å studere 30 timer i uken, når jeg som regel får gode karakterer uansett. Jeg går på forelesninger og leser til eksamen. Sjeldent jeg leser hjemme bare for å lese, men det hender om jeg synes det er noe veldig vanskelig. Jeg er sikkert lat, men jeg tenker at man trenger ikke å slite seg ut når man har funnet noe som fungerer for seg. 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #6 Skrevet 23. februar 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Slutt å tåkelegge sakens kjerne om at det finnes studenter som ikke studerer der ute. Det er sikkert fint å gå rundt å late seg, men det er ekstremt dårlig samfunnsøkonomi. Utrolig umodent å dra trollekortet her, så jeg antar at fakta traff godt. Anonymkode: f0adb...553 Haha, du har tydeligvis mye fritid til å trolle hardt, ser jeg. Hvis studenter er "late", så lurer jeg på hva du mener om andre folk som mottar mer enn studenter. Studenter har et beløp de ikke engang kan leve av. Du liker nok folk som jobber svart for 420 MRD NOK i året og dermed så taper statsbudsjettet 150 MRD NOK per år på grunn av dette. https://www.dagsavisen.no/innenriks/svart-arbeid-for-420-mrd-kroner-1.283807 For disse er liksom ikke "late", ifølge deg, så da må det jo være greit. Anonymkode: bbaaf...4ee 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #7 Skrevet 23. februar 2019 Jeg husker jeg svare på en slik spørreundersøkelse en gang. I starten kom jeg frem til at jeg brukte litt i underkant av 30 timer hver uke, men så kom jeg på at jeg ikke hadde tatt med alle gangene jeg jobbet i med gruppeprosjekter og obligatoriske oppgaver, pluss at jeg ikke hadde tatt med at tidsbruk i begynnelsen av hvert semester ikke er i nærheten av tidsbruken fra midten og slutten av hvert semester. Gjennomsnittlig bruker jeg nok langt mer enn hva jeg skrev opp først. Anonymkode: de90a...23a 1
Knirke Skrevet 23. februar 2019 #8 Skrevet 23. februar 2019 Problemet er jo ikke at studentene er late, problemet er at studiene er for lette🙄. Men det er jo ikke akkurat prestisjestudier vi snakker om heller...
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #9 Skrevet 23. februar 2019 Problemet er vel mer at skolene er for slappe og man tar kanskje inn for mange. Det er litt mer sammensatt enn at studenter er late... Anonymkode: abd90...427
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #10 Skrevet 23. februar 2019 1 time siden, Knirke skrev: Problemet er jo ikke at studentene er late, problemet er at studiene er for lette🙄. Men det er jo ikke akkurat prestisjestudier vi snakker om heller... Enig. Hvis et studium har bare 7-10 timer med organisert undervisning per uke, er det latskap fra studiestedene side. Ikke at studentene er late. Anonymkode: 4f74a...d0d
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #11 Skrevet 23. februar 2019 Vi prøvde å kartlegge hvor lang tid vi brukte på våre studier i uken, men glemte da å ta med forelesninger i tillegg. Da ble det 25 timer der + alt utenom. For mange av oss var vi da oppe i rundt 40 timer i uka, og dette er et studie som folk flest anser som «lett», siden de ikke har innsikt i hva studiet innebærer. Anonymkode: 3a7b8...d8a
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #12 Skrevet 23. februar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Vi prøvde å kartlegge hvor lang tid vi brukte på våre studier i uken, men glemte da å ta med forelesninger i tillegg. Da ble det 25 timer der + alt utenom. For mange av oss var vi da oppe i rundt 40 timer i uka, og dette er et studie som folk flest anser som «lett», siden de ikke har innsikt i hva studiet innebærer. Anonymkode: 3a7b8...d8a Hva studerer du? Anonymkode: ba61d...712
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #13 Skrevet 23. februar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Sannheten om studenter på idrett og enkelte sosialfag. Norge har ikke råd til å la ungdommen gå rundt og late seg på stipend. Jeg er sjokkert når jeg ser dette og samtidig ser tilbake på mitt sivilingeniør studie på (dengang) NTH https://www.dagbladet.no/nyheter/sa-lite-leser-norske-studenter---varsellampene-bor-blinke/70792944 Anonymkode: f0adb...553 Jeg var en siv.ing.-student, brukte ca. 40 timer i uken på studier, jobbet ved siden av og strøk aldri. Sivingstudiene kan være krevende, men noen bruker mindre tid enn andre og klarer likevel å stå og få gode karakterer til og med. Anonymkode: 3c5b2...75c
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #14 Skrevet 23. februar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Enig. Hvis et studium har bare 7-10 timer med organisert undervisning per uke, er det latskap fra studiestedene side. Ikke at studentene er late. Anonymkode: 4f74a...d0d Dersom enkelte studier er latterlig enkle, så er det kanskje ikke nødvendig med mer enn f.eks. 10 timer hver uke. Da er det vel enkelte studenter son er late, fordi de ikke gidder å gennomføre ett langt mer krevende studie... Anonymkode: ce476...629
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #15 Skrevet 23. februar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Sannheten om studenter på idrett og enkelte sosialfag. Norge har ikke råd til å la ungdommen gå rundt og late seg på stipend. Jeg er sjokkert når jeg ser dette og samtidig ser tilbake på mitt sivilingeniør studie på (dengang) NTH https://www.dagbladet.no/nyheter/sa-lite-leser-norske-studenter---varsellampene-bor-blinke/70792944 Anonymkode: f0adb...553 Siden du skriver "NTH", må jeg påpeke at det aldri har vært vanskeligere å komme inn på studiene på Gløshaugen enn det er i dag, så kanskje derfor vi bruker litt mindre tid på studiene? Anonymkode: 3c5b2...75c
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #16 Skrevet 23. februar 2019 Kanskje noen ting har fundamentalt endret seg siden 10,20,30,40 år siden? Jeg finner youtube videoer som forklarer emner på 10 min, som før ville tatt meg 30-60 min med lesing. Når jeg studerte, så hadde vi bare bøker og kompendier. Hadde jo også internettet, men ikke i nærheten av hvordan ting er i dag. I dag finnes det så utrolig mange gode resurser for læring - jeg føler faktisk det blir feil å bruke "tid på lesing" som en god indikator på hvor gode studentene er. Anonymkode: 9a632...644
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #17 Skrevet 23. februar 2019 1 time siden, Knirke skrev: Problemet er jo ikke at studentene er late, problemet er at studiene er for lette🙄. Men det er jo ikke akkurat prestisjestudier vi snakker om heller... Eller at man får så lite i stipend at man er "tvunget" til å jobbe ved siden av, slik at det blir mindre tid på studiene. Å studere og jobbe samtidig betyr jo at studentene ikke er late. Her kommer det fram at 67% av studentene jobber ved siden av studiet: https://frifagbevegelse.no/nyheter/67-prosent-av-norske-studenter-jobber-ved-siden-av-studiet-i-dette-studentkollektivet-har-alle-ekstrajobb-6.158.574085.e5538bab00 Anonymkode: 3c5b2...75c 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #18 Skrevet 23. februar 2019 1 time siden, Knirke skrev: Problemet er jo ikke at studentene er late, problemet er at studiene er for lette🙄. Men det er jo ikke akkurat prestisjestudier vi snakker om heller... Nei, du har et poeng der. Anonymkode: f0adb...553
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #19 Skrevet 23. februar 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Siden du skriver "NTH", må jeg påpeke at det aldri har vært vanskeligere å komme inn på studiene på Gløshaugen enn det er i dag, så kanskje derfor vi bruker litt mindre tid på studiene? Anonymkode: 3c5b2...75c Ja, det er sikkert fordi dere er smartere. 😁 Anonymkode: f0adb...553
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #20 Skrevet 23. februar 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er sikkert fordi dere er smartere. 😁 Anonymkode: f0adb...553 Helt klart 👍(Vi jobber jo ved siden av studiene også) Anonymkode: 3c5b2...75c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå