AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #1 Skrevet 23. februar 2019 Jeg har matintoleranse mot en del ting. Jeg tåler blant annet ikke så mye sukker, og må kutte ut desserter som inneholder mye melk. Til tider er det tøft å stå utenfor matfelleskapet og nærmest se folk stønne av nytelse over noe de synes er fantastisk godt. Det som gjør det enda verre er at alle som faktisk føler for å minne meg på at jeg står utenfor matfelleskapet. Jeg har hørt kommentarer som " så synd at du ikke kan spise det" Eller " kjip 17 mai", da jeg sa at jeg ikke tålte melk og derfor ikke spiste softis. Neste gang får jeg bare si at jeg ikke er så glad i sånne ting, og håpe at det blir mindre prat rundt dette Forsøker de å uttrykke sympati med å si at det er synd at jeg ikke kan spise ditt og datt? Ville dere sagt " så synd at du ikke kan se denne soloppgangen", til en som var svaksynt eller hadde mistet synet? Anonymkode: ff85e...568 6
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #2 Skrevet 23. februar 2019 Jeg må dessverre innrømme at jeg selv har gjort disse tabbene. Mener ikke noe vondt med det, men prøver å vise sympati, at det er kjipt å ikke kunne spise disse tingene. Jeg har en søster som har eggallergi og hun reagerer ikke når jeg kommenterer at det er synd at hun ikke kan spise noen kaker, osv. Dette har jeg sagt fordi jeg ville vise sympati, men skjønner nå at det kan virke mot sin hensikt. De jeg har sagt dette til virker ikke å ta det negativt - men skal være forsiktig heretter. Anonymkode: e5a25...390 27
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #3 Skrevet 23. februar 2019 Sånn er det å snakke med folk. Anonymkode: 4d4cb...402 5
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #4 Skrevet 23. februar 2019 Det virker mer som du elsker å føle deg utenfor. Du kan jo spise litt? Eller noe annet? Anonymkode: e4c83...92d 17
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #5 Skrevet 23. februar 2019 Jeg har samme problemet, og driter oppi hva de måtte mene. Det er min helse, ikke deres, så jeg kan ikke på noen måte overtales til å spise denne gifta deres. Og ja, jeg kaller det for gift. Gjennombearbeidede melkeprodukter med spor av antibiotika og gud vet hva, konvensjonelle egg som kommer fra syke, plagede høner foret med GMO-mais og soya, aspartam, MSG og alle tilsetningsstoffer under solen som de putter i seg. Jeg spiser rene, helst økologiske produkter uten tilsetningsstoffer, store mengder minimalt bearbeidede frukt og grønnsaker, og det er jeg som spiser feil? Ha. Ha. Anonymkode: 9d78a...841 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #6 Skrevet 23. februar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har samme problemet, og driter oppi hva de måtte mene. Det er min helse, ikke deres, så jeg kan ikke på noen måte overtales til å spise denne gifta deres. Og ja, jeg kaller det for gift. Gjennombearbeidede melkeprodukter med spor av antibiotika og gud vet hva, konvensjonelle egg som kommer fra syke, plagede høner foret med GMO-mais og soya, aspartam, MSG og alle tilsetningsstoffer under solen som de putter i seg. Jeg spiser rene, helst økologiske produkter uten tilsetningsstoffer, store mengder minimalt bearbeidede frukt og grønnsaker, og det er jeg som spiser feil? Ha. Ha. Anonymkode: 9d78a...841 Uff.... Anonymkode: 38c21...581 31
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #7 Skrevet 23. februar 2019 Jeg tror ikke folk mener noe vondt med dette. De prøver nok å uttrykke sympati. Hvorfor ta seg så nær av dette? I dagens samfunn kan man nesten ikke snakke med folk uten å støte noen på en eller annen måte. Anonymkode: 71024...86f 20
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #8 Skrevet 23. februar 2019 3 hours ago, AnonymBruker said: Uff.... Anonymkode: 38c21...581 Se her ja, her er den holdningen man støter på, fem likes på "uff" til posten min om hva jeg spiser. Det er ikke lov å unngå melkeprodukter, egg og tilsetningsstoffer uten at man er "rar". Kan fortelle at jeg er kronisk syk og har blitt mye bedre etter jeg kuttet ut slike produkter. Anonymkode: 9d78a...841 3
Nerine_ Skrevet 23. februar 2019 #9 Skrevet 23. februar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Se her ja, her er den holdningen man støter på, fem likes på "uff" til posten min om hva jeg spiser. Det er ikke lov å unngå melkeprodukter, egg og tilsetningsstoffer uten at man er "rar". Kan fortelle at jeg er kronisk syk og har blitt mye bedre etter jeg kuttet ut slike produkter. Anonymkode: 9d78a...841 Neida det er helt greit å unngå alt det der, det er "preken" som kommer etterpå du kan spare deg (og oss andre) for👍 35
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #10 Skrevet 23. februar 2019 Jeg opplever det motsatte, at folk stiller kritiske spørsmål med allergien min og bare mener jeg må ta meg sammen og spise det samme som alle andre. Noen har også prøvd å lure i meg det jeg er allergisk mot for å bevise et poeng. Det føler jeg er verre enn om folk synes synd på meg. Anonymkode: b1b86...ae1 9
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #11 Skrevet 23. februar 2019 Altså, hallo. Jeg har både cøliaki og melkeallergi. Har aldri følt meg utenfor. På 17 mai kan du faktisk spise sorbet. Ellers kan du ta med deg kaker og sånn selv. Anonymkode: 64aaf...47d 17
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #12 Skrevet 23. februar 2019 17 minutter siden, Nerine_ said: Neida det er helt greit å unngå alt det der, det er "preken" som kommer etterpå du kan spare deg (og oss andre) for👍 Bare for å illustrere det faktum at stapper du i deg kaker, brus og is og smågodt, bare spiser ferdigprodukter til middag og farger spagettien med blåfarge, så er det ikke en eneste sjel som reagerer. Da "koser man seg". Men med èn gang man slutter å spise alt dette greiene er plutselig alle blitt interesserte og litt kritiske til hvorfor du gjør det, selv om du forteller at du får negative reaksjoner på det og gjør det på grunn av helsa. Anonymkode: 9d78a...841 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #13 Skrevet 23. februar 2019 Bra at du skriver om dette. Tror ikke jeg har uttalt meg slik overfor noen noengang, men har heller ikke tenkt over at det kan oppleves slik som du beskriver. Greit å bli gjort oppmerksom på det. Anonymkode: 8fe8d...c50 2
Nerine_ Skrevet 23. februar 2019 #14 Skrevet 23. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Bare for å illustrere det faktum at stapper du i deg kaker, brus og is og smågodt, bare spiser ferdigprodukter til middag og farger spagettien med blåfarge, så er det ikke en eneste sjel som reagerer. Da "koser man seg". Men med èn gang man slutter å spise alt dette greiene er plutselig alle blitt interesserte og litt kritiske til hvorfor du gjør det, selv om du forteller at du får negative reaksjoner på det og gjør det på grunn av helsa. Anonymkode: 9d78a...841 Folk må gjøre som de vil for min del, men jeg har ingen interesse av å høre om alt som er livsfarlig i dine øyne🙂 9
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #15 Skrevet 23. februar 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bare for å illustrere det faktum at stapper du i deg kaker, brus og is og smågodt, bare spiser ferdigprodukter til middag og farger spagettien med blåfarge, så er det ikke en eneste sjel som reagerer. Da "koser man seg". Men med èn gang man slutter å spise alt dette greiene er plutselig alle blitt interesserte og litt kritiske til hvorfor du gjør det, selv om du forteller at du får negative reaksjoner på det og gjør det på grunn av helsa. Anonymkode: 9d78a...841 Det et jo bra at du gjør det på grunn av helsa. Men må du kritisere hva andre spiser i samme slengen? Hvis du går i forsvar og angriper, så vil folk bli negativt innstilt nesten uansett hva det måtte dreie seg om. Anonymkode: 8fe8d...c50 16
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #16 Skrevet 23. februar 2019 14 minutter siden, AnonymBruker said: Det et jo bra at du gjør det på grunn av helsa. Men må du kritisere hva andre spiser i samme slengen? Hvis du går i forsvar og angriper, så vil folk bli negativt innstilt nesten uansett hva det måtte dreie seg om. Anonymkode: 8fe8d...c50 Jeg gjør aldri det, jeg sier bare at jeg ikke tåler det. Jeg gjorde det her for å illustrere det faktum at stapper du i deg kaker, brus og is og smågodt, bare spiser ferdigprodukter til middag og farger spagettien med blåfarge, så er det ikke en eneste sjel som reagerer. Da "koser man seg". Men med èn gang man slutter å spise alt dette greiene er plutselig alle blitt interesserte og litt kritiske til hvorfor du gjør det, selv om du forteller at du får negative reaksjoner på det og gjør det på grunn av helsa. Anonymkode: 9d78a...841 1
Anim92 Skrevet 23. februar 2019 #17 Skrevet 23. februar 2019 Å slutte synes synd på seg selv, er et fint sted å starte Har diabetes og cøliaki, mye jeg ikke kan spise, men mye mer jeg KAN spise. Med litt tilpasninger. Selvfølgelig kan jeg være litt misunnelig på de som fråtser i gluten, men det har aldri falt meg inn at de andre skal tilpasse seg meg, ta hensyn til meg på den måten om hva DE spiser eller sier. Jeg er kjempetakknemlig om de har husket å lage noe eget til meg i det hele tatt. 13
Nerine_ Skrevet 23. februar 2019 #18 Skrevet 23. februar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg gjør aldri det, jeg sier bare at jeg ikke tåler det. Jeg gjorde det her for å illustrere det faktum at stapper du i deg kaker, brus og is og smågodt, bare spiser ferdigprodukter til middag og farger spagettien med blåfarge, så er det ikke en eneste sjel som reagerer. Da "koser man seg". Men med èn gang man slutter å spise alt dette greiene er plutselig alle blitt interesserte og litt kritiske til hvorfor du gjør det, selv om du forteller at du får negative reaksjoner på det og gjør det på grunn av helsa. Anonymkode: 9d78a...841 Tenker du at alle som ikke spiser som deg, spiser 100% gjennført søppelmat? Altså, at det er enten eller? Du skjønner ikke at mange av oss for det meste spiser sunt, og koser osd innimellom? 11
Rotemor Skrevet 23. februar 2019 #19 Skrevet 23. februar 2019 Jeg har flere matallergier og skaper ikke utenforskap for meg selv av den grunn. Jeg går utifra at hvis noen sier «kjip 17.mai» at det faktisk er noe empati i det. Jeg har aldri hørt om en slik «utenforskap» før. Jeg oppfatter det som sutring og selvmedlidenhet. 8
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #20 Skrevet 23. februar 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: " kjip 17 mai", da jeg sa at jeg ikke tålte melk og derfor ikke spiste softis. Hvorfor snakker du om det du ikke kan spise da? Jeg ville sagt noe sånt som: "På 17. mai koste jeg meg med fruktsorbet med eggedosis og grillet kylling " Anonymkode: 13548...5c0 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå