Gå til innhold

Stell av stuehortensia

Gjest Nimbi

Anbefalte innlegg

Hei!

Kjøpte for noen uker siden en hortensia for å ha innendørs. Sto veldig fint, vannet ca annenhver dag. Fylte vann i skåla og det forsvant samme dag. Altså sto den ikke i vann konstant. Jorda vat hele tiden fuktig.

Men plutselig visnet blomstene og bladene. Ble tørre og falt av. Nå er det 2 stilker med blomster igjen. Har klipt av de visne.

Hvordan kan jeg best bevare den? Kan det komme nye blomster igjen? Den er såseries sstusslig nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min venninne anbefaler å vanne ovenfra, slik at du får gjennomtrukket jorda først og det står et par mm på skåla som trekker inn i løpet av et par timer. Ca hver annen-tredje dag hvis du har varm og tørr luft. Den må også ha mye lys. 

Anonymkode: 9041d...efb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips!

Mulig min fikk for mye vann en periode. Vannet også ovenfra og ned men ble kanskje stående et par cm med vann i skåla som tok noen timer før det forsvant. Sikkert alt for mye da. Og den sto et stykke fra vinduet og lite sollys. 

Skal flytte den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du nok overvannet ja. Vannet skal være borte fra skålen ganske fort. Lykke til!

Anonymkode: 9041d...efb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg også 3 hvite hortensia for en uke siden, og det første jeg gjorde var å spørre blomsterdama hvordan jeg skulle stelle med dem.

Hun sa at de trenger vann hver eneste dag. Siden jeg fyrer inne så kan det bli 22-23 varmegrader i stua, så sa hun at da kunne jeg vanne dem til og med 2 ganger om dagen. Det er viktig at de får vann, det kan aldri bli for mye, men hvis de først blir tørre da hjelper ingenting. Og mine er fine enda (bank i bordet) :)

Hver morgen når jeg står opp så tar jeg de ut av champagnekjøleren og har i vann, så setter jeg de i vasken et par minutter så de får rent av seg, så tar jeg de opp å setter dem tilbake. Og det funker.

Anonymkode: 1c85d...2da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjøpte meg også 3 hvite hortensia for en uke siden, og det første jeg gjorde var å spørre blomsterdama hvordan jeg skulle stelle med dem.

Hun sa at de trenger vann hver eneste dag. Siden jeg fyrer inne så kan det bli 22-23 varmegrader i stua, så sa hun at da kunne jeg vanne dem til og med 2 ganger om dagen. Det er viktig at de får vann, det kan aldri bli for mye, men hvis de først blir tørre da hjelper ingenting. Og mine er fine enda (bank i bordet) :)

Hver morgen når jeg står opp så tar jeg de ut av champagnekjøleren og har i vann, så setter jeg de i vasken et par minutter så de får rent av seg, så tar jeg de opp å setter dem tilbake. Og det funker.

Anonymkode: 1c85d...2da

Takk for tips 😄

ser på min at det har kommet et par bittesmå blader på den nå. Så den overlever kanskje 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...