AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #1 Skrevet 23. februar 2019 Jeg lurte på hvordan dere som slanker dere gjør det når dere har familie? Prøver dere å skjule det før barna eller vet familien det? Anonymkode: 47e18...56f
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #2 Skrevet 23. februar 2019 Jeg er en av en søskenflokk på fire. Da moren min var ferdig med å bære frem unger, var hun blitt ganske rund og overvektig. Hun bestemte seg da for å legge om, og å slanke seg. Dette gjorde hun helt åpenlyst og uten å skjule det for oss unger. Hun spiste f.eks. cottage cheese istedenfor middagen vi andre spiste. Ingen av oss har noengang fått noen spiseforstyrrelser eller problemer av den grunn. Vi tåler å se noen slanke seg.... Anonymkode: b45a7...be5 7
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #3 Skrevet 23. februar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er en av en søskenflokk på fire. Da moren min var ferdig med å bære frem unger, var hun blitt ganske rund og overvektig. Hun bestemte seg da for å legge om, og å slanke seg. Dette gjorde hun helt åpenlyst og uten å skjule det for oss unger. Hun spiste f.eks. cottage cheese istedenfor middagen vi andre spiste. Ingen av oss har noengang fått noen spiseforstyrrelser eller problemer av den grunn. Vi tåler å se noen slanke seg.... Anonymkode: b45a7...be5 Jeg og har en mor som hele min oppvekst "slanket" seg, spiste ikke det samme som oss andre etc. Hun var alltid slank, har aldri vært en kilo for mye på den kroppen. At jeg ikke fikk spiseforstyrrelser av hennes oppførsel sier mye om hva barn tåler 😂. Tenker at å skjule at man slanker seg bare er dumt, man trenger jo ikke si det heller med mindre barna spør. Anonymkode: eea69...e38 4
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #4 Skrevet 23. februar 2019 Min mor heller ikke tjukk, av og på Grete Roede i hele oppveksten min (og abonnerte på det hersens "Persillebladet"), spiste sin egne rare mat og lesset på med illeluktende overkokte grønnsaker, takket nei til ting på vegne av hele familien(!); jeg har fått et litt skeivt forhold til mat mye pga det. Sist gang jeg gikk ned i vekt, var det ingen som fikk med seg at jeg slanket meg, og sånn ville jeg definitivt ha gjort det om jeg hadde hatt barn. Anonymkode: b3cc6...0b8 11
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #5 Skrevet 23. februar 2019 Jeg har slanket meg flere ganger, og ingen i familien har noen gang skjønt det før vekttapet har vært synlig. Men nå skal det sies at de er vant til at jeg raser opp og ned i vekt på grunn av sykdom og medisiner, men siden jeg spiser det samme som før er det ingenting ved kostholdet mitt som tilsier at jeg slanker meg så fremt de ikke følger nøye med på hvor mye jeg spiser. Anonymkode: e9de0...6de
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #6 Skrevet 23. februar 2019 Hele konseptet "å slanke seg" er håpløst, og vil aldri føre til noe som helst. Annet enn jojo vekt. Om man skal gjøre noe med vekt er det livsstilsendring som gjelder. Og det å lage og servere sunn mat i riktige mengder er det beste uansett alder. Tilsvarende er fysisk aktivitet i hverdagen noe hele familien gjerne kan se, og være med på. Så det å gjøre dette på en riktig og varig måte vil føre til at du ikke behøver å skjule noe som helst. Anonymkode: 2e04f...cb4 8
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #7 Skrevet 23. februar 2019 Jeg prøver å langt det lar seg gjøre å skjule det for min datter på 14. Jeg har slanket meg ned fra godt over 100 kg, og har vært ca normalvektig de siste årene, men det krever at jeg følger nøye med og må aktivt "slanke meg" i perioder når jeg har vært litt slapp. Siden det som funker for meg er en kombinasjon av lavkarbo og periodisk faste så vil jeg ikke at barnet mitt, som fremdeles er i utvikling, skal ta etter noe av dette og "vil gjøre som mamma". Når jeg faster skjuler jeg det helt. Hun har til tider mast om å få spise som meg (jeg holder mesteparten av tiden, også når jeg ikke aktivt slanker meg, et kosthold med lite karbohydrater, pga sykdom som blir bedre av det), og vi deler noen måltider og snack og slikt innimellom, men jeg lager "vanlig" tilbehør til henne, og jeg er kjempestreng på at hun skal spise "vanlig" mat, og påpeker at det er mest fordi jeg får mindre smerter i kroppen at jeg spiser slik til vanlig. Anonymkode: 27dc6...136 3
Gjest Frøken Diamant Skrevet 23. februar 2019 #8 Skrevet 23. februar 2019 Barna visste jeg skulle ned i vekt.Har 2 tenåringer så ikke så lett å skjule det for de. Spiste det samme som barna hele tiden men tenkte på mengden av mat.Lagte jeg usunn mat i helgene så spiste jeg det men i små mengder.Spiste lørdagsgodteri sammen med de men hadde kun litt.Har ikke vært noe problem i vårt hus😊
Hoppsideisy Skrevet 23. februar 2019 #9 Skrevet 23. februar 2019 Tror at å vise at man gjør det, men ikke snakke og gjøre så mye poeng ut av det er greit. Dvs om man er litt rund og går inn for å gå ned noen kilo og spiser lite en periode, det tåler ungene. Kan også ta med et eksempel på at det ikke kan være bra å være omgitt av en slankende mor, er en venninne av meg. Hun er normal slank (men i følge seg selv kjempetjukk) som var ekstremt opptatt av kosthold, hva man ikke skulle spise o.l, spiste bare en gulrot og noen shaker per dag, og snakket masse nedrakkende om seg selv ovenfor barna sine. (Hun har nok en spiseforstyrrelse). Dette var vi flere som reagerte på den gangen, og jeg vet at ungene reagerte negativt på det også. Det ble rett og slett for ekstremt, og i tillegg ha en mor som gjør narr av seg selv ovenfor barna og andre "JEG er så fryktelig tjukk" i annen hver setning. Vi prøvde å si fra noen ganger på en fin måte, men hun tok det ikke så bra opp dessverre. Vokste selv opp med en mor som slanket seg litt innimellom, og det tålte jeg godt fordi hun hadde god selvfølelse og selvrespekt, og gjorde ikke så mye poeng ut av det. 4
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #10 Skrevet 23. februar 2019 Handler nok mest om hvordan du omtaler deg selv og andre, ikke hva du velger å spise. Hvis du skal spise andre ting enn ungene dine eller svært lite mat en periode, går det vel nesten ikke an å skjule? Hvis de spør kan du bare si at du har litt lite energi, og vil se om ikke du kan få endret det ved å gå ned noen kilo. Anonymkode: 63b8b...069 4
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #11 Skrevet 23. februar 2019 Var på besøk hos ei venninne i tenårene der moren slanket seg. Det kom tydelig fram at hun drev med dette fordi hun klagde over at hun ble så sliten og ikke skjønte hvorfor hun manglet energi når hun "spiste jo sunt, lite karbohydrater, går turer". Venninnen min gjorde det hele verre ved å si "ikke spør meg, det er "Anomym" som er eksperten her". (ref: jeg hadde kommet opp i normalvekt etter spiseforstyrrelse året før). Jeg har aldri sett denne venninnen ha noe anstrengt forhold til mat og kropp etter dette. Selv har jeg aldri opplevd at mine foreldre slanket seg. Av min erfaring er det ikke stor korrelasjon mellom disse faktorene i utvikling av issues hos barn. Anonymkode: 38f2e...6d9 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #12 Skrevet 23. februar 2019 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hele konseptet "å slanke seg" er håpløst, og vil aldri føre til noe som helst. Annet enn jojo vekt. Om man skal gjøre noe med vekt er det livsstilsendring som gjelder. Og det å lage og servere sunn mat i riktige mengder er det beste uansett alder. Tilsvarende er fysisk aktivitet i hverdagen noe hele familien gjerne kan se, og være med på. Så det å gjøre dette på en riktig og varig måte vil føre til at du ikke behøver å skjule noe som helst. Anonymkode: 2e04f...cb4 Prøv å si det til noen som lider av fedme, da hjelper det ikke bare med en livsstilsendring. Selvfølgelig må man endre livsstilen sin, men for å komme til normalvekt så må en gå i underskudd når det gjelder kalorier. Skal du ned i vekt må du gå ned i kalorioverskudd. Om en overvektig person spiser for mye og dermed legger på seg hele tiden, så er det ikke vits å starte med vanlig mengder med kalorier, det fører bare til at du slutter å gå ned i vekt - men skal du NED i vekt, må du slanke, altså være i underskudd kalorimessig. Når du da har oppnådd ønsket vekt kan du øke kaloriene slik at du holder vekten, og da er det viktig med en livsstilsendring slik at du unngår jojo-slanking. Anonymkode: aacaf...a38 3
Gjest BearMama Skrevet 23. februar 2019 #13 Skrevet 23. februar 2019 Jeg synes ikke foreldre burde slanke seg åpenlyst foran barn. Heller ha fokus på sunt og godt kosthold, trening, mer hverdagsaktivitet og en sunn livsstil. Man kan fint spise det samme som resten av familien til middag, men heller fokusere på mer av proteiner og salat og moderere ris, poteter og fete sauser.
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #14 Skrevet 23. februar 2019 Jeg slanket meg første gang da jeg var 11år, husker det fordi vi akkurat hadde flyttet. Slanket meg jevnlig siden det, jojo vekt delux (jeg er normalvektig, men kommer jevnlig inn i faser hvor jeg vil bli tynnere). I løpet av sommeren mellom 8 og 9.klasse gikk jeg ned 11kg og jeg elsket det, evig ønske om lavere vekt. På ungdomsskolen husker jeg at jeg begynte å ta slankepiller som mamma hadde, hun visste ikke om det, skulle ta to piller om dagen og det skulle gjøre mer mett og øke forbrenningen og forbrenne fett. Moren min har vært på jevnlig idiotiske slankekurer (slaviske oppskrifter dag 1 spis dotten og ditten osv), og generelt mye usunne/dumme regler for seg selv (ikke smør på skiven, kan ikke spise påsmurte snitter når det er smør på, ikke bruke fløte i mat osv). Jeg vil si at det påvirker meg og jeg skulle helst vært skjermet. Når jeg nå har slanke fokus så sier jeg ikke det til barna mine, men jeg kan si at vi alle må spise sunnere og bare snop/kaker i helgen. Jeg veier ikke maten min foran barna og jeg har ikke nei mat som jeg prater om. Anonymkode: c158e...1b7 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #15 Skrevet 24. februar 2019 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg lurte på hvordan dere som slanker dere gjør det når dere har familie? Prøver dere å skjule det før barna eller vet familien det? Anonymkode: 47e18...56f Man blir ikke overvektig om man spiser normalt, så vare spis normalt med barna. Eller tenkte du å jojo slanke? Anonymkode: c74a3...b7e 3
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #16 Skrevet 24. februar 2019 Jeg prøver å gå ned noen kg nå, men spiser vanlig mat. Spiser til de måtlidene vi spiser sammen ellers også. Passer bare på å ta mer grønnsaker og spise mindre av den kaloririke maten. Barna merker ikke noe til dette. Anonymkode: 1c36e...fba 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #17 Skrevet 24. februar 2019 Jeg har gått ned flere tikiloer før og holdt vekten stabilt i flere år, så fikk jeg barn og så ble jeg syk og 10 kg har sneket seg på igjen. Dette er ikke snakk om jojo slanking men å ta tak i kostholdet og det må jo starte med å gå tilbake til mosjons begrensninger og sette meg inn i kosthold igjen. Jeg har allerede gått ned noen kg uten at barna mine vet det og planen er å fortsette med det. Det er for det meste jeg som lager mat her i huset og jeg er vegetarianer så spiser ikke alltid det samme som resten. Jeg ser det forskjellig syn på om man kan skal skule det eller ikke. Min plan er iallefall å spise normalt rundt barna men kutte ned på de mest kcal rike tingene og heller kutte på måltidene vi ikke spiser sammen. Anonymkode: 47e18...56f
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #18 Skrevet 24. februar 2019 Jeg synes ikke man skal veie mat eller logge kalorier foran barna. Anonymkode: c158e...1b7 3
Eneri Skrevet 24. februar 2019 #19 Skrevet 24. februar 2019 Jeg har tre tenåringer i hus og er nøye med hvordan jeg legger det fram. Har aldri fastet, drukket shake eller spist proteinbar som måltidserstatning i hverdagen framfor middag osv. Jeg har fokusert på at jeg har lite energi, litt vondt i ryggen så trenger å bevege meg mer/gjøre styrkeøvelser. Har gjort litt endringer i kostholdet uten at noe er ekstremt, kuttet ned på snop og desserter, og spiser mindre porsjoner. Har ikke omtalt meg selv eller kroppen min i negative ordelag. Yngste datter på 14 kan se meg halvnaken på badet på morgenen siden vi ofte er der samtidig. Har gått ned 11 kg over nokså lang tid, og hvis jeg snakker om det, forteller jeg at jeg har mer energi på ettermiddagene og sjelden trenger middagshvil, jeg sover bedre for ryggsmertene er redusert, og at jeg syns det er spennende å prøve nye oppskrifter. 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #20 Skrevet 24. februar 2019 På 23.2.2019 den 15.12, AnonymBruker skrev: Jeg lurte på hvordan dere som slanker dere gjør det når dere har familie? Prøver dere å skjule det før barna eller vet familien det? Anonymkode: 47e18...56f jeg har alltid prøvd å skjule det, for det er liksom opplest og vedtatt at man ikke skal slanke seg foran barn. Men denne gangen har jeg gjort det annerledes. Jeg satt meg ned med datter på 15 og forklarte at det finnes to typer slanking - den kosmetiske/misfornøyde, og den som er helt nødvendig for helsa. Jeg forklarte at med en BMI på 33 kvalifiserer min overvekt som fedme, og det er nødvendig å gjøre noe med det, og at det er det som er grunnen til at jeg slanker meg, og at det ikke bare er ok, men det er nødvendig. Og så fortalte jeg at det er det som er grunnen til at jeg ikke skjuler det. Og så snakket vi om den andre typen slanking, som handler om noen få kosmetiske kilo, og ofte et innbilt problem, og at jeg aldri ville slanket meg hvis det var slik det lå an, og at det bør ikke hun heller. Anonymkode: cd2cb...dc9 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå